AMD FX 6300 - Duger den för budget 3D rendering?

Permalänk

AMD FX 6300 - Duger den för budget 3D rendering?

Dags att skaffa en stationär dator och uppgradera från sin laptop. Då undrar jag om en AMD FX 6300, 3,5 ghz 6-core är en märkvärdig uppgradering i jämförelse med min förra intel i5 540M 2,60 dual core cpu. På papper ska den ju vara bättre men sen så måste man tänka på thermal throttling och andra problem som kan uppstå i längden.

Är det ett värt köp eller ska jag vända mig åt något annat budget håll?

Permalänk
Medlem

Den är bra för 3D rendering, skulle däremot råda om 8320 som ligger för cirka 200kr mer och har 2 extra AMD kärnor.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

http://www.sweclockers.com/test/19365-amd-fx-8370e-vishera-pa...

så ser du vad du får.

kolla graf för flera trådar.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Ehm, va? Du glömmer nog totalt att rendering i princip kan använda alla trådarna. Varken Fx 6300 eller 8320 är med i testet du länkade. 8350 är däremot med och där ligger den nära i7 3770k, vilket är riktigt bra. 8350 är ju bara en högre klockad 8320 så det är väldigt relevant.
g3220 får pisk i rendering.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Ehm, va? Du glömmer nog totalt att rendering i princip kan använda alla trådarna. Varken Fx 6300 eller 8320 är med i testet du länkade. 8350 är däremot med och där ligger den nära i7 3770k, vilket är riktigt bra. 8350 är ju bara en högre klockad 8320 så det är väldigt relevant.
g3220 får pisk i rendering.

Jag råkade titta på fel diagram

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

en fx 8320 kostar väl bara en 200kr mer än fx 6300 så du borde köra på en sån
http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/processor/amd-so...

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Jag råkade titta på fel diagram

Förklarar det, undrade hur du fick fram att en G3220, som är rätt kass för multitrådat (har en själv i en server), skulle klå en 6/8 kärnig piledriver.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

en 8320 sen oc till 4300/4400mhz som är enkelt att nå och kyla bör fixa biffen riktigt bra och brukar vara runt max på tex en 212 kylare som är billiga

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Datavetare

Den fråga som ingen ens verkar funderat på här är: "Då undrar jag om en AMD FX 6300, 3,5 ghz 6-core är en märkvärdig uppgradering i jämförelse med min förra intel i5 540M 2,60 dual core cpu."

För att svara på den skulle det vara nödvändigt att veta i vilken grad det/de program du använder är optimerade för SSE och än mer för AVX. Rendering är definitivt något som kan dra rejäl nytta av SSE/AVX, värt att veta är då att SIMD är en av svagheterna med "moduldesignen" som används av FX 6xxx/8xxx-serien.

Nu är det ändå så att i5-540M är baserad på Nehalem som inte ens har AVX-stöd, så finns ju en del förbättringspotential. Dock har redan Nehalem samma flyttalskapacitet per CPU-kärna och CPU-cykel som FX-serien har per modul (per två CPU-kärnor), Sandy/Ivy-bridge har dubbelt så hög och Haswell/Broadwell har fyra gånger så hög flyttalskapacitet när AVX/FMA används.

Det sagt, i praktiken kommer en FX83xx garanterat prestera bättre än en i5-540M och även FX6300 borde vara en förbättring i de flesta fall (i båda fallet förutsatt att det handlar om något där alla CPU-trådarna kan jobba fullt ut). Även en Haswell-baserad Pentium kommer hamna på efterkälken i denna typ av program.

Det du borde fundera på som alternativ är någon av de högst klockade i3orna alt. en billigare i5. Det är förutsatt att det program du använder verkligen använder SSE/AVX (vilket i.o.f.s. är väldigt vanligt idag). För att få en bild av hur relativ prestanda står sig i program som använder AVX kan man titta på Mandelbrot/Juilia resultaten från AIDA64

SIMD kan även användas på heltal, där är fördelen för Haswell/Broadwell över Sandy/Ivy-bridge inte speciellt stor, här hänger även FX-serien med klart bättre, testet PhotoWorxx (bildbehandling) är en benchmark som använder SSE/AVX för heltalsberäkningar

Notera att jag inte ger en rekommendation för CPU här, då jag inte vet hur det/de program du ska köra är beskaffade går det inte att ge vettiga råd. Vad jag säger är att om du har program som är bra AVX-optimerade så kan till och med en Haswell/Broadwell i3 vara snabbare än FX83xx trots två CPU-kärnor / fyra trådar mot fyra moduler / åtta trådar.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer