Permalänk
Medlem

Vad gör en moderbräda?

Jag har en väldigt simpel fråga som jag inte lyckats fått svar någon annanstans på, och den lyder: Vad gör en moderbräda, och vad har dess prestanda för betydelse? Bör jag köpa en ny, och vilken modell har jag just nu?

Tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av hugo9909:

Jag har en väldigt simpel fråga som jag inte lyckats fått svar någon annanstans på, och den lyder: Vad gör en moderbräda, och vad har dess prestanda för betydelse? Bör jag köpa en ny, och vilken modell har jag just nu?

Tack

Ett moderkort används för att koppla samman alla komponenter i datorn.

Ladda hem cpu-z för att kolla vilket moderkort du har.
http://www.cpuid.com/softwares/cpu-z.html

Det är väldigt lite skillnad i prestanda mellan olika moderkort.
Det som skiljer dem är hur mycket extra funktioner de har.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

kort och gott: moderkortet sammankopplar alla delar i datorn. beroende på moderkortets prestanda så kan det vara lättare att överklocka, bättre ljudkort, fler anslutningar för hårddiskar, fläkt och övriga kontakter, går bättre att överklocka. det finns mycket att säga om det.

hur alla delar fungerar kan vara svårt att förklara eftersom det är avancerat om du frågar mig.

ladda ner speccy och kolla upp vad du har för moderkort. det är svårt att säga om du behöver köpa ett nytt eftersom ett nyare moderkort kanske inte stödjer din processor och då måste du köpa en ny och vi har inte fått någon info om dina delar.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Tack för svar, då klarar jag mig med den jag har nu med andra ord! Lite off-thread, men vet du något om att en Hårddisk + Moderbräda kombination skulle kunna orsaka problem med Disk usage i Windows 8.1?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hugo9909:

Tack för svar, då klarar jag mig med den jag har nu med andra ord! Lite off-thread, men vet du något om att en Hårddisk + Moderbräda kombination skulle kunna orsaka problem med Disk usage i Windows 8.1?

Kom nyss från en tråd där någon klagade på 100% disk usage i Windows 8, nästan lite komiskt

Nej, orsaken bör ej vara kombinationen av moderskort samt hårddisk.

Visa signatur

Project AI (där fritiden inte räckt till...) | i7-14700 | Nvidia RTX A6000 | Vardagsrumsdator I | Casemoddat NR200P Sakura Limited Ed. SFF | Ryzen 5900X | ROG Strix 3080 White | ROG Crosshair VIII Impact X570 mini-DTX | CM SFX Gold 850W White | Kraken Z68 White AIO | Sennheiser HD 800 genom Aune X1S DAC + Onkyo A/V Receiver | LG OLED 77"| Vardagsrumsdator II | Casemoddat Lian Li O11 med optical-bonded transparent LCD i sidopanel och frontglas | i7-14700F | RTX 4070 | Thermalright FN240 AIO | LG OLED 42" | Macbook Pro 14" M1 Pro | Surface Pro i7 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av XFTality:

Kom nyss från en tråd där någon klagade på 100% disk usage i Windows 8, nästan lite komiskt

Nej, orsaken bör ej vara kombinationen av moderskort samt hårddisk.

Ja jo, det är jag också.. Tänkte höra mig för lite vad alla saker i datorn gör så jag skulle kunna fixa problemet! Men det verkar ärligt talat helt omöjligt nu efter den tiden jag försökt.

Permalänk
Medlem

Tänk dig ett hus. Ett hus kan du inte bygga utan en grund. Modekortet är datorns grund.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kimquang:

Tänk dig ett hus. Ett hus kan du inte bygga utan en grund. Modekortet är datorns grund.

Börjar förstå det hela lite mer nu..

Tack för hjälpen allihopa!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kimquang:

Inte gjort några större efterforskningar inom OC på länge, men för bästa överklockning så är stabil ström ett stort krav.
Altså ett riktigt bra moderkort och nätagg är då grunden för det.. sedan är det givetvis lotteri med dom
bästa kretsarna och en bra (bättre än original) kylare är något som behövs.

Men oftast är det fler komponenter PCI-Express banor, PCI-E slots, fler USB portar och SATA kontakter etc man betalar extra för.
Sedan kanske känd tillverkare bättre komponenter, bättre strömförsörjning, längre garanti etc.
Som någon sa prestanda skillnaden mellan olika moderkort är nog väldigt liten eller obefintlig..
har för mig det kunde skilja kanske 1-2% för länge sedan när sådant testades.
Förr så satt ju även minneskontrollern på moderkortet idag är den inbyggd i processorn.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hugo9909:

Börjar förstå det hela lite mer nu..

Tack för hjälpen allihopa!

Om vi tar det i biologiska begreppet, så kan man säga att moderkort kan jämföras med ryggmärgen.

Permalänk
Medlem

"... själva hjärtat i hårddisken"...

Modermodemet alltså.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Hedersmedlem

*** inlägg raderade ***

Jag har raderat ett par inlägg eftersom de saknade sakligt innehåll.

Citat:

§ 1.6 Meningslösa inlägg som inte för diskussionen framåt är förbjudna.

/KimTjik