RAM strular. DIMM 1 och 2 funkar. EJ D3+D4. Hjälp sökes!
Hej allihopa!
Som rubriken lyder behöver jag hjälp med att lista ut varför inte mina ram minnen funkar som det ska.
Jag shoppade under BF och det kokades ihopp till detta:
Moderkort: MSI Z170A Gaming Pro
GPU: ASUS Geforce STRIX GTX 970 4G
CPU: i5-6600k 3,5 Ghz
PSU: Corsair CX 750M
SSD: Samsung 850 Evo 250GB
HDD: Seagate 1TB
CPU kylare: Corsair H60 Hydro Series
RAM: Crucial Sport DDR4 Dual Channel Kits 2x4 2400MHz (OBS! PART NR: BLS4G4D240FSA.8FAD)
Problemet är att jag inte kan köra mina minnen i dimm 2 och 4 som man bör enligt moderkortets manual. Det som händer är att datorn går igång, fläktar snurrar men ingen signal till skärm och det bootas förmodligen inte. På moderkortet lyser Dram-ledden röd ett par sekunder för att sedan slockna och cpu-ledden lyser till en halv sekund för att sedan Dram-ledden lyser i några sekunder.
Jag har startat upp datorn med endast ett minne i dimm 2 och startat datorn med båda minnena i dimm slot 1 och 2. Så fort jag sätter ett minne i dimm 3 eller 4 börjar dram ledden blinka igen.
Kontentan är att Duel channel inte funkar. Just nu sitter jag med datorn igång med båda minnena i channel A.
Jag har kollat pinnsen på moderkortets cpu sockel och de är hela. Ska dubbelkolla med förstoringsglas en sista gång senare.
Det jag kan tänka mig är att antingen är det moderkortet som är paj? Eller kan det vara minnena som är ej kompatibla?
Spänningen och hastigheten etc ska passa med moderkortet. Dock så verkar inte mina minnen vara med på MSI egna supportsida för kompatibla minnen. Se länk: http://www.msi.com/product/motherboard/support/Z170A-GAMING-P...
Kan det vara så enkelt att bara köpa ett par andra minnen?
Uppdatera bios någon idé?
Man var ju lagom nöjd när inget funkade från början men har suttit och testat mig fram tills där jag är nu. Dock börjar idéer och tålamod sina. Söker nu hjälp och av de som verkligen har koll!
Tack på förhand!