Är 80C i spel mycket?

Permalänk

Är 80C i spel mycket?

Ja. Ytterligare en tråd om temps

Googlade lite och folk säger olika. Jag har ett EVGA 980 Ti och såklart är stock kylarna alltid sämre. Bör jag vara orolig?
Den ligger även på 60C i idle. Men det ska tydligen vara någon "bugg" med drivrutinerna. Kör med 3 skärmar och en är 144hz.

Jag har varit inne på att vattenkyla hela datorn men lite rädd för slutsumman. Vart på SC ska man fråga om sådant? Här? Någon erfaren som vill guide'a mig igenom det?

Permalänk
Medlem

GPU boost 2.0 , boostar graffet om den kan och om den tycker att tempen är tillräcklig så tror jag 80 är den övre gränsen. Sedan kolla om fläktarna går i idle. Det är vanligt med att grafikkort från Nvidia har ett "fläktlöst" läge

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Medlem

80C indikerar väl att luftflödet inte är optimalt, men det är en acceptabel temperatur med ett 980Ti.

Att kortet ligger i 60c i idle är för att när du har 3 skärmar så går inte kortet ner i 2D läge, för drivrutinen förstår inte att ditt kort faktiskt orkar driva alla skärmarna med lägre klocks.

Jag vet inte hur det är med 144hz skärmar, men för mig som har 60hz skärmar klarar 980ti utan att ens svettas att driva 3 skärmar, så jag kör "Nvidia Inspector" som tvingar korten till lägre klockor vid idle.

Efter att du installerat nvidia inspector och startat den, klickar du antingen på en av knapparna i övre vänstra hörnet "Multi display power saver" eller väljer den i drop down listan längst ner till höger.

Då öppnas ett nytt fönster, klicka i run at startup, och ställ in önskad belastning när kortet skall dra på för fullt. Jag har satt Threshold till 20% och det verkar fungera utmärkt.

Från att ha legat i 58c idle (jag har såna där semi passiva Strix) så ligger jag nu i skrivandets stund på 32c på bägge korten, vilket med en rumstemperatur på ~22c får anses utmärkt tycker jag.

Permalänk
Medlem

Du kan installera vattenkylning endast på graffet. Kostar en tusing men är väldigt effektivt, speciellt med dåligt luftflöde i burken. Jag kör corsair h75 och har ett kraken på graffet. Kyler väldigt bra och kommer sällan över 50c in game. Har i stort sett 0 i luftflöde i burken (HTPC chassi) så jag jar även en h75 på CPUn med. Rekomenderas!

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Referenskylaren anpassar fläkthastighet för att nå just 80c, så om du har just den kylaren (med grön geforce gtx logga) så är det fullt normalt. Vill du ha det svalare så borde det finnas gott med marginal att skapa en egen mer aggresiv fläktkurva i t.ex. MSI afterburner.

Visa signatur

i9 10980XE | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 5080 Founders Edition
R7 5700X | 64 GB DDR4-3200 | Gigabyte B550 Gaming X V2 | RTX 2080 Ti Founders Edition