Filserver migrering Win2003 - Win 2012

Permalänk
Medlem

Filserver migrering Win2003 - Win 2012

Hejsan,

Tänkte kolla lite med er här få se om de finns några kunniga själar inom Filservermigrering.

Jag ska migrera filer / data från en Windows Server 2003 till en Windows Server 2012.

Båda systemen är virtuella genom VMWare.

Datamängd ~600GB

Det kraven som finns är:

Den ska bibehålla trädstrukturen över alla kataloger.

Bibehålla samtliga ACL´s för alla kataloger och filer.

Bibehålla samtliga Share´s, och dess rättighetsinställningar.

Jag har provat att köra Windows File Server Migration (GUI Baserad), men den kan inte bevara trädstrukturen för alla kataloger då den bara "skannar" av källserverns shares och kopierar av dom rakt av utan underliggande trädstruktur. Enda sättet att få den att bibehålla trädstrukturen är att sätta upp en DFS server, som i sin tur innebär väldigt mycket extraarbete.

Sedan har jag provat att köra Windows Server Migration Tools som körs genom PowerShell i båda systemen, en sändar och en mottagar session av "SMIGtools".

Den fungerar bra då den uppfyller alla krav.

Men den är alldeles för långsam då den köra kryptering och dekryptering för att skydda data som skickas via nätverk.

Jag har provat att migrera 25GB med SMIGtools, de tog drygt en timme i detta långsamma testsystem.
Provade sedan att migrera 400GB, den kom dock bara till 310GB sen hade sessionen på källdatorn stängts ned av sig själv utan någon error eller liknande meddelande.

Jag har även provat att använda ROBOCOPY, den verkar väldigt smidig att använda, dock tar den inte med SMB Share's vilket gör att den inte är lämplig att använda då jag har väldigt många SMB Share's.

Någon som har några tankar och idéer?
Alla förslag är välkomna!

Tack på förhand

//Rasmus

SKRIK på HJÄLP i trådrubriken raderat [mod]
Visa signatur

[NZXT H440 RED][Corsair AX750w][ROG ASUS Maximus VII HERO][Intel i5 4690K][Noctua NH-U1S][Corsair Vengeance 2x8GB][ASUS DirectCUII Radeon 7970][Samsung SSD EVO]

Permalänk
Medlem

Jag har bara jobbat med RoboCopy tidigare. Går det att kombinera verktygen så du kör filflytten med RoboCopy men tar strukturen med andra verktyg eller egenbyggda powershellscript kanske.

Permalänk

Har gjort samma procedur själv. För oss blev det klart enklast att kopiera hela virtuella lagringsvolymen med filerna, och montera denna till den nya VM'en (WS2012R2). På så vis slipper du migrera allt med Robocopy, och kan behålla en 100% intakt kopia på din käll-VM.

Och eftersom källVM'en låg i VMware gick det rätt fort att bara göra en kopia. Har du en backupprogramvara kan du göra en kopia på den under drift. Så kan du prova lyfta in den i din nya VM och verifiera funktion.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem

skall du göra bytet under drift är det nog DFS som gäller om du inte vill få allt för mycket klagomål,
behåller du namn och annat på servern är det ju å andra sidan lite jobbigare att lyckas, under drift, med netdom kommandona...
(samtidigt som du rensar ur DNS och Wins och annat junk har det ju passerat rätt mycket vatten under broarna...)
och under drift är min erfarenhet att det alltid finns några låsta filer på grund av att dom används, så rekommendationen är planerat underhåll

Så skall du inte göra det under drift är det enklast att bara mounta upp din hårddisk (som jag utgår är separerad från systemdisken, och att du inte skall migrera till StorageSpaces eller något annat...)
på den nya maskinen och bara exportera "shares"-mappen I registret och importera, klart.
Alltså précis som Delarium. skriver.

alltså om du inte vill köra DFS undvik att ha två servrar med samma filer/shares igång om du inte har onödigt tråkigt och extremt mycket tid over på jobbet...

Permalänk
Medlem

Dock lite sent svar i tråden nu men, jag har i alla fall "löst" mitt problem.
Jag gjorde som så att jag körde all fil-migrering / kopiering med WinRoboCopy (GUI Version av Robocopy)
Sen migrerade jag alla shares och dess ACLs med Server Migration Tools.

Fungerade faktiskt förvånansvärt smidigt må jag tycka.

Visa signatur

[NZXT H440 RED][Corsair AX750w][ROG ASUS Maximus VII HERO][Intel i5 4690K][Noctua NH-U1S][Corsair Vengeance 2x8GB][ASUS DirectCUII Radeon 7970][Samsung SSD EVO]

Permalänk
Hedersmedlem

Av nyfikenhet: hur många delade mappar handlar det om? Det är ju trots allt väsentligt enklare att hantera dessa i Windows 2012 än 2003.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

Av nyfikenhet: hur många delade mappar handlar det om? Det är ju trots allt väsentligt enklare att hantera dessa i Windows 2012 än 2003.

Det var i runda slängar en 1-150 shares.

Visa signatur

[NZXT H440 RED][Corsair AX750w][ROG ASUS Maximus VII HERO][Intel i5 4690K][Noctua NH-U1S][Corsair Vengeance 2x8GB][ASUS DirectCUII Radeon 7970][Samsung SSD EVO]

Permalänk
Hedersmedlem

Inte riktigt så många, men i närheten av det, gjorde jag för en tid sedan. Ville dock undvika all risk för konflikter och strul så valde den manuella vägen med kommandon i skalet.

Permalänk
Medlem

winrobocopy + extrahera alla shares ur registret / importera i nya maskinen

Visa signatur

RetroPC samlare av högsta nivå.
medlem 504 på sweclockers
https://timmynator.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimmyQ:

winrobocopy + extrahera alla shares ur registret / importera i nya maskinen

Det hade fungerat om sökvägen hade vart exakt likadan i den nya maskinen. Vilket den nu inte är eftersom trädstrukturen har städats och gjorts om.

Visa signatur

[NZXT H440 RED][Corsair AX750w][ROG ASUS Maximus VII HERO][Intel i5 4690K][Noctua NH-U1S][Corsair Vengeance 2x8GB][ASUS DirectCUII Radeon 7970][Samsung SSD EVO]