Permalänk

Asus ux305ca WiFi problem.

Tjena! Precis inhandlat en Asus ux305ca, riktigt nöjd över köpet men WiFi krånglar lite. Ibland så tappar den bara "kontakten" med wifi precis när man öppnar chrome tex, kommer upp en error som säger Err.network.changed. Måste disconnecta från wifi helt och ansluta igen för att det ska hoppa igång igen. Har installerat nya drivrutiner för nätverkskortet precis så får se ifall det gör någon skillnad.

Får även bara ut runt 7mbits ned/upp men på stationära som är inkopplad med nätverkskabel så får jag ut 95/95, betalar för 100/100 så 7mbits är ju helt skamligt.

Any ideas på vad som kan fixa detta otroligt jobbiga problem?

Permalänk

Kan vara så att din router är långt ifrån eller att något i vägen stör ut?

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, 32gb Corsair Vengeance PRO, Powercolor Radeon RX7800XT Red Devil Limited Edition.

Permalänk

Har fortfarande problem, måste starta om routern varje gång jag startar datorn för att få stabil kontakt. Det är inte WiFit i sig som det är problem med för att det funkar på alla andra datorer, telefoner och plattor. Har nu laddat ner Asus egna drivrutiner men i mappen med alla drivrutiner finns det 4 mappar som heter: Win7, Win8, WinB och WinT. Ingen aning vilken det är jag ska installera så jag undrar ifall det är någon här som vet?

Återigen problemet som jag har är att WiFit är väldigt segt, det kopplar av sig själv och blir "begränsat" med en gul varnings triangel.
Detta problem uppstår varje gång jag startar datorn även om den bara varit i viloläge.
Fel meddelandet som kommer upp i chrome är följande: DNS_PROBE_STARTED sen efter ett tag så står det DNS_PROBE_FINISHED_NO_INTERNET.

Datorn är köpt på komplett är det något som går på garantin det här eller är det problem pga W10? @Fraggle1988

Permalänk

Hej, jag har nu hittat en fix på problemet men det är bara tillfälligt, varje gång som jag stängt av datorn så måste jag restarta routern. Vilket är riktigt irriterande. Hittar ingen permanent fix via google heller.

Om jag inte startar om routern så ligger min internet hastighet på omkring 2 mbits nu, Wifit skiftar mellan begränsat och jävligt segt.
Enligt windows så är drivrutinerna up 2 date. Har provat massa CMD commands också men fortfarande ingen perm fix.

Om någon har någon aning om vad det är som orsakar det här så snälla hjälp mig, kanske har någon haft samma problem och löst det?
Snabba svar uppskattas då jag ska iväg och resa och dom wifi jag kommer vara uppkopplad mot kommer säkert inte gå att reboota hur som helst. // Mycket irriterade nybliven ultrabook ägare.

Permalänk
Medlem

Är inne på min tredje UX305 nu. Den första anslöt till alla nätverk men visade "begränsad ansluting" när allt annat som anslöts funkade perfekt. Uppdaterade drivers, installerade om windows, testade intels rekommenderade inställningar för ac7265 men inget fungerade. Lämnade tillbaka den och lyckades häva köpet.

Nästa UX305a förde väsen från nätdelen men kunde ansluta och fungerade bra ihop med alla nätverk jag hann testa den med. Lämnade tillbaka den p.g.a. oväsendet.

Den UX305an jag skriver från nu låter en aning, hade skev bottenplåt och hade problem komma åt internet via vissa nätverk. Hittade en post någonstans som tipsade om att brygga ethernetanslutningen och wifianslutningen under nätverk och delningscenter. Jag har ingen aning om vad det innebär utan testade det i desperation. Sedan dess har (TA I TRÄ) wifin funkat fint.

Så, testa det.

Lycka till.

Visa signatur

Asus UX305 | m3-6y30 | 8gb | 500gb 850 evo

Permalänk
Skrivet av hult:

Är inne på min tredje UX305 nu. Den första anslöt till alla nätverk men visade "begränsad ansluting" när allt annat som anslöts funkade perfekt. Uppdaterade drivers, installerade om windows, testade intels rekommenderade inställningar för ac7265 men inget fungerade. Lämnade tillbaka den och lyckades häva köpet.

Nästa UX305a förde väsen från nätdelen men kunde ansluta och fungerade bra ihop med alla nätverk jag hann testa den med. Lämnade tillbaka den p.g.a. oväsendet.

Den UX305an jag skriver från nu låter en aning, hade skev bottenplåt och hade problem komma åt internet via vissa nätverk. Hittade en post någonstans som tipsade om att brygga ethernetanslutningen och wifianslutningen under nätverk och delningscenter. Jag har ingen aning om vad det innebär utan testade det i desperation. Sedan dess har (TA I TRÄ) wifin funkat fint.

Så, testa det.

Lycka till.

Får man fråga hur man gör det? Börjar bli riktigt irriterande att starta om routern var eviga gång man ska sitta på laptopen (förstör för andra familje medlemmar som är uppkopplade då internet bryts).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lerkan_67:

Får man fråga hur man gör det? Börjar bli riktigt irriterande att starta om routern var eviga gång man ska sitta på laptopen (förstör för andra familje medlemmar som är uppkopplade då internet bryts).

Leta upp nätverk och delningscenter. Gå in under "Ändra inställningar för nätverkskort". Markera din wifi och din ethernetanslutning. Högerklicka och välj brygga. Så gjorde jag i alla fall och sedan dess har det funkat. Berätta om du märker nån skillnad.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av hult:

Leta upp nätverk och delningscenter. Gå in under "Ändra inställningar för nätverkskort". Markera din wifi och din ethernetanslutning. Högerklicka och välj brygga. Så gjorde jag i alla fall och sedan dess har det funkat. Berätta om du märker nån skillnad.

Hmm när jag går in på Nätverk & Delningscenter så ser jag bara mitt wifi kort, ser inget ethernet? Nån aning om vad som är konstigt?

Permalänk
Medlem

Inne i "Nätverk och delningscenter" så har jag något som heter "Ändra inställningar för nätverkskort" i menyn till vänster. Har du inte det?

Om du klickat där och inte hittar ethernet och wifi så vet jag faktiskt inte. Tyvärr. Jag följde bara instruktioner i en annan post som är försvunnen i rymden.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av hult:

Inne i "Nätverk och delningscenter" så har jag något som heter "Ändra inställningar för nätverkskort" i menyn till vänster. Har du inte det?

http://oi66.tinypic.com/2mga5y1.jpg

Om du klickat där och inte hittar ethernet och wifi så vet jag faktiskt inte. Tyvärr. Jag följde bara instruktioner i en annan post som är försvunnen i rymden.

Jo det hittade jag. Men när jag klickar in där så ser jag bara nätverkskortet, bara 1 ikon alltså. Therefore så går det inte att brygga ethernet & wifi...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lerkan_67:

Jo det hittade jag. Men när jag klickar in där så ser jag bara nätverkskortet, bara 1 ikon alltså. Therefore så går det inte att brygga ethernet & wifi...

Vilken skit.

Visa signatur