Permalänk
Medlem
Skrivet av Totteman:

Eftersom jag anser att jag har lite koll på energibranschen så kommer jag att satsa på området "förnybar energi", dvs inte kol och olja.

Några specifika bolag du har tänkt investera i?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Några specifika bolag du har tänkt investera i?

Blir Proethos Fond via Avanza...enkelt tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Totteman:

Blir Proethos Fond via Avanza...enkelt tycker jag.

Inte precis en super bra fond sett ur avkastning med minus resultat på 3 års basis mot 50-75% mot vanliga index fonder

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Inte precis en super bra fond sett ur avkastning med minus resultat på 3 års basis mot 50-75% mot vanliga index fonder

Tack...har inte investerat nu, men ska det...snart vänder det

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Dator: Ryzen 5700x3d - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Dell Optiplex CasaOS Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 1000 Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, Renault Zoe 52kwh Edition One
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 20Kw/20Kwh

Permalänk
Skrivet av pompado:

Hej!

Är det någon som har en pengamaskin eller passiv inkomst.
Inte nödvändigt att utveckla exakt vad eftersom det kan vara känsligt.
Men ni som gör 1000 kr eller mer netto per månad får gärna berätta lite.
Typ vad som omsätts för att göra den aktuella summan.

MVH

Är 22 år, student, +78k i år, börskapital 680k. Det bara växer så det knakar, enkla pengar det här med indexfonder

Det finns givetvis extraknäck som också ger inkomst, tex hyra ut skylift. Men avkastningen är sällan mycket bättre än börsen och kräver dessutom att man lägger ner mycket mer tid på det

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HickeHiskelig:

Det bara växer så det knakar, enkla pengar det här med indexfonder

Nu har du och många andra yngre knappt upplevt några större nedgångar på börsen.
Det går bra tills det går dåligt...men på lång sikt så.

Permalänk
Skrivet av Bozzeta:

Nu har du och många andra yngre knappt upplevt några större nedgångar på börsen.
Det går bra tills det går dåligt...men på lång sikt så.

enkla pengar på lång sikt. bara att luta sig tillbaka med is i magen. det är 90 år sedan börsen kraschade såpass hårt att det gjorde ont på riktigt, annars brukar den återhämta sig inom några år, och då är det bara att köpa mer, ganska enkel regel att följa. för övrigt låg jag back 50k under covid när jag började men det har ju löst sig så att säga, men det var ju inte mycket till krasch

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem

enkla pengar på lång sikt. bara att luta sig tillbaka med is i magen. det är 90 år sedan börsen kraschade såpass hårt att det gjorde ont på riktigt

Säg det till någon av oss som var med när it-bubblan sprack… absolut, återhämtning kom, men det tog tid och det var rejält deppigt där några år och svårt att ha tillräckligt med is i magen. Särskilt när man samtidigt blev av med jobbet. Lätt att vara kaxig så länge pengarna fortsätter att komma in… svårare när man ska betala boende och mat utan jobb.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Säg det till någon av oss som var med när it-bubblan sprack… absolut, återhämtning kom, men det tog tid och det var rejält deppigt där några år och svårt att ha tillräckligt med is i magen. Särskilt när man samtidigt blev av med jobbet. Lätt att vara kaxig så länge pengarna fortsätter att komma in… svårare när man ska betala boende och mat utan jobb.

Kanske kommer en ny påminnelse nu. Nikkei ner över 5 procent idag.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 // Macbook Pro 14" 2021 //MacbookPro M4Pro 12/16 late 2024 24GB/1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av xollerx:

Nyttan med pengar avtar med åldern, barnen flyttar hemifrån & så sitter man där med fet villa värd några mille + investeringar. Många som dör med stora mängder kapital, sen är det mer clickbait i media att skriva om fattigpensionärer. Dom finns, men det är desto vanligare att folk går ur tiden med mycket cash.

Finns case där rika pensionärer har urkass relation till sina barn & anlitar en jurist för att "dom små fanskapen" ska få lida efter att man går bort. Istället för att planera hur barnen ska få dela på kapitalet gör man en plan för hur ungarna ska bråka om pengarna. Sjukt men lite underhållande att lyssna på, hör flera såna stories

Nej det är inte clickbait eftersom statistiken kring fattigpensionärer visar att antalet stiger, och det är trenden som är intressant.
Den totala pensionen under perioden 2003-2020 sjunkit från 86 procent till 73 procent av slutlönen. Inte så kul när inflationen rusat. När de som är unga idag ska ta pension så är väl den siffran på 10% eller något.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Kanske kommer en ny påminnelse nu. Nikkei ner över 5 procent idag.

Säkert bara mindre justering, krävs någon överhettad marknad som luften går ut totalt för något liknande it-bubblan eller fastighetskrisen på 90-talet. AI är väl en kandidat, men tycker personligen det ändå är mer återhållsamt jämfört med it-bubblan då det räckte att säga något och ha tre ppt slides för att få investerare att kasta pengar på en.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Kraftiga nedgångar i Japan igen. Även Sydkorea ordentligt ner. Spännande.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Rött för mig idag. Funderar på att ta ut en del vinster och återinvestera senare.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Rött för mig idag. Funderar på att ta ut en del vinster och återinvestera senare.

Varför gjorde du inte det förra veckan? Dina vinster var högre då.

Permalänk
Medlem

Ja, jag har löpande sålt av nästan allt jag har i icke pensionsrelaterade sparanden inför ett eventuellt husköp. Har några riktigt långa puckar kvar, men annars allt på sparkonto. Har suttit och varit sur över det senaste månaden för några av mina stora poster fortsatte upp efter jag sålt, men samtliga av dom är nu nere under vad jag sålde för.

Husköp verkar långt bort nu då vi inte får lägenheten såld och hushållen verkar inte superoptimistiska direkt. Så får se om vi kanske ska tänka om, sitta på lägenheten ett par år till och kanske kunna göra någon slags tajming av marknaden om det blir en ordentlig dip neråt nu.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Trevligt med sommarrea 🍻

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Idag får man blunda och istället titta på juli, tror inte augusti-sammanfattningen blir särskilt munter läsning...

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Trevligt med sommarrea 🍻

Knivhandskar rekommenderas.

Permalänk
Medlem

Jag gör som under dippen när pandemin kom och när ryssen startade sitt krig - köper.

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Idag får man blunda och istället titta på juli, tror inte augusti-sammanfattningen blir särskilt munter läsning...
<Uppladdad bildlänk>

Var hittar man den där på sin sida?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Var hittar man den där på sin sida?

Analys, Min Månad

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Analys, Min Månad

Tack!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Varför gjorde du inte det förra veckan? Dina vinster var högre då.

Japanbörsen gick ner KRAFTIGT IDAG. Och drog med sig Sthlmbörsen och andra. Så var det inte förra veckan. Du kan läsa mer här: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/gwklO1/blodrott-pa-varld...

Visa signatur

Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT

Permalänk
Medlem

Själv ändrar jag inte min strategi alls. Fortsätter att investera varje månad precis som alltid.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Hedersmedlem

Japanbörsen gick ner KRAFTIGT IDAG. Och drog med sig Sthlmbörsen och andra. Så var det inte förra veckan. Du kan läsa mer här: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/gwklO1/blodrott-pa-varld...

Jag misstänker att det var en pik till "timing the market".
För några år sedan brukade jag sälja när börsen gick ner och sen köpa in igen när det stabiliserats... men det var också orsaken till att jag i princip låg på +/- 0 efter några år. Var med om nedgångar, och missade de största uppgångarna.
Nu kör jag månadssparande och låter allt annat vara, går mycket bättre.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Börserna gick väl inte sådär fantastiskt bra i fredags heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Jag misstänker att det var en pik till "timing the market".
För några år sedan brukade jag sälja när börsen gick ner och sen köpa in igen när det stabiliserats... men det var också orsaken till att jag i princip låg på +/- 0 efter några år. Var med om nedgångar, och missade de största uppgångarna.
Nu kör jag månadssparande och låter allt annat vara, går mycket bättre.

Okej jag fattade inte den piken. Förra veckan var en del plus och en del minus. Men idag allt rött i princip
Nu har jag ju bara sålt sånt jag ligger plus på, då jag är rädd nedgången ska fortsätta.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är 22 år, student, +78k i år, börskapital 680k. Det bara växer så det knakar, enkla pengar det här med indexfonder

Så hur mycket har du tappat nu, 40k förra veckan?

Permalänk
Medlem

Okej jag fattade inte den piken. Förra veckan var en del plus och en del minus. Men idag allt rött i princip
Nu har jag ju bara sålt sånt jag ligger plus på, då jag är rädd nedgången ska fortsätta.

Är det inte bättre att sälja aktierna som du inte längre tror på?