Start10 tar klassisk startmeny till Windows 10

Permalänk
Melding Plague

Start10 tar klassisk startmeny till Windows 10

Den som inte uppskattar startmenyn i Windows 10 kan ändra både utseendet och funktionaliteten med Stardocks senaste verktyg.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Är det gratis för de som köpte start 8 så självklart, tycker dock att startmenyn i Windows 10 är helt ok även om den inte går att customisera så mycket. Ska testas.

Permalänk
Medlem

Start Menu 8 har haft windows 10 stöd sedan dess lansering...

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk

Classic Shell fungerar också helt utmärkt och är gratis.

Visa signatur

Sovrum: Ryzen 9 7900X | ASUS X670-P | 64GB DDR5 | RX 6700 XT | Phanteks P600S | EOS
NAS: Ryzen 3 4300G | Gigabyte A520M H | 32GB DDR4 | 4x4TiB | Corsair Obsidian 550D | TrueNAS Scale
Laptop 1: Lenovo ThinkPad P52 | Xeon E-2176M | 48GB DDR4 | Quadro P2000 | EOS/W11 PFW
Laptop 2: IBM ThinkPad A30 | PIII-M 1GHz | 512MB SDRAM | ATi Mobility Radeon | XP Pro
Konsoler: GameCube | PS3 (Fet) | PS5 (Disc) Lur: Sony Xperia 10 IV

Permalänk
Medlem

Tänkte försöka ge den nya startmenyn en chans. Kan nog bli att gå tillbaka till Start10 annars.

Visa signatur

7700k delid @ 5Ghz ~ Z270 MSI SLI Plus ~ RTX 3070

Permalänk
Avstängd

Alla får göra som de vill. Det viktigaste är att så många som möjligt uppgraderar till Windows 10 så att datorindustrin och spelvärlden kan ta ett steg in i framtiden. Än så länge ser det positivt ut, bra siffror för de två första veckorna.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Claassic shell är snyggare och bättre, men jag kör på Standard jag.. Det viktigaste för mig är att startmenyn inte längre är en helskärm med blip blip lego teletubies-inferno, utan bara en enkel, ren meny nere i ena hörnet som inte tar någon uppmärksamhet i anspråk och gör vad den ska. Finns inget jag direkt har att klaga på i och med ändringen till Windows 10.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Kör med startisback, varit överlägsen gällande search och snabbhet mot start8 i win 8.1 iaf (köpt båda)

Startisback är också betydligt bättre licensmässigt.
1 licens fungerar till alla startmenyer, windows 8.1, win 10 osv.

Stardocks skräp måste man köpa ny licens för w10, blir typ 1 dollar billigare lr något om man har någon annan produkt.

Kör windows 8.1 nu igen dock, efter slängt ut w10 skräpet, fast använder startisback där också.

Permalänk
Medlem

Sjukt att man skall behöva tredjepartsmaterial... MS vet vad användarna vill ha (Inga tiles!) så varför inte ge oss det?

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

Det blir bara värre och värre...

http://www.nordichardware.se/Operativsystem/windows-10-kan-in....

"Troligtvis kommer Microsoft främst fokusera på sina egna speltitlar när det kommer till kontroll av piratkopierad mjukvara men tjänstevillkoren öppnar dörren även för andra spelutvecklare att slå sig samman med Microsoft för att motverka piratkopiering. I teorin skulle Windows 10 per automatik hindra piratkopierade spel från att starta och samla in information om detta."

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Det blir bara värre och värre...

http://www.nordichardware.se/Operativsystem/windows-10-kan-in....

"Troligtvis kommer Microsoft främst fokusera på sina egna speltitlar när det kommer till kontroll av piratkopierad mjukvara men tjänstevillkoren öppnar dörren även för andra spelutvecklare att slå sig samman med Microsoft för att motverka piratkopiering. I teorin skulle Windows 10 per automatik hindra piratkopierade spel från att starta och samla in information om detta."

Lär ju inte vara något problem för någon här på Sweclockers? Här är ju alla så duktiga och tycker att upphovsrätten är en mänsklig rättighet som det är helt i sin ordning att lägga polisiära resurser på att upprätthålla, så det borde ju falla under kategorin "En glad nyhet" för folk här på Sweclockers.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Classic shell gör detsamma och är gratis och har i alla fall varig (är fortfarande en fork?) open source.

Snyggt och smälter in fint dock! Men allt så kantigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Classic shell gör detsamma och är gratis och har i alla fall varig (är fortfarande en fork?) open source.

Snyggt och smälter in fint dock! Men allt så kantigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Classic shell under w8 skapade vissa problem med steam dock, då man fick problem med vac authentication error. Kan även gälla för w10.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Microsoft VET att folk vill ha tillbaks den gamla startmenyn. Varför kan de inte lägga in en gammal startmeny så att man kan välja om man vill använda sig av en nyare och obekväm startmeny eller den gamla överlägsna startmenyn?

De kan ändra stilen på startmenyn men fortfarande använda sig av samma mall..

Visa signatur

Datorer eller inte Spel är endå kul :)

Permalänk
Medlem

Senast jag provade Start8 och Classic Shell så var den senare betydligt mer responsiv.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Start Menu 8 har haft windows 10 stöd sedan dess lansering...

Tack för det. ...nu fick ja massa annan bloatware i datorn som inte gick att välja bort vid installationen.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Använde Classic Shell ett tag men märkte rätt snabbt att den tog lång tid att ladda med jämna mellanrum, sitter numera med den vanliga startmenyn.
Använder framförallt Launchy till att starta program, öppna mappar med mera, använder den till och med på jobbdatorn.

Permalänk
Medlem

Detta känns ju lite meningslöst i min mening, har man dessutom kör Windows 8(8.1) innan så är Windows 10 oavsett bara en förbättring när det kommer till start-menyn.

Visa signatur

Jag gillar hårdvara.
Jag gillar spel.
Jag gillar teknik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Classic shell under w8 skapade vissa problem med steam dock, då man fick problem med vac authentication error. Kan även gälla för w10.

Har använt Classic Shell ända sedan Win8 släpptes och inte upplevt några problem. Har även flera vänner som änvänder det i Win8 problemfritt. Tråkigt att du har det. Är du säker på att det är Classic Shell som strular? Har du skickat buggrapport?

Enligt Classic Shells FAQ:

Is Classic Shell open-source?
Versions before 3.9.0 are open-source. The source code can be downloaded from Source Forge.

Starting with version 3.9.0, Classic Shell is no longer open-source. There are couple of reasons for that change.
The initial intent of making Classic Shell open-source was to provide other developers with solutions to common problems - how to build a shell extension, how to create a custom-looking menu, etc. Over time, the code has become more and more complex and is solving more and more narrow problems. Its educational value has diminished substantially. The only thing you can learn from the source code is how to build a very similar software. Which brings me to the second reason - some people have taken the code wholesale and are selling their own copies of the start menu with little to no modification. While this is allowed under the licensing terms, it was against the spirit of my intent.

If you are curious how certain features work, you can ask questions in the forums and I will try to answer. If you have a legitimate need to view the source code (for example you may need to troubleshoot compatibility with your software or you are conducting a security review), contact me and we can work something out.

Problemet är ju att han använde MIT och inte GPL men ja han får göra hur han vill med sin kod..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Classic shell under w8 skapade vissa problem med steam dock, då man fick problem med vac authentication error. Kan även gälla för w10.

Jaså, jag har klarat mig från problem iaf och jag har kört ClassicShell sedan jag skaffade Windows 7, sen W8, W8.1 och nu 10.

Men det är väl vissa kombinationer som ballar ur för en del som allt annat.
Funkar bra gör det iaf, så jag har aldrig funderat på att testa betalvarianterna

Skrivet av Konabu:

Använde Classic Shell ett tag men märkte rätt snabbt att den tog lång tid att ladda med jämna mellanrum, sitter numera med den vanliga startmenyn.
Använder framförallt Launchy till att starta program, öppna mappar med mera, använder den till och med på jobbdatorn.

Kör man Aero-skin med glass effects och animationer så kan det sega lite. Jag stängde av animationer och kör Aero men utan glass-effekten, så det går rätt snabbt nu

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Jaså, jag har klarat mig från problem iaf och jag har kört ClassicShell sedan jag skaffade Windows 7, sen W8, W8.1 och nu 10.

Men det är väl vissa kombinationer som ballar ur för en del som allt annat.
Funkar bra gör det iaf, så jag har aldrig funderat på att testa betalvarianterna

Precis, det är som med allt annat, olika för olika personer. Men just classic shell har varit ett problem för andra förut. Vet aldrig om det vart fixat eller ej.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Tack för det. ...nu fick ja massa annan bloatware i datorn som inte gick att välja bort vid installationen.

Jo, det går att välja bort under installationen, du missade det bara troligast. Pratar du om dem försatta sakerna i menyn så är det bara länkar och inte bloatware, bara högerklicka och tag bort.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Är väl mer Windows 7 "style", gillar start8 betydligt bättre än vad jag någonsin gillade den i 7an.

Själv ångrar jag tyvärr att jag gick upp till W10. För en som körde start 8 och aldrig var inne i metro så tycker jag W10 är ett nedbyte estetiskt, men fortfarande bättre än W7 och xp. Allt är ju bara vitt!? Till å med i Windows 95 gick det väl att välja färger på fönster? Förstår inte kärleken till W7, stora knappar, transparens, och rundade kanter, nä inte ett smakfullt os i min mening. Och att man typ kan välja mellan 10 färger för taskbar, skämtar du med mig!? Varför inte ha en paljett så jag kan välja vilken jag vill.

Något jag alltid funnit roligt är även hatet och flopsnacket kring w8 (som är helt baserat kring GUI) är att man samtidigt hyllar xp. Så som jag mins det var att när xp kom så ratades det rätt ordentligt för att det såg barnsligt och färgglatt ut, de flesta jag kände satt kvar på 2000 bra länge i protest.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Äsch, jag har redan vant mig vid startmenyn i W10 efter en vecka. Har lagt in genvägar till mappar, den här datorn etc vid app-ikonerna till höger. Eller rättare sagt, tog bort alla originalikoner och ersatte dem med genvägar och grejer, funkar alldeles utmärkt.

Permalänk
Medlem

Har inte använt menyn så mycket ännu att jag kan säga om jag ska behålla den eller byta ut den. Men på något vis saknar jag den gamla startmenyn så det är bra det finns alternativ om man skulle vilja byta ut den.

Synd att Classic Shell inte är open source längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Är väl mer Windows 7 "style", gillar start8 betydligt bättre än vad jag någonsin gillade den i 7an.

Själv ångrar jag tyvärr att jag gick upp till W10. För en som körde start 8 och aldrig var inne i metro så tycker jag W10 är ett nedbyte estetiskt, men fortfarande bättre än W7 och xp. Allt är ju bara vitt!? Till å med i Windows 95 gick det väl att välja färger på fönster?

Något jag alltid funnit roligt är även hatet och flopsnacket kring w8 (som är helt baserat kring GUI) är att man samtidigt hyllar xp. Så som jag mins det var att när xp så ratades det rätt ordentligt för att det såg barnsligt och färgglatt ut, de flesta jag kände satt kvar på 2000 bra länge i protest.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja jag kan ju säga som så att som gravt synskadad är det heller ingen höjdare med det vita överallt.. Ser ju fan'te skillnad på aktiva/inaktiva fönster! Och högkontrasttemana är ett skämt.. Tacks vet jag classic-looken.. Grått och blått. Det var grejer det. Synd att de tog bort det.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Och alla dessa tredjepartsprogram ger en svenska menyer o.s.v?!
För jag som företagare med kunder som är antingen värdelösa på engelska eller helt enkelt för gamla för att ens fått tillfälle att lära sig engelska måste jag kunna garantera svenska menyer.
Hur är det med det egentligen?

Visa signatur

"Jag skulle hellre vara både alkoholist och narkoman än religiös.
Alkoholister och narkomaner har i vart fall emellanåt en fungerande verklighetsuppfattning."
- Okänd.

Permalänk
Medlem

Använder man startmenyn? Använder den bara i den meningen att den kommer upp när jag trycker på windows-tangenten å sen börjar skriva programnamnet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweMerlin:

Det blir bara värre och värre...

http://www.nordichardware.se/Operativsystem/windows-10-kan-in....

"Troligtvis kommer Microsoft främst fokusera på sina egna speltitlar när det kommer till kontroll av piratkopierad mjukvara men tjänstevillkoren öppnar dörren även för andra spelutvecklare att slå sig samman med Microsoft för att motverka piratkopiering. I teorin skulle Windows 10 per automatik hindra piratkopierade spel från att starta och samla in information om detta."

Så kan man ju spamma denna info så fort Windows 10 nämns..Du börjar bli lite tjatig

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av anderjo4:

Använder man startmenyn? Använder den bara i den meningen att den kommer upp när jag trycker på windows-tangenten å sen börjar skriva programnamnet...

Av den uppmärksamhet det hela fått så är det nog många som gör det, Ja. Jag använder den inte så att jag sitter och klickar omkring i den, men att hela skärmen täcks när man trycker windowstangenter var ju så jävla illa så det saknar motstycke.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.