VESA publicerar Displayport 1.4

Permalänk
Melding Plague

VESA publicerar Displayport 1.4

Standardiseringsorganet VESA lanserar nästa version av Displayport, som bland annat får stöd för HDR, felkorrigering och bredare stöd för ljudöverföring.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ehh jag tycker det är bra!

Visa signatur

| Lian-Li O11 Dynamic XL | AMD Ryzen 9 5900X | EVGA GeForce RTX 3080 Ti 12GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Crosshair VIII DARK HERO | 32GB G.Skill TridentZ Neo 3600MHz CL16-16-16-36 | be quiet! Dark Power Pro 12 1200W | 32" Acer Predator XB323UGX QHD IPS 270 Hz | 27" Acer Predator XB271HU IPS 165 Hz |

Permalänk
Medlem

Komprimering seriöst

Edit: Eller ja, det är inte så dumt beroende på när den blir standard.

Super MHL sägs inte komma förräns 2018 http://www.nordichardware.se/Multimedia/naesta-generations-mh...

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz

Permalänk

Så bandbredden har inte ökats från 1,3 ?

Visa signatur

Datorlåda:CaselabsMerlinSm8.Moderkort:MSI Z170a X Titanium.CPU:6700K.GPU:1080.RAM:32GB 3200mhz Corsair.PSU:EVGA G2850W.SSD:950 Pro RAID0,850evo.Kylning: Alphacool 360+480PP, Swiftech RES,EK block Cpu,Gpu,1D5.Tagentbord:Pok3r.Hörlurar:HD800s,ATH R70X+ Grace M9XX.Skärmar: Asus PG348Q.Datormus: Zowie FK1+.Matta:Qpad:UC90.Mic:Blue Jeti

Permalänk
Medlem

Vad ska man med 1,5 MHz samplingsfrekvens på ljud till?

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av krilleeee:

Så bandbredden har inte ökats från 1,3 ?

Verkar inte som det, däremot framgår det ju tydligt att man nyttjar bandbredden på ett än mer effektivt sätt genom att implementera komprimering som är lossless.

Skrivet av Nioreh83:

Vad ska man med 1,5 MHz samplingsfrekvens på ljud till?

1.5kHz för 32 kanaler, motsvarar väl 48000kHz för 2 kanaler om det går att räkna om frekvensen till färre kanaler.

Permalänk
Medlem

Detta är vad jag har väntat på till kommande Pascal-kort, förhoppningsvis finns det trevliga 4K-skärmar lagom till lanseringen. Dock lär väl priset göra dem ointressanta ett tag framöver är jag rädd. :/

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nioreh83:

Vad ska man med 1,5 MHz samplingsfrekvens på ljud till?

Om det inte var 1.5Mbps de menar så kanske det handlar om ljud i PWM-format.

Skrivet av Tommy:

1.5kHz för 32 kanaler, motsvarar väl 48000kHz för 2 kanaler om det går att räkna om frekvensen till färre kanaler.

Nej, 1.5kHz skulle inte ens duga till telefonsamtal.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem
Skrivet av krilleeee:

Så bandbredden har inte ökats från 1,3 ?

Nä, behövs inte heller.
4K/120Hz. Finns inget som kan driva det, när det finns har redan en ny standard kommit ut.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Nioreh83: Det står inte utskrivet i deras pressmeddelande, men sannolikt är det för att ge Displayport-standarden utrymme för alla sorters behov. Även om det är extremt sällan som mer än 192 kHz behövs så finns det tillämpningar som går högre, exempelvis SACD på 2822,4 kHz. Men som det står i nyheten stöds här 32 kanaler, så i de allra flesta fallen kommer den totala samplingsfrekvensen delas upp mellan dessa. Det blir 48 kHz per kanal, vilket är mer i linje med vad en vanlig dödlig kan uppskatta (även om audiofiler så klart kommer hävda motsatsen). Men det är teoretiskt möjligt att köra 1536 kHz över en kanal om man så skulle vilja.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donan Fear:

Nej, 1.5kHz skulle inte ens duga till telefonsamtal.

Du har helt rätt.. trött.
Trodde det stod ett kommatecken där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Vad ska man med 1,5 MHz samplingsfrekvens på ljud till?

Förmodligen få tillfällen man behöver använda 32 ljudkanaler som enskild person, men det finns nog tillämpningar där det behövs. Sen skadar det inte att ha lite extra utrymme ifall att....

Skrivet av Tommy:

Verkar inte som det, däremot framgår det ju tydligt att man nyttjar bandbredden på ett än mer effektivt sätt genom att implementera komprimering som är lossless.

1.5kHz för 32 kanaler, motsvarar väl 48000kHz för 2 kanaler om det går att räkna om frekvensen till färre kanaler.

1536kHz = 32*48kHz

D.v.s. det är den aggregerad sample rate för alla 32 kanaler.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem
Skrivet av houze:

1536kHz = 32*48kHz

D.v.s. det är den aggregerad sample rate för alla 32 kanaler.

Jo jag förstår det, såg lite i kors när jag läste tidigare.
48kHz per kanal låter alldeles tillräckligt för min del, 32 kanaler är ju rätt många att leka med.
Kanske man kan använda DP i framtiden för att skicka både 4K-bild och t.ex. fullt Dolby Atmos-ljud, allt med en kabel.. inte helt dumt

Permalänk
Entusiast

DP 1.4 kommer lagom såhär några månader innan de första implementationerna av DP 1.3 faktiskt dyker upp på marknaden.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

DP 1.4 kommer lagom såhär några månader innan de första implementationerna av DP 1.3 faktiskt dyker upp på marknaden.

Det är för att vi ska ha något att gnälla på när Pascal och Polaris endast har DP 1.3

Permalänk
Avstängd

Gillar deras icke-HDR vs HDR bild.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Entusiast
Skrivet av perost:

Det är för att vi ska ha något att gnälla på när Pascal och Polaris endast har DP 1.3

Just det, man får ju aldrig vara riktigt nöjd i datorvärlden.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Lothbrok:

Gillar deras icke-HDR vs HDR bild.

Problemet är bara att det inte är någon jämförelse på en icke-HDR vs HDR bild, den ena är bara ljusare än den andra, vilket inte gör det till en HDR. En HDR innehåller både de ljusa och mörka partierna, det är som att ta en ljus bild och en mörk bild sen tar du ut det bästa ifrån dem och gör en bild.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Asus strix z490 H Gaming, i7 10700k-5,2Ghz, Zotac rtx 3060 Ti-Vattenkylt, 32Gb ram @4000Mhz, @500Gb ssd som C disk och 1Tb ssd enbart för spel...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Nä, behövs inte heller. 4K/120Hz. Finns inget som kan driva det, när det finns har redan en ny standard kommit ut.

De ligger redan efter med standarden. Det finns redan idag skärmar som är begränsade av DP1.2 långt innan DP1.3 dykt upp i butik. Då är det lite fattigt att inte öka kapaciteten. Speciellt inte nu när nya kort med krympt teknik och extremt hög minnesbandbredd är på väg. DP1.3 stöjder redan 4K@120Hz. Som jämförelse har Intels Thunderbolt v3 40 Gbit/s max.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lothbrok:

Gillar deras icke-HDR vs HDR bild.

Ja, vilken humor HDR för bildskärmar verkar vara.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Buio:

Ja, vilken humor HDR för bildskärmar verkar vara.

Tänkte mer på hur överdriven den är..

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lothbrok:

Tänkte mer på hur överdriven den är..

Ja, den är helt klart väldigt skruvad och representerar inte en normal film/spel på bildskärm. Mitt tafatta försök till ironi eftersom bilden är "lustig".

Den här bilden är inte ett dugg bättre.
http://cdn.wccftech.com/wp-content/uploads/2016/01/AMD-HDR-Te...

Permalänk
Skrivet av Buio:

De ligger redan efter med standarden. Det finns redan idag skärmar som är begränsade av DP1.2 långt innan DP1.3 dykt upp i butik. Då är det lite fattigt att inte öka kapaciteten. Speciellt inte nu när nya kort med krympt teknik och extremt hög minnesbandbredd är på väg. DP1.3 stöjder redan 4K@120Hz. Som jämförelse har Intels Thunderbolt v3 40 Gbit/s max.

Har jag inte fel nu, så har 1.3 funnits bra länge. Men DP har bara senaste åren tagit fart på allvar, så troligen det som sinkat tillverkarna av skärmar dessutom har dessa inte ens fullt utnyttjat dvi-d tidigare (nu behövs DP för att få ut bandbredden).

Så skulle bli förvånad om 1.4 kommer i år, när det tog år innan ens 1.3 är på tapeten i grafikkort (skärmar med stöd i år skulle jag inte garantera). Få se om datorskärm branschen får en rejäl uppryckning nu.

Vore även fint om adaptive-sync blir större del i standarden. För det är inte så dyrt att ha en scaler som fixar det (finns idag många obskyra skärmar som har stöd, men då bara mellan 30/60 Hz eller liknande märkliga uppdateringsfrekvenser).

Det jag menar är att adaptive-sync kan sitta i budget skärm utan att påverka priset så mycket, så det borde inte vara omöjligt att lägga till den i DP standarden, hdmi ska ju kanske få stöd till och med.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Bildexpert 📺

Att visa HDR på SDR-skärmar (Standard Dynamic Range) är av sin natur en omöjlighet eftersom din skärm i dagsläget inte kan återge HDR. Det saknar det dynamiska omfång som krävs (där av begreppet High Dynamic Range) och kan heller inte tolka den metadata som krävs.

Det är lite som att försöka demonstrera ljudet från Bruce Springsteens konserter genom att lyssna genom mobiltelefonens högtalare. De fysikaliska förutsättningarna finns liksom inte där.

För att verkligen uppleva och demonstrera vad HDR kan innebära måste man bildligt och bokstavligt använda HDR-skärmar och med egna ögon uppleva dem. Därför är den där typen av jämförelser i jpg-bilder vare sig rätt eller fel då de illustrerar den möjliga skillnaden. Man får helt enkelt använda sin fantasi och se dagens SDR-skärmar, det vill säga den skärm du läser detta på, som det vänstra exemplet. Med en bra HDR-skärm kan skillnaden i upplevelse bli lika stor som bilden.

HDR för bildskärmar ska inte förväxlas med tonemapping och olika Photoshop-knep för att lyfta fram nyanser från flera exponeringar. Detta kallas också för HDR men syftar på det nyansomfånget, inte på det fysikaliska omfånget.

HDR för skärmar och TV-appareter handlar om ett större fysikaliskt dynamiskt omfång, riktlinjer för metadata och applicering av tonkurvor som inte är möjligt på dagens skärmar. Riktlinjerna som är aktuella för TV-apparater handlar om 1000 cd/m2 i peak luminance. Dagens ljusstarkaste bildskärmar kommer sällan högre än 350 – 400 cd/m2.

Permalänk
Medlem

så typ HDR = 24 bitar, jämnfört med SDR = 16 bitar ?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Laxpudding:

Att visa HDR på SDR-skärmar (Standard Dynamic Range) är av sin natur en omöjlighet eftersom din skärm i dagsläget inte kan återge HDR. Det saknar det dynamiska omfång som krävs (där av begreppet High Dynamic Range) och kan heller inte tolka den metadata som krävs.

Det är lite som att försöka demonstrera ljudet från Bruce Springsteens konserter genom att lyssna genom mobiltelefonens högtalare. De fysikaliska förutsättningarna finns liksom inte där.

För att verkligen uppleva och demonstrera vad HDR kan innebära måste man bildligt och bokstavligt använda HDR-skärmar och med egna ögon uppleva dem. Därför är den där typen av jämförelser i jpg-bilder vare sig rätt eller fel då de illustrerar den möjliga skillnaden. Man får helt enkelt använda sin fantasi och se dagens SDR-skärmar, det vill säga den skärm du läser detta på, som det vänstra exemplet. Med en bra HDR-skärm kan skillnaden i upplevelse bli lika stor som bilden.
http://cdn.sweclockers.com/artikel/bild/40871?l=eyJyZXNvdXJjZSI6IlwvYXJ0aWtlbFwvYmlsZFwvNDA4NzEiLCJmaWx0ZXJzIjpbInQ9YXJ0aWNsZUZ1bGwiXSwicGFyYW1zIjpbXSwia2V5IjoiZGViNzkzNmU5NDM0ODczODNiMGNjNjg5OWI2N2EyNjAifQ%3D%3D

HDR för bildskärmar ska inte förväxlas med tonemapping och olika Photoshop-knep för att lyfta fram nyanser från flera exponeringar. Detta kallas också för HDR men syftar på det nyansomfånget, inte på det fysikaliska omfånget.

HDR för skärmar och TV-appareter handlar om ett större fysikaliskt dynamiskt omfång, riktlinjer för metadata och applicering av tonkurvor som inte är möjligt på dagens skärmar. Riktlinjerna som är aktuella för TV-apparater handlar om 1000 cd/m2 i peak luminance. Dagens ljusstarkaste bildskärmar kommer sällan högre än 350 – 400 cd/m2.

Jag minns reklamen för HDTV en gång i tiden. Lagom lätt att illustrera skillnaden mellan HD och SD på en 28" 576i. De fick ta i ordentligt med den suddiga exempelbilden.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Laxpudding:

Att visa HDR på SDR-skärmar (Standard Dynamic Range) är av sin natur en omöjlighet eftersom din skärm i dagsläget inte kan återge HDR. Det saknar det dynamiska omfång som krävs (där av begreppet High Dynamic Range) och kan heller inte tolka den metadata som krävs.

Det är lite som att försöka demonstrera ljudet från Bruce Springsteens konserter genom att lyssna genom mobiltelefonens högtalare. De fysikaliska förutsättningarna finns liksom inte där.

För att verkligen uppleva och demonstrera vad HDR kan innebära måste man bildligt och bokstavligt använda HDR-skärmar och med egna ögon uppleva dem. Därför är den där typen av jämförelser i jpg-bilder vare sig rätt eller fel då de illustrerar den möjliga skillnaden. Man får helt enkelt använda sin fantasi och se dagens SDR-skärmar, det vill säga den skärm du läser detta på, som det vänstra exemplet. Med en bra HDR-skärm kan skillnaden i upplevelse bli lika stor som bilden.
http://cdn.sweclockers.com/artikel/bild/40871?l=eyJyZXNvdXJjZSI6IlwvYXJ0aWtlbFwvYmlsZFwvNDA4NzEiLCJmaWx0ZXJzIjpbInQ9YXJ0aWNsZUZ1bGwiXSwicGFyYW1zIjpbXSwia2V5IjoiZGViNzkzNmU5NDM0ODczODNiMGNjNjg5OWI2N2EyNjAifQ%3D%3D

HDR för bildskärmar ska inte förväxlas med tonemapping och olika Photoshop-knep för att lyfta fram nyanser från flera exponeringar. Detta kallas också för HDR men syftar på det nyansomfånget, inte på det fysikaliska omfånget.

HDR för skärmar och TV-appareter handlar om ett större fysikaliskt dynamiskt omfång, riktlinjer för metadata och applicering av tonkurvor som inte är möjligt på dagens skärmar. Riktlinjerna som är aktuella för TV-apparater handlar om 1000 cd/m2 i peak luminance. Dagens ljusstarkaste bildskärmar kommer sällan högre än 350 – 400 cd/m2.

Är HDR på skärmar och TV-apparater enbart positivt, eller finns det några nackdelar med det?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

"DSC version 1.2 transport enables up to 3:1 compression ratio and has been deemed, through VESA membership testing, to be visually lossless."

Föga förvånande är det trots allt en förlust i bildkvalité man ändå får tampas med då video är notoriskt svårt att komprimera utan förlust, framförallt i realtid. Nästa version (när den nu kan tänkas dyka upp för konsumenter) bör likt v1.3 öka bandbredden istället för att komprimera bildströmmen.

Skrivet av Alling:

Är HDR på skärmar och TV-apparater enbart positivt, eller finns det några nackdelar med det?

Det kanske finns en liten prispremium, annars är det guld och gröna skogar - speciellt när du har HDR-material att nyttja!

Visa signatur

"The irony of the Information Age is that it has given new respectability to uninformed opinion."

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Alling:

Är HDR på skärmar och TV-apparater enbart positivt, eller finns det några nackdelar med det?

Det finns inget som gör apparaten sämre om man säger så. För att lyckas med HDR måste tillverkarna dessutom skapa bättre produkter än i dagsläget, så i det hänseendet är det positivt.