Detta har hänt mig med, i mitt fall var det med en router som gick lite varmt så den verkade värma upp kontakten rätt mycket, antar att materialet mjuknade och klibbade fast en aning. Dock var det bara på en specifik kabel, den måste helt enkelt varit någon millimeter (om ens det) tjockare än de övriga, kan ju varit något tillverkningsfel eller så. Du får se till att rucka försiktigt å inte bara slita rakt ut när du ska lossa på den. Det är säkert skadligt om du upprepar processen för många gånger, om inte annat så kan lödningarna som håller fast kontakten mot moderkortet bli glappa i längden. Tycker absolut du ska undersöka möjligheten att byta ut kabeln, testa med någon annan och se om den är lika seg. Om andra kablar är lika problematiska bör du kolla så att det inte fastnat något skräp i urtaget på moderkortet. Ta med routern eller något bort till datorn och jämför med en stark ficklampa så har du en bra referens för hur den ska se ut i normala fall.
Det du kan göra för att se om porten verkar skadad är att köra kommandot "netstat -e" i cmd (om du kör Windows), där ser du antalet fel (paket som fått sändas om, ifall porten är glapp lär det bli rätt mycket omsändningar som behövs och det drar såklart ner prestandan).
Kör på som vanligt med onlinespel, YouTube, ladda ner några filer eller något annat som utnyttjar nätverket ganska flitigt. När du gjort det i några timmar kan du köra kommandot som jag skrev ovan, så att datorn får lite tid på sig att generera statistik innan du kontrollerar (antar att siffrorna nollställs vid omstart).
USB-adapter brukar funka rätt bra, men det beror på vad man har för krav. Den vanligaste typen, en USB 2.0-adapter, har en teoretisk maxhastighet på 480Mbit/s, men nätverksutrusning körs i standardiserade hasigheter, så antagligen 100Mbit/s. Vad jag kan hitta om ditt moderkort så verkar det ha ett 1Gbit/s nätverksgränssnitt, så det skulle alltså bli 10 gånger långsammare (men dom flesta svenskar har väl inte mer än 100Mbit/s internetuppkoppling ändå, så begränsningen hamnar väl mest på ditt lokala nätverk om du använder ett sådant). Du kan ju också köpa en lite dyrare USB 3.0-adapter, de bör stödja 1Gbit/s precis som ditt moderkort.