Nvidia lovar bättre prestanda i The Witcher 3 med nya drivrutiner för Geforce Kepler

Permalänk
Melding Plague

Nvidia lovar bättre prestanda i The Witcher 3 med nya drivrutiner för Geforce Kepler

Den som äger ett grafikkort i Geforce GTX 600- eller 700-serierna med arkitekturen Kepler kan se fram emot bättre prestanda i The Witcher 3 med optimerade drivrutiner.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Känns ju bra

Det känns ju bra

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify C | Ram: 16 GB DDR3 | SSD: Samsung Evo 840 250GB | HDD: 2TB Segate barracuda | SSD2: INTEL SSDSA2M120G2GC | Grafikkort: Nvidia Geforce GTX 970 ASUS Strix | Prosessor: Intel Core i7 4770-K | Moderkort: MSI Z87-G45|

Permalänk
Medlem

Ja tack, hoppas nya drivrutiner kan lösa problemet med kraschande drivrutiner också. Själv kan jag inte spela spelet alls då det kraschar efter 5 minuter vid varje försök.

Visa signatur

AMD 5800X3D - Asus ROG B450-F - AMD Sapphire Vega 56 Pulse
Intel 330 180GB - 32gb DDR4 - Meshify C - beQuiet L8 530w
Panasonic 50" VT60 - Xonar Essence STX - Arcam FMJ A39 - Monitor Audio BR5 - Nintendo

Permalänk
Inaktiv

Får hoppas det inte blir någon "Kepler-blocking" framöver bara.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Gode nyheter Vil det si at 700 serien til nvidia er en rebrand av 600 serien?

Permalänk
Medlem

Ge mig! Sitter på Kepler i SLi så hit med dom bara.

Permalänk
Medlem

har hittat en bra conf för 60fps konstans med mina 780 SLI iaf så är nöjd =P men mer prestanda tackar man aldrig nej till! mera ögongodis åt kepler!

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Trevligt! Dock tycker att mitt 780ti hänger med rätt bra, dock kör jag endast i 1920x1200 eller 1920x1080 beroende på om jag kör på dator eller TV. Kör med hairworks, sänkta skuggor och ligger mellan 50-60 fps för det mesta.

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | GTX 1080 | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Medlem

En inställning på tesseleringen helt enkelt troligen... Har svårt att tro de nyligen upptäckt detta.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Geeks Gaming

Så bra Första gången jag starta W3 så va allt på mellan medium och high.. fick hyfsad fps men kortet drog på rejält och efter 5 min så dog datorn ^^ som tur så gick den att återuppliva

Visa signatur

|Fractal Design Arc Svart|Fractal Design Tesla R2 650W 80+ Gold|MSI X470 GAMING PLUS|AMD Ryzen 5 5600X|Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 16GB|RTX 2070 Super|

Permalänk
Medlem

Om bara AMD kunde kasta ut sin drivrutin så att jag kan köpa det och spela med crossfire. :/

Permalänk
Datavetare

"optimerade drivrutiner" lär till stor del betyda "mindre grad av "tessellation" när man använder HairWorks.

Rätt roligt att folk å ena sådan gnäller över att deras game-riggar inte utnyttjas ordentligt för att samtidigt gnälla över att en effekt som resulterar i att varje hårstrå i får ungefär lika många trianglar som en hel scen i ett 10 år gammal spel har kanske påverkar prestanda en del.

Tydligen har Maxwell väldigt mycket högre kapacitet för just "tessellation" (Nvidia nämner ~3 gånger så mycket mot motsvarande Kepler-modell), att då ett 960 kan gå förbi 780Ti i FPS när en sådan finess används rätt mycket borde knappast förvåna någon. Att det också påverkar AMD negativt är inte heller så konstigt, toppmodellerna där har tydligen "tessellation" i nivå med Kepler och modellerna där under har mindre än hälften av kapaciteten.

Upplever man detta som ett problem så varför inte bara slå av HairWorks? Konsolversionerna "löser" ju problemen genom att inte använda sig av den effekten. För de som ska ha de senaste är ju den här typen av effekter som möjliggörs av de funktioner man stoppar in i GPU-delen, var glad över att man på något sätt försöker använda det!

Som jag förstår det är det även användning av "tessellation" som orsakar problem i Project CARS, men där använder man det inte alls lika mycket så effekten på Kepler är inte alls lika uttalad.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

FPS-narkoman gör sig redo!

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

Jag har endast fått krascher när jag har kopplat in min PS4 kontroll i datorn. Utan funkar det bra.

Permalänk
Medlem

Jo denna nyhet såg man ju i forumet, dock har de redan skadat sitt rykte rätt hårt för min del.
Hade det inte varit "årets spel" och med den grafikhets så hade inte någon reagerat från Nvidia, t.ex i mindre spel som de säger sig optimera korten för men säkert inte gör det.

Visa signatur

Intel Core i7 2600K 4,2GHz OC-- Gigabyte GA-P67A-UD7 REV B3 -- MSI GTX 780 TI Gaming 3 gb OC-- Samsung SSD 850 EVO 250 GB -- 2TB Seagate Barracuda Green -- Corsair 20 GB 1600MHz DDR3-- Corsair Cooling Hydro H70 CPU-kylare -- 4x Scythe 120mm Gentle Typhoon, 1450rpm -- EVGA Supernova G2 1300W, 80+ Gold -- Fractal Design Define R3, Svart -- Acer XB270HU Predator

Permalänk

Beta driver hade varit mer korrekt!

Visa signatur

Ryzen 7950X3D [Cools with EKWB 2x 360mm XE/SE] | Asus Extreme X670E | ASUS RTX 4090 TUF EKWB WB | Corsair HX1500i | G.Skill Neo 64GB 6000MHz (2x32GB) | MP700 Gen5 2TB NVME | 980/950/970 NVME 1TB/512GB/2TB | 6x 512GB 850PRO | 4x512GB NVME WD Black | 4x1TB NVME Raid 0 - 4x18TB Raid 10 Qnap (+Backblaze Backup) | LianLi O11 Dynamic XL | Main Screen: Samsung Neo G9 240Hz Ultra-Wide | AUX: LG IPS7 27" (x2) | LG CX 55" G-sync | 10 Gbit/s ISP (Bahnhof) Connection | Copyright©1996-2023 RaW-D-Coy Inc.™ All rights reserved ®

Permalänk
Medlem

Jag kan köra allt på Ultra i 1440p och 70-90 FPS, men Hariworks är helt sjukt krävande, 50-60 FPS istället, helt galet, kör hellre allt annat på Ultra än att slå på denna funktion, alla dagar i veckan.

Edit: Har nog spelat totalt 40 timmar hittils, och inte en enda krash, EN gång vägrade spelet ladda efter att jag dött, stod still på laddbilden, men det är det enda, fungerar oerhört stabilt för mig.

Visa signatur

i7-13700K / Noctua NH-D15 * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk
Medlem

Bra att de bättrar sig

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

jag har redan ganska bra performance imo med mitt 780

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Yoshman:

"optimerade drivrutiner" lär till stor del betyda "mindre grad av "tessellation" när man använder HairWorks.

Rätt roligt att folk å ena sådan gnäller över att deras game-riggar inte utnyttjas ordentligt för att samtidigt gnälla över att en effekt som resulterar i att varje hårstrå i får ungefär lika många trianglar som en hel scen i ett 10 år gammal spel har kanske påverkar prestanda en del.

Tydligen har Maxwell väldigt mycket högre kapacitet för just "tessellation" (Nvidia nämner ~3 gånger så mycket mot motsvarande Kepler-modell), att då ett 960 kan gå förbi 780Ti i FPS när en sådan finess används rätt mycket borde knappast förvåna någon. Att det också påverkar AMD negativt är inte heller så konstigt, toppmodellerna där har tydligen "tessellation" i nivå med Kepler och modellerna där under har mindre än hälften av kapaciteten.

Upplever man detta som ett problem så varför inte bara slå av HairWorks? Konsolversionerna "löser" ju problemen genom att inte använda sig av den effekten. För de som ska ha de senaste är ju den här typen av effekter som möjliggörs av de funktioner man stoppar in i GPU-delen, var glad över att man på något sätt försöker använda det!

Som jag förstår det är det även användning av "tessellation" som orsakar problem i Project CARS, men där använder man det inte alls lika mycket så effekten på Kepler är inte alls lika uttalad.

Varför slå av det?
Det är ju bara att sänka graden av tesselering i kontrollpanelen(*).

Frågan som många ställer sig, är varför man fläskat på så förbannat med Tesselering, man ser tydligen ingen skillnad mellan x16 och x64 och skillnaden mellan x8 och x16 är minimal.
Anledningen tror jag var att sänka AMD:s kort, tråkigt nog sänkte man sina egna produkter ännu mer, svinhugg går igen.

Men Tesselering kan inte vara enda orsaken, om nu Kepler har lika stark Tesselering som AMD:s kort, AMDS kort presterar ju bättre än Kepler.

Man kan ju kalla det gnäll om man vill, men jag förstår att folk som köpt ett toppkort, för bra många tusen kroner för ett år sedan och får intrycket att företaget börjar skita i suporten av deras produkt, blir förbannade.
Nvidia har ju nu också erkänt problemet, vilket jag tvivlar på att de gjort utan allt detta "gnäll".

(*) Om man har ett AMD-kort.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

"optimerade drivrutiner" lär till stor del betyda "mindre grad av "tessellation" när man använder HairWorks.

...

Problemet är att Kepler presterar dåligt även utan HairWorks.

Visa signatur

Silverstone FT03B | Dell U2711 | Be-quiet E9 580w CM | ASUS GENE-Z | AMD 7970 | Intel 2500k @ 4,4 Ghz| Corsair H80i | 8GB Corsair LP

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ratatosk:

Varför slå av det?
Det är ju bara att sänka graden av tesselering i kontrollpanelen(*).

Frågan som många ställer sig, är varför man fläskat på så förbannat med Tesselering, man ser tydligen ingen skillnad mellan x16 och x64 och skillnaden mellan x8 och x16 är minimal.
Anledningen tror jag var att sänka AMD:s kort, tråkigt nog sänkte man sina egna produkter ännu mer, svinhugg .

Men Tesselering kan inte vara enda orsaken, även Kepler har starkare Tesselering än AMD:s kort.

(*) Om man har ett AMD-kort.

Vad jag läs av folk som verkar veta vad de pratar om så har kort med GCN1.1 eller senare ungefär samma tesseling kapacitet som motsvarande Kepler, de med GCN1.0 har ungefär halva detta.

Kanske är min foliehatt dålig jordad, men tror inte Nvidia gjorde detta för att sänka AMD. Tittar man på sammansättningen av Nvidias personal så ser det väldigt mycket ut som ett programvarubolag som råkar sälja grafikkort, man har betydligt fler ingenjörer som jobbar med programvara än man har ingenjörer som jobbar med maskinvara.

Ska man sälja nyare grafikkretsar nu när även GPU-HW inte alls ser samma förbättring som tidigare måste man erbjuda någon som gör det vettig att uppgradera, Nvidia har två stora konkurrenter: AMD och sina egna äldre kort. För att pusha nya finesser erbjuder Nvidia sin hjälp "gratis", för Nvidia är vinsten att man snabbt får ut sin nya teknik i spel (som fungerar bättre i nyare kretsar), för speltillverkaren är vinsten att man snabbt och relativt billigt kan ta in bleeding-edge teknik.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kvarnan:

Jo denna nyhet såg man ju i forumet, dock har de redan skadat sitt rykte rätt hårt för min del.
Hade det inte varit "årets spel" och med den grafikhets så hade inte någon reagerat från Nvidia, t.ex i mindre spel som de säger sig optimera korten för men säkert inte gör det.

Kunde inte sagt det bättre själv.Bra kommentar,Kvarnan.:)

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem

Hoppas verkligen det blir en bra boost. Helt sjukt att mitt 780ti ska prestera likvärdigt som det R9 290 jag bytte ut det mot... Jag kör G-sync 1080 på vanliga high och har riktigt usel prestanda. Vet ej exakt fps men spelet går grötigt och trögt och allmänt eländigt.

Visa signatur

8700K 5Ghz | 32GB 3200Mhz | 2080Ti 11GB | Phanteks Enthoo | Asus PG27AQ

Permalänk
Avstängd

Behövs verkligen en ny drivrutin 352.86 är usel, satt och läste denna tråd och då händer detta (händer flertal ggr varje dag, och kortet är helt stock) -->

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem
Skrivet av crumpets:

Hoppas verkligen det blir en bra boost. Helt sjukt att mitt 780ti ska prestera likvärdigt som det R9 290 jag bytte ut det mot... Jag kör G-sync 1080 på vanliga high och har riktigt usel prestanda. Vet ej exakt fps men spelet går grötigt och trögt och allmänt eländigt.

kör du med hairworks? testa även att köra i fullskärm , många som får sämre prestanda i windowed fullscreen( som spelet startar i automagiskt )

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av robalm:

Behövs verkligen en ny drivrutin 352.86 är usel, satt och läste denna tråd och då händer detta (händer flertal ggr varje dag, och kortet är helt stock) -->

http://s2.postimg.org/catu07uuh/wdwwd.png

hade också det förut , kör du me senaste win 10 whql? och senaste builden? då försvan det ifrån mig. 10122.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oneone:

hade också det förut , kör du me senaste win 10 whql? och senaste builden? då försvan det ifrån mig. 10122.

Det är mängder med folk som rapporterar samma problem.
Jag kör windows 8.1 x64. (blir nog att dra in windows 10 snart då det närmar sig rtm)
Den ända lösningen för oss med windows 8.1 just nu är att nedgradera drivrutinen.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Yoshman:

Vad jag läs av folk som verkar veta vad de pratar om så har kort med GCN1.1 eller senare ungefär samma tesseling kapacitet som motsvarande Kepler, de med GCN1.0 har ungefär halva detta.

Kanske är min foliehatt dålig jordad, men tror inte Nvidia gjorde detta för att sänka AMD. Tittar man på sammansättningen av Nvidias personal så ser det väldigt mycket ut som ett programvarubolag som råkar sälja grafikkort, man har betydligt fler ingenjörer som jobbar med programvara än man har ingenjörer som jobbar med maskinvara.

Ska man sälja nyare grafikkretsar nu när även GPU-HW inte alls ser samma förbättring som tidigare måste man erbjuda någon som gör det vettig att uppgradera, Nvidia har två stora konkurrenter: AMD och sina egna äldre kort. För att pusha nya finesser erbjuder Nvidia sin hjälp "gratis", för Nvidia är vinsten att man snabbt får ut sin nya teknik i spel (som fungerar bättre i nyare kretsar), för speltillverkaren är vinsten att man snabbt och relativt billigt kan ta in bleeding-edge teknik.

Litar på dina uppgifter om Tesselering jag har ändrat.

I ditt sista stycke verkar du ju vara inne på att Nvidia optimerat enbart för Maxwell (jag har lite bättre jordad foliehatt än så), det är väl bland annat detta, som får många med äldre kort, att gå i taket.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av robalm:

Det är mängder med folk som rapporterar samma problem.
Jag kör windows 8.1 x64. (blir nog att dra in windows 10 snart då det närmar sig rtm)
Den ända lösningen för oss med windows 8.1 just nu är att nedgradera drivrutinen.

ahhh såg ut som du körde win 10 på screenshoten, var lite snabb där hehe...

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200