Permalänk

Ska uppdatera, åsikter?

CPU: AMD FX9590
Kylare: Noctua NH-D15
GPU: Gigabyte GeForce GTX1080 Windforce OC
Moderkort: Gigabyte GA-970-GAMING
RAM: Corsair Vengeance LP 2x8GB 1600MHz
Nätagg: EVGA SuperNOVA 850 G2
Möjligtvis även en SSD: Samsung 850 EVO Series 250GB

Har ett Fractal Design R4 och en hårddisk

Några åsikter?
Framförallt funderar jag på om kylaren räcker för en 9590, eller om jag ska kolla på vattenkylning.

Permalänk

Ska du verkligen ha 9590? Känns inte prisvärt i dagen läge med AMD:s värsting.

Vet inte om vattenkylning (AIO alltså) egentligen är mer effektivt än D15. Tester visar att de är relativt nära i prestanda, och D15 är tystare.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk

@heffaklumpmamma: Ok, några rekommendationer på processor?

Tänkte framförallt på 9590 + D15 framförallt eftersom både cache och klocka är större/snabbare än en 6700K för ungefär samma pris, åtminstone på netonnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Some_Random_Dude:

@heffaklumpmamma: Ok, några rekommendationer på processor?

Lite svårt att bilda uppfattning om vilka delar du redan har. Har du AM3+ kort redan? Annars 6600k/6700k med tillhörande moderkort. Om du ska ha en AM3+ processor skulle jag satsa på 8320 med en trevlig överklock, men skulle som sagt endast överväga detta alternativ om jag redan hade den plattformen, och även då är det tveksamt.

Permalänk

@kronwalled: Har ett gammalt ASUS P8z77V LK som jag ändå tänkte byta ut, egentligen är det väl ett nybygge bortsätt från chassit

Permalänk
Skrivet av Some_Random_Dude:

@heffaklumpmamma: Ok, några rekommendationer på processor?

Tänkte framförallt på 9590 + D15 framförallt eftersom både cache och klocka är större/snabbare än en 6700K för ungefär samma pris, åtminstone på netonnet.

FX 9590 är idag den snabbaste konsumentprocessorn från AMD men eftersom den bygger på en föråldrad arkitektur så presterar den inte alls lika bra som en intel 6700k utan i bästa fall där alla 8 kärnor kan arbeta effektivt brukar den hamna runt core i5 i prestanda. Den är enligt mig inte ett prisvärt köp om du inte redan har en bra kylare och ett påkostat AM3+ moderkort (vilket du behöver med tanke på 220w tdp) och vill uppgradera ifrån en FX 6000 eller 4000 serien har du redan en FX 8000 serie processor kan du lika gärna överklocka den till 9590s hastighet.
Jag hade själv fram tills nyligen en FX 9590.
Sedan är jag väldigt tveksam till att det moderkortet ens klarar av en 9590 det ser inte ut att ha särskilt bra VRM kylning.

Ska du köpa ett nytt system så är det i dagsläget Intel du ska kika på kanske blir ändringar på detta nästa år

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

@jOnÄTÄn: Ok tack för förklaring

Permalänk
Medlem
Skrivet av Some_Random_Dude:

@heffaklumpmamma: Ok, några rekommendationer på processor?

Tänkte framförallt på 9590 + D15 framförallt eftersom både cache och klocka är större/snabbare än en 6700K för ungefär samma pris, åtminstone på netonnet.

AMD har inte släppt några nya prestandaprocessorer på några år, de ansåg inte att Bulldozer/Piledriver var något att bygga sin framtid på så de la allt krut på att bygga en helt ny processorarkitektur från grunden istället. Det är 4 år sedan de släppte Piledriver som processorn du länkar till är byggd på.
Om ett par månader så kommer deras helt nya arkitektur Zen. Ska vara väldigt mycket snabbare per Hz och ha 8-kärnor och HT i konsumentutförandet. Det ryktas om att prestandaserien släpps redan i December och att övriga segment följer efter tidigt 2017.

Permalänk

@Some_Random_Dude: Vad ska du använda systemet till, svårt att bidra med bra feedback utan att veta syftet. Utan blir mer generell sådan då som att Intel när det gäller prestanda på processorer i dagsläget.

Så spelar du? Vilka spel? I 1010 p, 1440 p?
Programmerar du eller håller på design, musik produktion?

Permalänk

@Some_Random_Dude: Du kan inte bara gå på specifikationerna när du köper datordelar, här kan du se benchmark tester från när den kom ut: http://www.anandtech.com/show/8316/amds-5-ghz-turbo-cpu-in-re....

Permalänk

För att förtydliga, framförallt spelar jag. Men jag håller i viss mån också på med programmering

Permalänk
Skrivet av Some_Random_Dude:

För att förtydliga, framförallt spelar jag. Men jag håller i viss mån också på med programmering

Då tycker jag en I7 ur 6000 serien är ett bra val för dig.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

@jOnÄTÄn: Ja, jag har ändrat åsikt också från den feedback jag fått här

Tänker detta istället nu:
CPU: i7 6700K
Kylare: Cooler Master Hyper 212 Evo
GPU: Gigabyte GeForce GTX1080 Windforce OC
Moderkort: ASUS Z170-K
RAM: Corsair Vengeance LPX 2400Mhz 2x8GB
Nätagg: Corsair CX750M alternativt EVGA SuperNOVA 750 G2

Hur ser detta ut?

Permalänk
Skrivet av Some_Random_Dude:

@jOnÄTÄn: Ja, jag har ändrat åsikt också från den feedback jag fått här

Tänker detta istället nu:
CPU: i7 6700K
Kylare: Cooler Master Hyper 212 Evo
GPU: Gigabyte GeForce GTX1080 Windforce OC
Moderkort: ASUS Z170-K
RAM: Corsair Vengeance LPX 2400Mhz 2x8GB
Nätagg: Corsair CX750M alternativt EVGA SuperNOVA 750 G2

Hur ser detta ut?

Ser bra ut men välj Corsair RM750X eller supernova g2 750 båda de är bra har 80+ guld och har 10 års garanti, ta det du tycker ser bäst ut. Men Corsair CX750m är mycket sämre, har bara 80+ brons och 3 års garanti och kostar bara 260kr mindre än RM750x.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3330352

Och planerar du inte att köra dubbla grafikkort kan du faktiskt köra med ett 500w nätaggregat utan problem.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Some_Random_Dude:

@kronwalled: Har ett gammalt ASUS P8z77V LK som jag ändå tänkte byta ut, egentligen är det väl ett nybygge bortsätt från chassit

Personligen tycker jag helt enkelt du ska jaga rätt på en begagnad 3770k för ca ~1500kr (ev 2600k/2700k) och köra med det moderkortet. Prestandahoppet upp till 6700k är inte enormt och kostar ca 3-3.5k mer (cpu + moderkort).

Permalänk

@jOnÄTÄn: Ok, några bra 500W?
Kollade på Corsair RM550X 550W

@kronwalled: Vi får se, tänker främst att jag vill framtidssäkra för ca 3-4 år både gällande moderkort (support för DDR4) och processorn, plus att jag har pengar att lägga ut, jag siktar på nånstans mellan 13- och 14 000

Permalänk
Skrivet av Some_Random_Dude:

@jOnÄTÄn: Ok, några bra 500W?
Kollade på Corsair RM550X 550W

@kronwalled: Vi får se, tänker främst att jag vill framtidssäkra för ca 3-4 år både gällande moderkort (support för DDR4) och processorn, plus att jag har pengar att lägga ut, jag siktar på nånstans mellan 13- och 14 000

Ja rm 550x är bra de med men har du så hög budget kan du lika gärna köra på 750w skadar aldrig med stor marginal man vet ju inte vad du blir sugen på att bygga i framtiden Var mest ett tips ifall du ville spara några hundringar.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

@jOnÄTÄn: Jaja, tack i vilket fall som helst