Bluetooth 5.0 tillkännages den 16 juni

Trädvy Permalänk
Inhibitor
Registrerad
Dec 1999

Bluetooth 5.0 tillkännages den 16 juni

Standardiseringsorganisationen Bluetooth SIG fortsätter att vidareutveckla Bluetooth-tekniken i det tysta, och med version fem som presenteras nästa vecka utlovas stora nyheter.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppland
Registrerad
Dec 2009

Fördubblad räckvidd låter bra.. det är en stor nackdel med blåtands tekniken av idag..

CPU I5 2500K@4,6Ghz |EVGA GTX 1060 SC 11209p 3DMark |Ram 16GB CorsAir DDR3 Vengence |Antec P182| ASUS SaberTooth Z77 | SSD Intel 320 120GB |CorsAir 650W | Samsung 24" @1920*1200 | Win 10 Pro

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2012

Aj då! Då måste jag kanske köpa ny laptop och lur igen...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2013

Fan vad nice då kan man kanske se det som en standaRd till nästa generation flaggskeppstelefoner och BT-headset

Asrock 890gx Extreme3, Kingston hyperx blue 8gb @1333 mhz 4x2, Phenom ii x4 965 BE @4,0 ghz, Corsair AX 1500i, XFX 7970 ghz edition. WD Caviar Black hdd , Win 7 Pro, Corsair H100, Coolermaster Haf x.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Kristianstad
Registrerad
Maj 2016

Om min telefon har 4.0 Blåtand, då kan jag inte utnyttja te.x BT hörlurar med 5.0 BT?

I5 4690K@4GHZ||GA-Z97-HD3(rev. 2.1)||8GB 2,4GHZ RAM||G1 GTX970@1,5/2GHZ||250GB SSD||1TB HDD||CM V700 Guld||H440||NH-D15S|| Raijintek Morpheus||

http://i.imgur.com/AEvt5yT.jpg

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2011

Ni som jobbar inom IT och har bra koll på olika kommunikationstekniker; Hur ser framtiden ut för Blåtand? Hänger tekniken kvar bara för att den är så väletablerad eller ligger den fortfarande i framkant för kort-räckvidds-kommunikation?

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Aug 2003
Skrivet av SteelSeries86:

Om min telefon har 4.0 Blåtand, då kan jag inte utnyttja te.x BT hörlurar med 5.0 BT?

Hur långt är ett snöre?

Lite tidigt att säga något om det då de inte ens släppt på specifikationerna ännu men oftast brukar teknikerna vara bakåtkompatibla.
Däremot kommer du inte kunna använda 5.0 specifika funktioner.

Asus Z97 Pro Gamer | 4690k@4,5 ghz | 8GB Corsair XMS3 1600 CL8@2000 CL9 | EVGA 980ti FE | 2x280mm radiatorer | Samsung 850 Evo 500gb | EVGA G2 1000W | Func MS3 R2 | Tt eSports Meka G1 | Samsung S24D390 60hz@75hz |

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Kristianstad
Registrerad
Maj 2016
Skrivet av PeNMaX:

Hur långt är ett snöre?

Lite tidigt att säga något om det då de inte ens släppt på specifikationerna ännu men oftast brukar teknikerna vara bakåtkompatibla.
Däremot kommer du inte kunna använda 5.0 specifika funktioner.

Tack, då är det meningslöst att köpa ett par trådlösa hörlurar med 5.0 BT, då köper jag ett par med 4.0

I5 4690K@4GHZ||GA-Z97-HD3(rev. 2.1)||8GB 2,4GHZ RAM||G1 GTX970@1,5/2GHZ||250GB SSD||1TB HDD||CM V700 Guld||H440||NH-D15S|| Raijintek Morpheus||

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
På jobbet
Registrerad
Aug 2004

man kan ju hoppas att den stora nyheten är att dom lägger ner blåtand och satsar på nåt stabilare

Hemma hos mig är det numera en Apple-fri miljö..

Nätverk: UniFi Security Gateway, UniFi US-8, UniFi AP AC PRO... sen en äldre managerbar D-Link 18p.

Ljud: Pioneer SC-LX501. Triangle Plaisir 5.1. Onkyo Atmos Add-ons

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Nov 2010

Grymt Bluetooth används bara mer och mer, ett ännu strömsnålare läge skulle jag vilja ha. Men det är väl de där fysikens lagar som igen sätter stop för vad jag önskar mig.

i7 7700K & Ryzen 1800X. Båda har 64GB ram, 500 GB 960 Evo m.2. Grafikkort är något jag hittade i en container..

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Österbotten, Finland
Registrerad
Jul 2005
Skrivet av issue:

man kan ju hoppas att den stora nyheten är att dom lägger ner blåtand och satsar på nåt stabilare

Vad har du haft för stabilitets problem?
Tycker Bluetooth funkar klockrent, undantaget är på enskilda tillverkare.. Där antar jag problemet kan härledas till dåliga komponenter eller att de inte följer standarden. Sony och Asus jag ser på er. Sony Bluetooth Headset som spökar främst vid tal och Asus Bluetooth sticka som är bara långsam och värdelös latency..

Har inga problem med att köra Pulsbälte, Stegsensor och en bröstsensor som streamar live data till telefonen i realtid samtidigt som jag lyssnar på musik. Skulle inte Bluetooth tekniken vara stabil så skulle datan se ut som en EKG kurva.

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lidköping
Registrerad
Dec 2004
Skrivet av Wyver:

Vad har du haft för stabilitets problem?
Tycker Bluetooth funkar klockrent, undantaget är på enskilda tillverkare.. Där antar jag problemet kan härledas till dåliga komponenter eller att de inte följer standarden. Sony och Asus jag ser på er. Sony Bluetooth Headset som spökar främst vid tal och Asus Bluetooth sticka som är bara långsam och värdelös latency..

Har inga problem med att köra Pulsbälte, Stegsensor och en bröstsensor som streamar live data till telefonen i realtid samtidigt som jag lyssnar på musik. Skulle inte Bluetooth tekniken vara stabil så skulle datan se ut som en EKG kurva.

Kör själv väldigt mycket blåtandsenheter och har inte upplevt att jag har haft några problem på flera år, och den största orsaken är nog tyvärr dåliga komponenter eller brist på användarkunskapen.. ^_^

Quake2.se
< Quake2, QC - 97-18
< Retrogamer - 86-18
< BF3
< Bodybuilder - 03-18

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Mar 2014
Skrivet av SteelSeries86:

Tack, då är det meningslöst att köpa ett par trådlösa hörlurar med 5.0 BT, då köper jag ett par med 4.0

Varför inte köpa 5.0 ? De är bakåtkompatibla. och när du byter telefon nästa gång är det garanterat version 5.0 som gäller

**ASUS GL502VS (i7-7700HQ, GTX 1070, 16 GB ram, 512 GB M2, 120hz G-sync)**

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Kristianstad
Registrerad
Maj 2016
Skrivet av D1976:

Varför inte köpa 5.0 ? De är bakåtkompatibla. och när du byter telefon nästa gång är det garanterat version 5.0 som gäller

Sant, men jag köper ny mobil vart 5'e år eller nåt, min LG G3 köpte jag i våren 2016 så den får stå sig till 2020 Jag hade min HTC one X i 4 år eller nåt, innan min LG G3.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Österbotten, Finland
Registrerad
Jul 2005

@Mr.Berling:
Absolut är det så. Lite synd att Bluetooth 4.1 lär vara ytterst svårt att få att spela, för tillverkarna.. Speciellt funktionen att ha en enhet uppkopplad till flera enheter samtidigt, eller vidare förmedling av data.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
På jobbet
Registrerad
Aug 2004

@Wyver: har genom åren kommit i kontakt med ett stort antal headsets som vägrat funka. (jobbade tidigare som it-support)
när jag hjälpte damen att koppla hennes samsung med hennes fitbit så tog det en liten evighet innan de kunde paras ihop.
min gamla telefon var jag tvungen att para om med min jambox varje gång den skulle användas.
nu förvisso fungerar min lumia 950xl utmärkt med mitt band2 samt min bil, men jag har en kollega vars headset strular var och varannan gång han ska använda det.

har helt enkelt väldigt många väldigt dåliga erfarenheter med blåtand för att gilla det.

Hemma hos mig är det numera en Apple-fri miljö..

Nätverk: UniFi Security Gateway, UniFi US-8, UniFi AP AC PRO... sen en äldre managerbar D-Link 18p.

Ljud: Pioneer SC-LX501. Triangle Plaisir 5.1. Onkyo Atmos Add-ons

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Grycksbo
Registrerad
Feb 2010

Tänk att Bluetooth är kallat efter nånting historiskt från Sverige.

Nuvarande PC -> 4670k - 16GB RAM - GTX 980Ti - EVGA Supernova G2 750W
Uppgradering 2018 -> 6850k - MSI x99a Goodlike Gaming - 32GB@3000MHz - M.2 SSD - 2TB SSD
Konsoler -> PS4 Pro - Xbox One X

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norra Dalarna
Registrerad
Nov 2006

@Sebastian V: Nej, det är uppkallat efter Danmarks kung på den senare hälften av 900 talet Harald Blåtand om jag inte missminner mig

OnT: Kul att de utvecklar den tekniken vidare. Den fyller faktiskt en funktion, jag personligen har sällan haft problem med min BT enhter men det kan nog vara tillverkarrelaterat

Fyllde på lite

BenQ XL2420G G-Sync | Asus Z170 Pro Gaming | I7 6700K@4500000000Hz | Dominator DDR4 4x4gb@2850mhz | Asus GTX 970 Strix | Intel 520 2x180GB SSD, WD 4TiB RED och 3x4TiB i RAID-Z1,NAS4FREE | Lumia 930
Jag bad min vän skicka en tarball så jag kunde kompilera en app till min Android-testlur, det var visst inte Linux i alla fall...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Grycksbo
Registrerad
Feb 2010
Skrivet av chevrolet_malibu:

@Sebastian V: Nej, det är uppkallat efter Danmarks kung på den senare hälften av 900 talet Harald Blåtand om jag inte missminner mig

OnT: Kul att de utvecklar den tekniken vidare. Den fyller faktiskt en funktion, jag personligen har sällan haft problem med min BT enhter men det kan nog vara tillverkarrelaterat

Okej ah såg det nu.

Nuvarande PC -> 4670k - 16GB RAM - GTX 980Ti - EVGA Supernova G2 750W
Uppgradering 2018 -> 6850k - MSI x99a Goodlike Gaming - 32GB@3000MHz - M.2 SSD - 2TB SSD
Konsoler -> PS4 Pro - Xbox One X

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norra Dalarna
Registrerad
Nov 2006
Skrivet av Sebastian V:

Okej ah såg det nu.

Ja just det! Såg allt video du länkade Men du är ursäktad för du är Mas

Då ämnet ändå är Blåtand, någon mer än jag som saknar de första versionerna av blåtand?
Det var kanske inte BÄTTRE förr men bra mycket roligare

BenQ XL2420G G-Sync | Asus Z170 Pro Gaming | I7 6700K@4500000000Hz | Dominator DDR4 4x4gb@2850mhz | Asus GTX 970 Strix | Intel 520 2x180GB SSD, WD 4TiB RED och 3x4TiB i RAID-Z1,NAS4FREE | Lumia 930
Jag bad min vän skicka en tarball så jag kunde kompilera en app till min Android-testlur, det var visst inte Linux i alla fall...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
sundbyberg
Registrerad
Aug 2005

Den mest intressanta frågan för mig är om 5.0 är tillräckligt bra för att kunna utveckla trådlös VR... Förmodligen inte.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2003

Det enda som är bra med Blåtand är den coola blå lysdioden på T68i'n.. och att jag inte behöver någon sladd till Huvudmikrotelefonen. Blåtand är bra, till heaadset, tangentbord och pekdon men dessa behöver inte en ny standard.

Intel i7-4930K - Asus Rampage IV extreme - Corsair CMD16GX3M4A2400C9 16GB - 2x EVGA Titan X SC (Maxwell) SLI - 2x Intel 730K 480GB (raid1) - 2x WD Black 4TB (raid1) - WD Velociraptor 500GB - WD Green 2TB - Corsair K70 - Dell U3011 - Asus PG278Q - CM Storm Scout II

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Österbotten, Finland
Registrerad
Jul 2005

@microblaze:
Det finns hur mycket som helst inom Iot världen som behöver en uppdaterad Bluetooth standard...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2015

Hoppas starkt på en bättre obligatorisk ljudcodec för A2DP. Gärna något likvärdigt Sony LDAC eller aptX Lossless.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västra götaland
Registrerad
Sep 2012
Skrivet av jehuty:

Den mest intressanta frågan för mig är om 5.0 är tillräckligt bra för att kunna utveckla trådlös VR... Förmodligen inte.

Kan jag garantera dig att den inte har, iaf om du planerar att skicka en video ström. Bluetooth är verkligen inte gjort för hög bandbredd, för det har vi IEEE 802.11 som krossar den flerfaldigt i bandbredd. Det bluetooth är sjukt bra på är energianvändning där det ofta ligger på en hundradel utav IEEE 802.11.

Kan låta oavsiktligt aggressiv.
Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
65 14
Registrerad
Dec 2001

Alltid tyckt Blåtand är en gåta.. så fort telefon åker ner i fickan så tappar saker någon meter ifrån signal. Exempelvis hörlurar

Samsung 34'' ultrawide curved
Logitech MX master & Logitech g910
Creative SoundBlaster Katana

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2005

Har ingen koll här men hur är det med ljudkvalitet, 3,5mm vs Bluetooth?
Tidigare var det bättre ljud 3,5mm vs Bluetooth, är nyfiken på ifall det är bättre ljud idag.
Tills det har kommit bättre lurar dvs bra batteritid och smidiga lurarlurar. Mvh Pierre Gbg

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2007
Skrivet av Pierre232:

Tidigare var det bättre ljud 3,5mm vs Bluetooth, är nyfiken på ifall det är bättre ljud idag.
Tills det har kommit bättre lurar dvs bra batteritid och smidiga lurarlurar. Mvh Pierre Gbg

Skickades från m.sweclockers.com

Det beror på vilken ljudkrets som används. Dock är det inte riktigt rätt att jämföra digital och analog överföring av ljud.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2015
Skrivet av Pierre232:

Det beror på vilken codec som används. Den enda codec som är obligatorisk i standarden heter SBC och den ger rätt dålig ljudkvalitet. En proprietär tredjeparts-codec som är mycket bättre och ganska vanlig är aptX, men det är långt ifrån alla produkter som har stöd för det. När du streamar bluetooth-ljud till exempelvis bilstereon, trådlösa högtalare eller billigare bluetooth-hörlurar är det nästan alltid SBC som används, dvs dåligt ljud. Ska du köpa bluetooth-hörlurar, var noga med att de har stöd för aptX.

Sony har en codec som heter LDAC som bara fungerar mellan moderna Sony-produkter, men den ger nästan helt förlustfri 24-bit/96khz-ljudöverföring. aptX har en ny motsvarighet som heter "aptX Lossless" men väldigt få produkter har stöd för den i dagsläget.

Min förhoppning är att en modern codec blir en del av standarden så att den så småningom får stöd i samtliga nya produkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2013

Dubbel räckvidd?

Så man kommer nu att kunna ha BT-snäckan i höger öra samtidigt som man har telefonen i vänster bröstficka, utan att dom tappar kontakten varje gång man vrider på huvudet?

Det kommer att bli som rena StarTrek I framtiden!