Löst: Långsamt internet på endast en dator (av flera)

Permalänk
Medlem

Löst: Långsamt internet på endast en dator (av flera)

Har löst problemet! (tråden kan låsas). Tänkte bara posta "lösningen" här. Köpte en ny PCI-express ethernet adapter och nu fungerar allt som det ska. Underligt att moderkortets (realtek) la av "till hälften" och halverade hastigheten. Tack för alla som engagerat sig i tråden.

---

Hej,

Börjar tappa mer hår än normalt på grund av det här problemet. Om någon kan ge mig tips blir jag lycklig.

Problem: Internetlina på 100/100 (fiber) ger 50/3 på bredbandskollen (trådad anslutning) på en dator av flera på samma nätverk.

Jag har kopplat in och testat med en laptop på samma uttag (med samma kabel) ger då 96/96 vilket gör att jag tror det är fel på min stationära. Har kontrollerat med ISP som gjort sina tester och min anslutning signalerar inga fel. Har testat att köra datorn i safe-mode med nätverk med samma låga resultat vilket gör att jag utesluter malware eller andra program som "stjäl" hastighet. Har uppdaterat drivrutinerna till nätverkskortet. Kör med en router men utesluter att problemet ligger där då hastigheten ger rätt resultat med andra datorer (även på samma uttag). Har kontrollerat Duplex som står på "Automatiska inställning", även testat tvinga den till 1G/B full - samma problem.

Datorn är i övrigt pigg och glad och beter sig inte skumt på andra sätt än detta. Har haft 100/100 på tidigare test med samma hårdvara/mjukvara.

Vad kan det vara?

Permalänk
Medlem

Eftersom du prövat med en annan dator måste det vara hårdvaran eller mjukvaran i just denna maskinen som krånglar.
Nu får du fortsätta felsöka. Du bör även reda ut om felet är endast mot internet eller även i ditt lokala nätverk.

Obs, ska du pröva att tvinga duplex, tvinga halv duplex, då full duplex är det som om något kan ställa till problem. Men börja din felsökning med standardinställningarna, dvs automatisk.

Obs, pröva att köra datorn med en annan nätverkssladd. Att sladden fungerar bra i ett annat nätverkskort är inga garantier att den ska få bra anslutning i ett annat kort. Jag har varit med om att sladdar passar fint i de flesta nätverkskort, men bråkar på en enstaka maskin som är känsligare.

Börja med att utesluta att det inte är krångel med webbläsaren, får du samma resultat med chrome (som bundlar flash) som med firefox (som har flashplugin)?

Får du samma resultat skulle jag gå vidare och se om du även får lika långsamma resultat när du tankar filer med webbläsaren, om du tankar något stort från exempelvis sunet, vilka hastigheter får du då?

Om det går lika långsamt, pröva att tanka en fil i lokala nätet mellan två datorer och se om det går lika slött.

Är det också långsamt kan du försäkra dig om att det inte har något med internet eller internetinställningar att göra. Alltså är det något mer grundläggande i operativsystemet eller trasig hårdvara. Härifrån skulle jag börjat med att ominstallera nätverksdrivrutinen.

Om det fortfarande är långsamt skulle jag nu antingen stoppa in en linuxskiva med en livedistribution, är det långsamt i den, så är det nog fel på nätverkskortet.

Alternativt, stoppar du i ett annat nätverkskort och det går lika långsamt är det nog dags för en ominstallation och går det fort, ptja, då är nog ditt nätverkskort (eller drivrutinen) kass.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av adamq10:

Eftersom du prövat med en annan dator måste det vara hårdvaran eller mjukvaran i just denna maskinen som krånglar.
Nu får du fortsätta felsöka.

Hur beter sig bredbandskollen med en annan webbläsare?
Har du prövat att ladda ner någon annan fil från en snabb sida och sett hur det beter sig?
Ska du pröva att tvinga duplex, tvinga halv duplex, då full duplex är det som om något kan ställa till problem.

För att utesluta att det beror på din installation skulle du kunna starta en livedistribution med linux och se vilka nätverkshastigheter du får då.

För att utesluta hårdvaran skulle du kunna pröva att stoppa i ett extra nätverkskort och se vilka hastigheter du får.

Hej, tack för svaret.

Har testat FF och Chrome i normal och safe-mode med samma låga resultat. Jag upplever framförallt att ladda upp filer går långsammare än innan detta problem dök upp. Efter att ha uppdaterat drivrutinerna till nätverkskortet får jag inte längre upp val om duplex, det enda som finns i menyn är "Auto Negotiation". Ska låna ett nätverkskort och plugga i för att testa hårdvaran. Men kan verkligen hårdvaran påverka hastigheten på det sättet (alltså från 100 till 50m/bit ner och från 100 till 4 m/bit upp), om nätverkskortet är kasst borde det väl sluta fungera helt? Eller? (Jag är verkligen ingen expert).

Kan även tillägga att den inte påverkat min ping (till exempelvis spelservrar).

Permalänk
Medlem
Skrivet av ST3RN:

Hej, tack för svaret.

Har testat FF och Chrome i normal och safe-mode med samma låga resultat. Jag upplever framförallt att ladda upp filer går långsammare än innan detta problem dök upp. Efter att ha uppdaterat drivrutinerna till nätverkskortet får jag inte längre upp val om duplex, det enda som finns i menyn är "Auto Negotiation". Ska låna ett nätverkskort och plugga i för att testa hårdvaran. Men kan verkligen hårdvaran påverka hastigheten på det sättet (alltså från 100 till 50m/bit ner och från 100 till 4 m/bit upp), om nätverkskortet är kasst borde det väl sluta fungera helt? Eller? (Jag är verkligen ingen expert).

Kan även tillägga att den inte påverkat min ping (till exempelvis spelservrar).

Hej, oftast så brukar nätverkskort fungera klockrent eller vara stendöda, så där har du rätt. Men, i de fall när full duplex inte fungerar bra kan det uppstå konstigheter med hastigheten. Och är det strul med kablage kan de ibland synka upp i fel hastighet.
Troligast är dock att det är någonting på mjukvarusidan eftersom det inte är stendött.

Om din ping fortfarande är låg, har du prövat att köra ping över en längre tid, typ 10-20 minuter, för att se att du inte tappar paket?

Vilken hastighet får du om du exempelvis tankar från sunet? Här är en testfil:
http://ftp.sunet.se/pub/tv+movies/warriors/kowarriors.mpg

Eftersom det blev så mycket text innan tänkte jag göra tl;dr
1. Se om felet är bara på internet eller även lokalt
2. Se om felet bara är med en viss uppsättning av mjukvara, dvs en webbläsare, drivrutinerna som sitter i osv.
3. Se om felet uppstår med annan hårdvara.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Om du har ett sånt där gaming killer nic så har det ofta stora problem, i stort sätt så måste du avinstallera deras mjukvara/suit/manager grej och bara köra själva drivrutinen vad jag läst.

Annars gå ut och köp ett nytt nätverkskort, det kostar bara typ 200-250 kronor. Tvivlar på att det handlar om typ spyware/malware, det borde inte sluka 95% av din upp hastighet.

Permalänk
Medlem

ladda hem nya drivrutiner, ta bort de befintliga, starta om, installera de nya och testa igen?

Visa signatur

.:[Main System - Chassi: Fractal Design Define R2 XL - Moderkort: TUF Z370-PLUS GAMING - CPU: Intel i5-8600K - RAM: Corsair Vengeance 2133mhz 8GB x2 - GFX: Nvidia GeForce GTX 1080]:.
Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av adamq10:

Vilken hastighet får du om du exempelvis tankar från sunet? Här är en testfil:
http://ftp.sunet.se/pub/tv+movies/warriors/kowarriors.mpg

Jag får 4-5 mbyte ner (motsvarande testet på bbk / 40-50 mbit ner). Spelar mycket och kör med netgraph och pingen är stabil även under mycket långa sessioner. Har ingen eller väldigt låg packetloss.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xamber:

ladda hem nya drivrutiner, ta bort de befintliga, starta om, installera de nya och testa igen?

Har testat, flera versioner - samma problem kvarstår.

Skrivet av VexedRelic:

Annars gå ut och köp ett nytt nätverkskort, det kostar bara typ 200-250 kronor. Tvivlar på att det handlar om typ spyware/malware, det borde inte sluka 95% av din upp hastighet.

Ska göra det när butikerna öppnar igen, för att testa. Men det luktar skumt, har haft havererade nätverkskort innan och när de dött så dog de helt. De halverade inte hastigheten men i övrigt fungerade fint som mitt kort beter sig nu. Jag har haft mätningar som gett korrekt hastighet på samma kort innan. Skumt.

Tack för hjälpen ni som engagerat er - uppskattas!