Gör grafikkort tystare

Permalänk
Medlem

Gör grafikkort tystare

Håller på att försöka göra min PC tystare genom att följa den här guiden http://mappis.se/tyst-dator. Jag har beställt en ny processorkylare (Be quiet! Shadow Rock Slim) och nästa steg är att tysta ner grafikkortet.

På punkt två förstår jag inte riktigt om man måste köpa ett nytt grafikkort som har passiv kylning eller om man kan göra sitt befintliga grafikkort tystare? Ska man ha en tyst fläkt som blåser på grafikkortet? Jag har ett Asus Radeon HD7950 DirectCU II.

Permalänk
Medlem

Tycker du att ditt grafikkort låter mycket? Enligt Sweclockers recension så verkar det ju som att just det kortet ska vara riktigt tyst även vid belastning.

Annars så går det ju att byta kylare på grafikkort. Här är en lista med kylare på prisjakt. Problemet är bara att hitta en kylare som är kompatibel med ditt grafikkort, och som är tystare. Det finns ju t.ex. Arctic Accelero S3 som är helt passiv.

Men jag är inget fan av helt passiva grafikkortskylare till grafikkort som drar en hel del ström. Värmen måste ju hanteras på något sätt ändå, och då brukar det vara effektivast att ha en fläkt direkt på kylaren. Annars får man t.ex. öka kylningen med chassifläktar, vilket troligtvis låter mer.

Permalänk

Passivt kylda grafikkort har en STOR och TUNG kylfläns, lägre kylbehov (långsammare grafik) och förväntas kylas av lådans chassifläktar.

Ditt grafikkort är väl redan ganska tyst ? I alla fall när du inte spelar !
Dess heatpipes med kylflänsar (höger bilddel) har samma funktion som ett passivt kylt kort.
Höljet (vänster bilddel) riktar fläktarnas luftströmmar mot kylflänsarna.
Någon typ av luftcirkulation måste föra värmen (mitten bilddel) från flänsarna och ut ur lådan.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Kanske satsa på ett ljuddämpat chassi?
Det kommer att hjälpa mot allt (o)ljud från komponenterna.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R4 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 4070 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem

Kör du fläktarna i chassit via en fläktkontroller så du kan styra dem, eller kör du i fullt ös? (12volt)

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem

@xfade: Jag har ett FD R4 chassi vilket har relativt bra ljuddämpning

Permalänk
Medlem

@Pamudas: Jag har ett FD R4 med fläktkontroll (5V, 7V och 12V). Jag brukar köra på 7V.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Kanske satsa på ett ljuddämpat chassi?
Det kommer att hjälpa mot allt (o)ljud från komponenterna.

nja, ljuddämpat chassi är typ sista utvägen då det gör rätt liten skillnad (om man inte har super budget chassi med typ 0.2mm tjock plåt som vibrerar för allt) jämfört med att byta till bättre/tystare fläktar och större kylare.

Permalänk
Medlem

HD7950 kan låta lite antingen kolla i tredjepart kylare eller sätta vattenkylning på den med en 240mm radiator då bör det bli ganska tyst finns fina 120 - 140mm fläktar

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Jag tog bort sidan av chassit och försökte lyssna mig fram vilka komponenter som låter mest. Det verkar som om processorkylaren och nätaggregatet är de komponenter som genererar mest ljud. Som ni nämnde så låter inte grafikkortet särskilt mycket i vanligt bruk utan först när man spelar. Jag antar att jag får vänta på min nya processorkylare och se om grafikkortet "låter mer" då.

När det gäller nätaggregatet, kan man göra något åt det eller måste man köpa ett nytt (tystare)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

nja, ljuddämpat chassi är typ sista utvägen då det gör rätt liten skillnad (om man inte har super budget chassi med typ 0.2mm tjock plåt som vibrerar för allt) jämfört med att byta till bättre/tystare fläktar och större kylare.

Ett öppet chassi (Cooler Master HAF serien) kommer att låta mycket mer än tex FD Define serien.

Helt tyst får man med endast passivt kylda komponenter, men prestandan tar för mycket stryk...

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R4 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 4070 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk

Testa skruva lite på skruvarna till nätagget, kanske sätta något mjukt mellan agget och chassit. Damm? Annars finns det inte så mycket annat att göra än att köpa nytt nätagg... vad jag vet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spatzen:

Jag tog bort sidan av chassit och försökte lyssna mig fram vilka komponenter som låter mest. Det verkar som om processorkylaren och nätaggregatet är de komponenter som genererar mest ljud. Som ni nämnde så låter inte grafikkortet särskilt mycket i vanligt bruk utan först när man spelar. Jag antar att jag får vänta på min nya processorkylare och se om grafikkortet "låter mer" då.

När det gäller nätaggregatet, kan man göra något åt det eller måste man köpa ett nytt (tystare)?

Om du vill ha tyst så är enklast att köpa nytt halvpassivt nätagg, dvs fläkten går bara vid viss temperatur. Finns helpassiva men dessa kostar skjortan.

Alt att du köper en noctuafläkt som passar i ditt nätagg och byter fläkten. Lite meck o ev får du lödda ihop kablar till fläkten.

Annat tips är att köpa noctua nf-s12a fläkt/fläktar till chassit, de är sjukt tysta. Men du ska nog ha nf-p12 om du ska byta den i agget.
Sen hur många chassifläktar har du? Ofta överdriver folk, jag kör halvpassivt nätagg och 1st nf-s12a chassifläkt i min intelburk.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Skrivet av Spatzen:

...

Jag öppnade mitt nätagg och kopplade in ett motstånd till fläkten... Fläkten blåste bara kalluft i alla fall.
Inget jag rekommenderar den oerfarne dock.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Ett öppet chassi (Cooler Master HAF serien) kommer att låta mycket mer än tex FD Define serien.

Helt tyst får man med endast passivt kylda komponenter, men prestandan tar för mycket stryk...

Nu gällde den jämförelsen mellan ett "normalt" chassi och ett ljuddämpat och där är skillnaden liten (men ak så viktig för att bli av med det sista ljudet!), men visst jämför man med tex min dimastech testbänk så är ju ett ljuddämpat chassi enormt mycket tystare. Jämför man istället TS R4 mot ett ljuddämpat chassi är skillnaden väldigt liten och i princip alla andra åtgärder är effektivare.

ps, det går utmärkt att ha både prestanda och tystnad. Kör själv "passivt" med två stycken Zalman reserator1 kyltorn samt en 1080mm rad som är fastbultad i väggen tillsammans med ett semipassivt nätagg.

Permalänk
Skrivet av lanbonden:

...
ps, det går utmärkt att ha både prestanda och tystnad. Kör själv "passivt" med två stycken Zalman reserator1 kyltorn samt en 1080mm rad som är fastbultad i väggen tillsammans med ett semipassivt nätagg.

DET är vad jag kallar PASSIV kylning (jag har själv ett blått torn till gamla datorn)

Visa signatur