Permalänk

OSVR

Hej, skapar en tråd för diskussion om OSVR.
Priset på oculus har säkert skrämt iväg en del från vr. Och HTC vive lär inte heller ha ett pris som passar alla heller. (OBS inte menat som kritik)

Därför vill jag rikta ögon med ett alternativ som inte fått så mycket uppmärksamhet som oculus och vive. Samt starta diskussion om detta är ett bra alternativ eller inte.

OSVR ligger just nu på 299$ för deras senaste kit. 199$ för det gamla.
Dessa är inte consumer produkter utan development kits.

OSVR har sämre skärm än oculus och vive. (60hz 1080p) För tillfället har den inte heller någon hand tracking som oculus touch eller vive lighthouse.
När det kommer till rörelse och tracking så har den samma begränsningar på Oculus DK2. (Rätta mig om jag har fel)

Den har dock något jag ser som en stor fördel över oculus och vive. OSVR är open source. Och går även att uppgradera både mjukvara och hårdvara. På OSVR går nämligen att plocka isär relativt lätt. Och när det kommer en ny uppdatering till hårdvaran kan man beställa den nya delen och sätta in i ditt gamla headset.

Jag har starka fundering på att beställa hem ett kit om vive priset blir för högt. Eller inom snar framtid om jag får svårt alla hålla mig (hehe).

Något jag är dåligt påläst om är dock hur OSVR fungerar när man faktiskt har en. Är det lätt att köra icke vr spel på? Hört att man kan köra DK1 och DK2 program på, men vet ej om detta är sant?
Även läst att den eventuellt ska få lighthouse stöd och kunna ta del av SteamVR, men vet inte heller om detta är sant?

Är OSVR ett billigare alternativ som skulle kunna intressera dig? Eller sparar du hellre för vive eller oculus?
Har du mer information som jag inte skrivit?
Skriv gärna dina tankar! Tack för mig!

Permalänk
Medlem

Jag är sugen.
Jag gillar uppgraderings-möjligheterna och att man i framtiden i princip skulle kunna konfigurera sitt headset precis som man konfigurerar en PC.

Vad jag förstår så har OSVR samma upplösning på skärmen som Oculus DK2. Dock ska OSVR skärmen vara snäppet bättre i bildkvalitét och OLED layout osv.

Att man sedan kan uppgradera till 1440p eller 2160p är ju bara en brutal bonus. Man behöver inte spendera brallorna av sig på en gång utan man kan ta ett ben i taget.

Det enda jag inte gillar är att allt Oculus-content som gjorts inte går att spela på OSVR. Det är förståss inte OSVR's fel utan snarare Oculus fel som vill ha exklusivitet likt dagens konsoller.

Men eftersom OSVR stöder Steam VR (till viss del än så länge) så gör det nog inte så mycket i framtiden.

Jag håller ögonen på detta iaf. Det är helt klart ett alternativ i väntan på StarVR. Så länge de får ett bredare stöd.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3950X | Asus Crosshair VIII Hero | 128 GB DDR4 3200MHz | MSI GeForce RTX 3090 Suprim X 24GB

Permalänk
Medlem

Här var det dött... Ingen som har ett OSVR HDK 2? Är lite intresserad på ett HDK 2 med faceplaten som kan husera Leap Motion(som är mycket mer intressant än någon annan kontroller i mitt tycke).