SweClockers drop!

Problem med MSI GTX 970

Permalänk
Medlem

Problem med MSI GTX 970

Tjenare,

Jag köpte ett MSI GeForce GTX 970 Gaming 4G nyligen för att uppgradera min dator;

Processor: Intel(R) Core(TM) i7-2600K CPU @ 3.40GHz (8 CPUs), ~3.4GHz
Memory: 8192MB RAM
Motherboard: ASUS P8P67 B3 Revision (EDIT: Skrev fel)
PSU: Fractal Design Tesla 650W
Graphic Card: GeForce GTX 660(tidigare)
OS: Windows 7 Home Premium 64-bit (6.1, Build 7601) Service Pack 1
BIOS: BIOS Date: 02/05/10 19:13:52 Ver: 08.00.10

Kortet kräver 6/8-pin strömkablar. Efter installationen så bootade inte datorn. Moderkortet har ström, men när jag startar den så snurrar fläktarna till och grafikkortet lyser till i ungefär 0.1-0.2 sek innan datorn slocknar igen. Prövade byta till 6/6-pin och bara 6-pin och med bara strömkabeln i för att se om det är på grund av brist av ström men det är ingen skillnad. Datorn startar utan grafikkortet ikopplat och jag kör just nu med mitt gamla graffe tills vidare.
Det jag har läst på forum är att eftersom jag har ett äldre kort nu (GTX 660) kan jag behöva en BIOS uppdatering med de nyare korten. Jag är osäker på vilken uppdatering exakt det skulle behöva och vill ogärna pilla för mycket i BIOS eftersom det är rätt riskabelt. Skulle verkligen uppskatta några idéer..

Permalänk
Medlem

Det är stor sannolikhet att det är en biosuppdatering du behöver göra.

Det moderkortet du har skrivit förresten är ett till amd så jag tror inte det är det du kör med om du har en intel cpu

Visa signatur

Amd Ryzen 5800x | Asus TUF Gaming B550 PRO | Intel Arc A750 | 2x16GB 3200Mhz Kingston FURY Beast DDR4 RGB | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

@Mac83: Hmm.. Men skulle det inte dö när BIOS startar då snarare än 0.2s efter man trycker på powerknappen?

Kollar på uppdateringar, men ASUS sida är ju en jungel när det gäller BIOS & Tools uppdateringar..

Väntar och ser om det finns något annat jag kan göra först, tack för svaret dock

EDIT: Nej det har du rätt i, det är moderkortet till min äldre dator.. *fixat*

Permalänk
Medlem
Skrivet av frerei:

@Mac83: Hmm.. Men skulle det inte dö när BIOS startar då snarare än 0.2s efter man trycker på powerknappen?

Kollar på uppdateringar, men ASUS sida är ju en jungel när det gäller BIOS & Tools uppdateringar..

Väntar och ser om det finns något annat jag kan göra först, tack för svaret dock

EDIT: Nej det har du rätt i, det är moderkortet till min äldre dator.. *fixat*

Gå in på deras support sida välj Linux sedan BIOS så hittar du nog bara BIOS filerna. Sedan bara att använda deras EZ-Flash genom USB. Easy as 3.1415

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

@Commander: Ska man formatera USB-minnet något? Läste om att folk fick problem om dom inte använde rätt format på drivisar och inte formaterade USB-minnet eller något liknande..

Permalänk
Medlem
Skrivet av frerei:

@Commander: Ska man formatera USB-minnet något? Läste om att folk fick problem om dom inte använde rätt format på drivisar och inte formaterade USB-minnet eller något liknande..

FAT32 men tror att vissa även klarar av NTFS men är osäker.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

FAT32 men tror att vissa även klarar av NTFS men är osäker.

Ok, kör med FAT32 då. Drivisarna är i ROM, men jag antar att det är det formatet man ska använda i EZ-flash..

Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Funkar inte med BIOS uppdatering heller. Så nu är det antingen graffet som är pajjt eller så är det mitt nätagg som är slitet. Men kan verkligen 3 år på en Fractal Design Tesla 650W få den att gå ner så mycket i prestanda? Det är ju ändå ett tier 3 PSU iaf..

Permalänk

Har du möjlighet att testa grafikkortet i en annan dator?

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 870 EVO 1TB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk

@frerei: Om du har möjlighet testa kortet i en annan dator/med ett annat PSU. En PSU ska normalt inte tappat så pass i prestanda men det skulle kunna vara problemt. Felsök så gott du kan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frerei:

Funkar inte med BIOS uppdatering heller. Så nu är det antingen graffet som är pajjt eller så är det mitt nätagg som är slitet. Men kan verkligen 3 år på en Fractal Design Tesla 650W få den att gå ner så mycket i prestanda? Det är ju ändå ett tier 3 PSU iaf..

Är det den äldre versionen av Tesla du har? Dvs inte Tesla R2?
Den äldre har nämligen 4x20A rälsar, så då måste du se till att all ström som kopplas från PSU till GPU inte går på någonting annat. Känns ju som att det borde funka i alla fall, men är det väldigt mycket på en räls så kan det vara värt att öppna upp manualen och kolla igenom kopplingarna lite.

Visa signatur

Case Phanteks Enthoo Pro CPU Intel i7 4790k @ 4.7GHz, Noctua NH-D15
GPU ASUS r9 290 DCII + Powercolor r9 290 Custom loop RAM Corsair Vengeance LP 1600MHz CL9 4x4GB
PSU EVGA 1000W GQ SSD Kingston V300 240GB HDD Seagate Barracuda 1TB
MOBO MSI z97s SLI Krait edition Screens BENQ GL2440 +X-Star DP2414LED

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Har du möjlighet att testa grafikkortet i en annan dator?

Jo, jag ska göra det med en polares dator så får vi se vad det är för strul.

Skrivet av borninbarcelona:

@frerei: Om du har möjlighet testa kortet i en annan dator/med ett annat PSU. En PSU ska normalt inte tappat så pass i prestanda men det skulle kunna vara problemt. Felsök så gott du kan.

-=-

Ska inte vara det nej..

Skrivet av Slarre:

Är det den äldre versionen av Tesla du har? Dvs inte Tesla R2?
Den äldre har nämligen 4x20A rälsar, så då måste du se till att all ström som kopplas från PSU till GPU inte går på någonting annat. Känns ju som att det borde funka i alla fall, men är det väldigt mycket på en räls så kan det vara värt att öppna upp manualen och kolla igenom kopplingarna lite.

Fractal Design Tesla 650W PSU 80+
ATX12V v2.2
EPS12V v2.91

Är den enda informationen jag har tyvärr, vet inte om det är en äldre version eller Tesla R2. Jag har två 8-pinnare som är delade 6+2 och dom är inte kopplade på något annat utan går direkt in i nätagget. Kortet har plats för en 8pin och 6pin, fick med mig en konverterare från 6-pin till 8-pin och jag prövade med den också utöver tidigare försök men det hjälpte inte heller..

Permalänk
Medlem
Skrivet av frerei:

Fractal Design Tesla 650W PSU 80+
ATX12V v2.2
EPS12V v2.91

Är den enda informationen jag har tyvärr, vet inte om det är en äldre version eller Tesla R2. Jag har två 8-pinnare som är delade 6+2 och dom är inte kopplade på något annat utan går direkt in i nätagget. Kortet har plats för en 8pin och 6pin, fick med mig en konverterare från 6-pin till 8-pin och jag prövade med den också utöver tidigare försök men det hjälpte inte heller..

Kolla på sidan av den fysiska nätdelen. Där står information om hur 12v-linan går.
Exempelvis så bör det stå någonting i stil med
12v
54A
Om det bara är en lina. Är det däremot flera linor så är det väldigt enkelt att se, då det brukar se ut någonting i stil med:
12v
20A 20A 20A 20A
eller
12v1 12v2 12v3 12v4
20A 20A 20A 20A

Har du bara en lina så ska det sköta sig själv helt enkelt, har du däremot två så behöver du titta i/ladda ner manual för att titta vilka sladdar som går vart. Det brukar som sagt inte vara några problem och speciellt inte när du har en nätdel som inte är modulär. Finns det en pci-e-sladd så ska den ju vara gjord för att gå till pci-e och inget annat.

Visa signatur

Case Phanteks Enthoo Pro CPU Intel i7 4790k @ 4.7GHz, Noctua NH-D15
GPU ASUS r9 290 DCII + Powercolor r9 290 Custom loop RAM Corsair Vengeance LP 1600MHz CL9 4x4GB
PSU EVGA 1000W GQ SSD Kingston V300 240GB HDD Seagate Barracuda 1TB
MOBO MSI z97s SLI Krait edition Screens BENQ GL2440 +X-Star DP2414LED

Permalänk
Medlem

Testa att resetta bios genom att ta bort batteriet som sitter någonstans på moderkortet. Klicka ur det o sen in igen. Typ som detta http://i.stack.imgur.com/Hp6Cz.png.

Permalänk
Medlem

Testade i min polares dator (han jobbar som IT-teknikner) och det funkade inte där heller och släppte den magiska röken... Det var definitivt defekt och jag ska reklamera graffet.. Slipper iaf köpa ny PSU...

Permalänk
Medlem
Skrivet av d3tonate:

Testa att resetta bios genom att ta bort batteriet som sitter någonstans på moderkortet. Klicka ur det o sen in igen. Typ som detta http://i.stack.imgur.com/Hp6Cz.png.

Det är CMOS du nollställer genom att ta ut batteriet inte BIOS. 😊

Skickades från m.sweclockers.com