Start10 tar klassisk startmeny till Windows 10

Permalänk

Gillar faktiskt startmenyn i W10, hade inget emot den i W8.1 heller. Tycker det är bra att man kan anpassa ikonerna till den storlek man vill ha. Det går snabbare att trycka på Windows knappen och sen trycka på programmet i startfältet än att skriva det. Jag skriver ca 60 wpm och tycker att det går fortare att använda ikonen.

Visa signatur

Stuff

Permalänk
Medlem

Har inte förstått allt gnäll på startmenyn faktiskt, enligt nedan så är det hur bra som helst och vill man ha Mina Bilder osv så är det bara att lägga till det till höger där andra appar var innan.
Dom som föredrar 3:e parts applikationer kan gärna få förklara vad det är som är så himla bra med dessa som inte finns i den nuvarande i W10

Permalänk
Medlem
Skrivet av anderjo4:

Använder man startmenyn? Använder den bara i den meningen att den kommer upp när jag trycker på windows-tangenten å sen börjar skriva programnamnet...

Jag använder bara startmenyn. Jag gillar dock den "nya" i Windows 10 så denna behåller jag

Visa signatur

Stationära: Chassi: Fractal Design Define R4 Svart Moderkort: ASUS Z170 PRO GAMING CPU: Intel Core i7 6700K Kylning: Thermalright true spirit140 power Ram: HyperX 16GB 2133MHz GPU: Asus GTX 1070 FE Lagring1: 120GB Sanddisk Extreme Lagring2: WD Black 1TB PSU: Fractal Design Integra 750W Kringutrustning: Corsair H2100 Corsair K70 RGB Razer Deathadder Logitech Z Cinema Benq 24" XL2411 Bärbar: Lenovo Y50-70 Konsol: Playstation 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Av den uppmärksamhet det hela fått så är det nog många som gör det, Ja. Jag använder den inte så att jag sitter och klickar omkring i den, men att hela skärmen täcks när man trycker windowstangenter var ju så jävla illa så det saknar motstycke.

Nu blir jag lite nyfiken. När du skriver några bokstäver I namnet på programmet du vill starta och trycker enter eller klickar på ett av de pinnade programmen vad är det du behöver se i programmen du har igång samtidigt? Oftast hamnar ju dessutom det man startar överst så det känns inte så vanligt att man kan tex fortsätta läsa något ändå tex.

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför man skulle vilja ha tillbaka den gamla startmenyn..

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Avstängd

Jag tycker Windows 10 start menyn är bättre än den hemska startskärmen i Windows 8 och 8.1.
Men att Windows 7 startmenyn är bättre än motsvarigheten i Windows 10.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boozfob:

Förstår inte varför man skulle vilja ha tillbaka den gamla startmenyn..

Förstår inte jag heller. Rätt obegripligt faktiskt att man skulle vilja göra det

Men alla har olika smak och det finns folk till allt.....

Visa signatur

Chassi : Node 304 Moderkort : Asrock Z890I Nova CPU : Intel Core Ultra 7 265K RAM : Corsair Vengeance 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 M.2 (1) System Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 1TB M.2 (2) Lagring Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 4TB

Permalänk
Medlem

Använde Classic Shell i win8 och även nu i win 10. Funkar hur bra som helst.

Visa signatur

FD pop air xl svartt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 4.8 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Acer Nitro+ RX 9070XT OC// AOC CU34G2XP// Win11 på wd_black WD_BLACK SN7100 NVMe 2TB// Corsair RM1000e (2025) ATX 3.1 // Corsair Gaming MM700 RGB Extended Mouse Pad// Corsair Gaming ST100 Hörlursstativ med RGB// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// Corsair Virtuoso RGB XT// Laptop Asus TUF A15 2024

Permalänk
Medlem
Skrivet av appel1:

Nu blir jag lite nyfiken. När du skriver några bokstäver I namnet på programmet du vill starta och trycker enter eller klickar på ett av de pinnade programmen vad är det du behöver se i programmen du har igång samtidigt? Oftast hamnar ju dessutom det man startar överst så det känns inte så vanligt att man kan tex fortsätta läsa något ändå tex.

Jag upplever att jag tappar fokus av startskärmen. Inte så kul att få ett färgblaffedisco i ansiktet så fort man tycker Windowstangenten. Startmenyn smälter in väl med den grafiska profilen, och stör inte på samma sätt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Classic shell under w8 skapade vissa problem med steam dock, då man fick problem med vac authentication error. Kan även gälla för w10.

Har funkat både i win8 och i win10 för mig.

Visa signatur

FD pop air xl svartt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 4.8 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Acer Nitro+ RX 9070XT OC// AOC CU34G2XP// Win11 på wd_black WD_BLACK SN7100 NVMe 2TB// Corsair RM1000e (2025) ATX 3.1 // Corsair Gaming MM700 RGB Extended Mouse Pad// Corsair Gaming ST100 Hörlursstativ med RGB// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// Corsair Virtuoso RGB XT// Laptop Asus TUF A15 2024

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Förstår inte jag heller. Rätt obegripligt faktiskt att man skulle vilja göra det

Men alla har olika smak och det finns folk till allt.....

Jag har inte installerat Windows 10 så jag kan inte recensera start menyn där. Ser än sålänge inga fördelar med Windows 10 framför Windows 8.1 + Classic Shell. För min del handlar det inte om att gå tillbaka till Windows 7 utan att CS (och liknande program) erbjuder rättså bra möjligheter för den som vill anpassa sin start meny. CS ger dessutom lite förbättringar i Exporer.

http://www.classicshell.net/features/#explorer

Permalänk
Medlem

Har gett Windows 10 en chans och dess startmeny duger även om den som just sådan är den minst lyckade sedan Windows 95. Men Startisback++ åker ändå in ikväll. Den bästa startmenyn kombinerat med en sökfunktion som inte är gravt buggig gör det värt några kronor.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det går ju att bara köra Windows 7 istället, då behåller du även din integritet.

Permalänk
Medlem

Går det att få sina program in i startmenyn utan att använda en mod?

Permalänk

Även om man har en high spec datorn så är Windows 10 lite buggat, sökfunktion fungera fan inte där nere.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 | CPU: i7 4790k | Moderkort: MSI Z97S SLI Krait Edition | Grafikkort: MSI GeForce GTX 970 | Ram: Corsair 16GB@1600mhz | OS: Windows 10 | Hårddiskar: Samsung SSD 256GB & 2TB WD Black

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Kör med startisback, varit överlägsen gällande search och snabbhet mot start8 i win 8.1 iaf (köpt båda)

Startisback är också betydligt bättre licensmässigt.
1 licens fungerar till alla startmenyer, windows 8.1, win 10 osv.

Stardocks skräp måste man köpa ny licens för w10, blir typ 1 dollar billigare lr något om man har någon annan produkt.

Kör windows 8.1 nu igen dock, efter slängt ut w10 skräpet, fast använder startisback där också.

använder också startisback, det är lätt överlägset både i implementation och funktionalitet, och som du nämnde licensen, samma licens gällder för jag tror det var 3 eller 5 datorer? och samma nyckel oavsett om du har 8, 8.1 eller 10.

win10 med det bästa från windows 7. jag startade updateringen från 8.1 till 10 av misstag men det var bara att installera startisback, den hittade nyckeln sen innan och funkade direkt bara. jag trivs

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Här är ju alla så duktiga och tycker att upphovsrätten är en mänsklig rättighet som det är helt i sin ordning att lägga polisiära resurser på att upprätthålla, så det borde ju falla under kategorin "En glad nyhet" för folk här på Sweclockers.

Var har du fått det ifrån? Jag och säkert många andra pratar inte om piratkopierad mjukvara för att det är ett regelbrott här på forumet...

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Accipiter46:

Var har du fått det ifrån? Jag och säkert många andra pratar inte om piratkopierad mjukvara för att det är ett regelbrott här på forumet...

Piratkopiering som ämne kan diskuteras. Det är inte ett regelbrott.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Piratkopiering som ämne kan diskuteras. Det är inte ett regelbrott.

Sant, men det som skrivs ute i forumet är sällan bara om ämnet. När det har gjort det (typ copyswede) tycker jag att majoriteten verkar vara ganska flexibla.

Har inte varit inne i någon tråd om specifikt upphovsrätt dock.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Accipiter46:

Sant, men det som skrivs ute i forumet är sällan bara om ämnet. När det har gjort det (typ copyswede) tycker jag att majoriteten verkar vara ganska flexibla.

Var en tråd rätt nyligen om tillslaget mot Swefilmer. Blev ett jävla liv på folk bara för att jag sa att jag nog tycker att Polisen kanske har viktigare saker att göra än att springa mediamaffians ärenden.

Upphovsrätt är en mänsklig rättighet
Upphovsmän har rätt att få en vettig lön för sitt jobb, osv osv.. Men ja det kan ha varit så att det var en gapig minoritet som höll låda i det fallet, och i så fall så stämmer det ju inte riktigt att Sweclockers medlemmar i allmänhet tycker att polisen ska lägga resurser på upphovsrättsintrång, men det är den bilden jag får när ämnet diskuteras.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Accipiter46:

Copyswede har ingenting med piratkopiering att göra. Där handlar det om privatkopiering.

Skrivet av Ozzed:

Var en tråd rätt nyligen om tillslaget mot Swefilmer. Blev ett jävla liv på folk bara för att jag sa att jag nog tycker att Polisen kanske har viktigare saker att göra än att springa mediamaffians ärenden.

En inte helt ärlig bild av ditt argument i den tråden då du sade mycket mer än så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Copyswede har ingenting med piratkopiering att göra. Där handlar det om privatkopiering.

Inte officiellt kanske, men då det knappt privatkopieras längre och antalet enheter som anses "särskillt ägnade" för ändamålet börjar nå smått bisarra proportioner är det rätt uppenbart att de försöker håva in pengar som de menar att de förlorar på _pi_ratkopiering.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

En inte helt ärlig bild av ditt argument i den tråden då du sade mycket mer än så.

Jo, visserligen. Jag lade också en del tid på att slå sönder diverse retoriska tveksamheter från vissa individer (inte du), och då blir det ju lätt irriterad stämning, men i sak ändrar det inte vad jag sa. Jag tycker inte polisen skall lägga resurser på upphovsrättsintrång, jag tycker att upphovsmän som inte anser sig få en tillräcklig inkomst på sena verk skall komplettera sin inkomst på andra sätt istället för att gnälla, och jag anser inte att upphovsrätt skall vara någon slags mänsklig rättighet, och jag anser inte att dess nu legala status räcker som skäl för att man tvunget ska hålla med om att nuvarande lagstiftning och rättighetsstatus är bra. Är det nu något utöver det jag har missat så ber jag om ursäkt, och även för att det här gled iväg och blev off-topic som bara den.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Startmenyn i tian är ganska OK, men slängde på Startisback vilket är bättre.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon41947:

Är det gratis för de som köpte start 8 så självklart, tycker dock att startmenyn i Windows 10 är helt ok även om den inte går att customisera så mycket. Ska testas.

Ja uppgraderar man sitt OS vartannat år blir det ca 5 öre om dagen. Det kan man investera i viktigare saker, typ en extra flaska julmust på julafton.

Skrivet av Ozzed:

Av den uppmärksamhet det hela fått så är det nog många som gör det, Ja. Jag använder den inte så att jag sitter och klickar omkring i den, men att hela skärmen täcks när man trycker windowstangenter var ju så jävla illa så det saknar motstycke.

Man kunde även trycka WIN+S så slapp man fullskärmseländet. Visst en knapp mer men det var värt det.

Skrivet av jocke89:

Har inte förstått allt gnäll på startmenyn faktiskt, enligt nedan så är det hur bra som helst och vill man ha Mina Bilder osv så är det bara att lägga till det till höger där andra appar var innan.

Hade man kunnat fästa vad man ville istället för "most used" hade jag inte haft något att invända mot. Men jag använder inte startmenyn mer än en gång i månaden så jag står ut med den som den är.

Skrivet av appel1:

I 8.1 gjorde de så man kunde välja att bibehålla bakgrundsbilden bakom startmenyn vilket lindrade problemet lite men det är ju fortfarande nästan så man får epilepsi av fullskärmsblinkandet.

Skrivet av Ozzed:

Men ja det kan ha varit så att det var en gapig minoritet som höll låda i det fallet, och i så fall så stämmer det ju inte riktigt att Sweclockers medlemmar i allmänhet tycker att polisen ska lägga resurser på upphovsrättsintrång, men det är den bilden jag får när ämnet diskuteras.

Det går inte att omvända ett upphovsrättstroll så vi andra orkar inte ens försöka. Kvar blir du mot dem.

Visa signatur

[ Kunde ej ladda signaturen, var god försök senare. ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av nipe:

Man kunde även trycka WIN+S så slapp man fullskärmseländet. Visst en knapp mer men det var värt det.

Mjäe.. Hade menyn hamnat på rätt sida så kanske, men högersidan känns avig. Plus att Win+text liksom satt sig för djupt i muskelminnet för att det ska gå att ändra på för min del

Citat:

Det går inte att omvända ett upphovsrättstroll så vi andra orkar inte ens försöka. Kvar blir du mot dem.

Helt ensam var jag väl inte men det känndes som en klar majoritet av de som deltog i diskussionen står bakom ett starkt skydd för upphovsrätten.

Jag tycker dock det är värt att hålla på. Kan man få in en ny vinkel i huvudet på någon kanske man sår ett frö, eller något..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Claassic shell är snyggare och bättre, men jag kör på Standard jag.. Det viktigaste för mig är att startmenyn inte längre är en helskärm med blip blip lego teletubies-inferno, utan bara en enkel, ren meny nere i ena hörnet som inte tar någon uppmärksamhet i anspråk och gör vad den ska. Finns inget jag direkt har att klaga på i och med ändringen till Windows 10.

Jag klarade inte av alla begränsningar som finns i nya startmenyn så installera Start10 (uppgradera från Start8).

* Man kan inte customisera tiles med egna bakgrunder
* Tiles-delen är inte dynamisk i horisontell storlek
* Går inte att ändra eller fästa program i den klassiska delen, bara som Tiles
* Tiles går inte att öppna genom länkade senast använda dokument. Exempel, jag använder Word, Excel och Adobe Reader mycket, och jag brukar ofta öppna specifika dokument istället för att starta programmet direkt. Varför kan inte Tiles ha en jumplist för program som använder dokument?
* Man kan inte öka antalet "Mest använda", det är låst på 6
* Det går inte att få små ikoner/rader i Mest använda eller i Alla Program.

Det ska tydligen vara simpelt och med låg möjlighet att ändra. Det är så MS vill ha det. Likt appar med få funktioner och inga inställningar.

Permalänk
Medlem

Jag blir alltid så nojig att installera dessa program, känns som VAC ballar ur även fast jag vet att vac bara går på ändrade minnesfiler osv osv. Men kan inte låta bli att noja över att den skulle slå fel för något som detta =( Detta skulle vara min räddning för att köra windows 10 dock.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | ASUS GeForce RTX 5090 ROG Astral OC White | ASUS ROG Strix X870-A Gaming | Kingston Fury Beast RGB 32GB 6000MHz CL30| Seasonic Prime TX 1300W | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Beyond Dynamic DT 770 PRO / Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Zowie EC2-DW | KEYCHRON Q5 QMK 96% + Cherry MX2A Brown

Permalänk
Medlem

Använde Start8 i Windows 8/8.1 bara för att få tillbaka en ej transparent taskbar men nu när det finns från början i Windows 10 så kommer jag inte ens bry mig om Start10.

Permalänk

Körde med Classic Shell i 7:an. Men nu med 10:an ska jag ge vanliga startmenyn en chans.
Förstår bara inte varför Microsoft ska krångla till det. Låt användaren själv välja vilken startmeny man vill använda så att man slipper 3:e parts lösningar?