VESA publicerar Displayport 1.4

Trädvy Permalänk
Inhibitor
Registrerad
Dec 1999

VESA publicerar Displayport 1.4

Standardiseringsorganet VESA lanserar nästa version av Displayport, som bland annat får stöd för HDR, felkorrigering och bredare stöd för ljudöverföring.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2015

Ehh jag tycker det är bra!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
STHLM
Registrerad
Feb 2002

Komprimering seriöst

Edit: Eller ja, det är inte så dumt beroende på när den blir standard.

Super MHL sägs inte komma förräns 2018 http://www.nordichardware.se/Multimedia/naesta-generations-mh...

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Matrix R9 290X, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBFilserver: HP Microserver NL54Server: Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD04, FSP Aurum Passive 400W, MSI 880gm-e41, Phenom II 3,2Ghz, 2x2GB Corsair Classic

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2011

Så bandbredden har inte ökats från 1,3 ?

Datorlåda:CaselabsMerlinSm8.Moderkort:MSI Z170a X Titanium.CPU:6700K.GPU:1080.RAM:32GB 3200mhz Corsair.PSU:EVGA G2850W.SSD:950 Pro RAID0,850evo.Kylning: Alphacool 360+480PP, Swiftech RES,EK block Cpu,Gpu,1D5.Tagentbord:Pok3r.Hörlurar:HD800s,ATH R70X+ Grace M9XX.Skärmar: Asus PG348Q.Datormus: Zowie FK1+.Matta:Qpad:UC90.Mic:Blue Jeti

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2007

Vad ska man med 1,5 MHz samplingsfrekvens på ljud till?

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Jan 2004
Skrivet av krilleeee:

Så bandbredden har inte ökats från 1,3 ?

Verkar inte som det, däremot framgår det ju tydligt att man nyttjar bandbredden på ett än mer effektivt sätt genom att implementera komprimering som är lossless.

Skrivet av Nioreh83:

Vad ska man med 1,5 MHz samplingsfrekvens på ljud till?

1.5kHz för 32 kanaler, motsvarar väl 48000kHz för 2 kanaler om det går att räkna om frekvensen till färre kanaler.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Nov 2001

Detta är vad jag har väntat på till kommande Pascal-kort, förhoppningsvis finns det trevliga 4K-skärmar lagom till lanseringen. Dock lär väl priset göra dem ointressanta ett tag framöver är jag rädd. :/

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 16GB RAM (2666 MHz), Gainward GTX 1080 GLH, Corsair AX1200 PSU
Tillbehör: Acer Predator XB270HUDb (1440p, 144Hz, G-sync), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red), HTC Vive
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Södertälje
Registrerad
Dec 2001
Skrivet av Nioreh83:

Vad ska man med 1,5 MHz samplingsfrekvens på ljud till?

Om det inte var 1.5Mbps de menar så kanske det handlar om ljud i PWM-format.

Skrivet av Cinder:

1.5kHz för 32 kanaler, motsvarar väl 48000kHz för 2 kanaler om det går att räkna om frekvensen till färre kanaler.

Nej, 1.5kHz skulle inte ens duga till telefonsamtal.

Nämen hej!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hemma
Registrerad
Okt 2001
Skrivet av krilleeee:

Så bandbredden har inte ökats från 1,3 ?

Nä, behövs inte heller.
4K/120Hz. Finns inget som kan driva det, när det finns har redan en ny standard kommit ut.

CPU: Intel i7 6800 @ 4.6 GHz | MK: MSI x99 Pro Carbon | Gpu: Asus GTX 1080 Ti Poseidon @ 2100Mhz | RAM: Corsair Dominator Platinum 3000 MHz 32 GB | Chassi: Phantek Enthoo Primo | Psu: Corsair RMI 1000W | Kylning: Custom vatten med 3 radiatorer och dubbla D5 pumpar samt Waterchiller | Skärm: OLED65B7V
Levande Spirulina och phytoplankton

Trädvy Permalänk
Teknikorakel 🎮
Andreas Eklöv
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2015

@Nioreh83: Det står inte utskrivet i deras pressmeddelande, men sannolikt är det för att ge Displayport-standarden utrymme för alla sorters behov. Även om det är extremt sällan som mer än 192 kHz behövs så finns det tillämpningar som går högre, exempelvis SACD på 2822,4 kHz. Men som det står i nyheten stöds här 32 kanaler, så i de allra flesta fallen kommer den totala samplingsfrekvensen delas upp mellan dessa. Det blir 48 kHz per kanal, vilket är mer i linje med vad en vanlig dödlig kan uppskatta (även om audiofiler så klart kommer hävda motsatsen). Men det är teoretiskt möjligt att köra 1536 kHz över en kanal om man så skulle vilja.

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Jan 2004
Skrivet av Donan Fear:

Nej, 1.5kHz skulle inte ens duga till telefonsamtal.

Du har helt rätt.. trött.
Trodde det stod ett kommatecken där.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Växjö
Registrerad
Nov 2002
Skrivet av Nioreh83:

Vad ska man med 1,5 MHz samplingsfrekvens på ljud till?

Förmodligen få tillfällen man behöver använda 32 ljudkanaler som enskild person, men det finns nog tillämpningar där det behövs. Sen skadar det inte att ha lite extra utrymme ifall att....

Skrivet av Cinder:

Verkar inte som det, däremot framgår det ju tydligt att man nyttjar bandbredden på ett än mer effektivt sätt genom att implementera komprimering som är lossless.

1.5kHz för 32 kanaler, motsvarar väl 48000kHz för 2 kanaler om det går att räkna om frekvensen till färre kanaler.

1536kHz = 32*48kHz

D.v.s. det är den aggregerad sample rate för alla 32 kanaler.

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Jan 2004
Skrivet av houze:

1536kHz = 32*48kHz

D.v.s. det är den aggregerad sample rate för alla 32 kanaler.

Jo jag förstår det, såg lite i kors när jag läste tidigare.
48kHz per kanal låter alldeles tillräckligt för min del, 32 kanaler är ju rätt många att leka med.
Kanske man kan använda DP i framtiden för att skicka både 4K-bild och t.ex. fullt Dolby Atmos-ljud, allt med en kabel.. inte helt dumt

Trädvy Permalänk
Entusiast
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2005

DP 1.4 kommer lagom såhär några månader innan de första implementationerna av DP 1.3 faktiskt dyker upp på marknaden.

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2007
Skrivet av Zotamedu:

DP 1.4 kommer lagom såhär några månader innan de första implementationerna av DP 1.3 faktiskt dyker upp på marknaden.

Det är för att vi ska ha något att gnälla på när Pascal och Polaris endast har DP 1.3

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Jan 2016

Gillar deras icke-HDR vs HDR bild.

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Trädvy Permalänk
Entusiast
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2005
Skrivet av perost:

Det är för att vi ska ha något att gnälla på när Pascal och Polaris endast har DP 1.3

Just det, man får ju aldrig vara riktigt nöjd i datorvärlden.

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2016
Skrivet av Lothbrok:

Gillar deras icke-HDR vs HDR bild.

Problemet är bara att det inte är någon jämförelse på en icke-HDR vs HDR bild, den ena är bara ljusare än den andra, vilket inte gör det till en HDR. En HDR innehåller både de ljusa och mörka partierna, det är som att ta en ljus bild och en mörk bild sen tar du ut det bästa ifrån dem och gör en bild.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Visby
Registrerad
Maj 2014

Asus P8p67 Deluxe, Intel core i7 2600k, 8GB Ram, Sapphire Radeon R9 270x Toxic 2Gb (1190Mhz) Kingston HyperX Savage 240 Gb ssd, 320Gb, 1Tb HDD

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2003
Skrivet av Defender:

Nä, behövs inte heller. 4K/120Hz. Finns inget som kan driva det, när det finns har redan en ny standard kommit ut.

De ligger redan efter med standarden. Det finns redan idag skärmar som är begränsade av DP1.2 långt innan DP1.3 dykt upp i butik. Då är det lite fattigt att inte öka kapaciteten. Speciellt inte nu när nya kort med krympt teknik och extremt hög minnesbandbredd är på väg. DP1.3 stöjder redan 4K@120Hz. Som jämförelse har Intels Thunderbolt v3 40 Gbit/s max.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2003
Skrivet av Lothbrok:

Gillar deras icke-HDR vs HDR bild.

Ja, vilken humor HDR för bildskärmar verkar vara.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Jan 2016
Skrivet av Buio:

Ja, vilken humor HDR för bildskärmar verkar vara.

Tänkte mer på hur överdriven den är..

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2003
Skrivet av Lothbrok:

Tänkte mer på hur överdriven den är..

Ja, den är helt klart väldigt skruvad och representerar inte en normal film/spel på bildskärm. Mitt tafatta försök till ironi eftersom bilden är "lustig".

Den här bilden är inte ett dugg bättre.
http://cdn.wccftech.com/wp-content/uploads/2016/01/AMD-HDR-Te...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
sweden
Registrerad
Dec 2008
Skrivet av Buio:

De ligger redan efter med standarden. Det finns redan idag skärmar som är begränsade av DP1.2 långt innan DP1.3 dykt upp i butik. Då är det lite fattigt att inte öka kapaciteten. Speciellt inte nu när nya kort med krympt teknik och extremt hög minnesbandbredd är på väg. DP1.3 stöjder redan 4K@120Hz. Som jämförelse har Intels Thunderbolt v3 40 Gbit/s max.

Har jag inte fel nu, så har 1.3 funnits bra länge. Men DP har bara senaste åren tagit fart på allvar, så troligen det som sinkat tillverkarna av skärmar dessutom har dessa inte ens fullt utnyttjat dvi-d tidigare (nu behövs DP för att få ut bandbredden).

Så skulle bli förvånad om 1.4 kommer i år, när det tog år innan ens 1.3 är på tapeten i grafikkort (skärmar med stöd i år skulle jag inte garantera). Få se om datorskärm branschen får en rejäl uppryckning nu.

Vore även fint om adaptive-sync blir större del i standarden. För det är inte så dyrt att ha en scaler som fixar det (finns idag många obskyra skärmar som har stöd, men då bara mellan 30/60 Hz eller liknande märkliga uppdateringsfrekvenser).

Det jag menar är att adaptive-sync kan sitta i budget skärm utan att påverka priset så mycket, så det borde inte vara omöjligt att lägga till den i DP standarden, hdmi ska ju kanske få stöd till och med.

Skickades från m.sweclockers.com

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Trädvy Permalänk
Bildexpert 📺
Thomas Ytterberg
Registrerad
Mar 2013

Att visa HDR på SDR-skärmar (Standard Dynamic Range) är av sin natur en omöjlighet eftersom din skärm i dagsläget inte kan återge HDR. Det saknar det dynamiska omfång som krävs (där av begreppet High Dynamic Range) och kan heller inte tolka den metadata som krävs.

Det är lite som att försöka demonstrera ljudet från Bruce Springsteens konserter genom att lyssna genom mobiltelefonens högtalare. De fysikaliska förutsättningarna finns liksom inte där.

För att verkligen uppleva och demonstrera vad HDR kan innebära måste man bildligt och bokstavligt använda HDR-skärmar och med egna ögon uppleva dem. Därför är den där typen av jämförelser i jpg-bilder vare sig rätt eller fel då de illustrerar den möjliga skillnaden. Man får helt enkelt använda sin fantasi och se dagens SDR-skärmar, det vill säga den skärm du läser detta på, som det vänstra exemplet. Med en bra HDR-skärm kan skillnaden i upplevelse bli lika stor som bilden.

HDR för bildskärmar ska inte förväxlas med tonemapping och olika Photoshop-knep för att lyfta fram nyanser från flera exponeringar. Detta kallas också för HDR men syftar på det nyansomfånget, inte på det fysikaliska omfånget.

HDR för skärmar och TV-appareter handlar om ett större fysikaliskt dynamiskt omfång, riktlinjer för metadata och applicering av tonkurvor som inte är möjligt på dagens skärmar. Riktlinjerna som är aktuella för TV-apparater handlar om 1000 cd/m2 i peak luminance. Dagens ljusstarkaste bildskärmar kommer sällan högre än 350 – 400 cd/m2.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2008

så typ HDR = 24 bitar, jämnfört med SDR = 16 bitar ?

"Dustybridge" 2500K - 32GB RAM - Tac2 - GTX770 - 120hz - vattenkylning - vad mer behöver man veta? ;)

Trädvy Permalänk
Entusiast
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2005
Skrivet av Laxpudding:

Att visa HDR på SDR-skärmar (Standard Dynamic Range) är av sin natur en omöjlighet eftersom din skärm i dagsläget inte kan återge HDR. Det saknar det dynamiska omfång som krävs (där av begreppet High Dynamic Range) och kan heller inte tolka den metadata som krävs.

Det är lite som att försöka demonstrera ljudet från Bruce Springsteens konserter genom att lyssna genom mobiltelefonens högtalare. De fysikaliska förutsättningarna finns liksom inte där.

För att verkligen uppleva och demonstrera vad HDR kan innebära måste man bildligt och bokstavligt använda HDR-skärmar och med egna ögon uppleva dem. Därför är den där typen av jämförelser i jpg-bilder vare sig rätt eller fel då de illustrerar den möjliga skillnaden. Man får helt enkelt använda sin fantasi och se dagens SDR-skärmar, det vill säga den skärm du läser detta på, som det vänstra exemplet. Med en bra HDR-skärm kan skillnaden i upplevelse bli lika stor som bilden.
http://cdn.sweclockers.com/artikel/bild/40871?l=eyJyZXNvdXJjZSI6IlwvYXJ0aWtlbFwvYmlsZFwvNDA4NzEiLCJmaWx0ZXJzIjpbInQ9YXJ0aWNsZUZ1bGwiXSwicGFyYW1zIjpbXSwia2V5IjoiZGViNzkzNmU5NDM0ODczODNiMGNjNjg5OWI2N2EyNjAifQ%3D%3D

HDR för bildskärmar ska inte förväxlas med tonemapping och olika Photoshop-knep för att lyfta fram nyanser från flera exponeringar. Detta kallas också för HDR men syftar på det nyansomfånget, inte på det fysikaliska omfånget.

HDR för skärmar och TV-appareter handlar om ett större fysikaliskt dynamiskt omfång, riktlinjer för metadata och applicering av tonkurvor som inte är möjligt på dagens skärmar. Riktlinjerna som är aktuella för TV-apparater handlar om 1000 cd/m2 i peak luminance. Dagens ljusstarkaste bildskärmar kommer sällan högre än 350 – 400 cd/m2.

Jag minns reklamen för HDTV en gång i tiden. Lagom lätt att illustrera skillnaden mellan HD och SD på en 28" 576i. De fick ta i ordentligt med den suddiga exempelbilden.

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Trädvy Permalänk
Entusiast
Testpilot
Plats
Chalmers
Registrerad
Aug 2011
Skrivet av Laxpudding:

Att visa HDR på SDR-skärmar (Standard Dynamic Range) är av sin natur en omöjlighet eftersom din skärm i dagsläget inte kan återge HDR. Det saknar det dynamiska omfång som krävs (där av begreppet High Dynamic Range) och kan heller inte tolka den metadata som krävs.

Det är lite som att försöka demonstrera ljudet från Bruce Springsteens konserter genom att lyssna genom mobiltelefonens högtalare. De fysikaliska förutsättningarna finns liksom inte där.

För att verkligen uppleva och demonstrera vad HDR kan innebära måste man bildligt och bokstavligt använda HDR-skärmar och med egna ögon uppleva dem. Därför är den där typen av jämförelser i jpg-bilder vare sig rätt eller fel då de illustrerar den möjliga skillnaden. Man får helt enkelt använda sin fantasi och se dagens SDR-skärmar, det vill säga den skärm du läser detta på, som det vänstra exemplet. Med en bra HDR-skärm kan skillnaden i upplevelse bli lika stor som bilden.
http://cdn.sweclockers.com/artikel/bild/40871?l=eyJyZXNvdXJjZSI6IlwvYXJ0aWtlbFwvYmlsZFwvNDA4NzEiLCJmaWx0ZXJzIjpbInQ9YXJ0aWNsZUZ1bGwiXSwicGFyYW1zIjpbXSwia2V5IjoiZGViNzkzNmU5NDM0ODczODNiMGNjNjg5OWI2N2EyNjAifQ%3D%3D

HDR för bildskärmar ska inte förväxlas med tonemapping och olika Photoshop-knep för att lyfta fram nyanser från flera exponeringar. Detta kallas också för HDR men syftar på det nyansomfånget, inte på det fysikaliska omfånget.

HDR för skärmar och TV-appareter handlar om ett större fysikaliskt dynamiskt omfång, riktlinjer för metadata och applicering av tonkurvor som inte är möjligt på dagens skärmar. Riktlinjerna som är aktuella för TV-apparater handlar om 1000 cd/m2 i peak luminance. Dagens ljusstarkaste bildskärmar kommer sällan högre än 350 – 400 cd/m2.

Är HDR på skärmar och TV-apparater enbart positivt, eller finns det några nackdelar med det?

5930K • Corsair DP 32 GiB • EVGA GTX 980 • 2x Swift PG278Q
Better SweClockersDisplayPort över USB-C

Köp processor för framtiden™, men inte grafikkort.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2005

"DSC version 1.2 transport enables up to 3:1 compression ratio and has been deemed, through VESA membership testing, to be visually lossless."

Föga förvånande är det trots allt en förlust i bildkvalité man ändå får tampas med då video är notoriskt svårt att komprimera utan förlust, framförallt i realtid. Nästa version (när den nu kan tänkas dyka upp för konsumenter) bör likt v1.3 öka bandbredden istället för att komprimera bildströmmen.

Skrivet av Alling:

Är HDR på skärmar och TV-apparater enbart positivt, eller finns det några nackdelar med det?

Det kanske finns en liten prispremium, annars är det guld och gröna skogar - speciellt när du har HDR-material att nyttja!

"The irony of the Information Age is that it has given new respectability to uninformed opinion."

Trädvy Permalänk
Bildexpert 📺
Thomas Ytterberg
Registrerad
Mar 2013
Skrivet av Alling:

Är HDR på skärmar och TV-apparater enbart positivt, eller finns det några nackdelar med det?

Det finns inget som gör apparaten sämre om man säger så. För att lyckas med HDR måste tillverkarna dessutom skapa bättre produkter än i dagsläget, så i det hänseendet är det positivt.