Bygga lasersvärd [bygglogg, typ]
Halloj!
Håller på att bygga ett lasersvärd och tänkte att några här kanske är intresserade. Jag har tänkt bygga det från scratch och inte lägga ner så mycket pengar på det (student, you know the deal). Känn dig fri att lämna kommentarer och ge förslag, det skulle jag uppskatta!
Bilderna är tagna med en Samsung S4 så de håller inte direkt världsklass, men har man ingen annan kamera så blir det den man får använda.
Progress so far:
Prototyp i papper

Akrylrör
Köpte mig ett akrylrör från Slöjd-Detaljer i Stockholm för att ha som blad. Detta är den dyraste delen än så länge, men jag hade inte så mycket annat att välja på...
http://www.slojd-detaljer.se/kategorier/tra-metallslojd/akryl...
Skära ut efter mallen
Använde mig av en Dremel för detta. Det är första gången jag skär stål med den så det kunde blivit snyggare. Dock kände jag på mig att det inte skulle bli helt 100 direkt så jag lämnade lite marginal som jag fick putsa ner senare.
Röret är ett IKEA Adils bordsben. Kanske inte den mest optimala lösningen, då färgen visade sig vara rätt jobbig att bli av med samt att den inte är helt rund. MEN det var det billigaste metallröret jag kunde hitta och det funkar skapligt.

Bort med färgen
Även gjort med Dremel. Försökte först med vanligt sandpapper men färgen var så tjock och ihärdig att det skulle ta alldeles för lång tid. Resultatet av detta blev att den inte är helt blank, men efterbehandla med fint sandpapper och lite polering så blir det ändå rätt skapligt.

leds, massor
Beställde 200 gröna leds från ebay. Dessa ska lödas på varandra och formar då ljuskällan i bladet. Jag köpte modellen som kallas "straw hat" som är kortare än vanliga 5mm och har en mycket större spridning på ljuset. Eftersom jag vill ha så mycket ljus som möjligt tror jag det var bästa alternativet.

Bockning och lödning
För att ledsen ska kunna sitta så nära varandra som möjligt måste benen böjas. Jag har sett andra på internet som bockar benen två gånger så avståndet blir bredare, men jag valde att böja dem helt åt andra hållet för enkelhetens skull.
Det sitter 10 leds i paralell per sektion, som sedan kan styras individuellt. Detta av två anledningar, dels för att ha möjlighet att få en snygg effekt när man sätter på svärdet, samt för att minska risken att ledsen bränns ut i längden om de inte är EXAKT likadana.

Så här är jag nu. Håller för tillfället på att bocka och löda alla dessa leds. Har även försökt "svarva" en hållare som kan hålla bladet rakt och hårt inuti skaftet. Det blev sådär, inte speciellt rakt och inte speciellt hårt. Hade jag haft en 3D-skrivare hade jag skrivit ut en ihålig cylinder där men det har jag inte... Får kanske göra ett nytt försök med en ny träbit, kanske blir bättre denna gången.
Tack för att ni läst så här långt, jag uppdaterar så fort jag kommer någon vart!