Lastbilschaufför sökes för några frågor

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tierp
Registrerad
Dec 2014

Lastbilschaufför sökes för några frågor

Hej,

Funderar på om det är dags att skola om och göra något annat här i livet. Har länge funderat på att bli någon form av yrkeschaufför typ antingen taxi eller lastbil.

Så hur är det egentligen att köra lastbil?
Hur ligger lönerna i detta land?
Stressnivå?
Svårt att få jobb?

Har säkert fler frågor men det är dom jag kommer på nu.

Mvh Johan

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: NA | PSU: Corsair AX760i | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
#Archlinux
Registrerad
Jun 2007
Skrivet av FlashTec:

Hej,

Funderar på om det är dags att skola om och göra något annat här i livet. Har länge funderat på att bli någon form av yrkeschaufför typ antingen taxi eller lastbil.

Så hur är det egentligen att köra lastbil?
Hur ligger lönerna i detta land?
Stressnivå?
Svårt att få jobb?

Har säkert fler frågor men det är dom jag kommer på nu.

Mvh Johan

Jag antar du bott under en sten de senaste åren och missat alla artiklar och uppror om dåliga löner för personer som kör lastbil?

Arch - Makepkg, not war -||- Asus Crosshair Hero VI -||- GSkill 16GiB DDR4 15-15-15-35-1T 3466Mhz -||- AMD 1600x @ 4.1GHz -||- nVidia MSI 970 Gaming -||- Samsung 850 Pro -||- EVEGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- Asus Xonar Essence STX -||- Sennheiser HD-650 -||
Arch Linux, one hell of a distribution.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Väröbacka
Registrerad
Jan 2012

Jag va lastbilschaufför i 8 år sen skolade jag om mig till it-tekniker.

Lönen jag fick klarade jag mig på utan problem, ju mer man jobbar ju mer tjänar man.
Anledningen till min omskolning va just för stressen, det är ganska stressigt.
Hur det är att få jobb idag vet jag inte, men när jag började så va det väldigt lätt att få jobb.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sölvesborg
Registrerad
Aug 2008

Har kört lastbil i snart 9 år, och fick jobb direkt efter studenten.
Och är någon jag verkligen trivs med! Man får frisk luft, rör sig faktiskt en hel del(kör du distribution så får du en del motion)
Och man träffar en massa folk.

Vet ej hur lätt/svårt det är numera, men flesta åkare man pratar med söker förare.

Lönen är faktisk helt okej. Jag ligger på runt 19-20 000 i månaden, och då kör jag för det mesta distributions bil. Blir någon fjärrkörning då och då.

Hur det är med stressen, ja du....
Det beror helt på får jag säga. Har man en vettig transportledare så ska det inte behöva bli någon nämnvärd stress. Men det kan såklart ändras från dag till dag.
Är ju ändå rätt pressat nu med alla utländska åkare och skit.

/Gigabyte Z390/Intel i5 9600K/Noctua NH-D14/Asus GTX1080 Strix/Samsung 830/16GB Corsair vengeance 3000mhz/Fractal Design Define R5/Corsair AX850/Kringutrustning: /Ducky G2pro Mx Green/Ducky YOTHMx Green/M-Audio AV40 MK2/MX Master/HyperXCloudII

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bandhagen
Registrerad
Feb 2010

Har själv kört i 5 år (studerar nu till speditör). Det finns så sjukt många olika typer av chafförs jobb. Distribution körde jag, vilket är väldigt stressig och högt tempo hela tiden då jag körde Sthlm innerstad. Jag hade dessutom accord = fick betalt för det jag körde. Så man tog ju hela tiden lite extra.
Men nu när jag inte kör saknar jag det som fan, så jag jobbar lite extra på kvällarna
Om du ska ta nytt kort skulle jag satsa på att ta E också, vet när vi fick in chaufförer från typ manpower som bara hade C, det suger för man blir så mycket mer begränsad!

Vill du ha det lugnt och skönt ska du söka något fjärr jobb, mest körande och kanske lasta/lossa 1-5ggr på en dag, älskar du högt tempo och vill hänga på tutan hela dagarna, kör distribution!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Here there, everywhere?
Registrerad
Nov 2003
Skrivet av Flutters:

Är ju ändå rätt pressat nu med alla utländska åkare och skit.

Just den delen kring cabotage har jag svårt att förstå mig på resonemanget kring, varför ska just distribution och åkerinäringen vara skyddad från konkurrens från övriga EU? Detta så länge man följer respektive lands regler kring lastvikter, kör/vilotider osv. Järnvägsbranschen är avreglerad, varför görs inte samma inom åkerisektorn?

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kävlinge
Registrerad
Feb 2002

Iom att priserna är så pressade så kan jag säga av det jag sett så är det få platser där arbetsgivaren spelar så stor roll som åkeri branchen just nu. Vissa åkerier lägger både ekonomisk och tids skuld på
chaufförerna tills dom bryter ihop. Andra värnar om sina anställda. Visst. Folk kan säga att det gäller andra brancher också. Men inte i närheten så mycket som av lastbil / taxi branchen.
Tycker det är en anledning att inte skola in sig i den. Min åsikt bara.

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Trädvy Permalänk
Geeks Gaming
Registrerad
Okt 2004
Skrivet av Henrik21:

Just den delen kring cabotage har jag svårt att förstå mig på resonemanget kring, varför ska just distribution och åkerinäringen vara skyddad från konkurrens från övriga EU? Detta så länge man följer respektive lands regler kring lastvikter, kör/vilotider osv. Järnvägsbranschen är avreglerad, varför görs inte samma inom åkerisektorn?

Det är ju det som de inte gör vilket är problemet.
Sen verkar många av dem ha fått sitt körkort i en kornflaks paket eller nåt för de kan inte köra.
Som företagare så vart det en pina kan jag säga.

Jag hade inte rekommenderat dig att skola om dig till chaufför.
Det är en pressad branch för mer o mer tas över av åkerier från utlandet.

De sköna Jobben är inte lätta att få då det finns många erfarna chaufförer i kön till dessa.
Tex min far kör 6 timmar om dagen för full lön ,byter bil halvägs ,lastar/lossar inte,sprillans nya bilar,har i stort sett ingen kontakt med chefer eller trafikledning och har oförskämt bra lön.
Varenda en på det åkeriet står o suktar efter hans körning.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hedemora
Registrerad
Aug 2009

Håll dig så långt ifrån detta yrke du bara kan, bara ett tips.

Asus ROG Swift PG348Q | Asus TUF Z270 MARK 2 | i7 7700K @ 4.6GHz | Corsair AX 850W Professional Series Gold | Corsair Vengeance 16GB DDR4@3200MHz | MSI GEFORCE® GTX 1080 TI GAMING X 11G | Fractal Design Define R5 | ASUS Xonar Essence STX | Noctua NH-D15 | Samsung SSD 850 PRO 256GB + Samsung 850 EVO 1TB + 4TB HDD

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sölvesborg
Registrerad
Aug 2008
Skrivet av Henrik21:

Just den delen kring cabotage har jag svårt att förstå mig på resonemanget kring, varför ska just distribution och åkerinäringen vara skyddad från konkurrens från övriga EU? Detta så länge man följer respektive lands regler kring lastvikter, kör/vilotider osv. Järnvägsbranschen är avreglerad, varför görs inte samma inom åkerisektorn?

Stora problemet är väl att dom inte gör det....
Dom kör till löner som inte ens är i närheten av våra, och kan därav pressa priserna. Hur tror du att vi som svenska åkare ska kunna göra det?

/Gigabyte Z390/Intel i5 9600K/Noctua NH-D14/Asus GTX1080 Strix/Samsung 830/16GB Corsair vengeance 3000mhz/Fractal Design Define R5/Corsair AX850/Kringutrustning: /Ducky G2pro Mx Green/Ducky YOTHMx Green/M-Audio AV40 MK2/MX Master/HyperXCloudII

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Feb 2015
Skrivet av TommyTS:

Håll dig så långt ifrån detta yrke du bara kan, bara ett tips.

de e väl upp till var o en? själv älskar jag tex o köra bil så jag hade inte haft något problem med det... jag står i en skitig verkstads lokal o tycker inte det låter bättre ..

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kävlinge
Registrerad
Feb 2002
Skrivet av Henrik21:

Just den delen kring cabotage har jag svårt att förstå mig på resonemanget kring, varför ska just distribution och åkerinäringen vara skyddad från konkurrens från övriga EU? Detta så länge man följer respektive lands regler kring lastvikter, kör/vilotider osv. Järnvägsbranschen är avreglerad, varför görs inte samma inom åkerisektorn?

Om dom inte gör något åt saken? Kan det vara för dom inte ser det som ett problem?

Fördel: Du håller hela EUs detalj handel flytande till underpris på transporter då du kör en ohållbar nivå med löner på fjantnivåer
och du låter åkerier köra släp / lastbilar som inte klarar någon form av besiktning.

Nackdel:
1. Några berusade östchafförer klipper en 10-20 oskyldiga liv på motorvägarna i Europa / år

2. Miljön slits på rejält och västländerna får betala när dessa katastrof lastbilar rasar mitt på motorvägarna då dom inte
sett ny olja och filter sedan muren föll.

3. Chaufförerna i väst klagar lite men vågar endå inte strejka på riktigt utan istället för att dra ut nyckeln och säga "nu räcker det"
så under hugger dom priserna på sina kolleger och köra mera än någonsin för att få ihop lönen den 25e.

EU vet mycket väl vad som händer. Men våran ekonomi är så skakig så vi behöver ha denna sjuka konsumering av varor.
75 miljader handla vi till jul visst. Jippy. Alla ni som vill ha billigre och billigare.

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Växjö
Registrerad
Mar 2010

Stress ja men dagarna går fort =D
Lön dagtid ligger jag på 26 000 och natt 31-32 000
Jobb verka de bli fler av som de ser ut nu.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2014
Skrivet av danne9108:

Har själv kört i 5 år (studerar nu till speditör). Det finns så sjukt många olika typer av chafförs jobb. Distribution körde jag, vilket är väldigt stressig och högt tempo hela tiden då jag körde Sthlm innerstad. Jag hade dessutom accord = fick betalt för det jag körde. Så man tog ju hela tiden lite extra.
Men nu när jag inte kör saknar jag det som fan, så jag jobbar lite extra på kvällarna
Om du ska ta nytt kort skulle jag satsa på att ta E också, vet när vi fick in chaufförer från typ manpower som bara hade C, det suger för man blir så mycket mer begränsad!

Vill du ha det lugnt och skönt ska du söka något fjärr jobb, mest körande och kanske lasta/lossa 1-5ggr på en dag, älskar du högt tempo och vill hänga på tutan hela dagarna, kör distribution!

Trodde det var förbjudet med ackord...

Jag har kört i 12-13 år, och har börjat plugga istället. Började med distribution och har efter det provat det mesta som timmer med kran, lotsning och de senaste 7 åren lastväxlare.

Den enskilt största nackdelen är att man oftast förväntas vara livegen och ställa upp jämt, annars är du en dålig arbetare. Man vet aldrig när man slutar, allt möjligt skit kan hända. Du förväntas vara mekaniker och servicetekniker samtidigt.

Fördelen ör väl att man kan tjäna skapligt utan att ha nån riktig utbildning. Jag fick väl ut mellan 20-25 för (oftast) fyra dar i veckan med lite övertid. Vill man är det oftast inge problem att ligga ute i veckorna och tjäna en bit över 30 efter skatt.

Ju mer man fuskar desto bättre är man....

Mitt tips, liksom någon ovan här, håll dig så långt bort du kan...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tierp
Registrerad
Dec 2014
Skrivet av Flutters:

Har kört lastbil i snart 9 år, och fick jobb direkt efter studenten.
Och är någon jag verkligen trivs med! Man får frisk luft, rör sig faktiskt en hel del(kör du distribution så får du en del motion)
Och man träffar en massa folk.

Vet ej hur lätt/svårt det är numera, men flesta åkare man pratar med söker förare.

Lönen är faktisk helt okej. Jag ligger på runt 19-20 000 i månaden, och då kör jag för det mesta distributions bil. Blir någon fjärrkörning då och då.

Hur det är med stressen, ja du....
Det beror helt på får jag säga. Har man en vettig transportledare så ska det inte behöva bli någon nämnvärd stress. Men det kan såklart ändras från dag till dag.
Är ju ändå rätt pressat nu med alla utländska åkare och skit.

Själv tjänar man typ 17k efter skatt och harvar i en sunkig industrilokal

Skrivet av danne9108:

Har själv kört i 5 år (studerar nu till speditör). Det finns så sjukt många olika typer av chafförs jobb. Distribution körde jag, vilket är väldigt stressig och högt tempo hela tiden då jag körde Sthlm innerstad. Jag hade dessutom accord = fick betalt för det jag körde. Så man tog ju hela tiden lite extra.
Men nu när jag inte kör saknar jag det som fan, så jag jobbar lite extra på kvällarna
Om du ska ta nytt kort skulle jag satsa på att ta E också, vet när vi fick in chaufförer från typ manpower som bara hade C, det suger för man blir så mycket mer begränsad!

Vill du ha det lugnt och skönt ska du söka något fjärr jobb, mest körande och kanske lasta/lossa 1-5ggr på en dag, älskar du högt tempo och vill hänga på tutan hela dagarna, kör distribution!

Ja ska man ha en utbildning så är det ju lika bra att skaffa en ordentlig utbildning, fjärr är inga större problem då jag inte har några småbarn, enda dottern är snart 20 och flyttade hemifrån för längesen

Skrivet av captur605:

de e väl upp till var o en? själv älskar jag tex o köra bil så jag hade inte haft något problem med det... jag står i en skitig verkstads lokal o tycker inte det låter bättre ..

Har alltid pendlat till och från jobbet och har väl närmast till jobbet just nu och då har jag ändå typ 3,5 mil till jobbet. Står just nu och drar i sig lukten av halvruttet kylvatten så arbetsmiljön kan ju kmappast bli sämre känns det som

Skrivet av Sper:

Stress ja men dagarna går fort =D
Lön dagtid ligger jag på 26 000 och natt 31-32 000
Jobb verka de bli fler av som de ser ut nu.

Det låter ju bra

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: NA | PSU: Corsair AX760i | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hedemora
Registrerad
Aug 2009
Skrivet av captur605:

de e väl upp till var o en? själv älskar jag tex o köra bil så jag hade inte haft något problem med det... jag står i en skitig verkstads lokal o tycker inte det låter bättre ..

Givetvis är det upp till var och en, men mitt generella tips är att satsa på någonting annat, med bättre lön, villkor och en bransch man faktiskt kan få en anständig anställning i.
Men det är klart, vill man ha ett stressigt jobb (majoriteten i varje fall), skäll var och varannan timme, skabbig lön och långa dagar med för lite ledighet så varsågod.

Nu behöver ju inte det gälla alla arbetsplatser, men de företag jag har jobbat åt är det absolut ingen glamourös miljö.

Asus ROG Swift PG348Q | Asus TUF Z270 MARK 2 | i7 7700K @ 4.6GHz | Corsair AX 850W Professional Series Gold | Corsair Vengeance 16GB DDR4@3200MHz | MSI GEFORCE® GTX 1080 TI GAMING X 11G | Fractal Design Define R5 | ASUS Xonar Essence STX | Noctua NH-D15 | Samsung SSD 850 PRO 256GB + Samsung 850 EVO 1TB + 4TB HDD

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tierp
Registrerad
Dec 2014
Skrivet av carlbanan:

Trodde det var förbjudet med ackord...

Jag har kört i 12-13 år, och har börjat plugga istället. Började med distribution och har efter det provat det mesta som timmer med kran, lotsning och de senaste 7 åren lastväxlare.

Den enskilt största nackdelen är att man oftast förväntas vara livegen och ställa upp jämt, annars är du en dålig arbetare. Man vet aldrig när man slutar, allt möjligt skit kan hända. Du förväntas vara mekaniker och servicetekniker samtidigt.

Fördelen ör väl att man kan tjäna skapligt utan att ha nån riktig utbildning. Jag fick väl ut mellan 20-25 för (oftast) fyra dar i veckan med lite övertid. Vill man är det oftast inge problem att ligga ute i veckorna och tjäna en bit över 30 efter skatt.

Ju mer man fuskar desto bättre är man....

Mitt tips, liksom någon ovan här, håll dig så långt bort du kan...

Det dåliga du nämner är det en generell egenskap hos 99% av alla åkerier eller har du haft otur med att hamna på såna företag, känns ju som att det borde vara skillnad på att jobba till exempel för ett mindre företag och större företag.

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: NA | PSU: Corsair AX760i | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2014

@FlashTec:

Jag tror det är lite generellt så, givetvis med en del undantag. Jag har väl haft drygt 5 arbetsgivare, och det finns väl bättre och sämre. Men den som jag upplevde bäst att jobba åt, hade ett lite knepigt rykte hos andra.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Mar 2002

Detta är ett lurigt yrkesområde just p.g.a alla olika områden som finns inom den och diverse olika arbetsgivare.
Jag har haft en del varierande körningar och arbetsgivare, en del bättre och andra sämre.

Men om någon skulle fråga mig vad de ska studera till så skulle iallafall lastbilschaufförsyrket inte vara det första jag tänker på, eller rekommendera.
Om personen i fråga redan bestämt sig för att satsa på branschen, ja då kan man ju inte göra annat än att ge råd vad man bör tänka på.

Om en körning är bra eller dålig är ju så oerhört subjektivt men generellt brukar det ju finnas några områden som folk strävar efter.

För mig har det tagit 11 år innan jag hamnade där jag är nu, bulkkörning.
Kontakter är väldigt viktigt annars får man nog vara beredd att kämpa sig upp från botten, om man inte har turen att halka in på vad som klassas som finkörning.

Men jag fullkomligen älskar att glida fram ute på vägarna.

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Here there, everywhere?
Registrerad
Nov 2003
Skrivet av mr rulle:

Det är ju det som de inte gör vilket är problemet.
Sen verkar många av dem ha fått sitt körkort i en kornflaks paket eller nåt för de kan inte köra.
Som företagare så vart det en pina kan jag säga.

Fast det bör väl kunna kontrolleras, och regelverket ska väl inte förutsätta fusk från parterna?

Skrivet av Flutters:

Stora problemet är väl att dom inte gör det....
Dom kör till löner som inte ens är i närheten av våra, och kan därav pressa priserna. Hur tror du att vi som svenska åkare ska kunna göra det?

Är det ett problem med att lönerna är lägre? Svenska åkare får väl konkurrera med annat än lönenivåer, ex.vis genom bättre kvalitet i det som levereras? För det är väl precis så det fungerar på alla avreglerade marknader.

Skrivet av AkUs:

Om dom inte gör något åt saken? Kan det vara för dom inte ser det som ett problem?

Fördel: Du håller hela EUs detalj handel flytande till underpris på transporter då du kör en ohållbar nivå med löner på fjantnivåer
och du låter åkerier köra släp / lastbilar som inte klarar någon form av besiktning.

Nackdel:
1. Några berusade östchafförer klipper en 10-20 oskyldiga liv på motorvägarna i Europa / år

2. Miljön slits på rejält och västländerna får betala när dessa katastrof lastbilar rasar mitt på motorvägarna då dom inte
sett ny olja och filter sedan muren föll.

3. Chaufförerna i väst klagar lite men vågar endå inte strejka på riktigt utan istället för att dra ut nyckeln och säga "nu räcker det"
så under hugger dom priserna på sina kolleger och köra mera än någonsin för att få ihop lönen den 25e.

EU vet mycket väl vad som händer. Men våran ekonomi är så skakig så vi behöver ha denna sjuka konsumering av varor.
75 miljader handla vi till jul visst. Jippy. Alla ni som vill ha billigre och billigare.

Konstigt nog så verkar EU inte verka för varors och tjänsters fria rörlighet inom vissa sektorer. Undra om det beror på att lobbyismen inom åkerinäringarna traditionellt är väldigt stark?

Fördel: Fri rörlighet för varor och tjänster inom alla områden. Löner på "fjantnivåer", det förekommer inom andra branscher som EU valt att inte reglera, hur är det med polska och lettiska byggarbetare som arbetar för långt lägre löner än svenska kollektivavtal, där säger varken EU eller facken något längre efter Lavalfallet.

1. För det gör inte berusade inhemska åkare?
2. Genom krav på Euro6 så kanske vi kan komma åt det, men det kräver att EU agerar.
3. Varför ska just åkarna vara särskilda från alla övriga sektorer som har fri rörlighet inom EU?

Som sagt, så länge Euro6 samt övriga nationella krav uppfylls så ser jag inte något som helst motiv kring varför cabotage inte skulle vara frisläppt. Dags för ökade sanktionsavgifter och klampning av de som inte följer gällande regelverk? ÖVerlastavgifterna i Sverige är ju rätt okej, men hade kunnat sättas långt högre. De som inte är seriösa ska inte vara kvar på marknaden.

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Dec 2013
Skrivet av Flutters:

Lönen är faktisk helt okej. Jag ligger på runt 19-20 000 i månaden, och då kör jag för det mesta distributions bil. Blir någon fjärrkörning då och då.

Hoppas du gör misstaget att prata om din lön efter skatt (man brukar normalt tala om bruttolön när man pratar löner).
20 tusen netto är väl rätt okej, med tanke på de låga kvalifikationer som behövs för att köra lastbil.

Är det däremot 20 tusen brutto är det en riktigt dålig lön, som är under genomsnittslönen i Sverige.

///M4

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sölvesborg
Registrerad
Aug 2008
Skrivet av hoski:

Hoppas du gör misstaget att prata om din lön efter skatt (man brukar normalt tala om bruttolön när man pratar löner).
20 tusen netto är väl rätt okej, med tanke på de låga kvalifikationer som behövs för att köra lastbil.

Är det däremot 20 tusen brutto är det en riktigt dålig lön, som är under genomsnittslönen i Sverige.

Oj! Tack för att du sa det.
Menar såklart efter skatt.

/Gigabyte Z390/Intel i5 9600K/Noctua NH-D14/Asus GTX1080 Strix/Samsung 830/16GB Corsair vengeance 3000mhz/Fractal Design Define R5/Corsair AX850/Kringutrustning: /Ducky G2pro Mx Green/Ducky YOTHMx Green/M-Audio AV40 MK2/MX Master/HyperXCloudII

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2008

Jag sitter och tutar lastbil om dagarna, kör betongbil, lätt det bästa jobbet jag haft och kunnat tänka mig. Jag är inte en av dom som sitter i bilen hela tiden, jag är ute och rör mig, socialiserar mig och knegar på. Det är väldigt varierande, inte speciellt stressande, enda stressen jag kan känna är då på sommaren om jag har en riktigt stabbig betong som är på väg att brinna (härda) fast i rotorn. Ös i fett med vatten så är det oftast inga problem. Väldigt bra yrke, har cirka 25.000 innan skatt, med väldigt mycket övertider, så jag snittar på ungefär 24000 efter skatt, ibland mer ibland mindre.

Intel i5 4670K | Asus ROG Maximus VII Hero | Asus Geforce GTX970

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bandhagen
Registrerad
Feb 2010

[quote postid="15883537" userid="250108" name="carlbanan"]
Trodde det var förbjudet med ackord...

Det är väl förbjudet om man går i deras transport, men där jag jobbade körde vi under livs.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sölvesborg
Registrerad
Aug 2008
Skrivet av Henrik21:

Är det ett problem med att lönerna är lägre? Svenska åkare får väl konkurrera med annat än lönenivåer, ex.vis genom bättre kvalitet i det som levereras? För det är väl precis så det fungerar på alla avreglerade marknader.

Det är väl klart att det är ett problem att dom jobbar till löner som man knappt kan leva för. Med tanke på att dom får MYCKET mindre lön än vad en annan får.
Hur tror du att en annan skulle kunna överleva på deras löner som dom får? Nej det är helt omöjligt.
Nu vet jag inte vad du sysslar med, men hade du varit glad om något tagit ditt jobb för att dom har mindre lön, men utför samma jobb som du?
Nej det tror jag knappast att du hade varit.

Denna konkurrensen är inte rättvis på något sätt, för det är helt omöjligt för en åkare att hålla dom priserna som utländska åkare håller.
För du vet väl om man har ett företag så vill man gå med vinst?

Och mycket av detta skulle kunna ändras, om bara företag som vill ha transport skulle kräva att lönerna ska vara samma. Men så kommer det nog aldrig bli, för alla vill bara ha det billigare och billigare.

/Gigabyte Z390/Intel i5 9600K/Noctua NH-D14/Asus GTX1080 Strix/Samsung 830/16GB Corsair vengeance 3000mhz/Fractal Design Define R5/Corsair AX850/Kringutrustning: /Ducky G2pro Mx Green/Ducky YOTHMx Green/M-Audio AV40 MK2/MX Master/HyperXCloudII

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Dec 2013
Skrivet av Flutters:

Det är väl klart att det är ett problem att dom jobbar till löner som man knappt kan leva för. Med tanke på att dom får MYCKET mindre lön än vad en annan får.
Hur tror du att en annan skulle kunna överleva på deras löner som dom får? Nej det är helt omöjligt.
Nu vet jag inte vad du sysslar med, men hade du varit glad om något tagit ditt jobb för att dom har mindre lön, men utför samma jobb som du?
Nej det tror jag knappast att du hade varit.

Och mycket av detta skulle kunna ändras, om bara företag som vill ha transport skulle kräva att lönerna ska vara samma. Men så kommer det nog aldrig bli, för alla vill bara ha det billigare och billigare.

Om vem som helst kan göra ens jobb för hur låg lön som helst, har man inget vidare bra jobb. Det är bara ett bevis på vikten av att utbilda sig och skaffa specialkunskaper som gör en svårersättlig.

Sen har du faktiskt fullständigt fel angående att det är orättvist.
Det är raka motsatsen. En fri marknad är en rättvis marknad. Det du vill ha är en reglerad marknad, som i slutändan är bättre för den anställde...vilket ju är rätt självklart ur en anställds perspektiv, men rättvist är det inte.

///M4

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Here there, everywhere?
Registrerad
Nov 2003
Skrivet av Flutters:

Det är väl klart att det är ett problem att dom jobbar till löner som man knappt kan leva för. Med tanke på att dom får MYCKET mindre lön än vad en annan får.
Hur tror du att en annan skulle kunna överleva på deras löner som dom får? Nej det är helt omöjligt.
Nu vet jag inte vad du sysslar med, men hade du varit glad om något tagit ditt jobb för att dom har mindre lön, men utför samma jobb som du?
Nej det tror jag knappast att du hade varit.

Denna konkurrensen är inte rättvis på något sätt, för det är helt omöjligt för en åkare att hålla dom priserna som utländska åkare håller.
För du vet väl om man har ett företag så vill man gå med vinst?

Och mycket av detta skulle kunna ändras, om bara företag som vill ha transport skulle kräva att lönerna ska vara samma. Men så kommer det nog aldrig bli, för alla vill bara ha det billigare och billigare.

Fast varför har vi då inte gjort mycket mer för att behålla SAAB flytande? Det är verkligheten, de tjänster och yrken som kan flyttas till länder med lägre lönenivåer kommer att göras. Du och andra får väl konkurrera med annat än pris? Det är så man klarar sig i dagens värld.

Med tanke på hur få personer som har den typen av utbildning/spec jag har så är det inget jag oroar mig nämnvärt över.

Självklart så vill man ju gå med vinst, men varför kan man inte klara av det genom att konkurrera med kvalitet istället för endast priset? Det är ju långt ifrån säkert att billigast = bäst. Men så långt verkar du inte resonerat.

Du får hemskt gärna förklara för mig varför just åkeribranschen ska ha en särställning och vara otroligt reglerad? Det enklaste torde ju vara om EU kan ta fram ramförordningar kring körtider, vilotider, utsläpp m.m. Då behövs ingen särskild lagstiftning utan allt gäller direkt.

Ser du något problem med utländska läkare, konsulter som sitter i låglöneländer, utflyttning av produktion inom tekniksektorn till andra länder?

Skrivet av hoski:

Om vem som helst kan göra ens jobb för hur låg lön som helst, har man inget vidare bra jobb. Det är bara ett bevis på vikten av att utbilda sig och skaffa specialkunskaper som gör en svårersättlig.

Sen har du faktiskt fullständigt fel angående att det är orättvist.
Det är raka motsatsen. En fri marknad är en rättvis marknad. Det du vill ha är en reglerad marknad, som i slutändan är bättre för den anställde...vilket ju är rätt självklart ur en anställds perspektiv, men rättvist är det inte.

Precis. Den här specialiseringen är ju inget nytt utan det har pågått väldigt länge.

En fri marknad är inte vad vi har inom åkerinäringen. Den är väldigt reglerad, vilket är otroligt ovanligt för att vara EU. Det talar mest för att man haft starka lobbyister som verkat inom höglöneländerna i EU. Fast är en fri marknad per automatik sämre för den anställde? Min saktor är fri, men det innebär inte alls dåliga villkor för mig som anställd. Men det handlar om tillgång och efterfrågan på den typ av tjänst jag kan leverera till min arbetsgivare.

Nytt citat inlagt

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finland
Registrerad
Jul 2014
Skrivet av hoski:

Om vem som helst kan göra ens jobb för hur låg lön som helst, har man inget vidare bra jobb. Det är bara ett bevis på vikten av att utbilda sig och skaffa specialkunskaper som gör en svårersättlig.

Sen har du faktiskt fullständigt fel angående att det är orättvist.
Det är raka motsatsen. En fri marknad är en rättvis marknad. Det du vill ha är en reglerad marknad, som i slutändan är bättre för den anställde...vilket ju är rätt självklart ur en anställds perspektiv, men rättvist är det inte.

Så folk som bor i billiga länder ska kunna jobba var som helst, medan folk i dyra länder inte ens kan jobba i sitt eget land?
Folk från billiga länder kan också skaffa sig specialkunskaper.

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Dec 2013
Skrivet av Henrik21:

En fri marknad är inte vad vi har inom åkerinäringen.

Det har jag inte sagt heller, jag har bara påstått att en fri marknad är rättvis.

///M4

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Dec 2013
Skrivet av ArcticFire:

Så folk som bor i billiga länder ska kunna jobba var som helst, medan folk i dyra länder inte ens kan jobba i sitt eget land?
Folk från billiga länder kan också skaffa sig specialkunskaper.

Klart folk i "billiga" länder kan skaffa sig specialkunskaper, men ju enklare jobb man har desto större risk löper man att bli ersatt. Och att köra lastbil är ett så pass simpelt jobb att vem som helst klarar av det.

///M4