MG279Q + r9 290 boot problem med Freesync aktiverat

Permalänk

MG279Q + r9 290 boot problem med Freesync aktiverat

Jag har lite udda problem - min dator vill öht. inte starta från kallstart om jag har igång Freesync på MG279Q efter jag stängt av min dator om skärmen står på standby läge vid kallboot. Jag förstår verkligen inte problemet.
För att få det att fungera måste jag stänga ner skärmen och starta upp skärmen innan jag kallstartar datorn. Utöver detta fungerar allt som det ska.

Hjälp? Jag vill helst starta datorn med skärmen i standby läge.

Visa signatur

Ljud - Rotel RA-12 | KEF Q300 | XTZ 99 W10.16

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av 0n0ffknappen:

Jag har lite udda problem - min dator vill öht. inte starta från kallstart om jag har igång Freesync på MG279Q efter jag stängt av min dator om skärmen står på standby läge vid kallboot. Jag förstår verkligen inte problemet.
För att få det att fungera måste jag stänga ner skärmen och starta upp skärmen innan jag kallstartar datorn. Utöver detta fungerar allt som det ska.

Hjälp? Jag vill helst starta datorn med skärmen i standby läge.

Hej,

Det låter som ett väldigt konstigt problem. Händer inget med datorn om skärmen står i standby och Freesync är på? Inget försök till POST? Inga fläktar som går igång en liten stund?

Visa signatur
Permalänk

@0n0ffknappen:
på vissa 290 kan du ställa in UEFI boot eller klassiska BIOS boot, kolla om du kan det på ditt kort å se om det gör skillnad?
men det låter verkligen skumt, kollat om det finns nyare bios till moderkortet ?
en polare hade udda problem med sin skärm tills hans moderkort fick nyaste bios: better GPU compatibility

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 med iGPU | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Skrivet av ASUS_Caroline:

Hej,

Det låter som ett väldigt konstigt problem. Händer inget med datorn om skärmen står i standby och Freesync är på? Inget försök till POST? Inga fläktar som går igång en liten stund?

Datorn postar inget vid kallstart om skärmen står i standby läge med Freesync aktiverat. Alla fläktar går igång och alla lampor lyser som det ska vid start. Har dessutom väntat i 5-10 min ifall den kommer vidare till Windows men den gör inte det. Detta händer endast när Freesync är på.
För att få datorn att posta måste jag först stänga ner skärmen, starta datorn och sedan skärmen. Förutom en suddig post skärm startar datorn som den ska.

Med Freesync avaktiverat postar datorn normalt med skarp postskärm.

Jag har lämnat in skärmen och grafikkortet för felsökning iaf.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av truedesire:

@0n0ffknappen:
på vissa 290 kan du ställa in UEFI boot eller klassiska BIOS boot, kolla om du kan det på ditt kort å se om det gör skillnad?
men det låter verkligen skumt, kollat om det finns nyare bios till moderkortet ?
en polare hade udda problem med sin skärm tills hans moderkort fick nyaste bios: better GPU compatibility

Har ett p55 moderkort med senaste bios på den och senaste bios på grafikkortet. Väldigt märkligt måste jag säga. Testade med 2 andra DP-kablar med samma fel.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av 0n0ffknappen:

Datorn postar inget vid kallstart om skärmen står i standby läge med Freesync aktiverat. Alla fläktar går igång och alla lampor lyser som det ska vid start. Har dessutom väntat i 5-10 min ifall den kommer vidare till Windows men den gör inte det. Detta händer endast när Freesync är på.
För att få datorn att posta måste jag först stänga ner skärmen, starta datorn och sedan skärmen. Förutom en suddig post skärm startar datorn som den ska.

Med Freesync avaktiverat postar datorn normalt med skarp postskärm.

Jag har lämnat in skärmen och grafikkortet för felsökning iaf.

Om fläktarna snurrar och lampor lyser så låter det mer som att skärmen inte får bild eller kan visa bild när du kallstartar datorn. Det är nog inte att datorn är livlös. Har du hört något från felsökningen?

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av ASUS_Caroline:

Om fläktarna snurrar och lampor lyser så låter det mer som att skärmen inte får bild eller kan visa bild när du kallstartar datorn. Det är nog inte att datorn är livlös. Har du hört något från felsökningen?

Fått tillbaka prylarna nu och personalen kunde inte hitta felet. Så jag tror det är mitt moderkort som är för gammal för en sådan funktion. Får helt enkelt avaktivera Freesync - vilket är lite synd då jag spar lite elräkning och lägenheten är tillräckligt varmt. ;D

Visa signatur