Permalänk
Medlem

CSGO Extrema fps drop

Hej,

Jag har en Acer Predator g3610 stationär dator med helt okej specs. Den har kunnat köra cs helt perfekt med en rimlig fps runt 120-140 förut. Sedan en dag bestämde jag mig för att öppna chassit och städa det med lite tryckluft och efter det har jag haft extrema fps drop hela tiden. Den går från typ 100-120 till 30-40 sen tillbaka upp igen och ner. Går absolut inte att spela.

Jag har tänkt lite och har inte riktigt kunnat komma fram till vad problemet är. Jag har testat formatera hela hårddisken och installerat om Windows 7. Har också funderat på om det kan vara så att jag behöver sätta på ny kylpasta.

Jag skulle uppskatta all hjälp jag kan få.

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Har du tittat på temp på cpu och gpu.
Kan det hända att en av kylarna har lossnat lite och kylar inte lika bra, cpu/gpu throtlar pga varme, och du får fps drops?

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

@zeleni: Hur gör jag det om jag har CS i fullscreen?

Permalänk
Medlem

MSI Afterburner har möjlighet att logga temperaturer över tid om jag kommer ihåg väl.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

@zeleni:

Min GPU temp ligger på över 100 grader celcius när jag kör CS och på 70-80 celcius när jag inte kör CS.

Är detta problemet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtox:

@zeleni:

Min GPU temp ligger på över 100 grader celcius när jag kör CS och på 70-80 celcius när jag inte kör CS.

Är detta problemet?

eh.. definitivt de ska inte vara 100 grader de är på tok för mkt 70-80 grader borde vara när du faktiskt kör spel även då är 70-80 grader i högsta laget.. när du inte kör några grafikkrävande saker borde de inte ligga på mer än 30-40 grader

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtox:

@zeleni:

Är detta problemet?

Säkert på att din kylare fungerar? Ifall du har 70-80 grader som idle temp låter de som att din kylare är trasig.

Visa signatur

Ryzen 7 9800X3D, Asrock B850M Pro rs wifi, 64GB ddr5,
Crucial T700 2TB, Win11, RM850, Radeon 6800 XT.

Permalänk
Medlem

Damm, damm och mer damm?

Skämt åsido, det låter som att kylningen inte verkar fungera. Temperaturen som du anger på grafikkortet är väldigt varmt, starta precis som tidigare inlägg har nämnt HWMonitor och kör i bakgrunden medan du spelar för att se hur höga temps du ligger på, posta gärna en skärmdump direkt här från HWMonitor så underlättar det.

CPUid kan även vara bra och ha på sidan och övervaka när du spelar för att se om CPUn klockar ner sig själv.

Visa signatur

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700k@4.6Ghz@H115i | ASUS RTX 3080 TUF OC | Corsair Dominator 16GB | Corsair AX860

Permalänk
Medlem
Skrivet av teanox:

Säkert på att din kylare fungerar? Ifall du har 70-80 grader som idle temp låter de som att din kylare är trasig.

Skrivet av Slap:

Damm, damm och mer damm?

Skämt åsido, det låter som att kylningen inte verkar fungera. Temperaturen som du anger på grafikkortet är väldigt varmt, starta precis som tidigare inlägg har nämnt HWMonitor och kör i bakgrunden medan du spelar för att se hur höga temps du ligger på, posta gärna en skärmdump direkt här från HWMonitor så underlättar det.

CPUid kan även vara bra och ha på sidan och övervaka när du spelar för att se om CPUn klockar ner sig själv.

Öppnade nyss chassit och såg att gpu fläkten inte alls kör. Detta ser inte bra ut.. Vad kan jag göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtox:

Öppnade nyss chassit och såg att gpu fläkten inte alls kör. Detta ser inte bra ut.. Vad kan jag göra?

När du körde med tryckluft, höll du i fläktarna så dessa inte snurrade?

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtox:

En akutklösning är att ta en bordsfläkt och blåsa på burken när du vill spela, fungerar bra om den har tillräckligt med tryck.
Långsiktigt kolla upp garantier? Eller om det går att laga, testa att snurra ingång fläkten när burken är på kanske har fastnat skit någonstans eller om den börjar bli sliten, det kanske räcker för tillfället för att få igång den i alla fall

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brainsplitter:

När du körde med tryckluft, höll du i fläktarna så dessa inte snurrade?

Nepp, det gjorde jag inte..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtox:

Nepp, det gjorde jag inte..

När du kör med tryckluften så snurrar de fortare än vad de är gjorda för, förmodligen därför det pajat tyvärr.
De går inte heller igång om du ger en "skjuts"? Dvs försöker snurra igång den.

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brainsplitter:

När du kör med tryckluften så snurrar de fortare än vad de är gjorda för, förmodligen därför det pajat tyvärr.
De går inte heller igång om du ger en "skjuts"? Dvs försöker snurra igång den.

´Ska jag peta med fingret och försöka köra igång den?

Permalänk
Skrivet av Hurtox:

´Ska jag peta med fingret och försöka köra igång den?

Japp

Visa signatur

Fractal Design Define R3, i5 3570k, Be Quiet Dark Rock Pro 2, Gigabyte GTX 670 WFx3, ASUS P8Z77-V, Corsair Vengeance 16gb, Fractal Design Tesla R2, Corsair Force GT 120gb, Seagate 1tb HDD, WD 1tb HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtox:

Kolla ifall fläkten är igensatt av damm, isåfall stäng av och blås rent, annars be någon kunnig kolla så inte ström pinnen har lossnat, annars har nog din fläkt dött och då är de bara skaffa ny tyvär :/

Följ tipsen ovan först, ifall inget av dessa funkar är din fläkt död tyvär.

Visa signatur

Ryzen 7 9800X3D, Asrock B850M Pro rs wifi, 64GB ddr5,
Crucial T700 2TB, Win11, RM850, Radeon 6800 XT.

Permalänk
Medlem

Testa och byt kylpasta

Permalänk
Medlem

Eftersom, den nu har gått sönder. Hur uppgraderar jag den alternativt eller köper ett nytt grafikkort. Har en acer dator så vettefan hur jag ska göra. Mitt nuvarande grafikkort är en amd radeon 7670

Permalänk
Medlem

Det går bara att byta fläkt. Titta på ebay.
Eller så köper du bara nytt kort

Visa signatur

Bosna u <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeleni:

Det går bara att byta fläkt. Titta på ebay.
Eller så köper du bara nytt kort

Måste jag köpa nån speciell fläkt då eller funkar vilken som helst? Mitt kort är liksom ändå skit så är borde jag bara inte köpa ett nytt kort?

Permalänk
Medlem

Det fungerade tydligen för dig.
Du måste nog köpa samma fläkt.
Men om du har aldrig tagit isär ett grafikkort, eller inte kan fråga om hjälp, kanske bäst att hitta en begagnat

Typ

http://m.sweclockers.com/marknad/116361-sapphire-radeon-hd-69...

http://m.sweclockers.com/marknad/116343-logitech-g430-lurar-2...

http://m.sweclockers.com/marknad/116247-2-x-his-7870-iceq-x

Håll dig runt 500 kr eller lägre. Den första kan du buda 400 för.

580 och 7870 är värda 500.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bosna u <3