Permalänk

Datorn dör vid spel [Värmeproblem?]

Hej alla!

Har dom senaste 2 dagarna haft problem med att datorn dör vid spelande, i början verkade det enbart vara battlefield 4 som orsakade det, men har nu börjat hända oavsett spel. Datorn stänger bokstavligen bara av sig, utan blue screen eller något,men den går att starta upp direkt efteråt utan problem.
Började givetvis googla och kolla runt här på forumet, och jag tycker det verkar iallafall vara någon form av värmeproblem.

Bifogar bild på HWMonitor, vad jag förstått är det höga temperaturer? Detta är idle temps med en stor fläkt vid sidan om datorn för att få ner tempen lite. Utan fläkt är det +1-3 grader på allt.

Är det bara rusa och köpa lite nya fläktar? CPU fläkten är standard.

ASUS Crosshair V Formula-Z, Socket-AM3+
AMD FX-8350 8-Core Processor
Sapphire Radeon HD 7970 GHz 3GB GDDR5
Corsair Dominator DDR3 1600MHz 16GB
Corsair HX 650W PSU
Microsoft Windows 7 Pro
Corsair SSD Force Series 3, 120GB 2.5"

Mvh

Permalänk

Datorn dog igen, men nu går den inte att starta alls. Gissar på att nätagget dog..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mackeeeee:

Datorn dog igen, men nu går den inte att starta alls. Gissar på att nätagget dog..

Skickades från m.sweclockers.com

Det ska vara ett bra agg, men alla agg kan gå sönder. Spänningen på 3,3V-linan ser lite suspekt ut. Nära specifikationens gräns.

Permalänk

Tydligen var det strömavbrott i huset, så jag kan nog inte skylla just detta på datorn.. Mysteriet fortsätter. Jesus.

Permalänk
Medlem

Jag ser förresten ingen särskilt hög temperatur i bilden. Vad kommer max-värdena ifrån?
Vad har du för processorkylning?

Permalänk
Skrivet av lorgix:

Jag ser förresten ingen särskilt hög temperatur i bilden. Vad kommer max-värdena ifrån?
Vad har du för processorkylning?

Okej, det är väl bra. Jag förstår knappt vad jag tittar på om jag ska vara ärlig. Eftersom jag installerade programmet idag, så antar jag att max värdena är vad den har varit uppe i som högst under dagen? Ska spela lite nu snabbt (om det går) och se vad jag får för resultat då.

Jag kör med orginal kylaren.

Tack för svar föressten!

Permalänk
Medlem

Fast 82 grader i idle på grafikkortet låter mycket. Men borde väl få något felmeddelande när datorn stängs av ifall det hade varit grafikkortet som är boven?

Visa signatur

Meshify C | ROG Hero VII | i7 4790K | Vengeance Pro 16GB@2400MHz | RXVega56 | H100i | Samsung Evo 250GB x2 | EVGA G2 750W | Win7 x64 Ult. | MSI Mag27cq |

Xpenologybox - Air 240 | Msi Z87i | G3258 | Vengeance 8GB@1600MHz | Noctua NH-L9i | Samsung Evo 120GB | WD 6 TB | XFX Core Pro 650W |

Zyxel NSA310s | RPi 2 B - pihole | DT990 250Ω | O2 Amp | Custom 60% | PS4 | MiBox3

Permalänk
Medlem

Är det bara jag, eller känns 4000 RPM som ganska mycket?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mackeeeee:

Okej, det är väl bra. Jag förstår knappt vad jag tittar på om jag ska vara ärlig. Eftersom jag installerade programmet idag, så antar jag att max värdena är vad den har varit uppe i som högst under dagen? Ska spela lite nu snabbt (om det går) och se vad jag får för resultat då.

Jag kör med orginal kylaren.

Tack för svar föressten!

Max-värdena är sen du startade programmet senast. Stresstesta processor och grafikkort (separat till att börja med), och se hur varmt det blir eller om systemet dör.

edit:

Skrivet av Diaxuzz:

Är det bara jag, eller känns 4000 RPM som ganska mycket?

Programmet läser fel, fläkten gör inte 4000 rpm.

Permalänk
Medlem

Prova med andra typer av program som stressar CPUn bara för o se om det är CPU överhettning som är problemet.

Tycker det inte verkar vara ett värmeproblem dock, tror det är nät agget eller moderkortet som ställer till problem.

Permalänk

Provade spela lite battlefield en stund för att kolla hur det ser ut då. Detta är ungefär 2 minuter innan datorn slocknade i vanlig ordning. Tycker det känns varmt, haha.

Men att prova stresstesta separat låter som en vettig idé. Kan någon vänlig själ tipsa om något vettigt program? Fick virusvibbar av att googla det.
Kan ju dock vara nätagget som spökar också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mackeeeee:

Provade spela lite battlefield en stund för att kolla hur det ser ut då. Detta är ungefär 2 minuter innan datorn slocknade i vanlig ordning. Tycker det känns varmt, haha.

http://oi59.tinypic.com/rgwdhj.jpg

Men att prova stresstesta separat låter som en vettig idé. Kan någon vänlig själ tipsa om något vettigt program? Fick virusvibbar av att googla det.
Kan ju dock vara nätagget som spökar också.

Är inte 62c max för 8350? O 97c på gtaffet är mycket

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mackeeeee:

Provade spela lite battlefield en stund för att kolla hur det ser ut då. Detta är ungefär 2 minuter innan datorn slocknade i vanlig ordning. Tycker det känns varmt, haha.

http://oi59.tinypic.com/rgwdhj.jpg

Men att prova stresstesta separat låter som en vettig idé. Kan någon vänlig själ tipsa om något vettigt program? Fick virusvibbar av att googla det.
Kan ju dock vara nätagget som spökar också.

Det är grafikkortet som blir varmt. Men 3,3-linan är som sagt suspekt den också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mackeeeee:

Provade spela lite battlefield en stund för att kolla hur det ser ut då. Detta är ungefär 2 minuter innan datorn slocknade i vanlig ordning. Tycker det känns varmt, haha.

http://oi59.tinypic.com/rgwdhj.jpg

Men att prova stresstesta separat låter som en vettig idé. Kan någon vänlig själ tipsa om något vettigt program? Fick virusvibbar av att googla det.
Kan ju dock vara nätagget som spökar också.

97 grader på grafikkortet är varmt
men övriga temps ser normalt ut

ser 2 alternativ som du kan göra
1. plockat bord damm eller annat som kan motverka kylningen på kortet har du blåst rent/kollat sånt förut?
2 applicera ny kylpasta mellan gpu och kylare

bifoga gärna bild hur datorn ser ut invändigt då det kan vara intressant

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk

Okej, vad bra att vi lyckades komma fram till nånting! Frågan är ju då bara vad man ska göra härnäst?
Har ju en ''CM Storm Trooper Gaming Big Tower'' som enligt mig har rätt bra kylning, men vad gör man bäst för att förbättra kylningen för både processor och grafikkort? En ny processorkylare är väl steg 1, vad gör man åt grafikkort dock?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mackeeeee:

Okej, vad bra att vi lyckades komma fram till nånting! Frågan är ju då bara vad man ska göra härnäst?
Har ju en ''CM Storm Trooper Gaming Big Tower'' som enligt mig har rätt bra kylning, men vad gör man bäst för att förbättra kylningen för både processor och grafikkort? En ny processorkylare är väl steg 1, vad gör man åt grafikkort dock?

Du behöver egentligen ingen ny processorkylare. Men du vill nog överklocka den där processorn förr eller senare.
Blås rent grafikkortet med tryckluft på burk. Tänk på ESD när du pysslar med grejerna.
Kolla 3,3-linan med något annat program, den är fortfarande suspekt.

Vad har du för fläktar i chassit? Insug/utblås..

Permalänk
Skrivet av lorgix:

Du behöver egentligen ingen ny processorkylare. Men du vill nog överklocka den där processorn förr eller senare.
Blås rent grafikkortet med tryckluft på burk. Tänk på ESD när du pysslar med grejerna.
Kolla 3,3-linan med något annat program, den är fortfarande suspekt.

Vad har du för fläktar i chassit? Insug/utblås..

Nu du min vän! Plockade isär skiten för lite blåsning, monterade ihop allt igen och ser då att ena fläkten på grafikkortet lagt av! Så boven i dramat är slutligen hittad! Men jag blir onekligen lite orolig över denna 3,3-lina som det pratas om. Hur testar jag det?

Permalänk
Medlem

Ingen bryr sig om CPU temp? Max temp på fx-8350 är 62c och den ligger på 60c med max på 61c på bilden TS la upp... så vet inte varför folk säger att tempen på CPU är normal då den är en till två grader från maxtempen och detta precis innan datorn stänger ner. Men då HWmonitor brukar visa fel på AMD cpu så kanske det är lugnt?
Men jag hade tagt ner och kollat med tempen med AMD overdrive för säkerhets skull.

På tal om 3,3v linan. Kolla i BIOS vad monitorn där visar för spänning för HWmonitor har en förmåga att visa helt fel på spänningarna men i detta fallet verkar den visa rätt bra. T.ex. på min ena dator visar HWmonitor att min 12v lina ligger på 8,8v. Tror inte datorn hade funkat i 8,8v ens. Så jag tror man ska ta spänningarna i HWmonitor med en nypa salt.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mackeeeee:

Nu du min vän! Plockade isär skiten för lite blåsning, monterade ihop allt igen och ser då att ena fläkten på grafikkortet lagt av! Så boven i dramat är slutligen hittad! Men jag blir onekligen lite orolig över denna 3,3-lina som det pratas om. Hur testar jag det?

Har inget bra förslag på program. BIOS som stimpen föreslår är en vettig idé, även om belastningen är väldigt låg i BIOS. Vilket program som helst annars, som visar spänning. Hur gammalt är agget?

Skrivet av stimpen:

Ingen bryr sig om CPU temp? Max temp på fx-8350 är 62c och den ligger på 61c på bilden TS la upp... Men då HWmonitor brukar visa fel på AMD cpu så kanske det är lugnt.
Men jag hade tagt ner och kollat med tempen med AMD overdrive för säkerhets skull.

På tal om 3,3v linan. Kolla i BIOS vad monitorn där visar för spänning för HWmonitor har en förmåga att visa helt fel på spänningarna men i detta fallet verkar den visa rätt bra. T.ex. på min ena dator visar HWmonitor att min 12v lina ligger på 8,8v. Tror inte datorn hade funkat i 8,8v ens. Så jag tror man ska ta spänningarna i HWmonitor med en nypa salt.

Den maxtempen har mycket marginal. Ja, HWmonitor kan rapportera rätt konstiga saker ibland, inte en chans att datorn funkar på 8,8 V.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mackeeeee:

Okej, vad bra att vi lyckades komma fram till nånting! Frågan är ju då bara vad man ska göra härnäst?
Har ju en ''CM Storm Trooper Gaming Big Tower'' som enligt mig har rätt bra kylning, men vad gör man bäst för att förbättra kylningen för både processor och grafikkort? En ny processorkylare är väl steg 1, vad gör man åt grafikkort dock?

Skrivet av Mackeeeee:

Nu du min vän! Plockade isär skiten för lite blåsning, monterade ihop allt igen och ser då att ena fläkten på grafikkortet lagt av! Så boven i dramat är slutligen hittad! Men jag blir onekligen lite orolig över denna 3,3-lina som det pratas om. Hur testar jag det?

sitter på likadant chassi och flyttar bra med luft med rätt fläkt konfig. (ha stryker och inte trooper men samma chassi i grunden)

om den är död finns några alternativ kolla först så inte någon tråd sitter löst/lossnat annars får du ghettomodda dit någon fläkt eller köp en ny eftermarknadskylare eller köp ett nytt/begagnat kort

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads