Omformatera vid byte av grafikkort?

Permalänk

Omformatera vid byte av grafikkort?

Hej som rubriken lyder så har jag en fråga ang om man byter grafikkort räcker det med att bara ta bort drivrutinerna eller skall man omformatera?

MVH Tim

Permalänk
Medlem

@Timpelimpen:

Du behöver ej omformatera din HDD! Vanligtvis idag behöver du inte göra mer än ladda hem/installera dom nya drivrutinerna, då dom gamla tas bort/"avaktiveras" i processen.
Vill man kan man köra "drive sweeper" eller liknande för att ta bort befintliga grafikdrivrutiner innan installation av de nya

Visa signatur

Ledare & Webbansvarig inom www.balderdash-gaming.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timpelimpen:

Hej som rubriken lyder så har jag en fråga ang om man byter grafikkort räcker det med att bara ta bort drivrutinerna eller skall man omformatera?

MVH Tim

Räcker med drivrutinsbyte

Permalänk
Medlem

Jag bytte kort nyligen och omformaterade inte. Kör i och för sig på samma märke men uppdaterade endast drivrutinen och har inte stött på något problem än.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timpelimpen:

Hej som rubriken lyder så har jag en fråga ang om man byter grafikkort räcker det med att bara ta bort drivrutinerna eller skall man omformatera?

1: Stäng av Windows update
2: Ta bort gamla grafikdrivrutiner
3: Stäng av och dra ur alla sladdar, montera nytt grafikkort
4: Installera nya drivrutiner
5: Starta om för säkerhets skull, nu bör allt fungera

Anledningen till att jag stoppar windows update är för att den gillar att ladda ner grafikdrivrutiner utan min tillåtelse. Du kan givetvis slå på det igen efter grafikkortsbytet.

Permalänk
Rekordmedlem

Skilj på partitionera, formatera och installera !
Man behöver normalt sett aldrig formatera för att byta grafikkort, möjligtvis installera om drivers eller i värsta fall operativsystem och drivers.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Tack för hjälpen. Har ett evga 660 nu och mitt evga 970 kommer i veckan ☺

Skickades från m.sweclockers.com