Söker efter en router med BRA räckvidd genom betongväggar

Permalänk

Söker efter en router med BRA räckvidd genom betongväggar

Hej!
Jag har 100/100 fiber.
Jag har nu provat 2st routrar i min nya 3:a (71kvm) med betongväggar.
Den första jag provade var en Asus RT-N12
Maxhastigheten jag fick ut av den var ca 40/20 då när jag stod alldeles bredvid routern. När jag satt på andra sidan lägenheten med stängda dörrar behöver jag inte ens nämna...
Jag bytte då till en Linksys EA6100
Av den fick jag ut som max 50/70. Riktigt irriterande att jag fick ut så pass mkt mer på uppladdning än på nedladdning... Jag provade att byta mellan alla kanaler som fanns och ändrade även bredden på kanalerna. Men så fort jag satt i ett rum med stängd dörr så blev hastigheten kraftigt försämrad.
Jag letar nu därför efter en router med BRA räckvidd som ger mig bra hastighet i hela lägenheten även om jag har dörren stängd. Jag vill även nå upp till 100/100 så nära som det går.
Vad ska man gå efter för att köpa en router med lång räckvidd?

Med vänlig hälsning Marina

Permalänk
Bildexpert 📺

Nu var det många år sedan jag testade trådläsa basstationer och liknande, men men. Problemställningen, din fråga, faller på grundläggande fysik. Du kan inte få bra räckvidd genom betongväggar, särskilt inte armerade sådana.

Lösningen är alltså inte att leta efter starkare router, för det finns inte något rimligt sätt att forcera betongen. Istället måste du tänka om. Frågan är istället: Hur får jag bra räckvidd trots betongväggar?

Lösningen för min del har handlat om placering och fördelning av uppgifterna. Den router som har kontakt mot internet täcker endast en del av lägenheten, arbetsrummet, Genom att dra kablar genom lägenheten har jag en andra basstation som sköter kontakten i vardagsrummet. Så full kontakt överallt. Utom i köket. Men det är inte viktigt nog för en tredje basstation i dagsläget.

Jämför hur man belyser ett rum fullt med möbler. Tycker man att rummet är fullt med mörka hörn och skuggor hjälper det inte att byta ut den enda lampan mitt i taket mot en starkare. Den lyser bara mer där det redan finns ljus. För att bli av med skuggorna måste man fördela ljuset över rummet: Flera och bättre placerade lampor med andra ord.

Permalänk
Rekordmedlem

Routerns räckvidd är så lång som kablarna når....
Ska du bygga ett bra wifinät behöver du accesspunkter, helst en i varje rum då betongväggar dämpar radiovågor kraftigt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Routerns räckvidd är så lång som kablarna når....
Ska du bygga ett bra wifinät behöver du accesspunkter, helst en i varje rum då betongväggar dämpar radiovågor kraftigt.

Jag har själv befarat att det är accesspunkter som gäller.
Då till nästa fråga. Tips på bra och prisvärda accesspunkter?

Permalänk
Inaktiv

Jag har nyligen köpt en Asus RT-C68U och får full täckning i alla rum (3:a på 85 kvm).
https://www.asus.com/se/Networking/RTAC68U/

Är än så länge väldigt nöjd med mitt köp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeMM:

Jag har nyligen köpt en Asus RT-C68U och får full täckning i alla rum (3:a på 85 kvm).
https://www.asus.com/se/Networking/RTAC68U/

Är än så länge väldigt nöjd med mitt köp.

Och dina väggar består av?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av aluser:

Och dina väggar består av?

Som alla andras, betong och gips.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av rapidmace:

Jag har själv befarat att det är accesspunkter som gäller.
Då till nästa fråga. Tips på bra och prisvärda accesspunkter?

Ubiquiti är bra och med 802.11ac blir det snabbt också.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3393875

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Att bara uppgradera din router kommer inte att lösa alla problem, att du får bra signal från den betyder inte att den får bra signal från din enhet, spec inte svagare enheter som telefoner och plattor.

Sätta ut AP's är den bästa lösningen, Ubiquiti har bra och diskreta AP's

Visa signatur

Victor 286 8Mhz @ 10Mhz 1MB RAM (8 Moduler) 22MB HDD 5,25" Floppy 256Kb VGA, Monoskärm