Permalänk
Medlem

utdelning - går ner?! =((

Jag delar ut en HD från min server så att jag kan nå den med min dator. Jag har tagit "map network drive" o använder login o lösenord för att "logga" in på den mappade hd:n. Det funkar , men då o då, dvs var 10:e eller 15:e minut går kopplingen ner o hårrdisken går inte att nå, efter några minuter funkar det igen. OTROLIGT STÖRIGT , det gör att jag inte kan kolla på film genom att streama, för det bryts bara efter ett tag. Varför är det så ?!

Permalänk

Hmmm, har du BBB och en hub?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av clarkbones
Hmmm, har du BBB och en hub?

jag har BBB o en switch + 2 datorer + en bärbar inkopplad ibland

Permalänk
Medlem

Pröva stänga av "Allow the computer to turn off this device to save power" eller halvtaskigt översatt "tillåt datorn att stäga av denna enhet för att spara ström"

Visa signatur

Inget är omöjligt, bara det att det omöjliga tar lite längre tid

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av allban
Pröva stänga av "Allow the computer to turn off this device to save power" eller halvtaskigt översatt "tillåt datorn att stäga av denna enhet för att spara ström"

finns den funktionen i win2k osså? jag hittar inte den funktionen på min server,, men den finns på min laptop som jag kör XP på...

så det måste vara nåt annat... men vad ?! =(

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av antva

finns den funktionen i win2k osså? jag hittar inte den funktionen på min server,, men den finns på min laptop som jag kör XP på...

så det måste vara nåt annat... men vad ?! =(

Det finns på mina Intel 10/100 management men inte på isa 3com.. så det lär vara pci + std saker som avgör om det valet finns...

Visa signatur

Inget är omöjligt, bara det att det omöjliga tar lite längre tid

Permalänk
Inaktiv

Har samma problem men mot SAMBA.
Tror att det alvarligt är BBB och deras ARP-Proxy.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av theboogieman
Har samma problem men mot SAMBA.
Tror att det alvarligt är BBB och deras ARP-Proxy.

wtf är ARP-Proxy ? = )..
Frustrerande när man inte kan lösa sånt här...

Permalänk
Inaktiv

ARP-proxy finns i switchen i källaren. Den stänger av port 139 som är filutdelning. Det är för att du inte ska se granens dator.

Jag hade problem förut att när jag körde tracert så såg jag att alla packet gick igenom switchen i källaren. Det är bara för datorn inte vet vart den andra dator är och skickar det ner i källaren. Har en 3com switch men den skickade fortfarande packeten ner i källaren därav att det gick i 900k mellan min server och datorn.

Så man måste säga till vart packeten ska skickas.
Det gör genom "arp -s ip MAC-adress".

Dock så tror jag inte alltid det funkar smärtfritt då av att det dör.
Men det är bara teori... men du kan ju testa om det löser för dig..

Läs mer i forumet på www.bredband.net finns en del diskutioner om det förut.

Permalänk
Medlem

thx boogieman!

hur ska man använda "arp -s ip MAC-adress" ?
jag ska kika på forumet osså.. hoppas jag kan få det att funka =\.
har osså problem ibland att det går sakta mellan mina datorer.

Permalänk
Medlem

ett annat sätt är att köra ipx hemma, jag gör så... Har oxå BBB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av varget
ett annat sätt är att köra ipx hemma, jag gör så... Har oxå BBB

Kan du förklara hur du gör då?

Permalänk
Medlem

hur jag gör? lägger till ipx i protokoll listan...
sen funkar det.
förstår inte riktigt vad som skulle vara problem...

Permalänk

OK, nu har jag också lagt till det. Vad jag menade var att om det behövdes någon konfigurering. Finns det några nackdelar med att lägga till IPX? Testning pågår...

Permalänk
Medlem

leta lite efter nått som heter "inaktivera netbios över tcp/ip"

finns nånstans i inställnigarna för nätverkkortet

Permalänk

Well, det funkar mycket bra. Inga avbrott alls. tackar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av clarkbones
Well, det funkar mycket bra. Inga avbrott alls. tackar!

clarkbones, hur gjorde du ? la du till ipx? jag gjorde så, men då fick jag 2 st,, en som heter bara netbios, o en som heter ipx\netbios bla bla..
ska man ha båda 2 ?

Permalänk

Jo, jag fick också två stycken. Jag vet inte om det räcker med den ena, men eftersom det verkar ultrastabilt jämfört med tidigare så ändrar jag inget!
Den ena heter NWLink NetBIOS, den andra heter
NWLinl IPX/SPX/NetBIOS Compatible Transport Protocol hursomhelst...

Permalänk

Ett tips. Ta bort bindningen till Fil och skrivardelning på tcp/ip-protokollet och ha det endast på ipx-protokollet.

Att ha fil och skrivardelning på det protokoll som du har mot internet är en onödig säkerhetsrisk.

Permalänk
Medlem

genom att "inaktivera netbios över tcp/ip" så förbjuder du windows att använda tcp/ip att användas för windows delningen. OCh ja du ska få två protokoll

Permalänk
Medlem

oki, nu har jag lagt till båda protokollen, NWLink NetBIOS och
NWLink IPX/SPX/NetBIOS Compatible Transport Protocol, och jag har tagit "disable NETBIOS over TCP/IP"

ska utvärdera detta o se om det går ner igen...

"Ett tips. Ta bort bindningen till Fil och skrivardelning på tcp/ip-protokollet och ha det endast på ipx-protokollet."

hur gör man detta? kan man "binda" Fil o skrivardelning till ipx-protokollet? jag har inte hittat att det finns nåt sånt i själva ipx-protokollet.

Permalänk
Medlem

Har en win 2000 server med NAT och BBB. Kan jag köra enbart ipx på det interna nätet?

Permalänk
Medlem

nej, du behöver ju tcp/ip för att kunna surfa
fast iofs så sa du aldrig att vill kunna surfa

Permalänk
Medlem

klart att jag vill

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av antva
oki, nu har jag lagt till båda protokollen, NWLink NetBIOS och
NWLink IPX/SPX/NetBIOS Compatible Transport Protocol, och jag har tagit "disable NETBIOS over TCP/IP"

ska utvärdera detta o se om det går ner igen...

"Ett tips. Ta bort bindningen till Fil och skrivardelning på tcp/ip-protokollet och ha det endast på ipx-protokollet."

hur gör man detta? kan man "binda" Fil o skrivardelning till ipx-protokollet? jag har inte hittat att det finns nåt sånt i själva ipx-protokollet.

Jag citerar mig själv! = ), Det funkar nu! tack för alla tips!

Permalänk
Medlem

Vad finns det för säkerhets risker med att dela ut prylar mellan windowsburkar på detta sätt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RaZoR
Vad finns det för säkerhets risker med att dela ut prylar mellan windowsburkar på detta sätt?

Delar du ut mha ipx borde det inte finnas några säkerhetsrisker, eftersom det protokollet inte går att routa.
Delar du däremot genom tcp/ip och inte har en brandvägg ligger allting öppet för alla, vilket kanske inte är så bra

Visa signatur

"Utom de elva omkomna, av vilka en var tolv år, skadades 24 oftast äldre personer, sade polisen." - expressen.se
Data/Dator?

Permalänk
Medlem

Nej jag har disablat netbios över tcp så då är allt lungt va? Har det grymmaste slump passwordet också...