Mer än 2 tangenter i viss kombination fungerar ej (SteelSeries Apex Gaming Keyboard)

Permalänk
Medlem

Mer än 2 tangenter i viss kombination fungerar ej (SteelSeries Apex Gaming Keyboard)

Tja!

Jag har nyligen köpt ett tangentbord, ett SteelSeries Apex Gaming Keyboard. Det ska klara av att använda upp till 6 tangenter samtidigt, dock bara inom "super anti-ghosting" zonen. Det verkar tyvärr leda till problem i spel som BF4 (det enda spel jag testat).

Om man använder 2 tangenter eller fler samtidigt inom den nämnda zonen, och sen trycker på en tangent utanför denna zon, t.ex X-tangenten, så kommer inte tangentbordet att registrera att du trycker på X-tangenten. Samtidigt registrerar inte tangentbordet att du fortfarande trycker in tangenterna i anti-ghosting zonen förrän du släpper tangenten utanför zonen.

Detta problem skapar enorm frustration ibland, då man t.ex ska aktivera counter measures i ett flygplan eller helikopter i BF4 (jag har den bunden till X-tangenten). Dels så aktiveras inte counter measures och dessutom kan du förlora manövrerbarhet under en kort stund.

Några fler som har uppmärksammat detta? Eller kanske är det fel på mitt tangentbord?

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem

Jag tycker det låter som om du skaffat ett tangentbord med kass key-rollover och av din beskrivning att döma beter det sig som det borde. Jag skulle gissa på att du har 2 key-rollover utanför "super anti-ghosting"-zonen och då kan du inte förvänta dig mer än så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khers:

Jag tycker det låter som om du skaffat ett tangentbord med kass key-rollover och av din beskrivning att döma beter det sig som det borde. Jag skulle gissa på att du har 2 key-rollover utanför "super anti-ghosting"-zonen och då kan du inte förvänta dig mer än så.

Märkte nu att det bara verkar gälla om man trycker ned W, D och X samtidigt. Annars verkar det inte var några problem, men jag har förut märkt att vissa andra tangettryck inte registrerats, så jag skulle inte bli förvånad om det finns flera ej fungerande kombinationer.

Jag hade egentligen ingen aning om det här med anti-ghosting zon osv förrän nu när jag googlade på det.

Edit: W, SHIFT och X fungerar inte heller. Liksa så W, SHIFT och mediaknapparna på tangentbordet.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khers:

Jag tycker det låter som om du skaffat ett tangentbord med kass key-rollover och av din beskrivning att döma beter det sig som det borde.

Det verkar bete sig som det är designat. En bättre firmware i controllern borde inte släppa tangenterna i antighosting-zonen när du trycker ner X. Dåligt av dem.

Visa signatur

“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!”