AppData mappen är en mapp för all applikations data (captain obvious) som är specifik till användaren. Vilket är ganska själv förklarande med hjälp av namnet. Men den består även av 3 andra mappar som har specifika funktioner. Där kan vara program som sparar loggar eller liknande i dessa mappar och inte rengör dem. Kanske små eller större filer.
Om du vill kolla vad det är för filer och var dem finns så kan du använda dig av TreeSize (nedladdning). Det programmet hittar mappar och kollar vilka mappar som har mycket filer och tar mycket plats
Sedan kan du även prova CCleaner (nedladdning) då den rengör datorn från temporära filer som webbläsare eller annat använder.
Sen om man har haft en dator länge är det bra att rengöra mappar som AppData då dem fylls med en massa filer som kanske inte behövs t.ex. Temp och kanske Chromes data som historik (om det inte behövs).
Min AppData mapp också på ~17 GB med ~158.000 filer. Dem mappar som använder mest i mitt fall är Android, Temp, Google(chrome) och Microsoft(windows). Så i mitt fall så har jag mycket mappar och filer. Men det har också mycket att göra med att jag är utvecklare då många verktyg sparar lokal data där.
Förresten så borde du nog kolla upp varför ditt antivirus "dog". Antingen kan det ha crashat eller kanske något virus har slagit ut det.