Dator startar ej, fläkt snurrar i en halv sekund.

Permalänk

Dator startar ej, fläkt snurrar i en halv sekund.

Tjenare, vaknade och skulle satte på datorn i morse. Märkte då att ingen utav mina fläktar på grafikkortet gick, så jag stängde av datorn. Bytte plats på grafikkortet ett snäpp upp, kopplade sedan in det och försökte starta datorn.

Men då går den ej igång utan bakre chassifläkten som är inkopplad direkt till nätagget snurrar i en halv sekund men inga andra fläktar i datorn rör sig. Har testat resetta CMOS och bytt batteri/byta plats på ram minnen och kopplat ur/in ALLA kablar till moderkortet men fortfarande samma resultat. Alla delar är nya i datorn och har fungerat felfritt i ca 1 månad.

Är moderkortet defekt? Har även provat en "jumpstart" men får samma resultat.

Asus Z170 Pro Gaming
Intel 6700k (överklockad till 4,5 GHz)
Asus STRIX RX480 8GB
8gb hyperx 2133Mhz
750CM corsair nätagg
NXZT H440W chassi

Permalänk
Medlem

@tuffing123:
Prova med ett annat grafik-kort om du har tillgång till ett.
Annars kan du ta bort det, datorn kommer naturligtvis inte starta upp, d.v.s du kommer inte få någon bild (om inte moderkortet har inbyggd grafik), men om det är grafik-kortet som bråkar och inte moderkortet, så bör alla fläktar etc. gå igång ändå.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Skrivet av Belzader:

@tuffing123:
Prova med ett annat grafik-kort om du har tillgång till ett.
Annars kan du ta bort det, datorn kommer naturligtvis inte starta upp, d.v.s du kommer inte få någon bild, men om det är grafik-kortet som bråkar och inte moderkortet, så bör alla fläktar etc. gå igång ändå.

Har redan testat att starta utan det och köra med det inbyggda, samma resultat. :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av tuffing123:

Har redan testat att starta utan det och köra med det inbyggda, samma resultat. :/

Låter onekligen som moderkortet har dött då.
Visserligen kan fel på CPU också hindra uppstart, men enligt min erfarenhet så går alla fläktar upp på max då, men inget mer händer.

Kan ju iofs. vara nätdelen som inte fungerar/går igång som den skall.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Hade du testat att Jumpstarta bara PSU'n?

Visa signatur

| Stationär: 6900 XT, 5800X3D | Laptop: Asus UX32A | Nas: Synology DS1813+ | Smarthem: Homey |

Permalänk
Medlem

Felet kan ligga i någon utav de resterande delarna.

Det du kan börja med är att köra utan RAM. tror knappast det är det som spökar men bara för att utesluta det. Blir det någon skillnad?

Om nej så måste du välja att prova annat moderkort/processor/nätagg.

Jag hade ett liknande fall på min dator, jag bytte nätagg och då fungerade det igen. Men jag satsar på att det är antingen nätagget eller moderkortet.

Du kan även prova att cleara CMOS. Ta reda på vad ditt moderkort heter och sedan googlar du upp "how to clear CMOS on XXXXXXXX"

Visa signatur

Gaming :Define R5 | X370-PRO | Ryzen 2600 | RTX2080 | 16GB DDR4 3200MHz 14CL | SSD: 960 EVO M.2 500GB & 850 PRO 500GB
Media: Node 304 | B350m | Ryzen 2700X | 16GB DDR4 | 24TB HDD | 870 EVO NvME 500GB

Permalänk
Skrivet av Lolpold:

Hade du testat att Jumpstarta bara PSU'n?

Nej

Skrivet av Ohdear:

Felet kan ligga i någon utav de resterande delarna.

Det du kan börja med är att köra utan RAM. tror knappast det är det som spökar men bara för att utesluta det. Blir det någon skillnad?

Om nej så måste du välja att prova annat moderkort/processor/nätagg.

Jag hade ett liknande fall på min dator, jag bytte nätagg och då fungerade det igen. Men jag satsar på att det är antingen nätagget eller moderkortet.

Du kan även prova att cleara CMOS. Ta reda på vad ditt moderkort heter och sedan googlar du upp "how to clear CMOS on XXXXXXXX"

Har även testat köra igång datorn med 1 ramsticka samt i olika slots.

Permalänk
Medlem

@tuffing123: Testa att tjuvstarta nätagget, och se om det går igång (d.v.s. om dess fläkt snurrar). Om fläkten inte snurrar så vet du att det är nätagget som har dött. Om nätagget visar livstecken så kan det ändå vara det som är trasigt, bara att felet inte visar sig förrän nätagget behöver driva en lite tyngre last.

Vad är det förresten för nätagg du har? Corsair 750CM existerar inte, menar du kanske CX750M?

Permalänk
Medlem

Låter som PSU problem. Jag haft några maskiner som uppfört sig på samma sätt. Ny PSU var lösningen.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Skrivet av perost:

@tuffing123: Testa att tjuvstarta nätagget, och se om det går igång (d.v.s. om dess fläkt snurrar). Om fläkten inte snurrar så vet du att det är nätagget som har dött. Om nätagget visar livstecken så kan det ändå vara det som är trasigt, bara att felet inte visar sig förrän nätagget behöver driva en lite tyngre last.

Vad är det förresten för nätagg du har? Corsair 750CM existerar inte, menar du kanske CX750M?

Ska testa det nu, ah precis CX750M. Så mycket siffror och bokstäver att hålla kolla på

Permalänk

Har nu testat att ta ur hela moderkortet och har dubbelkollat distanserna och monterat dit det igen, samma resultat. Får bli att köpa ett nytt nätagg helt enkelt.

Permalänk

Fick gå ner på stan och köpa mig ett nytt nätagg, nu funkar den igen