*-<|:C-<-<
Nytt namn, samma bismak.
Samma problem i Windows 7 men i Windows 7 uppdaterar inte Windows även drivrutiner per automatik. Där kan du låta de nyare drivrutinerna vara.
I Windows 10 måste du krångla till det för att förhindra Windows från att uppdatera drivrutiner. Det räcker inte med en Windows Pro-version. Det räcker inte heller med programmet "ShowHideWindowsUpdate" från Microsoft. Det programmet förhindrar bara uppdateringar tillfälligt.
Vill du ha hjälp med att stoppa Windows från att uppdatera drivrutinen för nVidia-grafiken får du "hojta till". Då skall jag skriva hur du skall göra.
Det var ju jäkligt segt att ShowHide inte var permanent... är följaktligen intresserad av andra metoden, så hojtar till nu!
*-<|:C-<-<
Nytt namn, samma bismak.
Det var ju jäkligt segt att ShowHide inte var permanent... är följaktligen intresserad av andra metoden, så hojtar till nu!
Jag återkommer till helgen med en beskrivning. På Sweclockers kan man inte lägga in bilder i ett inlägg, bara länka till dem. Jag skall skapa en plats på nätet där jag kan lägga bilderna och länka till dem.
Är du medlem i detta forum kan du logga in och se bilderna jag gjort tillsammans med texten. Där fanns en annan med problemet att Windows 10 uppdaterar drivrutin som gör att datorn inte visar bild på skärmen.
Är du inte medlem kanske texten kan hjälpa dig ändå.
Återkommer till helgen annars.
Här är länken:
http://eforum.idg.se/topic/352235-blank-f%C3%B6rhandsgranskni...
Då är det helg och jag gör det jag lovat.
Gör så här för att stoppa Windows 10 från att uppdatera drivrutinen som du inte vill ha:
1. Markera "Start" (Windowsloggan i nedre vänstra hörnet) och högerklicka (1 i bilden).
Klicka på System i menyn (2 i bilden).
2. Kontrollpanelen öppnas. I vänstra delen av fönstret finns "Avancerade systeminställningar". Klicka på den.
3. Klicka på fliken "Maskinvara" (1 i bilden) och sedan på "Inställningar för enhetsinstallation" (2 i bilden).
4. Markera "Nej (din enhet fungerar eventuellt inte som förväntat)" (1 i bilden) och spara ändringarna (2 i bilden).
Den här ändringen kan stoppa Windows från att uppdatera drivrutiner. Starta om datorn efter att ändringen är gjord om du inte kommer åt resterande punkter nedan. Det bör räcka och så här långt kan du komma i Windows 10 Home utan att installera ett tredjepartsprogram.
Följande ändringar fungerar endast i Windows 10 Pro (utan tredjepartsprogram:
5. Markera på nytt "Start" (Windowsloggan i nedre vänstra hörnet) och högerklicka (1 i bilden).
Klicka på Enhetshanteraren i menyn (2 i bilden).
6. Klicka på pilen framför "Bildskärmskort" (1 i bilden) så menyn fälls ut och visar dina grafikkort. I min dator ser du mina två grafikkort.
Markera nVidia-grafikkortet (2 i bilden) (i min dator heter det GT640M LE), högerklicka och i menyn välj "Egenskaper" (3 i bilden).
7. Klicka på fliken "Information" (1 i bilden).
Klicka på pilen för rullmenyn (2 i bilden).
Klicka på "Maskinvaru-ID" (3 i bilden).
8. Markera översta raden (1 i bilden) som är maskinvaru-ID för ditt grafikkort.
Högerklicka och välj "Kopiera" i menyn (2 i bilden).
9. På ditt tangentbord har du en knapp med en Windows-logga (Windows-knappen). Håll denna nere och tryck på knappen "R" på tangentbordet så öppnas ett sökfönster.
Skriv in " gpedit.msc ", utan hartassar, så som bilden ovan visar (1 i bilden) och klicka på "OK" (2 i bilden).
10. Klicka på pilen framför "Administrativa mallar" (1 i bilden) så menyn fälls ut.
Klicka på pilen framför "System" (2 i bilden) så menyn fälls ut.
Klicka på pilen framför "Enhetsinstallation" (3 i bilden) så menyn fälls ut.
Klicka på "Begränsningar vid enhetsinstallation" (4 i bilden) så en menyn visas i högra fönstret.
Klicka (eventuellt dubbelklicka) på "Spärra installation av enheter med drivrutiner ......." (5 i bilden) så ett nytt fönster öppnas.
11. I det nya fönstret markera du "Aktivera" (1 i bilden).
Klicka på "Visa..." (2 i bilden).
12. Dubbelklicka i det tomma fältet så markören visas (1 i bilden).
Högerklicka och välj "Klistra in" (2 i bilden).
13. Om allt gått som det skall finns nu maskinvaru-ID i fältet (1 i bilden).
Klicka på "OK" för att spara.
Kan du inte klistra in maskinvaru-ID, gå tillbaka till punkt 8. och kopiera det på nytt.
14. Klicka på "Verkställ" (1 i bilden) för att lagra ändringen.
Klicka på "OK" för att spara allt (2 i bilden).
15. Starta om datorn. Nu är Windows Update spärrat från att uppdatera drivrutinen.
Du kan också ta hjälp av programmet "Windows Update Show Hide" som du kan hämta här:
http://download.micr...howhide.diagcab
Du startar programmet och det är mer eller mindre självinstruerande. Här finns en enklare anvisning på engelska hur du använder programmet:
http://www.zdnet.com...ows-10-updates/
Även här finns en lite mer detaljerad instruktion hur du använder verktyget:
http://www.tenforums...ndows-10-a.html
Min erfarenhet är att det inte fungerar särskilt bra.
Du bör köra igång programmet strax innan du kopplar upp dig på internet. Windows Update är mycket snabb med att hämta uppdateringar och drivrutiner. För att lyckas med att blockera installation av drivrutinen kanske du får göra om proceduren ett par gånger.
Du kan alltid kontrollera i Enhetshanteraren om en nyare drivrutin har blivit installerad. Avinstallera den direkt, starta om datorn och kör Windows Update Show Hide direkt igen för att spärra uppdateringen.
Min dator fick ny drivrutin trots att jag körde programmet. Det tog bara ett par dagar så uppdaterade Windows Update drivrutinen trots att jag "spärrat" det.
Du får inte ta bort programmet. Gör du det försvinner också spärren.
Bäst fungerar det med de ändringar i Systemet som jag visar ovan.
Jag får ibland meddelanden från "Windows Update" om att en uppdatering misslyckats. Det är drivrutinen för grafikkortet som inte uppdateras, vilket jag inte heller önskar.
Spelnyheter från FZ
Copyright © 1999–2025 Geeks AB. Allt innehåll tillhör Geeks AB.
Citering är tillåten om källan anges.