Kan någon förklara significant bits på ett enkelt sätt?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2004

Kan någon förklara significant bits på ett enkelt sätt?

Jag har läst artiklarna på wiki flera gånger och kollat youtube videos men jag fattar fortfarande inte...

https://en.wikipedia.org/wiki/Least_significant_bit

Har förstått det som att "most significant" är den längst till vänster och "least" den till höger. Men förstår inte VAD det är, vad är syftet, significant bits dyker upp hela tiden i olika sammanhang och det gör mig frustrerad att jag inte kan sätta det i något sorts kontext vad det faktiskt är.

TACK. Explain like I'm five.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2005

Enklast är väl att köra en direkt analog referens, det är en märkbar skillnad mellan 4.0 och 40.0°C, men inte lika relevant mellan 40.0 och 41.0°C. Som vi grupperar siffror sätts den som gör störst skillnad längt till vänster och minst skillnad längst till höger. På samma sätt är det digitalt, tappar du bort den minst relevanta biten förändrar det inte det totala värdet i särskilt hög grad.

Q9450 @ 3.5 GHz | GTX 770 | 6GB OCZ Reaper | Abit IP35 Pro | Auzentech X-Meridian | Dell U2412M

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av Gremanz:

Jag har läst artiklarna på wiki flera gånger och kollat youtube videos men jag fattar fortfarande inte...

Har förstått det som att "most significant" är den längst till vänster och "least" den till höger. Men förstår inte VAD det är, vad är syftet, significant bits dyker upp hela tiden i olika sammanhang och det gör mig frustrerad att jag inte kan sätta det i något sorts kontext vad det faktiskt är.

Tänk på MSB som högst värde istället.
Och det har såklart bara nån relevans om man faktiskt pratar om binära tal
Tror att uttrycket existerar p.g.a. den binära strängen inte alltid läses av från vänster till höger.
Till skillnad från vårat decimalsystem som ju alltid har högsta värdet längst till vänster.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Malmö
Registrerad
Apr 2007
Skrivet av Gremanz:

Jag gissar på att du kan det där med vad en bit och en byte är och att datorn bara använder ettor och nollor för allt språk.

Jag skulle gissa på att det handlar om en språkförståelsefråga här ;).
Most significant och list significant bit här handlar inte om vilken siffra som är mer eller mindre värdefull utan om hur stort värde biten motsvarar. Ordet significant kan betyda betydelsefull, men det kan också betyda stor eller storhet.

Det wikipediaartikeln beskriver är samma regler som för alla andra tal. Exempelvis talet 4327 Där är siffran längs till vänster (4) störst eftersom den representerar tusental och siffran längst till höger (7) är minst då den representerar ental.

Samma sak gäller alltså för ett binärtal, exempelvis: 10110010 där siffran längst till vänster är markör för den största delen av talet och siffran längst till höger är markör för det mista värdet av talet.

🖥 → Ryzen 5 2600@4,1ghz • Gainward RTX 2070 • 16GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC (mITX)
💻 → SurfacePro 3 [i5 • 4GB ddr3 • keybaord + pen]
🖱 → Corsair m65 white / ⌨ → pok3r nordic white
📱 → Oneplus6
🎧 → Sennheiser momentum wireless & Logitech g930

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Nov 2010

Det finns olika sammanhang man kan använda uttrycken LSB och MSB, av typ 110 av 100 fall brukar det vara least significant bit och inte byte. Då är det också enklast att just se på binär representation av något.

Om vi tar värdet 10101011 så kan det betyda väldigt mycket för att avkoda detta bör man veta saker som vilken tecken som är MSB, där det är mycket vanligt inom datorkommunikation (t.ex modus RTU ) att MSB faktiskt ligger till höger och inte vänster som man annars trodde och är van med från grundskolan.

Inom datorkommunikation kan man sedan dela upp ett värde till att beröra olika saker.
T.ex om man från en viss adress läser ut värdet:
0110 1110 1001 1101 0010 0010 0001 0001
Så kan det vara för två helt olika enheter, där man gör en splitt på mitten. Detta för att man ofta inom datorkommunikation skickar en 16bitars int och då är det slöseri på brandbredd att ej använda hela värdet.

*edit*
Jag förstår inte riktigt vad du ej förstår, då MSB och LSB bara talar om varifrån man kan räkna bit ifrån. Talet 1578, så ser de flesta att 1an har den högsta positionen och på sätt och viss skulle kunna kalla för MSB.

Inom datorteknik så är inte allt värden tal, där värdet: 1010 1011 kan betyda vad som helst. Är det ett tal och MSB är längst åt vänster så är det precis samma sak som vid vanlig matte.
Men ibland så är det styrning för olika saker, ta ett larm som exempel. Där det kan stå att bit 0 visar förvarsellarm, bit 1 brandlarm, bit 3 fellarm, där man genom bit 4 kan inaktivera larmet, bit 5 kvittera larmet osv. För att då veta var bit 1, 2, 3 osv finns så måste man veta var LSB/MSB finns. (sedan andra saker men det är utanför området)