Löjliga raid fuderingar

Permalänk
Medlem

Löjliga raid fuderingar

Hej,
jag tänkte på om man kan ha 2 grafikkort, 2 750 intel 1,2 Tb pcie ssd och en 950 m.2 samsung ssd, för det skulle bli 44 pcie lanes. och hur funkar Raid 0? det dubblar farten och de får samma total storlek?

har en 5960x btw så 40 pcie lanes
EDIT: specs i sidfoten

Visa signatur

intel i7 5960X - MSI X99A Godlike Gaming - 32GB Trident Z DDR4 - EVGA 1070ti - AX1500i - intel 750 ssd 1.2tb - Enthoo Primo SE Red - Bitspower & EKWB cooling

Permalänk
Medlem

Kort svar på raiden, raid 1 = spegling samma utrymme som den minsta disken (det är dock rekommenderat att ha samma storlek och gärna samma typ av disk, märke/modell etc) Raid0 ger dubbla utrymmesmängden. Men ifall en disk pajjar i raid1 så har du fortfarande en kvar att köra systemet på. I raid 0 dör hela skiten.

Längre svar:
Du får bättre prestanda. Men med 2 st SSD blir det inte dubbelt så snabbt. Men har du ändå 2 disakr över så varför inte. Men tänk på att om en disk pajjar/eller datan på den blir corrupt så skiter sig hela raiden = du kommer ingenstans och måste ominstallera. Sen beror det på vad du har för moderkort (det i sidfoten?) Tänkte på raidkontrollern. Men antar du vill få ut lite extra för spelen? Jag skulle nog hellre tagit raid1 istället. Lite sämre prestanda mot raid0 men resten ebara fördelar. Enligt mig så väger de fördelarna upp nackdelen, hastigheten. Läshastigheten är knappt märkbar skillnad, beroende på kontroller återigen. Men normalt så kan du läsa från 2 diskar samtidigt, som raid0. Men om du ändå tänkt ominstallera (vilket blir mer eller mindre ett krav om du ska gå över till raid) så prova båda och kör nån benchmark för att se om just du får någon ökning i de båda raidsen. Den absolut ändå orsaken att köra raid0 är om du har mekaniska diskar då kan du få en bättre boost. Eller om du måste dubbla utrymmet. Men i dina specs ser det inte ut som att totala diskutrymmet borde vara nån flaskhals för ditt bruk?

Dubbla graffekort går ju absolut förutsatt att du har stöd för det på moderkortet Samt nätdel som pallar med att driva båda.

Edit: Om du tänkt köpa en disk till enbart för raidens skull så tycker jag nog att det inte är värt det. Men har du en likadan liggandes så kör på Kommer inte ge dig någon wow-upplevelse. Vill du ha mera kräm i din redan krämiga dator så skulle ett nytt graffekort göra mer verkan. Flertalet tester jag sett så ger det mera prestanda att köpa ett Dyrt bra kort än 2 lite sämre. Beroende på vad du har sen innan

Vill du se benchmarks så googla på: raid1 vs raid0 benchmark så kan du se vad testerna visar.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Kort svar på raiden, raid 1 = spegling samma utrymme som den minsta disken (det är dock rekommenderat att ha samma storlek och gärna samma typ av disk, märke/modell etc) Raid0 ger dubbla utrymmesmängden. Men ifall en disk pajjar i raid1 så har du fortfarande en kvar att köra systemet på. I raid 0 dör hela skiten.

Längre svar:
Du får bättre prestanda. Men med 2 st SSD blir det inte dubbelt så snabbt. Men har du ändå 2 disakr över så varför inte. Men tänk på att om en disk pajjar/eller datan på den blir corrupt så skiter sig hela raiden = du kommer ingenstans och måste ominstallera. Sen beror det på vad du har för moderkort (det i sidfoten?) Tänkte på raidkontrollern. Men antar du vill få ut lite extra för spelen? Jag skulle nog hellre tagit raid1 istället. Lite sämre prestanda mot raid0 men resten ebara fördelar. Enligt mig så väger de fördelarna upp nackdelen, hastigheten. Läshastigheten är knappt märkbar skillnad, beroende på kontroller återigen. Men normalt så kan du läsa från 2 diskar samtidigt, som raid0. Men om du ändå tänkt ominstallera (vilket blir mer eller mindre ett krav om du ska gå över till raid) så prova båda och kör nån benchmark för att se om just du får någon ökning i de båda raidsen. Den absolut ändå orsaken att köra raid0 är om du har mekaniska diskar då kan du få en bättre boost. Eller om du måste dubbla utrymmet. Men i dina specs ser det inte ut som att totala diskutrymmet borde vara nån flaskhals för ditt bruk?

Dubbla graffekort går ju absolut förutsatt att du har stöd för det på moderkortet Samt nätdel som pallar med att driva båda.

Edit: Om du tänkt köpa en disk till enbart för raidens skull så tycker jag nog att det inte är värt det. Men har du en likadan liggandes så kör på Kommer inte ge dig någon wow-upplevelse. Vill du ha mera kräm i din redan krämiga dator så skulle ett nytt graffekort göra mer verkan. Flertalet tester jag sett så ger det mera prestanda att köpa ett Dyrt bra kort än 2 lite sämre. Beroende på vad du har sen innan

Vill du se benchmarks så googla på: raid1 vs raid0 benchmark så kan du se vad testerna visar.

Jag har tänkt att köpa ett till likadant grafikkort och vatten kyla dem, så att jag kan överklocka dem. Jag funderade på raid 0 för att de här diskarna är löjligt säkra. och går det typ att kunna backupa dem övernatten till en annan disk eller nåt liknande?

Går det att använda 44 lanes av 40 dock? behöver grafikkorten alla 16 var i sli?

Visa signatur

intel i7 5960X - MSI X99A Godlike Gaming - 32GB Trident Z DDR4 - EVGA 1070ti - AX1500i - intel 750 ssd 1.2tb - Enthoo Primo SE Red - Bitspower & EKWB cooling

Permalänk
Medlem

@Hagusen:
Raid 0 är spegling. Skriver du något till ena, skrivs det till andra också, kapaciteten är alltså densamma som en disk. Skrivhastighet är alltså bibehållen, läshastighet är teoretiskt fördubblad då den kan läsa från båda samtidigt. Kraschar den ena, har du den andra som backup.

Raid 1 är 50/50. Skriver hälften på en och hälften på andra, så du får den sammanlagda kapaciteten också. Teoretiskt fördubblad skrivhastighet och läsning då den läser hälften från båda. Kraschar en är halva datan förlorad och den andra obrukbar och värdelös.

Permalänk
Medlem

Själv kör jag RAID0 på två Kingston-diskar och har haft det igång i över två år utan problem. Men som tidigare nämnt finns det en viss risk med att de går sönder, och när det handlar om SSD-diskar får man inte så där enormt märkbar skillnad i vardaglig prestanda. Den största skillnaden märks i sekventiella överföringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

@Hagusen:
Raid 0 är spegling. Skriver du något till ena, skrivs det till andra också, kapaciteten är alltså densamma som en disk. Skrivhastighet är alltså bibehållen, läshastighet är teoretiskt fördubblad då den kan läsa från båda samtidigt. Kraschar den ena, har du den andra som backup.

Raid 1 är 50/50. Skriver hälften på en och hälften på andra, så du får den sammanlagda kapaciteten också. Teoretiskt fördubblad skrivhastighet och läsning då den läser hälften från båda. Kraschar en är halva datan förlorad och den andra obrukbar och värdelös.

Du min vän har vänt på det hela.

RAID 0 är stripe medan RAID 1 är mirror.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 9950x3d, Radeon RX 7900 XTX, 64GB RAM, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

@Hagusen:

Tvärtom ja

Visa signatur

WS: R7 5800X, 128GB, Suprim 4080 Super, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

@_niko_: @iller: Haha just det, tvärt om var det jag

Permalänk
Skrivet av Hagusen:

Hej,
jag tänkte på om man kan ha 2 grafikkort, 2 750 intel 1,2 Tb pcie ssd och en 950 m.2 samsung ssd, för det skulle bli 44 pcie lanes. och hur funkar Raid 0? det dubblar farten och de får samma total storlek?

har en 5960x btw så 40 pcie lanes
EDIT: specs i sidfoten

Till att börja med måste du kolla hur PCI-lanes fördelas, kan vara så att det inte går att dela perfekt mot dina delar och då kommer någon att ha lite för mycket och någon annan för lite.

Vad det gäller raid så är RAID 0 (stripe) vilket innebär minsta disken i storlek * antalet diskar = kapaciteten är summan av samtliga diskar som om dom alla vore den minsta disken i storlek. Därför är det bäst att ha samtliga diskar i samma hastighet och samma storlek. I en RAID 0 så är samtliga diskar bara en större disk med högre hastighet. Det är däremot omöjligt att återställa en RAID 0.

RAID 1 (mirror) är 2 diskar där den ena är en exakt kopia av den andra, vilket inte ska tolkas som en backup, eftersom det endast är det i realtid. Vilket innebär att det enda en RAID 1 skyddar mot är fysiska fel. Med andra ord kommer ett virus eller logiskt fel i filsystemet att påverka båda diskarna samtidigt. Klantar du dig och raderar fel mapp eller skriver över en fil så är det samma fel på båda diskarna.

Det enda du kan skydda med en RAID 1 är att systemet inte fastnar och kan stängas av snyggt när en disk går sönder fysiskt. I det fallet hinner du oftast till en butik för en ny disk att sätta i för att automatiskt återfå en RAID1 Tänk på att du måste fortfarande ha separata backuper för att skydda mot virus och dina egna misstag.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Fundering? Hur ser det ut på gamingbrädorna samt vanliga moderkort med dubbla PCI-e, är alla pci-e x16 nu? Eller kan det fortfarande vara så att port 1 (0) är x16 medans 2 är 8 osv?

Visa signatur

.

Permalänk

utnyttja båda diskarnas läshastighet så raid 1 har fått en stor förbättring

Tidigare var det bara en fördel med raid 1 reduktions ingen annan fördel, men nu har man börjat kunna utnyttja båda diskarnas läshastighet så raid 1 har fått en stor förbättring, det är läshastigheten som normalt är det viktigaste om man inte även behöver en extremt hög skrivhastighet med!