Placering av högtalare med en projektor

Permalänk
Medlem

Placering av högtalare med en projektor

Tjenare!

Jag blev helt plötsligt sugen på en projektor men jag är lite osäker om jag kan ha en duk.
Jag har följande:
5.1 hemmabiosystem.
55" tv.
Väggen är 190 cm bred som tv:n är på.
Jag har 2,5 m till taket.
Det är 154 cm mellan fronthögtalarna (Tv:n är mellan fronthögtalarna såklart.)
Min tv-bänk står 57,5 cm ut från väggen.
Jag sitter ca 4,5 m från tv:n.

Vad jag ska ha för storlek på duken vet jag inte än men jag kollade på en 104" som verkar intressant.
Min fråga är: Fungerar det att ha högtalarna bakom duken? Studsar ljudet tillbaka? Blir det samma ljud om jag har duken framför högtalarna eller förlorar jag lite av ljudet?
Hur har du/ni placerat högtalarna? Tips tack!

Tack på förhand!

Permalänk
Hedersmedlem

Jag är inte jätteinsatt, men jag vet att det finns dukar som är anpassade för att släppa igenom ljud lättare. Jag skulle dock tro att ytan inte är lika tät som vanliga dukar vilket gör det desto viktigare att ha bra kontroll över ljuset i rummet, eller en ljusstark projektor för att inte bilden ska bli lidande.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

Ljudtranspenta dukar kostar skjorten om pojjen är på 1080p, det är långt billigare att tillverka en egen av elastan/lycra
När det kommer till projje och bild så är det avståndet som bestämmer hur stor bild du kan få med en viss prokektor.

http://www.projectorcentral.com/projection-calculator-pro.cfm
Där hittar du dom flesta modeller och får visat hur stor bild du får på X antal meter

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??