Permalänk
Medlem

8rda+ och cpu-kylare

Hejsan

Jag har nyss beställt en XP2400+ från DB (vilken stepping får jag btw?)

Och jag behövde lite mer kylning till den än min gamla, så jag tog en TT Volcano 9 (med diod)

Min fråga är, är det lungt att köra den i cpu-uttaget på moderkortet? Ända upp till max effekt alltså? Jag har hört att man kan bränna kretsen som levererar spänningen

Tack

Permalänk
Medlem

urk, volcano 9 är inte så bra..:)

funkar fint att köra med kontakten på moderkortet...

Visa signatur

7800x3d - asus x670e hero - 32gb corsair dominator @ 6000mhz - kfa2 rtx 4090 - 2tb kingston kc3000 - 1tb wd black sn850 - wd 4tb - corsair hx1200 - acer predator x34gs - lg 27gl850-b

Permalänk
Medlem

Att inte volcano 9 skulle vara bra är väl nästintill subjektiv bedömning. Min volc9 kör jag i lägsta hastighet (2780rpm) o kommer aldrig över 42C . Dom som har höga cpu temp har nog ett varmt rum och en pissig burk utan fläktar.

Visa signatur

"nous somme les hommes de troup d´assault ..."

Permalänk
Avstängd

för säkerhetsskulle hade jag kört på nätaggets, följer med en adapter så det är bara att koppla in och sen kopplar man in en som bara mäter RPM till moderkortet

Visa signatur

"Difficile est satiram non scribere." - It is difficult not to write satire. -Juvenal

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WRC
Att inte volcano 9 skulle vara bra är väl nästintill subjektiv bedömning. Min volc9 kör jag i lägsta hastighet (2780rpm) o kommer aldrig över 42C . Dom som har höga cpu temp har nog ett varmt rum och en pissig burk utan fläktar.

min ligger 45C idel och 50C+ full load..ganska så bra kylning i lådan, fläkten på ca 3300rpm..

visst, den funkar ju, men vill man ha lite bättre kylning så låter det mycket@max varv eller kostar mer;)

Visa signatur

7800x3d - asus x670e hero - 32gb corsair dominator @ 6000mhz - kfa2 rtx 4090 - 2tb kingston kc3000 - 1tb wd black sn850 - wd 4tb - corsair hx1200 - acer predator x34gs - lg 27gl850-b

Permalänk

Lägg lite mer pengar på CPU-kylaren ( som är jävligt viktig om man ska klocka ) och köp en Alpha PAL8045T med en tyst Enermax/Papst.

Permalänk
Medlem

Finns ju en test här på sweclockers med ett helt gäng socket-A kylare. Helt otroligt att det ska vara så svårt att få tag på en Thermalright-kylare i Sverige förresten. Jag fattar inte vad t.ex. kylning.com eller gtek.net håller på med, de ska ju ha kylning som specialitet. En Thermalright SLK-900 skulle vara mitt första val annars.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bom
Finns ju en test här på sweclockers med ett helt gäng socket-A kylare. Helt otroligt att det ska vara så svårt att få tag på en Thermalright-kylare i Sverige förresten. Jag fattar inte vad t.ex. kylning.com eller gtek.net håller på med, de ska ju ha kylning som specialitet. En Thermalright SLK-900 skulle vara mitt första val annars.

håller med!

jag måste beställa slk900 från finland bara därför:)

Visa signatur

7800x3d - asus x670e hero - 32gb corsair dominator @ 6000mhz - kfa2 rtx 4090 - 2tb kingston kc3000 - 1tb wd black sn850 - wd 4tb - corsair hx1200 - acer predator x34gs - lg 27gl850-b

Permalänk
Medlem

ähh med intel behövs inget sådant krafs

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WRC
Att inte volcano 9 skulle vara bra är väl nästintill subjektiv bedömning. Min volc9 kör jag i lägsta hastighet (2780rpm) o kommer aldrig över 42C . Dom som har höga cpu temp har nog ett varmt rum och en pissig burk utan fläktar.

Volcana är generellt dåliga i förhållande till ljudnivå/kylning. Och så har de (eller har haft) problem med passformen mellan kopparbotten och kylflänsen. Finns de som råkat ut för att kopparbotten trillat ur, och då kan det inte vara mycke värme som leds till själva kylflänsen. Med det resultat du fått så är din kylfläns sannolikt en som har bra passform i botten. Bara att gratulera.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Re: 8rda+ och cpu-kylare

Citat:

Ursprungligen inskrivet av [OCS]Trooper
Hejsan

Jag har nyss beställt en XP2400+ från DB (vilken stepping får jag btw?)

Och jag behövde lite mer kylning till den än min gamla, så jag tog en TT Volcano 9 (med diod)

Min fråga är, är det lungt att köra den i cpu-uttaget på moderkortet? Ända upp till max effekt alltså? Jag har hört att man kan bränna kretsen som levererar spänningen

Tack

Enligt thermaltakes hemsida så är fläktens effekt 2.40W ~ 8.40W, dvs i maxfart så finns risken att den bränner moderkortet. Upp till 6 watt klarar moderkortet garanterat.

Vantec Aeroflow är ett betydligt bättre val, och 130:- billigare.
Kyler som Volcano 9 i maxfart, men låter som Volcano i lågfart.

http://www6.tomshardware.com/cpu/20030113/index.html
"The test results were excellent. Working to full capacity, the maximum die temperature was 52°C, with a thermal resistance measuring 0.39 °C/W. This places the VA4-C7040 among the best of the aluminium/ copper coolers. At 45dB(A), it gets the job done amazingly quietly while weighing in at just shy of 400 grams."

Volcano 9+ i samma test uppmättes till 66 grader/44,3 dB i lågfart och 52 grader/69,1 dB i högfart

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

men, om man kollar på vad som finns i lager på db, så är det väl det bästa valet om jag inte vill lägga >400 kr på skiten?

Permalänk
Medlem

Spire falconrock hade jag innan jag köpte Aeroflowen. Den fungerar bra vid lättare överklockning av XP2400+. Med lättare menar jag lite ökad spänning till processorn, då det är ökad spänning som snabbast får processortemperaturen att stiga.
Ser nu att inte den heller finns i lager.. valet får då bli Spire Whisperrock III (gör vad som helst för att slippa Thermaltake)

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Avstängd

whisperrock är inget att hurra för heller, jag skulle ha köpt
http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=296&session=b3005a8...
och en sån här dyr
http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=789&session=b3005a8...
eller en lite billigare
http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=295&session=b3005a8...
eller den billigaste och tystaste papst
http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=78&session=b3005a85...
eller en skön enermax
http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=199&session=b3005a8...

det är värt att lägga pengar på kylning ifall man ska överklocka
(hade rekomenderat SLK800/900 ifall den inte skulle vara omöjlig att få tag på)

Visa signatur

"Difficile est satiram non scribere." - It is difficult not to write satire. -Juvenal

Permalänk
Medlem

tja... borde ju kunna få upp den till 2100-2200 Mhz med TT:n eller? Mer tänker jag inte klocka för än jag får mer pengar till minne... och då kan jag ju köpa ny kylning med... orkar inte ändra ordern, eftersom slöa db bara skulle bli ännu mer förvirrade och det skulle ta några veckor till :/

någon som vet vad db har för stepping inne nu förresten?