Skummt problem, får inte ut Dolby Vision i min Google TV 4K

Permalänk

Skummt problem, får inte ut Dolby Vision i min Google TV 4K

Har 2 tv boxar i biorummet:
Apple TV 4K och Google TV 4K
Apple fixar dolby vision, men Google Tv:n skickar bara ut vanlig HDR (eller HDR10), kan bara se logon "HDR" uppe till höger i min LG Oled tv, så vet inte om det är HDR eller HDR 10.

De har bägge väldigt bra HDMI kablar och matas genom samma receiver som har alla hdmi portar lika specs.

Inne på Apple TV väljer jag HDR och sedan något med att välja Dolby vision om möjligt.
På Google Tv har jag matcha dynamiskt omfång och sen något med Auto, får kolla mer sen.
Kan ej hitta något i bild inställningar på Google Tv där de säger Dolby Vision.

Någon som har någon ide?
För visst ska väl Google TV 4K stödja Dolby Vision?

Om de spelar någon roll streamar jag från HBO Max

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk
Medlem

Om du använder Google TV streamer 4k. Så ja på pappret borde du få Dolby Vision med.

Nu vet jag inte hur menyerna i den boxen fungerar då jag inte har den skälv. Kör en Nvidia Shield pro skälv.
Om du sätter boxen i TV:in hur funkar det då? Bara för att tästa och utesluta. Men som du säger så borde det inte spela roll då din Apple TV kan ge Dolby Vision genom din reciver.

HDR10 samma som HDR, för det finns ingen bara HDR standard.
HDR10+ däremot är något annat om det är kanske det du menade?

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk

ok, ska kolla lite mer på settings, hitta nåt som kan vara de när jag googla, testa sen.
OK HDR är HDR10, bra

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av musse pigg:

Har 2 tv boxar i biorummet:
Apple TV 4K och Google TV 4K
Apple fixar dolby vision, men Google Tv:n skickar bara ut vanlig HDR (eller HDR10), kan bara se logon "HDR" uppe till höger i min LG Oled tv, så vet inte om det är HDR eller HDR 10.

De har bägge väldigt bra HDMI kablar och matas genom samma receiver som har alla hdmi portar lika specs.

Inne på Apple TV väljer jag HDR och sedan något med att välja Dolby vision om möjligt.
På Google Tv har jag matcha dynamiskt omfång och sen något med Auto, får kolla mer sen.
Kan ej hitta något i bild inställningar på Google Tv där de säger Dolby Vision.

Någon som har någon ide?
För visst ska väl Google TV 4K stödja Dolby Vision?

Om de spelar någon roll streamar jag från HBO Max

Får Dolby Vision på både 4K Chromecast Google TV*/4K Google TV Streamer* (använder en Ultra High Speed kabel från Nördic).

* = är inkopplade i TV:s HDMI portar (3 å 4).
Kör bl.a Netflix/Disney + Premium på 4K Google TV Streamern.

Jag har i "Skärm å Ljud menyn" - " Matcha innehållets dynamiska omfång" = På (får även Dolby Vision i "av" läget), "Upplösning" = 4K (50Hz).

I "Avancerade skärminställningar" - "Dolby Vision - läge" = Standard.
I "Formatval" = Auto.

I "Önskar dynamiskt omfång" = Matcha innehållets dynamiska omfång".

"Matcha innehållets bildfrekvens" = Aldrig.

I TV:ns "Bild" - "Visningsläge" = Dynamisk.
Tv:n är en Panasonic OLED TX - 55LZ1000E.

Just har jag "Matcha innehållet s dynamiska omfång" = på (kör Bribox å vissa serier är i 4K (HLG). Får upp det i TV:ns vänstra uppre hörn, Dolby Vision (dock i högra uppre hörn).

Har även en 4K Apple TV inkopplad i min hemmabio förstärkare (Marantz Cinema 50) å ATV:n är inställd på Dolby Vision.
TV:ns "Bild" - "Visningsläge = Dolby Vision IQ.

Edit: Har samma inställningar på 4K Chromecast Google TV:n.

Visa signatur

Marantz Cinema 50.

Permalänk

funkar inte här, så jäkla konstigt!!!!!!

Provat alla kombinationer.

Undrar om det är receivern som ändå sätter stopp, det är en Onkyo 252, en enkel receiver som ska ha 4K/60p 4:4:4 stöd och HDCP 2.2 på alla hdmi ingångar.

Länkar till manualen:
https://support.onkyousa.com/hc/en-us/article_attachments/198...

De konstiga är att i Apple TV så kan jag bara välja Format: 4K HDR 60hz i inställningar detta med: aktivera Dolby Vision, då får jag ut Dolby Vision när jag kolla HBO Max, har jag däremot Format: 4K Dolby Vision oavsett hz, så blir bilden helt kass i GUI, röd/rosa o grön, otydlig bild, går knappt att navigera. Och provar jag i Apple Tv att testa om den stöder Dolby Vision så accepterar den det men bilden blir helt kass i GUI, röd/rosa o grön, otydlig bild... SÅ jag måste ha den på Format: 4K HDR 60hz ...

Nåt lurt är de här, kanske receivern är på gränsen att den sätter stopp. hmmmm. Kan inte utläsa ur manualen att den ska stöda Dolby Vision eller HDR överhuvudtaget?

Kablarna är kvalitets Hdmi 2.0 kablar korta max 1 meter

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av musse pigg:

Undrar om det är receivern som ändå sätter stopp, det är en Onkyo 252, en enkel receiver som ska ha 4K/60p 4:4:4 stöd och HDCP 2.2 på alla hdmi ingångar.

Länkar till manualen:

De konstiga är att i Apple TV så kan jag bara välja Format: 4K HDR 60hz i inställningar detta med: aktivera Dolby Vision, då får jag ut Dolby Vision när jag kolla HBO Max, har jag däremot Format: 4K Dolby Vision oavsett hz, så blir bilden helt kass i GUI, röd/rosa o grön, otydlig bild, går knappt att navigera. Och provar jag i Apple Tv att testa om den stöder Dolby Vision så accepterar den det men bilden blir helt kass i GUI, röd/rosa o grön, otydlig bild... SÅ jag måste ha den på Format: 4K HDR 60hz ...

Nåt lurt är de här, kanske receivern är på gränsen att den sätter stopp. hmmmm. Kan inte utläsa ur manualen att den ska stöda Dolby Vision eller HDR överhuvudtaget?

Mina inställningar (Video å Ljud - Video - Format: 4K Dolby Vision, gråskuggat: 50 (50 Hz).

Dessa val har jag:
4K Dolby Vision (50 Hz).
4K HDR (50 Hz).
4K SDR (50 Hz).
1080p Dolby Vision (50 Hz).
1080 HDR (50 Hz).
4K Dolby Vision 60 (59,94 Hz).

Finns fler valinställningar men gitter inte skriva alla.

Matcha innehåll = Av.

Har du prövat koppla in 4K Chromecast GTV:n i TV:ns HDMI port ?

Edit: PAL TV formatet (i Europa) är 50 Hz).
60 Hz är bl.a NTSC US TV format.

Never The Same Color.

Visa signatur

Marantz Cinema 50.

Permalänk
Medlem
Skrivet av musse pigg:

Länkar till manualen:

Det finns inget som heter "HDMI 2.0"-kablar egentligen. Det du vill ha är kablar certifierade "Ultra High Speed", leta efter detta: https://www.hdmi.org/spec2sub/ultrahdmicables.

Kan nämna att jag utan problem tittar på Dolby Vision-material via Plex på min Google Streamer, Tidigare hade jag en Chromecast with Google TV som hade strul med Dolby Vision väldigt ofta. Och jag har också en LG OLED (CX-serien).