Gtx 770 SLI eller 970 4GB?

Permalänk
Medlem

Gtx 770 SLI eller 970 4GB?

Hej Sweclockers!

Jag har börjat känna av att Gigabyte 770 2GB inte räcker till överallt helt och hållet. Nu frågar jag er om råd!

Ska jag köpa ett till identiskt kort och köra med SLI brygga eller köpa upp mig till ett nytt 970 4GB's grafikkort? Svara samt rösta gärna.

Tack på förhand! Med vänlig hälsning, Mikael!

Edit: Värt att nämna kanske är mina resterande specs
i7 4790k
16gb DDR3 Ram
850W Silver

Visa signatur

FD Define R4 | Gigabyte GA-Z97X-Gaming 3 | Intel Core i7 4790K @ 4300 Mhz | Hyper EVO 212 | Gigabyte Geforce GTX 980ti Extreme Gaming | G.Skill Ripjaws 16GB (4x4GB) DDR3 2133Mhz | PSU Aerocool Templarius 850W Silver | SSD Samsung 850 EVO 120GB | Acer Predator GN246HLB 144HZ + Benq 60HZ | Steelseries Rival | Razer Blackwidow Chroma RGB Mechanical Keyboard | Corsair Void Yellowjacket Edition 7.1 | Apple iPhone 6 Plus|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djtorkel:

Hej Sweclockers!

Jag har börjat känna av att Gigabyte 770 2GB inte räcker till överallt helt och hållet. Nu frågar jag er om råd!

Ska jag köpa ett till identiskt kort och köra med SLI brygga eller köpa upp mig till ett nytt 970 4GB's grafikkort? Svara samt rösta gärna.

Tack på förhand! Med vänlig hälsning, Mikael!

Har själv ett Gainward 4gb gtx 770 och ställde samma fråga som du förra månaden, de svar jag fick var ifall man hittar ett till 770 kort för runt 1500 så skulle man köra på sli har man dock pengar att slösa så kan du lägga det på ett 970. Bara att vänta på Pascal enligt dem flesta.

Permalänk
Medlem

@Snauz: Jag själv har ju då 2GB version och som jag förstått det så kanske man bör ha mer? Spelar mestadels Wow, H1Z1, BF4 och Starwars BF

Visa signatur

FD Define R4 | Gigabyte GA-Z97X-Gaming 3 | Intel Core i7 4790K @ 4300 Mhz | Hyper EVO 212 | Gigabyte Geforce GTX 980ti Extreme Gaming | G.Skill Ripjaws 16GB (4x4GB) DDR3 2133Mhz | PSU Aerocool Templarius 850W Silver | SSD Samsung 850 EVO 120GB | Acer Predator GN246HLB 144HZ + Benq 60HZ | Steelseries Rival | Razer Blackwidow Chroma RGB Mechanical Keyboard | Corsair Void Yellowjacket Edition 7.1 | Apple iPhone 6 Plus|

Permalänk
Medlem

Jag sitter i samma tankar faktiskt så jag följer här och ser vad andra säger.

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem

Om du spelar i 1080p och spel som stödjer SLI så är ett till 770 bättre.
Men för spel som ej stödjer sli och äter mer än 2GB Vram är ett 970 bättre.

Overall tycker jag att ett 970 är bättre, men det kostar också mer..

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Inaktiv

Då SLI inte fördubblar minnesmängden, så bör man också ha i åtanke att 970 har dragits med 3,5GB VRAM problemet. Inte säkert att man råkar ut för det, men man kan tänka sig att vis SLI och med den processorn så är det hyffsat grafik intensiva program / spel som kommer köras, och då kan det bli kännbart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djtorkel:

@Snauz: Jag själv har ju då 2GB version och som jag förstått det så kanske man bör ha mer? Spelar mestadels Wow, H1Z1, BF4 och Starwars BF

Vet faktiskt inte själv hur mycket du bör ha, men mer är ju alltid bättre. Spelar med wow och mycket csgo, har haft problem med fps drops. Kan ju dock också bero på min CPU. Jag rengjorde den igår så får se ifall det flyter på lite bättre, tempraturen gick ner med cirka 20 grader så får se ifall det blir någon förbättring eller ej. Får hoppas att någon som är lite mer kunnig inom området lägger en kommentar

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Om du spelar i 1080p och spel som stödjer SLI så är ett till 770 bättre.
Men för spel som ej stödjer sli och äter mer än 2GB Vram är ett 970 bättre.

Overall tycker jag att ett 970 är bättre, men det kostar också mer..

Om vi utgår från spelen jag kör för det mesta, hur fungerar det då? Spelar mestadels Wow, H1Z1, CS:GO och Starwars BF

Visa signatur

FD Define R4 | Gigabyte GA-Z97X-Gaming 3 | Intel Core i7 4790K @ 4300 Mhz | Hyper EVO 212 | Gigabyte Geforce GTX 980ti Extreme Gaming | G.Skill Ripjaws 16GB (4x4GB) DDR3 2133Mhz | PSU Aerocool Templarius 850W Silver | SSD Samsung 850 EVO 120GB | Acer Predator GN246HLB 144HZ + Benq 60HZ | Steelseries Rival | Razer Blackwidow Chroma RGB Mechanical Keyboard | Corsair Void Yellowjacket Edition 7.1 | Apple iPhone 6 Plus|

Permalänk
Medlem

@Djtorkel: Battlefield och Battlefront stödjer SLI och funkar bra. De andra funkar inte så bra med SLI..

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken