Hur stor blir Appdata innehåll??

Permalänk
Avstängd

Hur stor blir Appdata innehåll??

Hej.

Först, vet inte vad jag har för dator, något ihop-plock från lokal datafirma.
Sen, har försökt läsa andras diskussioner och någon säger "vet du vad det är, kan du ta bort det, annars inte" osv.. Lika många sånger si som lika många säger så om att ta bort...

Men jag undrar om min Appdata-mapp eskalerar.. Jag har numera 54.000 filer i den mappen, det är 60% av filer som det jag totalt har i Ägare-mappen (vet inte om det spelar någon roll ens...).
Och den är en totalt 12Gb tung mapp, vilket är 3% av det jag totalt har i Ägare-mappen (vet heller inte om ens detta spelar roll...).

Kan sjunka LITE när man tar bort temporära filer, historik, cookies, har jag för mig.
Men EGENTLIGEN än väl det det enda man BORDE ta bort från den mappen?
Sett vissa som inte ens kan stänga på sin dator efter de rensat bort någonting där i..
Men 54.000 filer....

En annan sak, dör virusprogram ut tillslut??
Haft F-secure i 3-5år, och för 2mån sen såg jag att den bara var borta :-S
Hur är det ens möjligt???
Eller ska jag räkna mig som attackerad om hackare har tagit sig in och avinstallerat virusprogrammet/brandväggen så de kan göra MERA skada?..
Hört talas om något liknande?

Tacksam för svar och förslag i alla slag.
/Mats

Permalänk
Medlem

Har du kollat vilka undermappar till Appdata-mappen det är som är så stora?

Antivirusprogram brukar inte försvinna av sig själva. Är F-secure-mappen i C:\Program eller C:\Program (x86) borta?

Permalänk
Medlem

Appdata innehåller filer för alla applikationer som är unika för din användare. Ladda hem diskfreesize och leta reda på vad det är som tar plats.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

AppData mappen är en mapp för all applikations data (captain obvious) som är specifik till användaren. Vilket är ganska själv förklarande med hjälp av namnet. Men den består även av 3 andra mappar som har specifika funktioner. Där kan vara program som sparar loggar eller liknande i dessa mappar och inte rengör dem. Kanske små eller större filer.

Om du vill kolla vad det är för filer och var dem finns så kan du använda dig av TreeSize (nedladdning). Det programmet hittar mappar och kollar vilka mappar som har mycket filer och tar mycket plats

Sedan kan du även prova CCleaner (nedladdning) då den rengör datorn från temporära filer som webbläsare eller annat använder.

Sen om man har haft en dator länge är det bra att rengöra mappar som AppData då dem fylls med en massa filer som kanske inte behövs t.ex. Temp och kanske Chromes data som historik (om det inte behövs).

Min AppData mapp också på ~17 GB med ~158.000 filer. Dem mappar som använder mest i mitt fall är Android, Temp, Google(chrome) och Microsoft(windows). Så i mitt fall så har jag mycket mappar och filer. Men det har också mycket att göra med att jag är utvecklare då många verktyg sparar lokal data där.

Förresten så borde du nog kolla upp varför ditt antivirus "dog". Antingen kan det ha crashat eller kanske något virus har slagit ut det.

Permalänk
Avstängd

Mina största mappar i själva Appdata'n (som nu är på 15Gb...) är mappen: "Local", med 13,9Gb, alltså 92,7% av det som finns i "Appdata"-mappen...
I "Local" är det "Temp" på 13,2Gb
I "Temp" är det "VideoPadCache" på 11,6Gb

Är det bara för jag håller på i Videopad-programmet och redigerar hemmavideor???
Hur får man dator-skiten att INTE spara videor dit?
VARFÖR sparar ens datorn till Appdata över huvudtaget när filmerna redan ligger på hårddisken??

Men det borde väl vara säkert att radera de som benämns "video" i namnet på ca 20-30 stycken. Vilket nog är så många jag har öppnat med Videopad-programmet.

Finns inget i datorn när jag söker efter f-secure.. Är bara mitt installationsprogram av f-secure 2010.
Kanske ska installera den igen. Borde väl inte hända någonting negativt bara för jag gör det??

Skrivet av faxity:

AppData mappen är en mapp för all applikations data (captain obvious) som är specifik till användaren. Vilket är ganska själv förklarande med hjälp av namnet.

Då hade jag inte frågat om det var själv förklarande (captain douche)

Kunde lika väl stått för App-lapp-sa-att-du-slapp-data...
Sådant är liksom inte allmänt vetande. Viktigpetter..

CCleaner gör mera skada än nytta, så använd inte det!!! Respektabla källor på dataföretag.
Gäller för övrigt deras andra olika program, 3-4 olika eller vad de har, som de iaf hade för ett par år sedan...

Oj, ja det var en stor mapp du..

Permalänk
Medlem

Allt som finns i Temp-mappen kan tas bort eftersom det är en mapp för tillfälliga (temporära) filer. Lite underligt att Diskrensning inte tar bort dem.

Det låter som att det är ditt Videopad-program som fyller på den mappen och dess tillverkare har kanske något forum eller annan möjlighet att komma i kontakt med dem om du vill veta varför programmet inte städar undan efter sig.

Du ska inte installera F-secure med den filen du har eftersom den versionen är 6 år gammal och inte längre stöds av F-secure med uppdateringar. Om du har betalat för en licens ska du väl kunna hämta senaste versionen på deras webbplats, och om det inte går kontakta deras support.

Permalänk
Avstängd

Nix, ingen licens.. bara tänkte att det skulle vara bättre än ingenting....

Permalänk
Medlem
Skrivet av faxity:

AppData mappen är en mapp för all applikations data (captain obvious) som är specifik till användaren. Vilket är ganska själv förklarande med hjälp av namnet. Men den består även av 3 andra mappar som har specifika funktioner. Där kan vara program som sparar loggar eller liknande i dessa mappar och inte rengör dem. Kanske små eller större filer.

Om du vill kolla vad det är för filer och var dem finns så kan du använda dig av TreeSize (nedladdning). Det programmet hittar mappar och kollar vilka mappar som har mycket filer och tar mycket plats

Sedan kan du även prova CCleaner (nedladdning) då den rengör datorn från temporära filer som webbläsare eller annat använder.

Sen om man har haft en dator länge är det bra att rengöra mappar som AppData då dem fylls med en massa filer som kanske inte behövs t.ex. Temp och kanske Chromes data som historik (om det inte behövs).

Min AppData mapp också på ~17 GB med ~158.000 filer. Dem mappar som använder mest i mitt fall är Android, Temp, Google(chrome) och Microsoft(windows). Så i mitt fall så har jag mycket mappar och filer. Men det har också mycket att göra med att jag är utvecklare då många verktyg sparar lokal data där.

Förresten så borde du nog kolla upp varför ditt antivirus "dog". Antingen kan det ha crashat eller kanske något virus har slagit ut det.

Bästa svaret, Treesize (hitta problemet) CCleaner (töm temp och rensa register på döda och tomma värden/trådar)
Sen är windows 10's diskrensning betydligt bättre än 7an's när det kommer till att rensa upp "crap".

Kör båda så blir det win win

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Ett litet knep, om du kör SSD, är att aktivera NTFS komprimering.

Ger instruktionerna på engelska, då mitt OS är på engelska.

1. Högerklicka på mappen du vill komprimera

2. Properties

3. Advanced

4. Compress contents

5. Tryck accept på allt tills en ruta kommer upp, välj då: Apply changes to this folder, subfolders and files

Proccessen kan tag en stund och din dator kan upplevas som något segare för vissa specifika saker, men det sparar en hel del utrymme. Generellt är prestanda förlusten någorlunda försumbar så länge du inte kör program som sparar temporära filer i den komprimerade mappen, gör ett program det kan du stänga av det för det specifika program.

På HDD beror det helt och hållet på vad det är för fil om det går snabbare eller långsammare efter komprimeringen. Vissa filer går mycket snabbare medans vice versa för andra. Kör detta på alla mina spel utav standard (alla ligger på HDD), men vissa specifika titlar har jag stängt av det på. Är det en HDD så råder jag starkt om att defragmentera hårddisken efter aktivering och avaktivering utav komprimering, för SSD är det irrelevant.

För att kolla hur mycket det komprimerades, gå in på properties igen och jämför size med size on disk.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thesweboy:

Skaffa Bitdefender free. Sjukt bra antivirus som även är gratis. Sedan kan du prova Malwarebytes då den tar bort saker som antivirus inte kan. Du hittar om du googlar det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av thesweboy:

Ändå bättre med senaste versionen av ett gratis antivirusprogram, finns ju inte bara Bitdefender utan även t ex Avira, Avast och AVG.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CeciliaB:

Ändå bättre med senaste versionen av ett gratis antivirusprogram, finns ju inte bara Bitdefender utan även t ex Avira, Avast och AVG.

Ja och inte bara dem, det finns ju sjuuuuukt mycket att välja mellan. Men "Bitdefender, 60s virus scanner" och "AdwCleaner" eller "Kaspersky Virus Removal Tool" är program jag "ska ta tag i" då jag letade om dem och liknande program för 1mån sedan och dessa 3 verkade vara i toppen.. av vad jag fattade iaf
hehe.

Men brandväggar då, vem har bra gatisväggar??

Säg inte till någon, men datorn min har varit helt oskyddad sedan 2mån tebax

Permalänk
Medlem

De program du räknar upp är inte vanliga antivirusprogram utan program som kan användas för att skanna datorn då och då, men du behöver först och främst något som ger ständigt skydd.

När det gäller brandvägg räcker det normalt med den som finns i Windows, men visst har Comodo en bra gratis brandvägg. Men använd inte deras antivirusprogram för det är halvdant.