Vad tycker ni om Windows 10?

Permalänk
Medlem

Vet inte om det är rätt tråd att fråga om detta men har problem med datorn när den gått i viloläge, då vill den inte starta upp igen och väntar jag länge får jag ett meddelande på skärmen att nånting kraschat och den samlar info och startar om. jag har letat i Win efter systemfelsfiler och minnesdumpfiler men ej hittat dom, antar att det är där jag får börja. Har nyligen gjort en ren windows 10 installation, innan uppgraderade jag från win 7 pro men ville ha en ren win 10 pro. Har intel Xeon 4 core och 8 gig minne. Vanlig Satadisk. Datorn gjorde likadant även innan jag installerade om win 10 pro.

För övrigt är jag helnöjd med 10:an.

Visa signatur

Xeon 2,26 GHz 4core, 8GB ddr3 1333mhz. Geforce 8400GS

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jockecc:

Vet inte om det är rätt tråd att fråga om detta men har problem med datorn när den gått i viloläge, då vill den inte starta upp igen och väntar jag länge får jag ett meddelande på skärmen att nånting kraschat och den samlar info och startar om. jag har letat i Win efter systemfelsfiler och minnesdumpfiler men ej hittat dom, antar att det är där jag får börja. Har nyligen gjort en ren windows 10 installation, innan uppgraderade jag från win 7 pro men ville ha en ren win 10 pro. Har intel Xeon 4 core och 8 gig minne. Vanlig Satadisk. Datorn gjorde likadant även innan jag installerade om win 10 pro.

Kollat i loggboken?

Eventvwr.msc

Sedan Windows-loggar sedan program, alt system, kolla efter kritiska fel (rött kryss).

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jockecc:

Vilket moderkort har du?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PowerNet:

XP inte många anhängare?
Operating System Total Market Share
Market Share of Windows 7 Windows 7 56.11%
Market Share of Windows 8.1 Windows 8.1 11.15%
Market Share of Windows XP Windows XP 10.59%
Market Share of Windows 10 Windows 10 9.00%
Market Share of Windows 8 Windows 8 2.88%

XP har mer än Windows 10, och mer än Windows 8.

Och att ett 14 år gammalt operativsystem än idag har över 10% av marknaden, när dessutom supporten upphört för snart 2 år sedan säger en del.

Vet att det inte var så länge sedan datorbutiker/affärer slutade sälja Windows XP maskiner till kunder som standard system, och det finns att köpa än idag för de som vill ha XP med, även om de större butikerna inte har det.

När W7 kom ut så gick fler över till W7 än vad det var när Vista kom, el del testade på Vista men gick snart tillbaka, vilket gjorde att Vista floppade, vilket följer Microsoft "varannan bra/varannan dålig/flopp" historik, fram tills W10 där de släppte flopp/dålig version på rad.

http://store.steampowered.com/hwsurvey?l=swedish ... är väl lite mer rättvisande om man ser till just hemanvändare/spelare.

Ser man till den totala användningen så räknar man även med företagen... och de brukar ju inte hoppa på tåget direkt.

Sedan räknas väl även virtualiserade maskiner in i den statistiken från https://www.netmarketshare.com/?

Skrivet av PowerNet:

Och nej, W10 kommer inte bli samma sak, möjligen av de fåtalet som "strejf" som försvarar W10 in i det sista som kommer fortsätta hålla skenet uppe när W11, W12, W13 osv kommit och ändå försvara W10 som bästa operativsystemet sedan skivat bröd.

Kommer inte Microsoft ut med något nytt, och bra, och minskat sitt kränkande så kommer fler gå över till Mac, eller Linux.
Kolla bara på statistiken, alla tillverkare i princip backar förutom Apple i försäljning.

Spelare kommer nog inte övergå till Mac eller Linux iallafall. Vill man spela de nya spelen så är det Windows 10 som gäller framöver.

Spelar man inte spel så finns det ingen större anledning att använda Windows ens idag.

Spel är enda anledningen för mig att använda Windows. På jobbet är det Mac- och Linux-datorer.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PowerNet:

Och jo det har et, för om användaren inte tycker om ändringen så är det ingen föbättring för denne

Men dina åsikter har inget med användaren att göra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Ribbons är ändå i vägen och är korkat val mot att ha riktiga menyer.

För mig är det bara en annan typ av meny, den går i sidled istället för höjdled, men det är väl en smaksak. De få gånger jag använder program med ribbons hinner jag inte störa mig på dem iaf.

Skrivet av PowerNet:

Det ska inte behövas att lägga in tredjepartssystem för att ordna till designfel som påtalats ända sedan W8 visades upp första gången.

Det känns fortfarande inte som ett bra argument att inte köra ett OS bara för att man måste ladda hem ett program själv, oavsett om man tycker att det borde funnits där från start. Om det går att fixa problemet snabbt och enkelt, så är det inte problem längre och därmed minskar dess minusvärde när man väger för och nackdelar. Det är det som är poängen med mina argument.

Skrivet av PowerNet:

Nej, den är mycket rörigare, mer onödig information som inte behövs där, det som behövs i den är cpu/ram minnesanvändning, allt annat är egentligen ointressant för den dagliga användningen och kan således finnas i resource monitor som det gjorde innan.

Jag tycker den ser renare ut, det finns bara två extra kolumner som jag är intresserad av då och då och som inte stör mig annars eftersom CPU och RAM fortfarande står där de brukar.

Skrivet av PowerNet:

Nej, det är fler försämringar än förbättringar, inget i W10 är en förbättring eller ger ett "fan, måste ha nya W10" sug som det gjorde vid W7 lanseringen, W7 lanseringen var det som Vista skulle varit.

Så du bortser helt från alla fixar och optimeringar som finns i systemet? Då har vi väldigt olika syn på förbättringar helt enkelt. De skriver ju inte om ett OS för skojs skull, det händer ju en hel del "under huven" liksom.

Anledningen till att jag uppgraderade till 7an från XP var för drivrutiners skull mest, men precis som nu så fanns det en hel del saker i systemet som var optimerade, omskrivna för att fungera bättre och lite annat här och var. Plus att det var snabbare än Vista på mina gamla PCs.

Skrivet av PowerNet:

Många olika fönster? De är ju integrerade i samma fönster så...

Du har ett fönster som är själva kontrollpanelen ja, men sen öppnar man underfönster för den inställningen man vill göra. Sen kommer det upp nya underfönster som låser föregående medan de är aktiva. Det menade jag med "flera fönster".

Skrivet av PowerNet:

Nätverk fanns sedan tidigare med, i övrigt så tillför det inget användbart.

Det räcker med det lilla tillägget för att jag ska se det som en förbättring, oavsett om jag kollar nätverk och diskanvändning på processbasis ofta eller inte, eftersom det inte stör mig när jag bara kollar CPU eller RAM t.ex.

Skrivet av PowerNet:

Du kunde ha flera skärmar i W7 med, inga problem där, lika så wallpapers är rätt ointressant då de i alla fall täcks av fönstren man har uppe.

När jag körde det så fick jag ladda hem extra program för att kunna ha flera olika wallpapers på de olika skärmarna iaf.

Jo, wallpapers är helt klart intressant för mig, eftersom jag inte alltid har program uppe som täcker hela skärmarna, då jag har tre st att sprida ut det på. Då är det väldigt trevligt att ha ett par bilder som man gillar att titta på. Det är ungefär samma sak som att jag har på mig kläder jag gillar och hänger upp affischer på mina väggar IRL.

Skrivet av PowerNet:

Aero är enormt mycket snyggare än det som är i W8/W10.
Fixar startmenyn? Hur då? Microsoft har inte släppt en officiell W7 startmeny för W10.

Du menar nedgradera ja, har W8/W10 är sämre än W7, ännu mer kränkande, och samlar in ännu mer information.

Sen så är det ju inte bara spelen som det hänger på om Linux kommer växa, det handlar mycket om program, och så länge inte programmen finns till Linux så kommer Linux inte att få något större genomslag.

Ja, som sagt, Aero är snyggare, men inte i närheten av vad man får med ett schysst tema från t.ex. DeviantArt och det är något man kan byta ut. I Windows 8.1 kunde jag köra UXStyle konstant utan några som helst problem och få det snyggare än Windows 7/8 default. I Windows 10 funkar det programmet lite halvtaskigt just nu, men det brukar komma uppdateringar efter ett tag.

Fixa startmenyn har jag ju skrivit flera gånger hur man gör...
Man laddar hem ClassicShell gratis, så har man en snyggare och mer konfigurerbar startmeny än något Windows har från start, inklusive 7an. Problemet löst, oavsett hur mycket man tycker att Microsoft skulle gjort en bättre själva.

Du väger med andra ord utseende och design högre än buggfixar, optimeringar och liknande. Det gör inte jag, så därför tycker vi olika om hurvida det är en förbättring eller försämring.

Det är mest större företag som har specialprogram som kräver Windows.

Linux har ju de flesta program som en vanlig användare behöver förutom just stort spelutbud. Så jo, jag tror att det till väldigt stor del handlar om spel för normalanvändarna.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kaine_Uro:

http://store.steampowered.com/hwsurvey?l=swedish ... är väl lite mer rättvisande om man ser till just hemanvändare/spelare.

Ser man till den totala användningen så räknar man även med företagen... och de brukar ju inte hoppa på tåget direkt.

Sedan räknas väl även virtualiserade maskiner in i den statistiken från https://www.netmarketshare.com/?

Spelare kommer nog inte övergå till Mac eller Linux iallafall. Vill man spela de nya spelen så är det Windows 10 som gäller framöver.

Spelar man inte spel så finns det ingen större anledning att använda Windows ens idag.

Spel är enda anledningen för mig att använda Windows. På jobbet är det Mac- och Linux-datorer.

Steam är ju knappast "rättvisande" då det endast grundar sig på spelare i Steam, som dessutom besvarat frågorna/är med i statistiken.
Virtualiserade datorer räknas inte in så länge de inte surfar på någon av sidorna vars data samlas in till statistiken.
Spelare kommer nog gå över till både Linux eller Mac om Vulkan blir populärt så att spelen enklare kan portas över till Linux / OS X som plattformar, vilket ger att fler troligen skulle byta om de kan spela samma spel fast på en mer öppen/fri plattform.

Och nej, W10 är inte det som gäller framöver om man vill spela, utan det är konsol (främst PS4, men även Xbox One och Wii U) eller köra W7, eller Linux.

Finns ingen idé att köra W10 för spel, då det inte ger någon som helst fördel.

Skrivet av strejf:

Men dina åsikter har inget med användaren att göra.

Jo det har det, för jag är en användare.

Skrivet av blackeagle:

För mig är det bara en annan typ av meny, den går i sidled istället för höjdled, men det är väl en smaksak. De få gånger jag använder program med ribbons hinner jag inte störa mig på dem iaf.

Precis, inte en riktig/vanlig meny.
Man ska vara väldigt försiktig med att ändra i redan existerande upplägg/designer.

Skrivet av blackeagle:

Det känns fortfarande inte som ett bra argument att inte köra ett OS bara för att man måste ladda hem ett program själv, oavsett om man tycker att det borde funnits där från start. Om det går att fixa problemet snabbt och enkelt, så är det inte problem längre och därmed minskar dess minusvärde när man väger för och nackdelar. Det är det som är poängen med mina argument.

Nej det minskar inte nackdelen alls, då det fortfarande är en stor nackdel att behöva använda tredjepartsvektyg för att få det att se ut som många vill ha.

Skrivet av blackeagle:

Jag tycker den ser renare ut, det finns bara två extra kolumner som jag är intresserad av då och då och som inte stör mig annars eftersom CPU och RAM fortfarande står där de brukar.

Kan inte hålla med alls, då den är mycket rörigare, mer plottrig och har onödig information.

Skrivet av blackeagle:

Så du bortser helt från alla fixar och optimeringar som finns i systemet? Då har vi väldigt olika syn på förbättringar helt enkelt. De skriver ju inte om ett OS för skojs skull, det händer ju en hel del "under huven" liksom.

Eftersom det inte finns några viktiga "fixar och optimeringar" så går det inte att bortse ifrån dem.

Skrivet av blackeagle:

Du har ett fönster som är själva kontrollpanelen ja, men sen öppnar man underfönster för den inställningen man vill göra. Sen kommer det upp nya underfönster som låser föregående medan de är aktiva. Det menade jag med "flera fönster".

Det är inte kontrollpanelen som låses, utan den specifika fönstret (ex för en nätverksanslutning) vilket det varit så länge, så inget nytt att det låses, och inget dåligt egentligen då man vet att alla stängs i rätt ordning så det blir sparat/aktiverat.

Skrivet av blackeagle:

Det räcker med det lilla tillägget för att jag ska se det som en förbättring, oavsett om jag kollar nätverk och diskanvändning på processbasis ofta eller inte, eftersom det inte stör mig när jag bara kollar CPU eller RAM t.ex.

Jo, då det ligger i vägen.

Skrivet av blackeagle:

När jag körde det så fick jag ladda hem extra program för att kunna ha flera olika wallpapers på de olika skärmarna iaf.
Jo, wallpapers är helt klart intressant för mig, eftersom jag inte alltid har program uppe som täcker hela skärmarna, då jag har tre st att sprida ut det på. Då är det väldigt trevligt att ha ett par bilder som man gillar att titta på. Det är ungefär samma sak som att jag har på mig kläder jag gillar och hänger upp affischer på mina väggar IRL.

Rätt ointressant som sagt då merparten av tiden så är skärmarna fyllda oavsett, men det varierar väl mellan olika användare.

Skrivet av blackeagle:

Ja, som sagt, Aero är snyggare, men inte i närheten av vad man får med ett schysst tema från t.ex. DeviantArt och det är något man kan byta ut. I Windows 8.1 kunde jag köra UXStyle konstant utan några som helst problem och få det snyggare än Windows 7/8 default. I Windows 10 funkar det programmet lite halvtaskigt just nu, men det brukar komma uppdateringar efter ett tag.

Lika så där, det är tredjepartsverktyg och ska inte behövas då det kunde funnits kvar som standard.

Skrivet av blackeagle:

Fixa startmenyn har jag ju skrivit flera gånger hur man gör...
Man laddar hem ClassicShell gratis, så har man en snyggare och mer konfigurerbar startmeny än något Windows har från start, inklusive 7an. Problemet löst, oavsett hur mycket man tycker att Microsoft skulle gjort en bättre själva.

"Fixa startmenyn" kom igen den dagen då Microsoft släpper en officiell valbar W7 startmeny för W8/W10, kommer inte att ske.
Och tredjepartsverktyg är inte intressant, så det är inget som "går att fixa"

Skrivet av blackeagle:

Du väger med andra ord utseende och design högre än buggfixar, optimeringar och liknande. Det gör inte jag, så därför tycker vi olika om hurvida det är en förbättring eller försämring.

Nej, allt vägs ihop,och W8/W10 är inte bättre på något, varken i utseende, prestanda, eller annat, utan har bara nackdelar mot W7.

Skrivet av blackeagle:

Det är mest större företag som har specialprogram som kräver Windows.

Nej, finns många program som endast finns för Windows med, eller OS X, ex Photoshop, eller andra Adobe program, mfl. (O ja, vissa "går" att köra på Linux via Wine, men det är inte att köra det med stöd av utvecklaren med en officiell version).

Skrivet av blackeagle:

Linux har ju de flesta program som en vanlig användare behöver förutom just stort spelutbud. Så jo, jag tror att det till väldigt stor del handlar om spel för normalanvändarna.

Och proffesionella program, ex de från Adobe.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Kollat i loggboken?

Eventvwr.msc

Sedan Windows-loggar sedan program, alt system, kolla efter kritiska fel (rött kryss).

ja det står kritisk "kernel-power" och en del andra varningar om just kernel-fel, vet ej vad det betyder?
En gammal Dellburk med moderkort E139765. Använder denna pc till surf, musik, film ej spel.
Ska flytta om minnena eller ta ut några, har för mig Kernel handlar om minnen?

Visa signatur

Xeon 2,26 GHz 4core, 8GB ddr3 1333mhz. Geforce 8400GS

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PowerNet:

Steam är ju knappast "rättvisande" då det endast grundar sig på spelare i Steam, som dessutom besvarat frågorna/är med i statistiken.
Virtualiserade datorer räknas inte in så länge de inte surfar på någon av sidorna vars data samlas in till statistiken.
Spelare kommer nog gå över till både Linux eller Mac om Vulkan blir populärt så att spelen enklare kan portas över till Linux / OS X som plattformar, vilket ger att fler troligen skulle byta om de kan spela samma spel fast på en mer öppen/fri plattform.

Det hänger väl till största delen på utvecklarna.

Skrivet av PowerNet:

Och nej, W10 är inte det som gäller framöver om man vill spela, utan det är konsol (främst PS4, men även Xbox One och Wii U) eller köra W7, eller Linux.

Finns ingen idé att köra W10 för spel, då det inte ger någon som helst fördel.

Vi får se när Direct X 12 och Vulkan kommer. Mantle också förresten.

Vem har mest pengar bakom? Mycket hänger väl på det också.

Permalänk
Medlem

@PowerNet:

Men alltså, om du inte tycker att tredjepartsverktyg ska behövas för att få funktionalitet, då får man ju vara utan såväl Officepaket som Photoshop t.ex. Jag gör ingen skillnad på om det är ett större program eller ett mindre som utför andra saker.

För mig är det samma sak att ladda hem t.ex. ClassicShell eller FreeCommander som att köra in Word eller ett spel. Jag lägger till tredjepartsprogram för att få mer eller ändrar funktionalitet på mitt system.

Som sagt, precis som du anser att startmenyn i Windows 8/10 är otillräcklig så tycker jag att den i 7an också är otillräcklig. Därav kör jag ClassicShell även på Winjdows 7 som jag skrev tidigare.

Samma sak gäller med Aero. Du tycker det är snyggt och tillräkligt, medan jag tycker att det är dugligt, men inte i alls i den nivån av elegans och snygghet som jag vill ha på mitt system och följdaktligen använder jag UXStyle även på mina Windows 7-maskiner.

Vad gäller att ändra på befintliga menyer så beror det väl på vem man riktar sig till. Fler personer idag har ju en smartphone än en egen dator, så det är väl naturligt att man gör menyer som är lättare att hantera med en pekskärm och därför ändrar designen även på desktopsystemen för att få dem mer likt mobilerna, som kan ses som en modernare standard som fler är vana vid.

Det kan man ju tycka vad man vill om, jag föredrar oftast menyer, men om verktygsfält/ribbons eller liknande ligger smart grupperade så funkar det ofta lika bra.

Vad gäller specialprogram så är det ju inte särskilt vanligt med PHotoshop hos normalanvändare t.ex.

Man kör en browser, en mediaspelare, ett officepaket och lite spel för det mesta.

Jag har fortfarande svårt att förstå hur du kan tor att en nyare version av Windows inte har massa småfixar överallt som bidrar till bättre prestanda, men du får väl anse det. Jag vet bara hur jag gör när jag programmerar och då brukar den senaste versionen vara den som funkar bäst och har flest/vettigast funktioner.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jockecc:

ja det står kritisk "kernel-power" och en del andra varningar om just kernel-fel, vet ej vad det betyder?
En gammal Dellburk med moderkort E139765. Använder denna pc till surf, musik, film ej spel.
Ska flytta om minnena eller ta ut några, har för mig Kernel handlar om minnen?

Det borde finns en felkod med, eller ett mer utförligt meddelande.

Skrivet av Kaine_Uro:

Det hänger väl till största delen på utvecklarna.
Vi får se när Direct X 12 och Vulkan kommer. Mantle också förresten.
Vem har mest pengar bakom? Mycket hänger väl på det också.

Det hänger till stor del på användarna med, köper inte användarna W10 exklusiva spel om de börjar släppa det så kommer de börja släppa till W7/W8 med.

Skrivet av blackeagle:

@PowerNet:

Men alltså, om du inte tycker att tredjepartsverktyg ska behövas för att få funktionalitet, då får man ju vara utan såväl Officepaket som Photoshop t.ex. Jag gör ingen skillnad på om det är ett större program eller ett mindre som utför andra saker.

Vad gäller specialprogram så är det ju inte särskilt vanligt med PHotoshop hos normalanvändare t.ex.

Man kör en browser, en mediaspelare, ett officepaket och lite spel för det mesta.

Jag har fortfarande svårt att förstå hur du kan tor att en nyare version av Windows inte har massa småfixar överallt som bidrar till bättre prestanda, men du får väl anse det. Jag vet bara hur jag gör när jag programmerar och då brukar den senaste versionen vara den som funkar bäst och har flest/vettigast funktioner.

Photoshop kan knappast anses som ett tredjepartsverktyg, då det är ett fristående program som inte har med operativsystemet att göra, mot ex classicshell eller liknande som går in i systemet och ändrar funktioner som Microsoft gjort fel.

Och kan säga dig att Photoshop är rätt vanligt bland hemmaanvändare med, fast då inte i en köpt version såklart....

W10 tillför inget "wow måste ha", eller några förbättringar som är intressanta mot W7.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PowerNet:

Det hänger till stor del på användarna med, köper inte användarna W10 exklusiva spel om de börjar släppa det så kommer de börja släppa till W7/W8 med.

Ja givetvis kommer de göra som förut. De släpper inte stödet direkt.

Kommer det bara bra spel så lär vi se en rejäl ökning av Windows 10-installationer.

Ska också bli intressant o se när nästa generations konsoler presenteras.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kaine_Uro:

Ja givetvis kommer de göra som förut. De släpper inte stödet direkt.

Kommer det bara bra spel så lär vi se en rejäl ökning av Windows 10-installationer.

Ska också bli intressant o se när nästa generations konsoler presenteras.

Inte alls, för att utvecklarna har inte råd att göra DX12 exklusiva spel om inte det är Microsoft exklusiva titlar (Ex Forza, Halo) vilka vi troligen inte får se på PC än på många många år.

Och nästa generations konsoler ligger troligen 2-3 år framåt innan de presenteras, och kanske ute om minst 3-4 år på marknaden, då nuvarande generation ännu är rätt färsk.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PowerNet:

Inte alls, för att utvecklarna har inte råd att göra DX12 exklusiva spel om inte det är Microsoft exklusiva titlar (Ex Forza, Halo) vilka vi troligen inte får se på PC än på många många år.

Ja, jag skrev ju att de givetvis kommer göra som förut.

Vilket innebär att gamla spel uppdateras med stöd för Direct X 12... och nya spel släpps med stöd för Direct X 12 utöver gamla Direct X.

Skrivet av PowerNet:

Och nästa generations konsoler ligger troligen 2-3 år framåt innan de presenteras, och kanske ute om minst 3-4 år på marknaden, då nuvarande generation ännu är rätt färsk.

Nja, Nintendos nästa konsol (NX) ska ju presenteras nästa år iallafall.

Sedan vad Microsoft och Sony väljer att göra beror ju helt på vad Nintendo presenterar. Det ryktas ju om industriledande hårdvara och mobilitet. Så det ska bli spännande. Tror nog inte de kombinerar båda.

Nintendo är de enda som mer helhjärtat satsar på spel istället för att som de andra två göra taffliga försök att ersätta massa andra enheter också.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Ja jag minns mycket väl hur det var när Windows 7 kom. XP försvarades ganska bra då. Men nu har XP inte lika många anhängare längre.

Kommer bli likadant med Windows 10.

Jag tycker fortfarande att XP är det bästa operativsystem Microsoft har gjort rent användarmässigt. Enda anledningen till att jag tvingades över till 7 är av säkerhetsskäl och drivrutiner Jag kör för övrigt XP på datorer där det kvittar om man blir attackerad.

XP var precis vad man behövde, varken mer eller mindre. Perfekt balanserat interface som var logiskt, lättanvänt och ändå tilltalande estetiskt. Dessutom NTFS filsystem som avskaffade alla tidigare problem i konsument-OS (FAT-skräpet). Vista och W7 är snyggt med Aero, riktigt snyggt och innehåller många tekniska förbättringar, men är betydligt tillkrånglat och svårare att navigera i.

Eftersom jag värderar estetik så kommer jag aldrig använda W8 eller W10 på någon av mina egna datorer. De är så fula att det känns som att sticka ut ögonen. Dessutom gillar jag inte interfacet och interaktionen i övrigt, så att det är tekniskt förbättrat kvittar helt. Jag skulle aldrig välja att köra en Drabant även om den vore världens mest tekniskt avancerade bil. Lika lite som att jag frivilligt skulle välja att klä mig i en jutesäck på dagarna även om den antagligen är ändamålsenlig (och lika billig som W10 är nu ).

@Jockecc: Denna tråden handlar inte om datorfelsökning, så jag får be dig att skapa en egen tråd om dina problem i rätt avdelning. Antagligen Support - stationära datorer.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PowerNet:

Jo det har det, för jag är en användare.

Precis, EN användare. Totalt oväsentligt för huruvida det är viktiga tekniska förbättringar som miljoner människor har nytta av eller inte alltså. Världen kretsar inte runt dig och dina åsikter.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Photoshop kan knappast anses som ett tredjepartsverktyg, då det är ett fristående program som inte har med operativsystemet att göra, mot ex classicshell eller liknande som går in i systemet och ändrar funktioner som Microsoft gjort fel.

Och kan säga dig att Photoshop är rätt vanligt bland hemmaanvändare med, fast då inte i en köpt version såklart....

W10 tillför inget "wow måste ha", eller några förbättringar som är intressanta mot W7.

Photoshop är ett fristående program som inte tillverkaren av operativsystemet har gjort, alltså är det ett tredjepartsverktyg/tredjepartsapplikation från Windows sett, rent definitionsmässigt.

Alla appar på en iPhone som inte Apple har gjort räknas som tredjepart också för att ta ett annat exempel.

Jag vet att en del använder Photoshop, men långt ifrån många av de jag känner.
De flesta kör med något enklare program som de dragit hem gratis eller fått med till sin kamera/mobil/scanner eller vad de nu har när de ska hantera foton och filmer.

Jag har räknat upp en del funktioner som inte är "wow", men som jag tycker i det stora hela gör att jag ville uppgradera till 10. Jag gjorde ju samma val med Windows 8/8.1 och då var det färre fördelar, men ändå tillräckligt för mig.

När jag gick från XP till 7an var det inte heller någon wow-känsla, utan det var mest för att det började saknas drivrutiner för XP till ny hårdvara som jag till slut uppgraderade.

Vilket var anledningen till att jag ens gick från Windows 2000 till XP också, då diskussionen om det "nya fula blå Tele-Tubbies-utseendet" var aktuellt på den tiden precis som diskussionen om Metro var stor när 8an var ny.

Eftersom du och jag inte har samma syn på vad som är förbättringar så kommer vi inte längre i den frågan, men det är alltid intressant att diskutera med folk som har vettiga argument för varför de tycker som de gör oavsett om jag håller med eller inte

Visa signatur

Shadows never sleep...

Permalänk
Avstängd

Om två månader kan Windows 10 64bit vara störst på Steam och därmed gå om Windows 7 64bit.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kaine_Uro:

Ja, jag skrev ju att de givetvis kommer göra som förut.

Vilket innebär att gamla spel uppdateras med stöd för Direct X 12... och nya spel släpps med stöd för Direct X 12 utöver gamla Direct X.

Nja, Nintendos nästa konsol (NX) ska ju presenteras nästa år iallafall.

Sedan vad Microsoft och Sony väljer att göra beror ju helt på vad Nintendo presenterar. Det ryktas ju om industriledande hårdvara och mobilitet. Så det ska bli spännande. Tror nog inte de kombinerar båda.

Nintendo är de enda som mer helhjärtat satsar på spel istället för att som de andra två göra taffliga försök att ersätta massa andra enheter också.

Gamla spel kommer nog inte att uppdateras för DX12 stöd. PC marknaden är inte som på konsol, där nya versioner släpps till nya konsoler av äldre spel med förbättrad grafik mm.
På PC släpps spelet för att sedan nästan sluta supportas och glöms bort helt.

Det ryktas om den ja, och ryktet är att den kommer upp i samma prestanda som PS4/Xbox One och är således inget direkt hot än så länge.

Den som försöker ersätta andra enheter är ju Microsoft med Xbox One, PS4 är ändå rätt spelfokuserad, med tillögg för ex vissa videotjänster.

Skrivet av MultiMan:

Jag tycker fortfarande att XP är det bästa operativsystem Microsoft har gjort rent användarmässigt. Enda anledningen till att jag tvingades över till 7 är av säkerhetsskäl och drivrutiner Jag kör för övrigt XP på datorer där det kvittar om man blir attackerad.

XP var precis vad man behövde, varken mer eller mindre. Perfekt balanserat interface som var logiskt, lättanvänt och ändå tilltalande estetiskt. Dessutom NTFS filsystem som avskaffade alla tidigare problem i konsument-OS (FAT-skräpet). Vista och W7 är snyggt med Aero, riktigt snyggt och innehåller många tekniska förbättringar, men är betydligt tillkrånglat och svårare att navigera i.

Eftersom jag värderar estetik så kommer jag aldrig använda W8 eller W10 på någon av mina egna datorer. De är så fula att det känns som att sticka ut ögonen. Dessutom gillar jag inte interfacet och interaktionen i övrigt, så att det är tekniskt förbättrat kvittar helt. Jag skulle aldrig välja att köra en Drabant även om den vore världens mest tekniskt avancerade bil. Lika lite som att jag frivilligt skulle välja att klä mig i en jutesäck på dagarna även om den antagligen är ändamålsenlig (och lika billig som W10 är nu ).

@Jockecc: Denna tråden handlar inte om datorfelsökning, så jag får be dig att skapa en egen tråd om dina problem i rätt avdelning. Antagligen Support - stationära datorer.

XP är nog det operativet som kommer hänga med långst

Skrivet av strejf:

Precis, EN användare. Totalt oväsentligt för huruvida det är viktiga tekniska förbättringar som miljoner människor har nytta av eller inte alltså. Världen kretsar inte runt dig och dina åsikter.

Nej, för om användare inte snder att det är en förbättring så är det inte det.

Skrivet av strejf:

Om två månader kan Windows 10 64bit vara störst på Steam och därmed gå om Windows 7 64bit.

http://i.imgur.com/1dQaeyL.png

Fast nej, Steams är helt ointressant då den endast mäter från aktiva på Steam, vilket är ett fåtal mot världenS alla datorer, vilket gör att den statistiken inte blir tillförlitlig i stort för att säga om ett system är spritt eller inte.

"Steam Hardware & Software Survey: November 2015
Steam conducts a monthly survey to collect data about what kinds of computer hardware and software our customers are using. Participation in the survey is optional, and anonymous. The information gathered is incredibly helpful to us as we make decisions about what kinds of technology investments to make and products to offer.

Och eftersom det är en undersökning så kommer många bara kryssa ner rutan, vilket gör att det inte blir bra statistik.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PowerNet:

"Steam Hardware & Software Survey: November 2015
Steam conducts a monthly survey to collect data about what kinds of computer hardware and software our customers are using. Participation in the survey is optional, and anonymous. The information gathered is incredibly helpful to us as we make decisions about what kinds of technology investments to make and products to offer.

Och eftersom det är en undersökning så kommer många bara kryssa ner rutan, vilket gör att det inte blir bra statistik.

Steam har 125 miljoner aktiva konton.

"The Steam platform is considered to be the largest digital distribution platform for PC gaming; in November 2009, Stardock estimated it at 70%[13] and then later, in October 2013, it was estimated by Screen Digest that 75% of games bought online are downloaded through Steam."

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av strejf:

Steam har 125 miljoner aktiva konton.

"The Steam platform is considered to be the largest digital distribution platform for PC gaming; in November 2009, Stardock estimated it at 70%[13] and then later, in October 2013, it was estimated by Screen Digest that 75% of games bought online are downloaded through Steam."

Det spelar ingen som hellst roll.
Då undersökningen är frivillig, och därav så dras antalet medverkande ner rehjält.
Och det är endast för spelare, så ej representativt i stort hur en plattform är.

Så nej, Steam's statistik är inte tillförlitlig.
Men ja den ger kanske en viss bild för de som kör Steam, och medverkar i undersökningarna, men inte en rättvis bild inom Steam heller då många inte är med.

"Participation in the survey is optional, and anonymous."

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Microsoft släpper nya uppdateringar för Windows 7 och 8.1 som ska minska risken för problem vid uppdatering till Windows 10. Så om någon här har haft problem kan ni testa att uppdatera med Windows Update först och sen uppgradera. Eller gå hit och uppdatera manuellt:

Windows 8.1 --> https://support.microsoft.com/en-us/kb/3112336
Windows 7 --> https://support.microsoft.com/en-us/kb/3112343

http://microsoft-news.com/latest-update-for-windows-7-and-8-o...

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PowerNet:

Gamla spel kommer nog inte att uppdateras för DX12 stöd. PC marknaden är inte som på konsol, där nya versioner släpps till nya konsoler av äldre spel med förbättrad grafik mm.
På PC släpps spelet för att sedan nästan sluta supportas och glöms bort helt.

Det ryktas om den ja, och ryktet är att den kommer upp i samma prestanda som PS4/Xbox One och är således inget direkt hot än så länge.

Den som försöker ersätta andra enheter är ju Microsoft med Xbox One, PS4 är ändå rätt spelfokuserad, med tillögg för ex vissa videotjänster.

Jodå, gamla spel kommer att uppdateras med Direct X 12. Precis som Direct X 10 och 11.

Och med "gamla spel" så menar jag självklart inte spel från begynnelsen, tänkte det var så självklart att man inte behövde nämna det. xD

Vadå inte som på konsol? Det kommer en hel del HD-remakes t.ex. På PC finns ju dessutom stödet för moddar, se på SKYRIM t.ex. eller Minecraft... eller alla andra spel som inte kan modifieras på konsolerna. Vilket ger spelen längre livslängd på PC.

Skrivet av PowerNet:

Det spelar ingen som hellst roll.
Då undersökningen är frivillig, och därav så dras antalet medverkande ner rehjält.
Och det är endast för spelare, så ej representativt i stort hur en plattform är.

Så nej, Steam's statistik är inte tillförlitlig.
Men ja den ger kanske en viss bild för de som kör Steam, och medverkar i undersökningarna, men inte en rättvis bild inom Steam heller då många inte är med.

"Participation in the survey is optional, and anonymous."

Jag har installerat STEAM även på ett par datorer där jag inte spelar något. Bara för att kunna logga in på "communityn". Men dessa tas med i statistiken.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kaine_Uro:

Jodå, gamla spel kommer att uppdateras med Direct X 12. Precis som Direct X 10 och 11.

Och med "gamla spel" så menar jag självklart inte spel från begynnelsen, tänkte det var så självklart att man inte behövde nämna det. xD

Vadå inte som på konsol? Det kommer en hel del HD-remakes t.ex. På PC finns ju dessutom stödet för moddar, se på SKYRIM t.ex. eller Minecraft... eller alla andra spel som inte kan modifieras på konsolerna. Vilket ger spelen längre livslängd på PC.

Jag har installerat STEAM även på ett par datorer där jag inte spelar något. Bara för att kunna logga in på "communityn". Men dessa tas med i statistiken.

Nej, det kommer vi inte få se något större av då det är ett alldeles för stort jobb att porta gamla spel till DX12, vilket inte skedde när DX11 kom heller.

DX10 skulle ju vara "the shit" och hade Halo 2 som Vista exklusiv titel på PC, vilket vart en riktig "flopp" minst sagt.

Det är inte mycket HD remasters på PC alls om du kollar, majoriteten av spelen släpps, och sedan slutas supportas / glöms bort väldigt snabbt.

Och moddar ger inte längre livslängd för ett spel, det som ger livslängden är om det är ett bra spel eller inte, och det finns spel till konsol som lever än idag (ex på Nintendo 8 bit så Super Mario, Zelda, Ice Climber mm som spelas än idag).

Nej, de tas inte med i statistiken då du manuellt måste vara med i deras undersökning varje månad som de säger.
Så Steam´s statistik är rätt ointressant då det är ett fåtal användare, och just bara spelare som de mäter vilket är ovidkompligt i det större perspektivet för vilket plattform som är störst.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PowerNet:

Nej, det kommer vi inte få se något större av då det är ett alldeles för stort jobb att porta gamla spel till DX12, vilket inte skedde när DX11 kom heller.

DX10 skulle ju vara "the shit" och hade Halo 2 som Vista exklusiv titel på PC, vilket vart en riktig "flopp" minst sagt.

Det är inte mycket HD remasters på PC alls om du kollar, majoriteten av spelen släpps, och sedan slutas supportas / glöms bort väldigt snabbt.

Och moddar ger inte längre livslängd för ett spel, det som ger livslängden är om det är ett bra spel eller inte, och det finns spel till konsol som lever än idag (ex på Nintendo 8 bit så Super Mario, Zelda, Ice Climber mm som spelas än idag).

Nej, de tas inte med i statistiken då du manuellt måste vara med i deras undersökning varje månad som de säger.
Så Steam´s statistik är rätt ointressant då det är ett fåtal användare, och just bara spelare som de mäter vilket är ovidkompligt i det större perspektivet för vilket plattform som är störst.

Jodå, utan möjlighet till moddar så skulle många PC-spel varit bortglömda idag. Counter-Strike är väl nästan det bästa exemplet, som började som en mod till Half-Life, eller Dota. Och Minecraft blir ju inte ett sämre spel på grund av modstödet.

Jadu, de spelen är verkligen kultklassiker. Samtidigt är det evigheter sedan de gjordes. Nintendo har nog flest spel som aldrig glöms bort.

Skrivet av MultiMan:

Jag försökte faktiskt återgå till Windows 7 när jag hade uppgraderat till Windows 10. Men man hade snabbt vant sig vid alla dessa "småfixar" så man blev bara irriterad i 7:an.

XP kör jag virtuellt i VMWare för att kunna köra en del gamla spel/program.

Permalänk
Medlem

För att vara ett påtvingat operativsystem ,verkar det gå trögt. http://www.ibtimes.com.au/windows-10-gaining-traction-snails-...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hyperbol:

För att vara ett påtvingat operativsystem ,verkar det gå trögt. http://www.ibtimes.com.au/windows-10-gaining-traction-snails-...

Påtvingat är inte synonymt med fullständigt valfritt. Det betyder faktiskt raka motsatsen.

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av strejf:

Påtvingat är inte synonymt med fullständigt valfritt. Det betyder faktiskt raka motsatsen.

Du kan väl vara ärlig nån gång och säga att win 10 visserligen är valbart men att det är otroligt svårt att välja bort om man kör nån version av win som är uppdaterbar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Du kan väl vara ärlig nån gång och säga att win 10 visserligen är valbart men att det är otroligt svårt att välja bort om man kör nån version av win som är uppdaterbar.

Jag ska vara ärlig och säga att jag har aldrig har låtit bli att uppdatera, så jag har inte riktigt koll på hur ofta man blir påmind om det osv. Men det är för mig helt galet att påstå att det är påtvingat när det är precis tvärt om.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av strejf:

Jag ska vara ärlig och säga att jag har aldrig har låtit bli att uppdatera, så jag har inte riktigt koll på hur ofta man blir påmind om det osv. Men det är för mig helt galet att påstå att det är påtvingat när det är precis tvärt om.

Prova att köra Windows 7 eller 8 på en dator ett tag så får du se.

Räcker nog att prova virtualiserat.