Permalänk
Medlem

Bärbar dator.

Ska nog köpa en bärbar av en person.
Vet följande om den.
Model: HP OmniBook XE3
CPU: 750Mhz celeron
Minnne:128Mb
Hårdisk: 9Gb enligt honom tror dock det är 10Gb men men beror på hur man räknar.

Ungifär det vet jag men det fins en uppsjö varianter av HP OmniBook XE3 men jag tror den har Savage/IX graffe, suger ja men ska bara köras 2D grafik i Linux och det ska fugnera med XFree86 vad jag förståt på nätet men vet nån nåt mer om det så säg gärna till.

10/100Mbits nätverkskort och modem och USB ska det nog vara på den vad jag sett på nätet och det värkar la troligt.

Nu har jag blivit lite rosstig på gammla Celeron efftersom jag inte ägt någon. Har en P3 800 copermine hemma men är inte celeron CPU:n en strippade copermine med 128Kb L2 istället för 256Kb?

är 13.1 tums till 15 tums skärm på den.... skulle tippa på att det är 13.1-14.1 dock.

Vad tror ni datorn är värd? Priset är la satt men pruta kannse man kan göra

Permalänk
Medlem

Har en sådan burk... Omnibook Xe3-g för att vara exakt.
Grafikkortet är ett 8MB Savage/IX som tuffar på i 100/100MHz standard, men kan klockas upp till ca 130/130MHz utan problem. Och ja, processorn har 128KB L2-cache.
Orginal sitter det 13.1" på dessa, men senare modeller fick en 14.3" vid skärmfel, eller om man lämnade in den på garanti (eller slog sönder burken och fick en ny )
Det finns vissa, mycket sällan, som fått 15.1" skärmar, och dessa går i princip ända ut i skalet.
Många skärmar (30% ca) flimmrar som fan, går att lösa om man slår på den, eller får den utbytt
Det sitter en 4200rpms IBM-disk på 10.36GB med 384KB cache i, om jag inte missminner mig helt. Senare har dock fått 20GB-diskar med 2048KB cache, tror dessa även finns i 10GB-utförande, men de första hade inte det iaf.

Minnena som sitter i som standard är 2 st 64MB PC133, cas3 minnen. Observera att det kan vara bökligt att uppgradera dessa. Vi beställde minnen från datorbutiken, men dessa fungerande inte. Testade och fipplade i timmar, men minnena var inte kompatibla. Testade samma sak med mosel vitalic från Inet, samma fel.

Själv kör jag Slackware 8.1 och Fluxbox på min, och det fungerar hur bra som helst, inga problem där.

En annan sak att säga är att cd-läsarna är riktigt usla i dessa burkar, och även hörlursuttaget. Cd-läsarna har grova problem att läsa brända skivor, och hörlursuttaget kan bli ledande, eller glappar, redan från leverans.

Kolla batteriet. Från början räckte batteriet såpass länge att man kunde lira UT (vilket flyter kanon!), i 4 timmar utan att det tog slut. I slutet räckte batteriet inte ens i 2 minuter om burken idlade. Bra ställe att pruta på där
Jag hade även värmeproblem med min första i början, moderkortet blev över 80 grader varmt (mätt med kötttermometer på undersidan), och den blev fett ostabil. Visade sig att damm hade rullat ihop sig till en boll i fläkten och bromsade denna ytterligt effektivt. Penisbrännarfaktorn är också ganska hög om du lirar den i knät.

Bortsett från grafikkortet är burken helt oklockbar. Efter idoga försök så har vi kommit fram till att det inte går. Det sitter en dipswitch på moderkortet, men den ställer bara in vilken skärm man har (tro mig, har pillat på den också).

Så:
+ Gött tangentbord
+ Hyffsad bärbar, om man får den billigt
+ Liten laddare, vad jag vet i alla fall
- Kass grafikkort
- Dålig CD-rom
- Icke överklockningsbar
- Värmeproblem i vissa fall
- Urusel hållbarhet på batteriet
- Minnesokompabilitet
- Halv cache gentemot P3.

Summa sumarum: OK burk om man får den billigt, men annars inte mycket att hänga i granen. Pris: Inte mer än 4 laxar i alla fall.

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Medlem

Lät ju inte så possetivt.. itne lätt att installera linux om den itne tar brända skivor... och flimrande skärmar lät inte roligt heller.... flimmrar dom offta om dom är deffeckta eller?
EDIT: batteriet hur låg tid tog det innan det blev så kasst? Ska då alltid finas en hake.

Permalänk
Hedersmedlem

Har en Omnibook XE3 GC via skolan, med samma prestanda som du beskrev.

Problemen med CDn har jag inte märkt, och inte heller värmeproblemen
Har för mig att det är en 14,1" skärm på denna, men nu jag läser inläggen så börjar jag nästan tro att det är en 13,3"... Hade problem med denna, så den är bytt...

Batteriet blev kasst rätt fort, tyvärr

Visa signatur

Estne volumen in toga, an solum tibi libet me videre?
(Är det där en pergamentrulle i din toga, eller är du bara glad att se mig?)

Permalänk
Medlem

BÖrjar äna tvivla nu alltså..... kannse man skulle skita i den. Får ringa å kolla om han hafft nåt strul.
Någon av er som hafft problem med att tangentbord och musen slutat fugngera?
Eller totalhägningar rätt offta?

Permalänk
Medlem

Köt nu.
Tog min slackskiva både i bot och win XP utan problem.
13.3 tums skärm.
Inte särskilt varm i alla fall på plant underlag på idel och celeron har ju inte sped step så.
Får la hoppas den håller vad han låvar... 4500Kr fick jag ner den i.

Batteriet kannse inte var det bästa.... 2h sa han den brukar klara på idel i alla fall.