msi r9 280x/7970 ghz crossfire beter sig konstigt :/

Permalänk

msi r9 280x/7970 ghz crossfire beter sig konstigt :/

hej har googlat en bra stund på mitt problem eller som jag tror det kan vara och problemet är det att mina kort inte samarbetar med mig som jag vill då dom inte ger någon märkbar fps i dom lite nyare spelen assasin´s creed syndicate och gta v och vad jag vet ska dom ha en profil till dom. har provat olika benchmark unigine som visar markkant ökning och vissa gamla spel som black ops 2 och killing floor (far cry 4 får jag det ej att fungera alls på)
har testat detta:

prova brorsans r9 280x och blev riktigt nöjd med resultaten och skrev upp ett r9 280x eller 7970 på önskelistan men igår när jag fick det så gick det inte som väntat.... testat brorsans r9 280x igen och samma som detta nuvarande kortet

andvände w10 i början men installerade om helt till w7 då w10 återställnings dagarna har utgått och detta gjorde jag pga att jag trode det var drivrutinerna som spöka
lekt runt med crossfire inställningar utan lycka
provat klocka r9 280x till 1100 mhz för att få samma frekvens som 7970 ghz

upplever även spikningar och sådant vid cutscenes nu efter installerat w7 men inte med crossfire inaktiverat

testat beta drivrutiner 15.11.1 även 15.7.1

ominstallerat hela amd rubbet samband med "amd cleanup utility" som man går in i safe mode bla bla bla...

funderar på o min processor bottleneckar men eftersom den ligger på runt 90% i gta och 70-80% i acs så vet jag ej faktiskt
clockat ner processorn till stock även ram
specs:
i5 4670k @4.5 ghz
ballistix sport 1600mhz ram@2133
kingston 254gb ssd
1000 gb harddrive
aoc 2460 144hz 1920x1080
212 evo kylare
msi r9 280x + 7970 ghz windforce
corsair cx 750m

Permalänk
Medlem
Citat:

With the latest generation cards, they will only crossfire with other cards in their sub series. For example, GPU in the same series can be crossfired with each other. So a 5800 series GPU (e.g. a 5830) can run together with another 5800 series GPU (e.g. 5870). However, GPUs not in the same hundred series cannot be crossfired successfully (e.g. a 5770 cannot run with a 5870).
The only exception is that the HD 7870 XT cards can be used with a HD 7900 series GPU (e.g., a 7950) in a crossfire configuration because they feature the same GPU.

Källa:
AMD CrossFireX
Så enligt ovanstående, ditt 280x och 7970 kan inte köras i CrossFire.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jellycream4me:

hej har googlat en bra stund på mitt problem eller som jag tror det kan vara och problemet är det att mina kort inte samarbetar med mig som jag vill då dom inte ger någon märkbar fps i dom lite nyare spelen assasin´s creed syndicate och gta v och vad jag vet ska dom ha en profil till dom. har provat olika benchmark unigine som visar markkant ökning och vissa gamla spel som black ops 2 och killing floor (far cry 4 får jag det ej att fungera alls på)
har testat detta:

prova brorsans r9 280x och blev riktigt nöjd med resultaten och skrev upp ett r9 280x eller 7970 på önskelistan men igår när jag fick det så gick det inte som väntat.... testat brorsans r9 280x igen och samma som detta nuvarande kortet

andvände w10 i början men installerade om helt till w7 då w10 återställnings dagarna har utgått och detta gjorde jag pga att jag trode det var drivrutinerna som spöka
lekt runt med crossfire inställningar utan lycka
provat klocka r9 280x till 1100 mhz för att få samma frekvens som 7970 ghz

upplever även spikningar och sådant vid cutscenes nu efter installerat w7 men inte med crossfire inaktiverat

testat beta drivrutiner 15.11.1 även 15.7.1

ominstallerat hela amd rubbet samband med "amd cleanup utility" som man går in i safe mode bla bla bla...

funderar på o min processor bottleneckar men eftersom den ligger på runt 90% i gta och 70-80% i acs så vet jag ej faktiskt
clockat ner processorn till stock även ram
specs:
i5 4670k @4.5 ghz
ballistix sport 1600mhz ram@2133
kingston 254gb ssd
1000 gb harddrive
aoc 2460 144hz 1920x1080
212 evo kylare
msi r9 280x + 7970 ghz windforce
corsair cx 750m

Jag körde 280x från XFX med ett XFX 7970 (ej ghz). Hade lite problem med att få igång det också. Det visade sig, i mitt fall, vara att moderkortets bios höll på å jävlas. Jag höll på väldigt jävla länge innan jag fick det att fungera önskvärt. Och jag har genom detta lärt mig att MSI särskilt har haft problem med detta på sina moderbrädor. Det står inte vad du har för moderkort.

I ditt fall verkar det ju som att du har fått crossfire att lira redan? Bara det att det inte fungerar i vissa spel?

Om det är så att crossfire för dig inte fungerar alls så kan det vara värt att testa nyare bios på gpuerna och moderkortet

Skrivet av Belzader:

Källa:
AMD CrossFireX
Så enligt ovanstående, ditt 280x och 7970 kan inte köras i CrossFire.

Jo då, det ska fungerar utmärkt då 280x i grunden är ett rebrandat 7970 (alltså.. samma grafikkort).

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk

@Grumie: hej jo jag har fått igång det och jag har ett msi z87 g43 (ej gaming edition) men som sagt funkar det utmärkt i visa äldre spel som andvänder mindre cpu så tror min cpu är flaskhalsen men idag så fick jag artifact i ett spel och på skrivbordet och spotify hmmmm...
kan ej klicka i rutan till amd overdrive... så får ta och luska lite

Permalänk
Entusiast

Hade samma problem. Löste det genom att flasha 280X VBIOS på mitt 7970, så att båda korten hade samma BIOS. Ska väl egentligen inte behövas, men det löste mina problem. Kika om du har en BIOS switch på ditt 7970, då kan du göra det utan att oroa dig! Finns BIOS på Techpowerup om jag minns rätt, och så använde jag AtiFlash tror jag det hette.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit