Permalänk
Medlem

TX850, fläktbyte

Hej!

Köpte Xigmatek XAF-F1453, 140mm PWM som jag tänkte ha i PSUn men den ville inte riktigt, gör suspekta klickljud och går sakta alt. orkar inte snurra igång.
Blev istället enNoctua NF-P14s redux-1500 PWM, men den var värre, händer inget alls när den kopplas tilll PSUn fläktkontakt.

Vågar man köra med någon av fläktarna i PSUn? Tänkte att när PSUn väl blir varm så lär den ge mer spänning till fläktporten och ev. fläkt snurrar igång.

Visa signatur

Quake, världens bästa e-sport!
5800x @ 4.85Ghz 1.35v // 2070 super @ 1935Mhz 0.875v // 4x8Gb 3733 cl16-16-16-32 @1.42v

Permalänk
Skrivet av Anton_Cimex:

Hej!

Köpte Xigmatek XAF-F1453, 140mm PWM som jag tänkte ha i PSUn men den ville inte riktigt, gör suspekta klickljud och går sakta alt. orkar inte snurra igång.
Blev istället enNoctua NF-P14s redux-1500 PWM, men den var värre, händer inget alls när den kopplas tilll PSUn fläktkontakt.

Vågar man köra med någon av fläktarna i PSUn? Tänkte att när PSUn väl blir varm så lär den ge mer spänning till fläktporten och ev. fläkt snurrar igång.

om nu TX ändrar spänningen så ska du väl inte ha PWM fläktar ?
med en vanlig multimeter och 2st kablar med krokodilklämmor kan du ju faktiskt kolla om nätagget ger pwm signal eller att den ändrar volten.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

om nu TX ändrar spänningen så ska du väl inte ha PWM fläktar ?
med en vanlig multimeter och 2st kablar med krokodilklämmor kan du ju faktiskt kolla om nätagget ger pwm signal eller att den ändrar volten.

Såg en på annat forum hur någon hade använt PWM fläkt till just TX850
RPMn är icke fixerad hur som helst, så någon slags anpassning lär den interna fläktkontrollerna göra.
Tveksamt om jag kan få tag i en multimeter egentligen.

Är det fel på kopplingen? Min fläktkontroller har ingen PWM kanal, lik förbannat starta dom utan problem på 5v på den.
I.o.m. att det bara är en 2-pin på PSUn så har jag varit tvungen att skarva om kablarna;
(PSU) svart - röd -> svart - gul (fläkt).

Visa signatur

Quake, världens bästa e-sport!
5800x @ 4.85Ghz 1.35v // 2070 super @ 1935Mhz 0.875v // 4x8Gb 3733 cl16-16-16-32 @1.42v

Permalänk
Medlem

Inte direkt dyra saker...
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Matverktyg/Matinstrument/Dig...
http://www.kjell.com/sortiment/el/verktyg/matinstrument/multi...

Sen kan jag tillägga att gul sladd är RPM räknaren.. inte strömmatning.
Svart, jord. Röd, spänning. Gul, RPM räknare. Blå, PWM signal.
PWM kan köra i vanliga, men då utan PWM signalen, i max RPM, eller om de klarar av det, styras av spänningen in.
Spännings styrda kan köra i PWM matade uttag, men på max spänning.

Inte direkt kvalitets multimeter, men för så enkla saker fungerar de fint, och 100kr är inte direkt dyrare än dina fläktar

Permalänk
Inaktivt företagskonto
Skrivet av Anton_Cimex:

Hej!

Hejsan,

Eftersom olika fläktar kräver olika startström etc så är det svårt att svara på. Originalfläkten är ju anpassad för just det nätaggregatet.

Med vänliga hälsningar,
Corsair Johan