Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Intel står till grund för AMD Project Quantum

Permalänk
Melding Plague

Intel står till grund för AMD Project Quantum

Överraskande nog är det inte ett system från AMD som används i gamingkonceptet Project Quantum utan en plattform från ärkerivalen Intel tillsammans med två grafikkretsar Fiji.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Proffsmobbare

Tycker det är en bra utveckling att man kan separera på "ATI" och AMD, och istället erbjuda kunderna den bästa helhetslösningen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Laine:

Tycker det är en bra utveckling att man kan separera på "ATI" och AMD, och istället erbjuda kunderna den bästa helhetslösningen.

ATI har inte använts som varumärke på typ 5 år

Permalänk
Medlem

Så inte ens AMD själva tycker att deras processorer håller måttet för high-end gaming idag.

Edit:
Kanske ska tillägga att jag tycker att det är ett vettigt drag.
Deras nästa CPU-produkt ligger fortfarande för långt fram i tiden, och när den väl har kommit så är vi nog redan på Fury's uppföljare också.

Permalänk
Medlem

Trodde ärligt talat inget annat. Bra val av amd. Dom är nog fullständigt klar över sitationen idag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

1: 3600x-16GB-1070ti
2: 1600x-16GB-580x
3: fx8350-16GB-1050ti

Permalänk
Medlem

Mja, överraskande vet jag inte. Det var väl ett ganska solklart val om man vill ha ett så kraftfullt paket som möjligt. Däremot kanske inte Quantum lanseras förens efter Zen?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

ATI har inte använts som varumärke på typ 5 år

det han menar är ju att AMD väljer bästa möjliga hårdvara för att få ut max prestanda ur sin nya GPU vid denna demonstration och inte att de väljer en av sina egna processorer "bara för att".

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk

Låter som bra strategi ändå.

Såg ju på senaste mässan där enklare amd cpu radades upp med ett 270. Medans intel modellen kunde få upp till titan. Nvidia fick helt enkelt bättre PR än AMD.

Bättre och få lite marknadsandelar genom att åka snålskjuts på intel också. Det blir ju PR även för AMD. SEn tror ju vissa amd´s grafikkort fungerar sämre med intel och det stämmer ju inte.

FX är ju nerlagt projekt (vad det ser ut som). Bara APU:er får utrymme och det blir ju lite dumt att trycka in ett 290x. Går ju i väggen för cpu:n i vissa titlar.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Det nämnde de inget om på presskonferensen, såklart

Permalänk
Medlem

Jag blev faktiskt förvånad.

Betyder det här att AMD inte längre aspirerar att konkurrera i det yttersta prestandasegmentet?

Är det bara prestanda/pris man vill konkurrera med nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Jag blev faktiskt förvånad.

Betyder det här att AMD inte längre aspirerar att konkurrera i det yttersta prestandasegmentet?

Är det bara prestanda/pris man vill konkurrera med nu?

Nej det betyder bara att de vill visa upp en produkt som faktiskt folk kommer köpa, eftersom de vill tillverka den i framtiden.
De har själva sagt att de satsar på prestandasegmentet med Zen, där de kommer släppa versioner utan grafikkärnor öht.

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Medlem

Grafikavdelningen är såklart intresserad av att sälja grafikprocessorer och prestandan finns inte i snart 3 år gamla Vishera/Steamroller eller 4-kärnors Carrizo/Excavator. Ska de visa upp något så måste det vara Intel, de kan ju inte välja bort det bara för att diskriminera deras konkurrent. Vill de sälja en kompakt PC innan något nytt kisel så måste det vara Intel. Det är ju inte processorkillarna som bygger detta system. Det går ju för övrigt lika bra att köra Intelnätverkskort till AMD-moderkort med AMD-chipset. Förr när AMD fortfarande byggde nätverkskretsar så sålde de till Intel-PCs också. Zen är inte här än. Grafikkorten är här nu.

Permalänk
Medlem

Gillar nya AMD, de verkar mycket mer ödmjuka nu med Lisa Su. Bra att erkänna att man inte har något vettigt innan ZEN

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Låter som bra strategi ändå.

Såg ju på senaste mässan där enklare amd cpu radades upp med ett 270. Medans intel modellen kunde få upp till titan. Nvidia fick helt enkelt bättre PR än AMD.

Bättre och få lite marknadsandelar genom att åka snålskjuts på intel också. Det blir ju PR även för AMD. SEn tror ju vissa amd´s grafikkort fungerar sämre med intel och det stämmer ju inte.

FX är ju nerlagt projekt (vad det ser ut som). Bara APU:er får utrymme och det blir ju lite dumt att trycka in ett 290x. Går ju i väggen för cpu:n i vissa titlar.

Det blir säkert rena processorer, bara inte till konsumenter/desktop precis som Intel har iGPU i de flesta modellerna. Du kommer istället få en 8-kärnor Zen med integrerad grafik för prestandaklassen, och på samma sockel. Skulle inte förvåna mig om de kommer använda FX-namnet på många AM4-processorer eller det du kallar APU:er. Inget har fått utrymme under FM2/+ AM3/+-tiden eftersom BD skrotades tidigt och produkter uteblev. Partnertillverkare har ingen anledning att visa upp flera år gamla kretsar.

Permalänk
Medlem

Tycker det är roligt att den är till för vardagsrummet och 4K när Fiji saknar stöd för HDMI 2.0;). Nu säger de visserligen att den är till för "VR" medans Sweclockers artikeln nämner "gamingdator för vardagsrummet".

Permalänk
Medlem

Jag kan tänka mig att de testar lite olika komponenter osv. både från AMD och Intel. Det är ju inte som att filmteamet bryr sig om att vara accurate när de bara ska ha shots på work being done.
Sen skulle det inte förvåna mig om de testade intel först och kanske zenare kör på Zen. Vet inte om någon har hunnit tillverka moderkort i den formfaktorn för Zen ännu? Kan vara därför.
Sånt här med prototyper ska man alltid ta med några saltnypor då man ofta plockar komponenter man behöver för ett fungerande koncept innan man tillverkar egna komponenter. Dels blir det billigare att iterera på designen då.

SO.... no biggie

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3950X | Asus Crosshair VIII Hero | 64 GB DDR4 3200MHz | MSI GeForce RTX 3090 Suprim X 24GB

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Det blir säkert rena processorer, bara inte till konsumenter/desktop precis som Intel har iGPU i de flesta modellerna. Du kommer istället få en 8-kärnor Zen med integrerad grafik för prestandaklassen, och på samma sockel. Skulle inte förvåna mig om de kommer använda FX-namnet på många AM4-processorer eller det du kallar APU:er. Inget har fått utrymme under FM2/+ AM3/+-tiden eftersom BD skrotades tidigt och produkter uteblev. Partnertillverkare har ingen anledning att visa upp flera år gamla kretsar.

självklart, är fullt medveten om ZEN. Men är ju mest rycken och vågar inte lita på något från det närmar sig lanseringen (vet kommit lite hintar från AMD om zen). Tänkt sikta på zen i en htpc (kommer troligen bli overkill, men kommer då bli första riktiga HTPC:en jag bygger).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det blir säkert rena processorer, bara inte till konsumenter/desktop precis som Intel har iGPU i de flesta modellerna. Du kommer istället få en 8-kärnor Zen med integrerad grafik för prestandaklassen, och på samma sockel. Skulle inte förvåna mig om de kommer använda FX-namnet på många AM4-processorer eller det du kallar APU:er. Inget har fått utrymme under FM2/+ AM3/+-tiden eftersom BD skrotades tidigt och produkter uteblev. Partnertillverkare har ingen anledning att visa upp flera år gamla kretsar.

Som jag sa i ett par inlägg över ditt har AMD bekräftat att de kommer tillverka versioner av Zen utan iGPU för prestandasegmentet.

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

självklart, är fullt medveten om ZEN. Men är ju mest rycken och vågar inte lita på något från det närmar sig lanseringen (vet kommit lite hintar från AMD om zen). Tänkt sikta på zen i en htpc (kommer troligen bli overkill, men kommer då bli första riktiga HTPC:en jag bygger).

Köpte själv en hasswell nyligen. Men när Zen kommer så blir det en sådan också

Får ställa denna i vardags rummet när det händer

Men angående att där sitter en Intel i datorn förvånar mig inte. Vi drar en bil analogi:

Nissan S13 240SX i USA fick en motor som folk idag inte gillar, medan vissa kör kvar på den och överladdar den(även om det är bevisat att det inte håller i längden) Medan andra gör det "smartare" valet att gå på RB2x eller supra motorer då chassit klarar mer än vad motorn gör.

Med smartare så menar jag då om man söker mycket effekt i motorn. Vill man hålla sig till de 110-120Hk den motorn har original så funkar den ju

(fot not: i sverige har vi inte K24E/DE aka "USA" motorn utan SR20DET, JPN/EUR spec)

Så att AMD sätter en Intel kan jag förstå, dom vill ju säkerligen inte hålla tillbaka deras flaggskepp

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sgt. Stinger:

Som jag sa i ett par inlägg över ditt har AMD bekräftat att de kommer tillverka versioner av Zen utan iGPU för prestandasegmentet.

8-kärnor Zen har de bekräftat för AM4, om det är med eller utan grafik har jag inte sett att de sagt något skarpt om. Distinktionen de gjort är "7th Gen A-series Desktop APUs" och "All New AMD FX CPU", men båda är för samma plattform. Att det inte finns olika socklar är i grunden bra sak. Det är bra att de dödade BD-utvecklingen för att rätta till detta. Det enda som är tydligt med det de sa/visa på FAD är att prestandasegmentet inte ska styras av integrerade grafikprocessorn. Intel grinar inte direkt över att det finns iGPU i 4790K osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Jag blev faktiskt förvånad.

Betyder det här att AMD inte längre aspirerar att konkurrera i det yttersta prestandasegmentet?

Är det bara prestanda/pris man vill konkurrera med nu?

"Yttersta prestandasegmentet"? AMD's snabbaste processor hänger ju inte ens med en Intel i5:a för ett par tusen...

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Skrivet av Petterk:

8-kärnor Zen har de bekräftat för AM4, om det är med eller utan grafik har jag inte sett att de sagt något skarpt om. Distinktionen de gjort är "7th Gen A-series Desktop APUs" och "All New AMD FX CPU", men båda är för samma plattform. Att det inte finns olika socklar är i grunden bra sak. Det är bra att de dödade BD-utvecklingen för att rätta till detta. Det enda som är tydligt med det de sa/visa på FAD är att prestandasegmentet inte ska styras av integrerade grafikprocessorn. Intel grinar inte direkt över att det finns iGPU i 4790K osv.

Kan ju titta på denna bild, borde ju ge klarare bild även för andra som hoppar in i tråden #Zen

källa http://www.sweclockers.com/nyhet/20451-amd-presenterar-fx-ser...

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

självklart, är fullt medveten om ZEN. Men är ju mest rycken och vågar inte lita på något från det närmar sig lanseringen (vet kommit lite hintar från AMD om zen). Tänkt sikta på zen i en htpc (kommer troligen bli overkill, men kommer då bli första riktiga HTPC:en jag bygger).

Som sagt vi har sett planerna de visade på AMD Financial Analyst Day 2015 och det är bekräftade/äkta saker. 8-kärnor och FX-moniker är bekräftade saker. Prestanda-inriktat är bekräftat. Resultatet kommer såklart bli bättre än FM2+-plattformen. Mer än så kan vi egentligen inte säga. Så nog satsar de ändå. Men partnertillverkare visar först upp grejerna när de finns och när det är nytt. På mässor visar man inte upp alla gamla produkter.

Permalänk
Medlem

Ja Intels CPU är ju bättre just nu, det vet alla och AMD vet att alla vet, inget konstigt med det.
Nvidia skulle använda en AMD CPU i sin rigg om den var väldigt överlägsen Intels bästa.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Vem blev förvånad av detta? Enda alternativet var att köra med en Kaveri baserad FM2+ propp för att hålla ihop det TDP mässigt, och då hade de låst sig till Vulcan titlar för att hålla ihop prestandan. Antika AM3+ var ALDRIG något alternativ.

Detta var utan tvekan ett VD beslut och ett bra sådant. Realism > Stolthet.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Som sagt vi har sett planerna de visade på AMD Financial Analyst Day 2015 och det är bekräftade/äkta saker. 8-kärnor och FX-moniker är bekräftade saker. Prestanda-inriktat är bekräftat. Resultatet kommer såklart bli bättre än FM2+-plattformen. Mer än så kan vi egentligen inte säga. Så nog satsar de ändå. Men partnertillverkare visar först upp grejerna när de finns och när det är nytt. På mässor visar man inte upp alla gamla produkter.

Jo, se bilden ja la ut här. Det var just det jag menade med hintar.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Inaktiv

Föga förvånande? Vem använder seriöst AMD som plattform annat i servertillämpningar?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Detta är en ren smutskastningsartikel. Jag hoppas Sweclockers kan lära sig skriva opartiska artiklar framöver.

Permalänk
Medlem

Tänkte på de häeomdagen när ja såg videon på AMD's youtube... Itx moderkort. Antingen en FM2(vilket antagligen är riktigt otänkbart med Fury) eller intel. Aja vi får se nästa år när Zen kommer. Hoppas verkligen de blir mer itx gotteri där!

Visa signatur

AMD x399M | TR 1950x | 64GB 3200Mhz | 2 x Zotac 3090

Permalänk
Medlem

@SSIV: Hittade den här artikeln. Inte mycket till smutskastning i min mening. Fakta är fakta.