SweClockers drop!

Vilket eftermarknads 1070 ska man välja?

Permalänk

Vilket eftermarknads 1070 ska man välja?

Hej, jag planerar att köpa ett GTX 1070 att uppgradera från mitt gamla goa GTX 560ti
just nu tittar jag på EVGAs FTW 1070 ACX 3.0 men har upptäckt att den verkar ha mest värmeutveckling av alla som blev jämförda (Källa), så nu undrar jag: vilket gtx 1070 ska jag köpa? har inte direkt tänkt att överklocka och har ett Corsair CX600M (600w) brons som nätaggregat.

Tack i förväg till alla som läser detta!

Permalänk
Medlem

Palit verkar vara populära, prestera bra och är dessutom billigast. Tänk dock på att kortet tar upp tre platser och att du endast får två års garanti.

Visa signatur

FD North | Gigabyte B650 AORUS Elite AX v2 | 9800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Corsair Vengeance 6000MHz CL30 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | LG 42" C4

Permalänk
Visa signatur

| CPU: Intel i7 2600K 4,5Ghz | CPU-Kylare: Corsair H60 | MB: Gigabyte G1.SNIPER |
| GPU: Asus GTX 980ti DC3 OC | RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 16GB |
| PSU: Corsair AX850 | Chassi: FD Define Mini C |
| SSD: Samsung EVO 850 250gb, Samsung EVO 850 500gb |
| Lagring: WD Caviar Green 3x2TB 1x4TB |

Permalänk

@erixonjkpg: Tackar så mycket, jag tror jag kanske byter till asus 1070 OC:n

Permalänk
Medlem
Skrivet av the_glizer:

Hej, jag planerar att köpa ett GTX 1070 att uppgradera från mitt gamla goa GTX 560ti
just nu tittar jag på EVGAs FTW 1070 ACX 3.0 men har upptäckt att den verkar ha mest värmeutveckling av alla som blev jämförda (Källa), så nu undrar jag: vilket gtx 1070 ska jag köpa? har inte direkt tänkt att överklocka och har ett Corsair CX600M (600w) brons som nätaggregat.

MSI GTX 1070 Gaming, utan tvekan. Det enda kortet som kör en eftermarknadskylare men som även kör samma princip med kylflänsen som stockkylare, dvs horisontella fins istället för vertikala så att en stor del av varmlyften transporteras ut ur lådan. De andra bara vispar runt all varmluft.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Är det 1440 skärm du har???Om du kör 1080P så är det 480/470 eller 1060 som funkar minst lika bra för betydligt mindre pengar. (1060 har inget stöd för SLI så du vet) Ett AMD 470 levererar minst 60bps i 1080 på max i nästan alla spel och det kostar endast 2100kr

Värdeminskningen på 1070/1080 kommer vara brutal se bara 980/980TI. 980 från 5200kr till 2600 på 3 månader inte så kul att äga ett sådant kort

Jag skulle fundera minst 2 ggr innan om det är värt det för den lilla extra prestanda som 1070 ger. mot AMD 470/480

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Har ett 1070 från Evga ftw edition, aldrig haft ett tystare kort! Helt otroligt bra faktiskt! Valde mellan det och asus strix, men enligt flera tester var Evga kortet tystare. Har inte plats för 2.5platskylare, så andra kort var inte aktuella

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

MSI GTX 1070 Gaming, utan tvekan. Det enda kortet som kör en eftermarknadskylare men som även kör samma princip med kylflänsen som stockkylare, dvs horisontella fins istället för vertikala så att en stor del av varmlyften transporteras ut ur lådan. De andra bara vispar runt all varmluft.

Dom flesta har minst 1 fläkt som insug/tillluft och 1 fläkt som utblås/frånluft så den värmen kommer försvinna ut ganska fort.

Jag hade kört på asus strix korten. Lite dyrare men mitt 1060 strix driver diablo3 i 1080p max inställningar och gör det helt passivt, ingen utav de 3 fläktarna snurrar. Grymt imponerande.

Mvh

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
STORAGE 2x Samsung 990 PRO 2Tb 1x Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mogwaii:

Dom flesta har minst 1 fläkt som insug/tillluft och 1 fläkt som utblås/frånluft så den värmen kommer försvinna ut ganska fort.

Jag hade kört på asus strix korten. Lite dyrare men mitt 1060 strix driver diablo3 i 1080p max inställningar och gör det helt passivt, ingen utav de 3 fläktarna snurrar. Grymt imponerande.

Mvh

Tror inte du riktigt förstår vad jag skrev. Självklart har de flesta ventilation i sin låda, men då ett grafikkort när det gäller tredjepartskylare skyfflar ut varmluft någon centimeter ifrån sina egna fläktar blir det ju också så att varmluften sugs in igen. Släpps däremot värmen ut vid kortsidorna är det längre i från fläktarna samt att hälften av luften går direkt ut ur lådan vid bakstycket så är det absolut att föredra. Min processor går betydligt svalare när det finns mindre varmluft i lådan, och det lär nog stämma med de flesta andra konfigurationer.

ASUS strix är säkert ett bra kort men personligen föredrar jag kort med horisontella fins på kylflänsen, fördelarna är alltför påtagliga.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Är det 1440 skärm du har???Om du kör 1080P så är det 480/470 eller 1060 som funkar minst lika bra för betydligt mindre pengar. (1060 har inget stöd för SLI så du vet) Ett AMD 470 levererar minst 60bps i 1080 på max i nästan alla spel och det kostar endast 2100kr

Värdeminskningen på 1070/1080 kommer vara brutal se bara 980/980TI. 980 från 5200kr till 2600 på 3 månader inte så kul att äga ett sådant kort

Jag skulle fundera minst 2 ggr innan om det är värt det för den lilla extra prestanda som 1070 ger. mot AMD 470/480

Det beror helt på vad man har för krav men RX480/GTX1060 är absolut ett alternativ för många potentiella köpare. Visst är det en rätt stor prisskillnad mellan korten men för pris i förhållande till prestanda är 1070 förmodligen det mest prisvärda kortet just nu (speciellt om man köper de billigaste modellerna).

Redan vid 1080p har RX480 svårt att prestera 60fps vilket är ett krav för de flesta idag. Då är det dessutom ett nylanserat kort vi talar om så har man tänkt vänta ett par år innan nästa uppgradering så kommer nog 480n att få det svettigt.
(Källa: http://www.sweclockers.com/test/22310-amd-radeon-rx-480-8-gb )

Att gamla produkter reas ut när en ersättare dyker upp är inget ovanligt och gäller alla sorters produkter egentligen.
Köper man något till fullpris kort inpå releasen av nyare och bättre produkter får man nog räkna med en skaplig värdeminskning...

Visa signatur

FD North | Gigabyte B650 AORUS Elite AX v2 | 9800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Corsair Vengeance 6000MHz CL30 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | LG 42" C4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Tror inte du riktigt förstår vad jag skrev. Självklart har de flesta ventilation i sin låda, men då ett grafikkort när det gäller tredjepartskylare skyfflar ut varmluft någon centimeter ifrån sina egna fläktar blir det ju också så att varmluften sugs in igen. Släpps däremot värmen ut vid kortsidorna är det längre i från fläktarna samt att hälften av luften går direkt ut ur lådan vid bakstycket så är det absolut att föredra. Min processor går betydligt svalare när det finns mindre varmluft i lådan, och det lär nog stämma med de flesta andra konfigurationer.

ASUS strix är säkert ett bra kort men personligen föredrar jag kort med horisontella fins på kylflänsen, fördelarna är alltför påtagliga.

Den typ utav kylare brukar oftast föredras när man kör sli då värmen förs ut bakom korten, och inte under nästa kort.

Får du problem med din cpu pga en 3e parts kylare som vispar runt värmen så har du andra problem.

Jag har byggt datorer sen ca 1992 och haft de flesta typer utav Pc , med olika kylnings lösningar och jag har då aldrig haft problem med att en 3e parts kylare skulle påverka min cpu i den grad att prestandan försämras.

Låter som du har för liten låda eller dåligt luftflöde i din låda.

Jag förstår vad du menar , jag menar bara att det ska inte påverka prestandan på datorn om den är rätt planerad i kabeldragning/luftfllöde rätt chassi för datorn.

Undantag micro pc lösningar och sli.

mvh

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mogwaii:

Den typ utav kylare brukar oftast föredras när man kör sli då värmen förs ut bakom korten, och inte under nästa kort.

Får du problem med din cpu pga en 3e parts kylare som vispar runt värmen så har du andra problem.

Jag har byggt datorer sen ca 1992 och haft de flesta typer utav Pc , med olika kylnings lösningar och jag har då aldrig haft problem med att en 3e parts kylare skulle påverka min cpu i den grad att prestandan försämras.

Låter som du har för liten låda eller dåligt luftflöde i din låda.

Jag förstår vad du menar , jag menar bara att det ska inte påverka prestandan på datorn om den är rätt planerad i kabeldragning/luftfllöde rätt chassi för datorn.

Undantag micro pc lösningar och sli.

mvh

Sa aldrig att jag hade problem, bara att den typen av kylare jag förespråkar är bättre.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Sa aldrig att jag hade problem, bara att den typen av kylare jag förespråkar är bättre.

Låter den mindre?
Kyler den mer?

Borde vara de mest avgörande faktorer för att säga att den är bättre än andras kylare.

Att du tycker det är bättre för att du spekulerar att den tar in mindre uppvärmd luft som redan kylt flänsarna anser jag inte är orsak tillräckligt för att säga att det är den bästa kylaren.

Då får man klocka 2 kort lika mycket med samma volt och hålla samma db o sen mäta gpu temp på de olika korten , då får man fram vilken kylare som är bäst.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Gämför man msi 1080 gaming x och asus 1080 strix så är asus 8 grader kallare i full last o skilljer bara 2-3db , sänker man fläktarna till msi kortets temp kurva blir säkert asus likvärdigt eller tystare?

Säger inte att msi gaming har en dålig kylare men tycker att man ska ha övertygande fakta om man ska utnämna en produkt till Bästa " bättre än andra" produkter.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mogwaii:

Låter den mindre?
Kyler den mer?

Borde vara de mest avgörande faktorer för att säga att den är bättre än andras kylare.

Att du tycker det är bättre för att du spekulerar att den tar in mindre uppvärmd luft som redan kylt flänsarna anser jag inte är orsak tillräckligt för att säga att det är den bästa kylaren.

Då får man klocka 2 kort lika mycket med samma volt och hålla samma db o sen mäta gpu temp på de olika korten , då får man fram vilken kylare som är bäst.

Det skulle vi nog kunna dividera om hela kvällen. MSI's kylare kyler erkänt bra och tyst och ligger ofta i topp, så det gör knappast saken sämre att de har en smartare design på finsen på kylflänsen än andra tillverkare. Men föredrar du att få mer varmluft runtvispad i ditt chassi är det helt ok för mig, det gör sannolikt enbart max 5 grader på CPU:n om du har luftkylare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mogwaii:

Gämför man msi 1080 gaming x och asus 1080 strix så är asus 8 grader kallare i full last o skilljer bara 2-3db , sänker man fläktarna till msi kortets temp kurva blir säkert asus likvärdigt eller tystare?

Säger inte att msi gaming har en dålig kylare men tycker att man ska ha övertygande fakta om man ska utnämna en produkt till Bästa " bättre än andra" produkter.

2-3db är ganska mycket, ljudskalan skalar inte linjärt. 2db extra kan i olika fall betyda upp mot dubbelt så högt ljud. Samt som sagt så tror jag inte att det gör saken sämre att MSI's design transporterar ut mer varmluft ur chassit än andras.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Det skulle vi nog kunna dividera om hela kvällen. MSI's kylare kyler erkänt bra och tyst och ligger ofta i topp, så det gör knappast saken sämre att de har en smartare design på finsen på kylflänsen än andra tillverkare. Men föredrar du att få mer varmluft runtvispad i ditt chassi är det helt ok för mig, det gör sannolikt enbart max 5 grader på CPU:n om du har luftkylare.

Att det skulle göra 5 grader har jag svårt o tro,allt beror klart på flödet i lådan, själv har jag en lite enklare tornkylare för 5-600kr och min 6600k @4.5ghz håller ca 58-65c i load vilket jag tycker är bra, jag har märkbart bra flöde i min låda, define r5.

Och 2-3db är mer än vad man tror håller jag med om, men 8 graders skillnad på korten är rätt mycket också, som dessutom kan göra endel på DB om man sänker fläkten till motsvarigheten av msi kortet håller.

Vi behöver inte diskutera detta mer då vi tycker olika och kan ej komma fram till vilken som är bästa kylaren då dess förutsättningar för att kunna göra sådant test inte finns.Du tycker det är den bästa kylaren, ok för mig, jag tycker inte det. Jag hade valt asus strix.

Ska man ha en bra och tyst kylning på sina komponenter så hade jag rekommenderat riktig vattenkylning som jag hade i min förra rigg, dvs om man har kunskap,pengar och viljan att underhålla en dator och kolla efter läckage då o då.

Mvh

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mogwaii:

Att det skulle göra 5 grader har jag svårt o tro,allt beror klart på flödet i lådan, själv har jag en lite enklare tornkylare för 5-600kr och min 6600k @4.5ghz håller ca 58-65c i load vilket jag tycker är bra, jag har märkbart bra flöde i min låda, define r5.

Och 2-3db är mer än vad man tror håller jag med om, men 8 graders skillnad på korten är rätt mycket också, som dessutom kan göra endel på DB om man sänker fläkten till motsvarigheten av msi kortet håller.

Vi behöver inte diskutera detta mer då vi tycker olika och kan ej komma fram till vilken som är bästa kylaren då dess förutsättningar för att kunna göra sådant test inte finns.Du tycker det är den bästa kylaren, ok för mig, jag tycker inte det. Jag hade valt asus strix.

Ska man ha en bra och tyst kylning på sina komponenter så hade jag rekommenderat riktig vattenkylning som jag hade i min förra rigg, dvs om man har kunskap,pengar och viljan att underhålla en dator och kolla efter läckage då o då.

Mvh

Det är ganska vanligt att de flesta tycker att deras egna köp är det bästa, inget konstigt med det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

480 klarar inte 60fps i de flesta nya grafikintensiva spel idag ens, vad babblar du om?

Permalänk
Medlem

ska du inte överklocka nu eller i framtiden är alla gtx1070 bra
vist att korten kommer att dyka i värde när nya vassa kort kommer men så får man leva med.

Har själv två st MSI GeForce GTX 1070 8GB Sea Hawk EK X i hb sli sli bryggan fick jag med nya moderkortet
är hel nöjd med korten.
Ps har kvar mina gamla gtx970 som också är vattenkylda i andra datorn dom är fina än i full hd

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Det är ganska vanligt att de flesta tycker att deras egna köp är det bästa, inget konstigt med det.

Min är knappast bästa. Har innan min nuvarande burk hela tiden haft det senaste mer eller mindre.Har nu en pause från dator världen så datorn jag har nu är för mina barn och lite äldre spel.
Jag baserar mina inköp på omdömme från andra tester på nätet och kompisar som jobbar med it och it inköp och min egen kunskap om komponenterna.Datorer har länge varet en prioriterad och dyr hobby för mig i över 20år, dags att prioritera lite annat ett tag.

Mvh

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mogwaii:

Min är knappast bästa. Har innan min nuvarande burk hela tiden haft det senaste mer eller mindre.Har nu en pause från dator världen så datorn jag har nu är för mina barn och lite äldre spel.
Jag baserar mina inköp på omdömme från andra tester på nätet och kompisar som jobbar med it och it inköp och min egen kunskap om komponenterna.Datorer har länge varet en prioriterad och dyr hobby för mig i över 20år, dags att prioritera lite annat ett tag.

Mvh

Förståeligt. En rolig hobby är viktig, familjen är ännu viktigare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag valde ett Gigabyte GTX 1070 Windforce OCX2, mest för att det var bland de billigaste eftermarknadskorten. Låter i princip ingenting... Tror inte det spelar så stor roll vilket man än tar om det inte är någon speciell tillverkare eller modell som man suktar efter. Tror inte jag haft en så tyst gamingburk förut förövrigt.

Visa signatur

SSUPD Meshlicious Black, Arctic Liquid Freezer III 280 RGB, i7-14700K, ASrock z790 mITX Lightning, 32GB DDR5 6000mHz, Kingston KC3000 M.2 SSD 2TB, WD BLACK M.2 SSD 1TB, PNY CS900 SATA 2TB, Gigabyte GeForce RTX 5070 12GB Windforce OC SFF, Corsair SF750 Platinum ATX 3.0, 750w, Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

Jag har ett MSI GTX 1070 Gaming X, Den är tyst och kall. Den passar bra till ett rött datorbygge. Annars så har jag hört mycket gott om Palits kort! Dom värkar också vara tysta och kalla, priset på dom är också väldigt bra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av the_glizer:

Kan säga direkt att det där testet stämmer inte. Mitt FTW är runt 63-68 grader varmt i load på standard klockfrekvenser.
Samt att det är det tystades kort jag någonsin ägt.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Inaktiv

Skulle definitivt välja EVGA, oavsett utseende eller "horisontella fins" som det snackas om i tråden. Deras garanti slår allting med hästlängder.

Permalänk

Okej, tack så mycket allesammans för denna mycket informationsrika tråden! Jag tror endå att det lutar mot asus strix fabriksöverklockade kort för att få den där extra lilla krämen, som jag tycker det är värt för det extra 200kr det kostar, hade planerat att köra det med en Benq XL2720Z (144hz 1080p) för er som undrade över detta. Tack igen och önskar er alla höga FPS och låga temperaturer.