Permalänk
Medlem

Eizo Flexscan EV2455

Dags för ny skärm.
Spanat in denna men informationen som finns på nätet är väldigt begränsad.

https://www.komplett.se/product/863382/datorutrustning/bildsk...

Är det någon på forumet som har denna skärm?
Av det jag kan hitta ska det vara god kvalité, lite buggig FW men annars helt ok.
Sitter med en Dell u2211h nu som börjar bli till åren, antar att allt är bättre på marknaden idag...

Permalänk
Inaktiv

Vad vill du göra med skärmen och vad har du för budget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Vad vill du göra med skärmen och vad har du för budget?

Inte så mycket egentligen. Surfa, spela lite då och då (Ej FPS), office. Men framförallt ska den vara snygg, stilren och passa in i hemmet. Därför jag spanat in den vita Eizo-skärmen, mycket tack vare att den är just vit. Ca 4000kr bör väl duga till en OK skärm?

Permalänk
Medlem

Vi kör med Eizo Flexscan EV2450 på jobbet (antar att det är en tidigare variant av skärmen du tittat på) och de är faktiskt helt okej.
Det är en IPS-panel, färgerna som återges varierar däremot ganska kraftigt beroende på ingångskälla.
Displayport ger bäst färg av det jag har märkt, då via DVI så blir det oftast en gulare nyans på allt som ska vara vitt.
Vet inte om detta kan bero på våra dockningsstationer som används eller om det gäller skärmarna generellt, men jag vill ändå höja ett finger för det, utifall att.

I övrigt så tycker jag att det är en trevligt skärm, jag gillar den slimmade designen på kanterna, även fast bildytan inte går hela vägen ut.
Om den typen av skärm duger till många av våra användare, däribland designers, så skulle jag tro att den passar även dig.

60Hz hade jag personligen inte hoppat på om du ska använda den för spel, men det är säkerligen en ren vanesak från att ha 144Hz hemma

Visa signatur

:: Fractal Design Define 7 :: ASUS Prime Z490-A :: Intel i9 10900K @ 5 GHz :: Corsair 32GB RAM @ 3600Mhz CL18 :: Kingston A2000 1TB M2 :: MSI RTX 3080 Gaming X Trio... :: Seasonic Focus PX 750W 80+ Platinum :: Noctua NH-D15 chromax.black ::

Permalänk
Medlem
Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Brunbeck:

Det är en IPS-panel, färgerna som återges varierar däremot ganska kraftigt beroende på ingångskälla.
Displayport ger bäst färg av det jag har märkt, då via DVI så blir det oftast en gulare nyans på allt som ska vara vitt.
Vet inte om detta kan bero på våra dockningsstationer som används eller om det gäller skärmarna generellt, men jag vill ändå höja ett finger för det, utifall att.

Innehållet i bilden, den rena 8-bitars RGB-data som överförs, är normalt exakt densamma när du kör digital anslutning. Så att en skärm visar gulare nyans med exempelvis DVI brukar handla om att skärmen helt enkelt står inställd i menyerna på att visa en gulare nyans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Innehållet i bilden, den rena 8-bitars RGB-data som överförs, är normalt exakt densamma när du kör digital anslutning. Så att en skärm visar gulare nyans med exempelvis DVI brukar handla om att skärmen helt enkelt står inställd i menyerna på att visa en gulare nyans.

Jo jag vet, men jag sitter med två stycken av dessa skärmar framför mig just nu, båda kopplade till dockningsstation och går via DP samt DVI.
Den som är kopplad via DVI får mycket gulare färg, jag har labbat runt i inställningarna fler gånger om för att säkerställa att inställningarna är desamma och att ingen skärm är inställd olikt den andra.
Likförbannat är den ena skärmen svagt gulare än den andra

Det verkar dessutom finnas någon ljussensor på skärmen, men jag har ställt upp skärmarna bredvid varandra på samma skrivbord med ljuset riktat från samma håll och det är ändå skillnad.

Jag blir inte klok på det, men jag överlever eftersom jag inte har betalat en krona för någon av skärmarna

Visa signatur

:: Fractal Design Define 7 :: ASUS Prime Z490-A :: Intel i9 10900K @ 5 GHz :: Corsair 32GB RAM @ 3600Mhz CL18 :: Kingston A2000 1TB M2 :: MSI RTX 3080 Gaming X Trio... :: Seasonic Focus PX 750W 80+ Platinum :: Noctua NH-D15 chromax.black ::

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brunbeck:

Vi kör med Eizo Flexscan EV2450 på jobbet (antar att det är en tidigare variant av skärmen du tittat på) och de är faktiskt helt okej.
Det är en IPS-panel, färgerna som återges varierar däremot ganska kraftigt beroende på ingångskälla.
Displayport ger bäst färg av det jag har märkt, då via DVI så blir det oftast en gulare nyans på allt som ska vara vitt.
Vet inte om detta kan bero på våra dockningsstationer som används eller om det gäller skärmarna generellt, men jag vill ändå höja ett finger för det, utifall att.

I övrigt så tycker jag att det är en trevligt skärm, jag gillar den slimmade designen på kanterna, även fast bildytan inte går hela vägen ut.
Om den typen av skärm duger till många av våra användare, däribland designers, så skulle jag tro att den passar även dig.

60Hz hade jag personligen inte hoppat på om du ska använda den för spel, men det är säkerligen en ren vanesak från att ha 144Hz hemma

Det låter ju onekligen som en skärm jag kommer vara nöjd med!
Jag läste ett betyg av en användare som sa att om skärmen gick i sparläge/slocknade så var han tvungen att starta om hela datorn för att få den att fungera igen. Tänkte att det måste vara någon miss med hans drivrutiner men det verkade enligt honom som att detta berodde på skärmens FW? Något du har erfarenhet av?

Tackar! Nu säger mig inte all data om skärmen sådär jättemycket för mig. Men låg IPS-glow och snabb responstid uppskattas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av el30:

Jag läste ett betyg av en användare som sa att om skärmen gick i sparläge/slocknade så var han tvungen att starta om hela datorn för att få den att fungera igen. Tänkte att det måste vara någon miss med hans drivrutiner men det verkade enligt honom som att detta berodde på skärmens FW? Något du har erfarenhet av?

Har aldrig stött på det problemet hittills.
Vi har just nu utrullning p.g.a EoL på skärmar och har inte sett det problemet en enda gång.

Det är runt 2800 användare på mitt kontor, jag jobbar som supportsnubbe med hårdvara, hittills har ingen klagat på det.
Så det låter mer som ett lokalt problem, vet inte om det kan vara något med windows 10 iofs, vi kör 7an på jobbet än så länge.
Jag hade själv lite problem med sömnläge och displayport med min dator hemma och windows 10, kan vara något sådant problem.

Skärmen i sig, för att hålla sig kort, tror jag verkligen inte det är fel på

Visa signatur

:: Fractal Design Define 7 :: ASUS Prime Z490-A :: Intel i9 10900K @ 5 GHz :: Corsair 32GB RAM @ 3600Mhz CL18 :: Kingston A2000 1TB M2 :: MSI RTX 3080 Gaming X Trio... :: Seasonic Focus PX 750W 80+ Platinum :: Noctua NH-D15 chromax.black ::