Nvidia upphör med leveranserna av Geforce GTX 970, GTX 980 och GTX 980 Ti

Permalänk
Avstängd

Var inte länge sedan maxwell var som den avslägns framtiden, nu slutar dem produceras

Lustigt, framtiden rullar fram snabbare!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Andylindy:

Jag har 2x SLI ASUS GeForce GTX 980 STRIX 4GB DirectCU II OC i min X99-A med Core i7-5930K.
Datorn är ett år gammal och jag räknar med att ha kvar den minst ett år till. Har minst samma prestanda som med ett
GeForce GTX 980 Ti även om jag bara har 4GB grafikminne mot 980 Ti som ju har 6GB. Tyvärr tillåter inte SLI att man adderar kortens grafikminnen.
Kan inte se att det finns någon anledning att byta ut mina två grafikkort mot ett (två?) av de nya
från Nvidia även om grafikminnet skulle öka. I synnerhet som restvärdet på GeForce GTX 980 redan sjunkit ordentligt i och med att Pascal aviserats.

Ja t.o.m. 970 SLI presterar ju som 980Ti... men börjar du gå uppöver i upplösningarna så märks det att VRAM inte räcker till. I 3440x1440 så märktes det i vissa titlar att det inte var tillräckligt. BF4 var inga bekymmer, men i Fallout 4 och GTA V gjorde bristen på VRAM sig påmind. Nu var det inga större bekymmer då man bara fick dra ner nån inställning som åt VRAM och höll man sig under 3.5 så hade man en riktigt finfin fps. Men framtida spel kommer knappast vara mindre krävande och jag sålde mina... Så länge du inte kommer upp i 3440x1440 eller mer så räcker nog 4GB VRAM ett tag till

Permalänk
Medlem
Skrivet av dahippo:

Vem har sagt de skulle vara först. De har sagt juni/juli. Vad nvidia gör är deras ensak.

Vad jag vet har inte AMD börjat upphöra med sina leveranser av 3xx serien ännu. Därav min analys att NVidia kommer att vara först ut. Men låt mig omformulera - Nvidia är duktiga på sin marknadskommunikation i och med att dom går ut med att produktionsstoppa 970, 980, 980Ti vilker ger en indikation att dom är nära att lansera Pascal.

Permalänk

Så om mitt 980 Ti går sönder så får jag ett Pascal på garanti ?

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Medlem

@BerraJobb: knappast troligt, bara för att nvidia slutar producera dessa kort innebär det än så länge inte att dom är slut hos butiker och återförsäljare.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av BerraJobb:

Så om mitt 980 Ti går sönder så får jag ett Pascal på garanti ?

Kanske när butiken i fråga har slut på alla deras kort mm. mm.
Snarare lär du få likvärdigt eller pengar.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av BerraJobb:

Så om mitt 980 Ti går sönder så får jag ett Pascal på garanti ?

Beror sig väl lite på. Denna användaren hade flyt i alla fall:
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1423522-evga-garanti-gi...
Fick ett 980Ti när hans 780Ti gick sönder.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Beror sig väl lite på. Denna användaren hade flyt i alla fall:
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1423522-evga-garanti-gi...
Fick ett 980Ti när hans 780Ti gick sönder.

Företags RMA policy skiljer sig en hel del, och EVGA brukar ha en bra sådan.

Annars hänger det helt på vad du betalade för kortet. För köpte du ett 780Ti när det precis kom för säg 5000kr, så är 980(ej Ti) det troliga du hade fått normalt. Om du köpte ett special värsting/bästa som fanns som kanske gick på 6000kr+ så är ju 980ti rätt nära detta i pris. Men om du köpte samma 780Ti på rea när det var utgående för säg 3000kr, så hade många företag försökt trycka på dig ett 970 istället.
De ska ge dig ett likvärdigt eller bättre, och 970 är rätt likvärdigt med detta kort, beroende på version, speciellt med fabriks OC. Mao, OC 970 är det mest likvärda, men om du har betalat enormt mycket mer så kanske de vill ge dig lite mer också.

Detta hände en vän vars 290 som köptes på rea för ca 2200kr gick sönder. Ersättningskort skulle bli typ 380 eller 380X. Detta är ju helt klart en nedgradering, något han inte gick med på. Så efter lite hit och dit så blev enda valet återköp.

Så ibland kan det där rea kortet verkligen slå en på fingrarna, när inte det finns något att ersätta det med.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Paddanx:

Så ibland kan det där rea kortet verkligen slå en på fingrarna, när inte det finns något att ersätta det med.

Om man har med en dålig återförsäljare att göra också ja.

En polare köpte ett begagnat GTX 670 här på Sweclockers för två år sedan, efter ett par månader fick han ingen bild ifrån kortet och kontaktade då personen han köpte kortet av på Sweclockers för att få ordernumret.

Ett snabbt mail till Inet senare och ett sprillans nytt GTX 770 var på väg utan tjafs!
Inte för att Inet är felfria men de är inte "Årets Datorbutik" om och om igen utan anledning

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Kvickt! Alle man över bord! 970 och 980 först!

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zotamedu:

GP100 är klar och säljs redan i form av Tesla P100 och den är bestyckad med 16 GB HBM2. Första enheterna ska levereras i maj. Så GPUn och minnet finns men de lär ha stora problem med yield med tanke på att P100 bara har 56 av 60 SM aktiverade och det är deras största GPU någonsin som dessutom tillverkas på en ny nod. Så kretsen finns men de kommer låta företag köpa den med en prislapp som säger "måste du fråga har du inte råd". Senare när de fått ordning på tillverkningen kan de sälja den som Geforce.

Dessa handlar antagligen dock inte om "Massproducerade" minneskretsar utan det handlar säkert om en drös med kretsar som i sin tur antagligen bara täcker utbudet av P100 till en viss mån. Vilket i sig inte är direkt oförväntat.

Skrivet av Jonas79:

Ska man tro på Nordic Hardware ska GP100 komma till konsumentkort under hösten.

"Mer specifikt handlar det om konsumentkorten baserade på grafikkretsarna GM204 och GM200, det vill säga Geforce GTX 970, Geforce GTX 980 respektive Geforce GTX 980 Ti. Korten kommer under sommaren ersättas med GP104-baserade modeller och, troligen under ett senare skede mot slutet av sommaren eller under hösten, med en ny toppmodell baserad på GP100."

http://www.nordichardware.se/nyheter/pascal-pa-ingang-nvidia-...

Spekulation enbart. Tvivlar att GP100 kommer att anlända i konsumentmodell till hösten när HBM2 beräknas börja massproduceras någon gång i slutet av året.

Skrivet av joabor:

Jag ser gärna att AMD lyckas men jag lyfter på hatten för Nvidias timing som vanligt är helt fenomenal och nu verkar komma först med den nya generationen trots att det var mycket snack om att AMD skulle vara först ut.

AMD har sedan länge sagt i juni/juli. Så att det skulle varit snack om att AMD skulle vara först är inte direkt sant. Sedan handlar det om veckor antagligen mellan Nvidias släpp och AMDs nya kort.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Mocka:

Kvickt! Alle man över bord! 970 och 980 först!

Luuuugn kompis... har redan simmat halvvägs till land! Jag sket t.o.m. i flytväst

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Frågan är om inte OpenCL saknar framtid. Apple var ju tidigare en av de som aktivt drev på OpenCL, men nu har man i praktiken lämnat både OpenCL samt OpenGL för att istället pusha sitt eget Metal API.

Även AMD verkar tveka om OpenCLs framtid och har lagt resurser på "Boltzmann Initiative" där en av finesser är

"HIP-ifying CUDA Application to Run on AMD GPUs"

CUDA är i praktiken dominerade för GPGPU, om nu även AMDs kort kan köra CUDA finns väldigt liten poäng för någon att stödja OpenCL. Trist utveckling då CUDA kontrolleras av Nvidia och Metal kontrolleras av Apple, OpenCL hade nog varit den bättre lösning för oss konsumenter...

Man skulle kunna tänka sig att Intel har anledning att lägga resurser på OpenCL, men en av huvudpoängerna med deras beräkningskort Xeon Pi är just att den går att utnyttja med även med mer "traditionella" programmeringsmetoder. Så även om OpenCL stöds på Xeon Pi är det inget hårt krav för att utnyttja det kortet.

Intressant att AMD håller på med något nytt, det visste jag faktiskt inte. Kanske ska lägga OpenCL på hyllan och kolla på något nytt. HCC verkar väldigt schysst. Med allt under GCN 1.2 verkar det däremot kompileras till OpenCL 1.2. Intresset för AMDs framtida server APU's steg precis rätt rejält. Hoppas bara HCC når en stabil nivå inom snar framtid.

Sedan undrar jag lite rörande Xeon Phi, håller dem fortfarande på med det ens? Såvitt jag vet har inga nya släppts på flera år. Dem var även ingen succé(?), dem slogs ju ut rätt hårt utav GPGPU om jag inte missminner mig. Funderade själv på att skaffa en Xeon Phi riktigt billigt, men avstod då jag insåg att GPGPU passar iaf mig flerfaldigt mycket bättre.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

GP100 är klar och säljs redan i form av Tesla P100 och den är bestyckad med 16 GB HBM2. Första enheterna ska levereras i maj. Så GPUn och minnet finns men de lär ha stora problem med yield med tanke på att P100 bara har 56 av 60 SM aktiverade och det är deras största GPU någonsin som dessutom tillverkas på en ny nod. Så kretsen finns men de kommer låta företag köpa den med en prislapp som säger "måste du fråga har du inte råd". Senare när de fått ordning på tillverkningen kan de sälja den som Geforce.

Kan tänka mig de säljer Tesla GP100 men oftast handlar det om stora hallar och när HBM2 finns för alla i tillräckliga mängder så börjar hallarna bli klara. Tror inte de har HBM2 nu. Man springer inte in hos nvidia skriker snabbt en box för 129000 dollar...och snabbt ska det gå.

Permalänk
Medlem

Börjar bli dags och uppgradera sitt Geforce TI4600.

Visa signatur

powered by AMD (C)
XP2400+, Asus A7N8X DLX, Corsair 3200XMS C2 256MB*2, CL TI4600 128MB
WD1200JB, UltraPlex 12/4X, UltraPlex40X, Pioneer6X DVD-ROM

Permalänk
Medlem
Skrivet av roy:

Börjar bli dags och uppgradera sitt Geforce TI4600.

Ren intressefråga, vad gör du ens med din dator?

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Att Nvidia inte sänkt priset på 980 TI är nästan elakt emot folk som ovetande köper det för fullpris idag.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

@roy:
När jag pratade med Nvidia senast så var det lite tveksamt om det skulle komma en AGP-version av Pascal dock. :/

Permalänk

Mitt 980ti rullar på bra.. Men varför har man aldrig is i magen och väntar? Mitt köp i Januari känns väldigt dumt nu.

Visa signatur

Tänk om en val gör valet att bli vald till val på valnatten.

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte varför dom ska ersätta 980ti redan nu. 980ti är ju en nedskalad variant av Titanchip som blev över, hur kan ersättaren komma innan ersättaren till Titan har funnits på marknaden ett tag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Jag förstår inte varför dom ska ersätta 980ti redan nu. 980ti är ju en nedskalad variant av Titanchip som blev över, hur kan ersättaren komma innan ersättaren till Titan har funnits på marknaden ett tag?

För att ersättaren till 980TI inte kommer vara ett nedskalat Titan denna generation. (Eller vad nu dem döper GP200 till.)

980ti, 980 & 970 ersättarna kommer alla tre vara baserade på GP204 kretsen.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av philipborg:

Intressant att AMD håller på med något nytt, det visste jag faktiskt inte. Kanske ska lägga OpenCL på hyllan och kolla på något nytt. HCC verkar väldigt schysst. Med allt under GCN 1.2 verkar det däremot kompileras till OpenCL 1.2. Intresset för AMDs framtida server APU's steg precis rätt rejält. Hoppas bara HCC når en stabil nivå inom snar framtid.

Sedan undrar jag lite rörande Xeon Phi, håller dem fortfarande på med det ens? Såvitt jag vet har inga nya släppts på flera år. Dem var även ingen succé(?), dem slogs ju ut rätt hårt utav GPGPU om jag inte missminner mig. Funderade själv på att skaffa en Xeon Phi riktigt billigt, men avstod då jag insåg att GPGPU passar iaf mig flerfaldigt mycket bättre.

Jodå de släppte nyligen Knights Landing vilket är andra generation Phi. De sa redan 2013 att de skulle köra på 14 nm och sen verkar det som att alla förseningar med HMC har ställt till med problem. Officiellt lanserades Knights Landing i november förra året och planen var att de skulle börja leverera Q1 2016 men vet inte om de kommit igång med det än. Det finns lite datorer med nya Phi i att köpa men har inte sett några lösa kort än.

Hur som helst är det ett intressant litet beräkningsmonster med 72 modifierade Silvermont-kärnor där varje kärna kan köra fyra trådar. De har alltså uppgraderat kärnorna en hel del från första generationen som körde någon gammal Pentiumarkitektur i grunden. Sen har den 16 GB MCDRAM vilket typ är HMC plus sex kanaler DDR4 med stöd för upp till 384 GB per kort. Har inte sett några exakta siffror men vid lanseringen sa det 3+ TFLOPS FP och 8+ TFLOPS SP.

En tredje generation med kodnamn Knights Hill är planerad att släppas på 10 nm. Lär dock ta ett tag med tanke på hur gigantiskt stora de här kretsarna är. Knights Landing ligger på runt 680 mm2 vilket är större än Nvidias monsterkretsar. Det kan nog vara en bidragande anledning till att det tog så lång tid att få ut då Intel länge hade problem med yield på 14 nm. Knights Landing måste ligga rätt nära gränsen för hur stora kretsar deras maskiner klarar av.

Skrivet av dahippo:

Kan tänka mig de säljer Tesla GP100 men oftast handlar det om stora hallar och när HBM2 finns för alla i tillräckliga mängder så börjar hallarna bli klara. Tror inte de har HBM2 nu. Man springer inte in hos nvidia skriker snabbt en box för 129000 dollar...och snabbt ska det gå.

De ska börja leverera om en månad och de har visat upp exemplar så nog har de HBM2. Hur stora volymer de har är oklart men det det är inte ett halvår borta.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sadjester:

Mitt 980ti rullar på bra.. Men varför har man aldrig is i magen och väntar? Mitt köp i Januari känns väldigt dumt nu.

Varför det? Det är mer troligt att du kommer se Pascal i butik Q1 2017 än att du ser dem i butik i höst-vinter.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem

Jag blir bara mer och mer förvirrad. FuryX ska vara topp även i fortsättningen. Titan X ska vara i topp i fortsättningen. ... Whaat?

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Datavetare
Skrivet av philipborg:

Intressant att AMD håller på med något nytt, det visste jag faktiskt inte. Kanske ska lägga OpenCL på hyllan och kolla på något nytt. HCC verkar väldigt schysst. Med allt under GCN 1.2 verkar det däremot kompileras till OpenCL 1.2. Intresset för AMDs framtida server APU's steg precis rätt rejält. Hoppas bara HCC når en stabil nivå inom snar framtid.

Sedan undrar jag lite rörande Xeon Phi, håller dem fortfarande på med det ens? Såvitt jag vet har inga nya släppts på flera år. Dem var även ingen succé(?), dem slogs ju ut rätt hårt utav GPGPU om jag inte missminner mig. Funderade själv på att skaffa en Xeon Phi riktigt billigt, men avstod då jag insåg att GPGPU passar iaf mig flerfaldigt mycket bättre.

Är bara en modell av Xeon Phi som lanserats så här långt, "Knights Corner". Även om den kanske inte var någon riktigt superprodukt är det svårt att kalla den ett misslyckade då Intel tydligt lyckades kapa åt sig ungefär 25 % av HPC marknaden med denna, en marknad som tidigare totalt dominerades av Nvidias Tesla (vad det gäller GPU-accelerationer). Xeon Phi matchar inte Nvidia Tesla i rå FLOPS men tydligen ska det vara enklare att jobba med Xeon Phi, vilket är den stora förklaringen till att den ändå lyckats ta en hel del marknad.

Nästa modell av Xeon Phi, "Knights Landing", har försenats ett par gånger gissningsvis för problem med tillverkning. Rykten gör gällande att det blir en krets en bra bit över 600 mm², det på 14 nm. Men nu ska det bli lansering under Q3 och utvecklare har börjat få sina exemplar nu i dagarna. Gissar att en stor del i att Nvidia pressar ut GP100 under Q2 är för att lansera sin krets innan Intel.

Svårt att se att vare sig GP100 eller Knights Landing är något som man kommer använda som privatperson. Till skillnad från Knights Corner, som precis som Tesla är ett rent beräkningskort som sitter i en PCIe-slot, så kommer Knights Landing även finnas som stand-alone system. 72 kärnor på en CPU-krets med 16 GB MCDRAM för den som gillar många kärnor och massiv RAM bandbredd, den är primärt designad för att köra Linux. Till skillnad från Tesla har Knights Landing också DDR4 RAM, så mängden RAM är rejält mycket större.

Edit: såg att @Zotamedu redan svarat. Började på ett svar men blev utswappad ett par timmar

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Oh fan, köpte ett 980Ti för några månader sedan. Kanske skulle sälja det för 2500:- då, ja enligt vad folk på Blocket tror de kan få det för, så jag kan köpa mig ett av de nya.

Eller inte.

Nån som faktiskt vet hur det kommer lägga sig ungefärligt i prestanda eller är det ingen som vet/tror förrän slutat av Mars?

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Sedan undrar jag lite rörande Xeon Phi, håller dem fortfarande på med det ens? Såvitt jag vet har inga nya släppts på flera år. Dem var även ingen succé(?), dem slogs ju ut rätt hårt utav GPGPU om jag inte missminner mig. Funderade själv på att skaffa en Xeon Phi riktigt billigt, men avstod då jag insåg att GPGPU passar iaf mig flerfaldigt mycket bättre.

Jag har inte aktivt hållt mig superuppdaterad med Xeon Phi, men har fått intrycket att det blev lite av en besvikelse. En av deras stora selling points var ju att man skulle kunna kompilera om existerande kod rakt av. I de fåtal rapporter jag läst så har detta gett mycket måttliga uppsnabbningar, eller rent av sämre prestanda jämfört med en 4-8 kärnig xeon cpu. För att kunna hämta ut prestanda ur arkitekturen måste man alltså ändå skriva om koden och anpassa datastruktrer så den passar för SIMD vektorisering (med långa vektorer). Och då är vi nere igen och grottar på samma nivå som med GPU-programmering.
I vissa fall vill jag minnas att Xeon Phi var rätt mycket bättre än en GPU (här Tesla), exempelvis för gles matrisalgebra i double precision, ett viktigt område för många beräkningar. GPU däremot verkar vara mycket starkare för problem där dataåtkomsten kan göras mestadels coalesced, typ bildbehandling, MD, etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

Jag blir bara mer och mer förvirrad. FuryX ska vara topp även i fortsättningen. Titan X ska vara i topp i fortsättningen. ... Whaat?

Med tanke på att 980Ti med eftermarknadskylare redan är snabbare än titan x (om det inte vattenkyls) så fortsätter det nog inte säljas med spel i åtanke. Är fortfarande mycket vram på det kortet och är nog en del som använder detta för rendering som vill fortsätta skala på med fler kort.

Skrivet av MiLeS:

Nån som faktiskt vet hur det kommer lägga sig ungefärligt i prestanda eller är det ingen som vet/tror förrän slutat av Mars?

Om ryktena stämmer så kommer 980Ti och GP104 ha liknande mängd transistorer så lär inte vara någon gigantisk skillnad, troligen 10-40% pga av ny arkitektur och högre frekvenser (frekvenserna på tesla P100 talar iaf för att de kommer vara högre).

Det iaf jag förväntar mig snarare än ett enormt hopp i prestanda från dagens topkort är en rejäl ökning i prestanda/kr i övre mellanklassen, vilket är för mig och säkert många andra mycket mer intressant än en "värdig" gm200 ersättare.

Permalänk
Medlem

Undrar hur mycket de har på lager och ute i handeln. Ersättaren till 980 Ti borde isåfall vara med GDDR5 de första månaderna för att senare i höst/vinter gå över till GDDR5X.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av dahippo:

Undrar hur mycket de har på lager och ute i handeln. Ersättaren till 980 Ti borde isåfall vara med GDDR5 de första månaderna för att senare i höst/vinter gå över till GDDR5X.

Så många rykten, så många teorier. X80 och X80ti ska baseras på samma kort men ena ska ha gddr5 medan andra har gddr5x vilket enligt vissa ska tala emot. Vissa säger att produktionen av gddr5x inte nått så pass långt än att det ska hinna komma ut. Andra säger att det blir 5x på ti och vanliga på 80 och 70. Hur det nu än blir får vi snart svaret på och vi hinner ju få det innan vi väljer att beställa.

En sak som talar för är ju att hbm2 inte verkar vara så långt borta och frågan är vilka kort som kommer ha gddr5x om hbm2 kommer introduceras vid årsskiftet?

Skickades från m.sweclockers.com