Min lan/ethernet-sladd sitter STENHÅRT fast i porten på moderkortet. Kan jag skada porten?

Permalänk

Min lan/ethernet-sladd sitter STENHÅRT fast i porten på moderkortet. Kan jag skada porten?

Tja!

Jag har ett ASUS Z170-A moderkort och blev chockad när jag skulle dra ut lan/ethernet-kabeln ur porten. Den satt som berget! Fick ta i rejält (mer än jag vågar egentligen) för att få sladden ur porten, och till slut gick det men sladden FLÖG ut. Kan detta skada porten på något sätt? Är lite nojig för jag spelar mycket online. Hur vet man om porten tagit stryk? Sladden sitter i nu och det verkar funka som det ska.

Om den skulle paja i framtiden, är det lika bra med en USB -> ethernet adapter eller går man miste om prestanda där?

Permalänk
Medlem

Det finns en flärp man trycker på när man drar ut sladden, funkar den som den ska?

Visa signatur

Intel i5 13600K- RTX 3060 - 32 GB Corsair Vengeance 3000 MHz DDR4

Permalänk
Medlem

Du vet att det finns en säkring på kabel som du ska trycka ner samtidigt som du drar ut kabeln? Just checking.

Permalänk

Haha, ja, jag vet om säkringen/flappen och håller den maximalt intryckt men det krävs ändå mycket kraft och att man "gungar" kontakten ut. Plåten på chassit har påverkats lite nu ser jag, fick böja tillbaka två små remsor vid ena USB-kontakten som hade böjts.

Som sagt, hur funkar det med Ethernet-ingångar? Kan de försämras gradvis och börja ge sämre latency/packet loss eller går de sönder helt om de väl gör det?

Permalänk
Medlem

Detta har hänt mig med, i mitt fall var det med en router som gick lite varmt så den verkade värma upp kontakten rätt mycket, antar att materialet mjuknade och klibbade fast en aning. Dock var det bara på en specifik kabel, den måste helt enkelt varit någon millimeter (om ens det) tjockare än de övriga, kan ju varit något tillverkningsfel eller så. Du får se till att rucka försiktigt å inte bara slita rakt ut när du ska lossa på den. Det är säkert skadligt om du upprepar processen för många gånger, om inte annat så kan lödningarna som håller fast kontakten mot moderkortet bli glappa i längden. Tycker absolut du ska undersöka möjligheten att byta ut kabeln, testa med någon annan och se om den är lika seg. Om andra kablar är lika problematiska bör du kolla så att det inte fastnat något skräp i urtaget på moderkortet. Ta med routern eller något bort till datorn och jämför med en stark ficklampa så har du en bra referens för hur den ska se ut i normala fall.

Det du kan göra för att se om porten verkar skadad är att köra kommandot "netstat -e" i cmd (om du kör Windows), där ser du antalet fel (paket som fått sändas om, ifall porten är glapp lär det bli rätt mycket omsändningar som behövs och det drar såklart ner prestandan).

Kör på som vanligt med onlinespel, YouTube, ladda ner några filer eller något annat som utnyttjar nätverket ganska flitigt. När du gjort det i några timmar kan du köra kommandot som jag skrev ovan, så att datorn får lite tid på sig att generera statistik innan du kontrollerar (antar att siffrorna nollställs vid omstart).

USB-adapter brukar funka rätt bra, men det beror på vad man har för krav. Den vanligaste typen, en USB 2.0-adapter, har en teoretisk maxhastighet på 480Mbit/s, men nätverksutrusning körs i standardiserade hasigheter, så antagligen 100Mbit/s. Vad jag kan hitta om ditt moderkort så verkar det ha ett 1Gbit/s nätverksgränssnitt, så det skulle alltså bli 10 gånger långsammare (men dom flesta svenskar har väl inte mer än 100Mbit/s internetuppkoppling ändå, så begränsningen hamnar väl mest på ditt lokala nätverk om du använder ett sådant). Du kan ju också köpa en lite dyrare USB 3.0-adapter, de bör stödja 1Gbit/s precis som ditt moderkort.

Permalänk

@s0sdaf: Tack för ditt svar!

Mycket bra info där, ska prova det där med netstat -e!

Jag tänker också vad som skulle hända om moderkortets LAN-port gick sönder. Det är ett Intel I219-V lan chipset som sitter på mitt moderkort. Skulle t.ex. det här nätverkskortet vara bättre eller sämre för gaming?

https://www.inet.se/produkt/5401948/intel-gigabit-expi9301ct-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av DentonErko:

Jag tänker också vad som skulle hända om moderkortets LAN-port gick sönder. Det är ett Intel I219-V lan chipset som sitter på mitt moderkort. Skulle t.ex. det här nätverkskortet vara bättre eller sämre för gaming?

Det är möjligt att det kortet skulle kunna ge något bättre prestanda, beror på hur onboard-kortet fungerar. Vissa kort, som jag förstått det, drivs av CPUn medans andra har avlastning av ett dedikerat chip. Kortet du länkade bör ju falla i den senare kategorin tycker jag, men jag har ärligt talat inte så jättebra koll. Oavsett brukar inte skillnaden gå att märka av i praktiken, men är man typ E-sportare på elitnivå så vill man väl optimera allt som går att optimera för säkerhets skull (många bäckar små).

Minns annars att det fanns ett nätverkskort som hette Killer NIC som marknadsfördes som ett nätverkskort för gamers, det skulle tydligen förbättra förutsättningarna någon aning. Även där vill jag minnas att skillnaderna var försumbara i praktiken, av de testerna jag såg (det var dock några år sen nu, minns inte så väl).

Ofta får du mer än tillräcklig prestanda även med simpla, billiga integrerade nätverkskort. Kan tänka mig att USB 2.0-kort isåfall ger något sämre prestanda än de billigaste integrerade korten, men återigen tveksam om det är märkbart i praktiken så länge hårdvaran fungerar som det är tänkt.

Permalänk

Okej Bra att veta att det finns alternativ om något skulle gå snett med LAN-utgången. Jag körde några vändor med http://www.pingtest.net/, och nu senast fick jag resultatet 0% packet loss, 11 ms ping samt 1 ms jidder. Antar att man kan känna sig lugn? Borde väl ge utslag om något gått snett med ethernet-utgången?

Testade även netstat -e, och för mig blir det inga errors överhuvudtaget på "recieved", däremot på send blir det 1 error totalt, efter flera timmars användande. Är detta normalt kanske? Borde väl bli betydligt fler fel om något varit galet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DentonErko:

Okej Bra att veta att det finns alternativ om något skulle gå snett med LAN-utgången. Jag körde några vändor med http://www.pingtest.net/, och nu senast fick jag resultatet 0% packet loss, 11 ms ping samt 1 ms jidder. Antar att man kan känna sig lugn? Borde väl ge utslag om något gått snett med ethernet-utgången?

Testade även netstat -e, och för mig blir det inga errors överhuvudtaget på "recieved", däremot på send blir det 1 error totalt, efter flera timmars användande. Är detta normalt kanske? Borde väl bli betydligt fler fel om något varit galet?

Jag vet faktiskt inte hur många fel som är normalt, försökte söka lite men utan framgång. Men som referens har jag en maskin som varit igång 2 dygn i streck som jag använt Internet väldigt flitigt på under denna period. När jag kör kommandot så har jag totalt 0 fel.

Jag tror nog att siffran hade dragit iväg ganska högt om det verkligen hade blivit en skada på porten, men det är jättesvårt att säga bara sådär.

Någon mer kunnig kanske kan uttala sig?
Jag hade iallafall inte oroat mig och kört på som vanligt, bortsett från att få kabeln utbytt som jag sa tidigare.

Permalänk

@s0sdaf:

När jag kör netstat -e får jag nu 0 errors, datorn har stått på sedan 11 eller 12 typ. Så nu verkar det funka.

Kollar ping till routern med standardstorleken på packets (32) och där får jag inga fel heller. Däremot om jag ökar storleken får jag fler och fler fel och kör jag max storlek 64 000 bytes får jag 19% packet losses.

Jag kör kommandot ping 192.168.0.1 -t
Sedan låter jag den gå en stund och trycker på control + c när jag vill avbryta.

Där får jag inga fel.

Men om jag ökar storleken och skriver: ping 192.168.0.1 -l 65000 -t

då får jag 19% fel typ.

Permalänk
Medlem

Testa att koppla ur den nästa gång genom att trycka med en vanlig skruvmejsel istället, tryck spetsen så långt in du kan (utan att skada något), så brukar det funka.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DentonErko:

@s0sdaf:

När jag kör netstat -e får jag nu 0 errors, datorn har stått på sedan 11 eller 12 typ. Så nu verkar det funka.

Kollar ping till routern med standardstorleken på packets (32) och där får jag inga fel heller. Däremot om jag ökar storleken får jag fler och fler fel och kör jag max storlek 64 000 bytes får jag 19% packet losses.

Jag kör kommandot ping 192.168.0.1 -t
Sedan låter jag den gå en stund och trycker på control + c när jag vill avbryta.

Där får jag inga fel.

Men om jag ökar storleken och skriver: ping 192.168.0.1 -l 65000 -t

då får jag 19% fel typ.

Vet inte mycket om Ping så kan inte hjälpa dig där tyvärr (inte mycket mer än det grundläggande konceptet), överlåter också det till de mer kunniga.
Men det låter ju bra att du inte ser fler errors i netstat iallafall

Permalänk
Medlem
Skrivet av DentonErko:

Suck... Alla moderna nic:ar klarar gaming.
Du behöver inte byta till ngt annat nic såvida det onboard är trasigt.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 128GB, Suprim 4080 Super, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Har inte läst alla poster men om du har problem med att få ut sladden och du har sånt där "externt skydd" så ta bort det, det suger oftast. Så sladden bara spärras av den vanliga plastpiggen som sitter på själva rj45an. Många har extra skydd som sitter fast i själva sladden. Det brukar bara göra så att man knappt får ur skiten. Eller så är rj45an lite defekt så den inte sitter/passar som den skall. Och i kombination med mikrometer expansion pga värme så ...

Enda orsaken att ev byta nic är för att de som är inbyggda belastar cpun typ realtek grejer. De är billiga av en orsak Men har du något av bättre kvalite så behövs det inte, och för gaming så behöver du inte byta något. Bara om du har mycket (och tung) trafik så kan det vara en fördel.

Visa signatur

.

Permalänk

Verkar hänga väldigt mycket på packet size. Kör jag runt 1500 funkar det fint än så länge, därefter spårar det ur. Spelar detta någon roll? Jag tänker mest på gaming, typ CS och Overwatch. Har inte märkt av någon direkt lagg där, men man blir ju nojjig eftersom man hört att packet loss är dåligt. Kör dessa spel på större packets än 1500 bytes?