Clinton eller Trump, vem vinner?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Nattens val var så lidande tåren bara rann hur kunde opinionsmätningarna ljuga så mycket mot oss??

Det här är bara början, var så säker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

När det handlar om en relativt liten grupp som skriker högt ser jag inga direkta indikationer åt vare sig det ena eller andra hållet. Det jag personligen har försökt få fram i olika trådar är vad människor som skriker om vänstervridningen inom svensk media har för belägg eller bevis för detta. I 9 fall av 10 får man som svar att man själv ska leta upp information gällande deras påstående annars är man fel på det, eller att "det ser väl alla" och slutligen personangrepp.

Det borde faktiskt inte vara speciellt svårt att bevisa om detta nu är fallet. Att man sedan inom vissa kretsar har ansett att journalistkåren legat långt till vänster i årtionden säger inte speciellt mycket heller.

Bara för att man inte hittar alltför många journalister som är invandringsfientliga behöver det faktiskt inte betyda att media är vinklad utan enbart att den står upp för mänskliga rättigheter.

Det finns såklart undantag och personligen har jag mycket svårt för att räkna in Aftonbladet, Expressen, DN, SvD eller Kvällsposten som några seriösa aktörer, även om det är dem många människor läser. Men gällande SVT/SR vill jag se ordentliga belägg för påståenden och slippa mötas av personangrepp eller icke-argument (ej riktat mot dig).

Skrivet av Yorg:

Så, bevisa då att nyheterna är vänstervridna. Partisympatier på ett väldigt begränsat urval av personerna som arbetar där är inget bevis alls.

Ge oss faktan, visa på vridningen, ge oss statistik och exempel som stärker din tes.

Se mitt tidigare inlägg på förra sidan, det finns flertalet undersökningar som gjorts - länkar här igen rapporten Journalistkårens
partisympatier av Kent Asp
som redan för tio år sedan skrev en rapport som avhandlar ämnet. Kent Asp är förövrigt journalistprofessor vid Göteborgs Universitet och stod 2014 fortfarande starkt bakom sina undersökningar som påvisar att det finns en större andel journalister som röstar v/mp än övriga befolkningen.

Räcker det som källa? Eller är forskning inte tillräckligt pålitligt?

Mvh,
Wille

Permalänk
Medlem
Skrivet av Србо:

Det är du som gör dig till åtlöje. Wikileaks lade fram bevis. Rysslands styre säger fakta och även Kina gläds givetvis åt att Trump är vald. Clinton stödjer slakten av min släkt i Kravica Bosnien som begicks av monstret Naser Oric och hans anhängare från Srebrenica. Det var Ryssland och Kina som satte stop i FN förra året för USAs och deras omänskliga allierades stöd till folkmordet rättare sagt utrotningnen av Serbiska byarna kring Srebrenica.

Bevisa att nåt kanske skulle ske....? Kom igen nu, höj nivån.

Skrivet av Efta:

@Olegh: Visst, underlaget går kanske att klandra, men jag skulle vilja se din egna studie med fler än 1301 (som är det korrekta antalet svaranden i studien, av 2500 enkäter) svaranden som säger det motsatta. Att Kent Asp är docent i statsvetenskap och professor i journalistik vid Göteborgs universitet hjälper inte din kritik heller.

1301 är hela underlaget, inte de som jobbar inom public service. Se tabell 13.3 så ser du att det är 93 + 120 som svarat. SR (93) har strax under 1700 anställda och SVT (120) har ca 2200 anställda. Underlaget är oanvändbart för att dra fristående slutsatser om public service anställdas partipolitiska opartiskhet. Jag har inte läst hela rapporten men Asp borde lagt in en smällfet brasklapp om detta om texten ska kunna anses ha någon akademisk höjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av willeykk:

Se mitt tidigare inlägg på förra sidan, det finns flertalet undersökningar som gjorts - länkar här igen rapporten Journalistkårens
partisympatier av Kent Asp
som redan för tio år sedan skrev en rapport som avhandlar ämnet. Kent Asp är förövrigt journalistprofessor vid Göteborgs Universitet och stod 2014 fortfarande starkt bakom sina undersökningar som påvisar att det finns en större andel journalister som röstar v/mp än övriga befolkningen.

Räcker det som källa? Eller är forskning inte tillräckligt pålitligt?

Mvh,
Wille

På vilket vis påvisar den undersökningen att slutprodukten på SVT är vänstervriden?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Bevisa att nåt kanske skulle ske....? Kom igen nu, höj nivån.

1301 är hela underlaget, inte de som jobbar inom public service. Se tabell 13.3 så ser du att det är 93 + 120 som svarat. SR (93) har strax under 1700 anställda och SVT (120) har ca 2200 anställda. Underlaget är oanvändbart för att dra fristående slutsatser om public service anställdas partipolitiska opartiskhet. Jag har inte läst hela rapporten men Asp borde lagt in en smällfet brasklapp om detta om texten ska kunna anses ha någon akademisk höjd.

Du kanske ska läsa professor Asps uttalande om just detta - sålänge du inte har en högre titel än professor inom journalistik så anser jag hans ord stå högre än dina.

"– Urvalet görs av journalistförbundet, och det är därför undersökningen är så stark. Vi hade en svarsfrekvens på över 60 procent, vilket är mer än vad exempelvis SOM-institutet brukar ha. Jag hade givetvis inte gått ut med resultaten och jag inte litade på dem, säger Kent Asp till Dagens Media."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

På vilket vis påvisar den undersökningen att slutprodukten på SVT är vänstervriden?

Citerar din egen text i föregående inlägg då.. Belägget är forskning. Var god dementera. Vart kommer SVT in i "svensk media"?

"Det jag personligen har försökt få fram i olika trådar är vad människor som skriker om vänstervridningen inom svensk media har för belägg eller bevis för detta. I 9 fall av 10 får man som svar att man själv ska leta upp information gällande deras påstående annars är man fel på det, eller att "det ser väl alla" och slutligen personangrepp."

Permalänk
Medlem
Skrivet av willeykk:

Du kanske ska läsa professor Asps uttalande om just detta - sålänge du inte har en högre titel än professor inom journalistik så anser jag hans ord stå högre än dina.

"– Urvalet görs av journalistförbundet, och det är därför undersökningen är så stark. Vi hade en svarsfrekvens på över 60 procent, vilket är mer än vad exempelvis SOM-institutet brukar ha. Jag hade givetvis inte gått ut med resultaten och jag inte litade på dem, säger Kent Asp till Dagens Media."

Läs rapporten innantill istället så kan du kanske bilda dig en egen uppfattning?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av willeykk:

Citerar din egen text i föregående inlägg då.. Belägget är forskning. Var god dementera. Vart kommer SVT in i "svensk media"?

"Det jag personligen har försökt få fram i olika trådar är vad människor som skriker om vänstervridningen inom svensk media har för belägg eller bevis för detta. I 9 fall av 10 får man som svar att man själv ska leta upp information gällande deras påstående annars är man fel på det, eller att "det ser väl alla" och slutligen personangrepp."

Så du menar alltså att rapporten säger att SVT:s slutprodukt är vänstervriden?

Jag ifrågasätter inte att han har kommit fram till några siffror, jag ifrågasätter påståendet om att SVT är vänstervridet. Om ditt belägg för det är att ett litet urval ur SVT:s anställda påvisar att det tippar över för vänsterblocket, är det ganska klent som bäst.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Så du menar alltså att rapporten säger att SVT:s slutprodukt är vänstervriden?

Nej, jag besvarade ditt inlägg. Att journalistkåren som helhet har en högre prevalens än allmänheten att rösta vänster/mp och att detta i sin tur kan färga av sig på slutprodukten (artiklarna) - men jag har inte påstått att det nödvändigtvis är så i alla möjliga utfall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av willeykk:

Nej, jag besvarade ditt inlägg. Att journalistkåren som helhet har en högre prevalens än allmänheten att rösta vänster/mp och att detta i sin tur kan färga av sig på slutprodukten (artiklarna) - men jag har inte påstått att det nödvändigtvis är så i alla möjliga utfall.

Nu tror jag ju inte att jag har påstått mig veta hur man röstar eller inte röstar om man arbetar på SVT.

Detta däremot är intressant: "och att detta i sin tur kan färga av sig på slutprodukten (artiklarna)"
Svaret på vad det finns för belägg för detta är ju det vi sökt efter i halva tråden.

Sedan tycker jag att du får hålla isär begreppen. Du smetar ihop hur en anställd på SVT röstar med en insinuerad vridning av deras slutprodukter.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Olegh:

Bevisa att nåt kanske skulle ske....? Kom igen nu, höj nivån.

Säger allt om Clinton och dess anhängare att dom stödjer slaktarna av min släkt i Kravica och ville i FN förra året bespotta min slaktade släkt i Kravica och tusentals andra civila slaktade Serber i övriga byar omkring Srerbrenica. Clintons hot om missiler mot Kina och Wikileaks bevis det ignorerar du. I Georgien stoppade Ryssland folkmord på Sydossetier och Abhazer som Clintons USA gav stöd till georgierna att begå folkmord som Ryssland tack och lov satte stop för, Stalin tog Sydossetiernas och Abhazernas land, detta är okej för USA med Clinton och dess anhängare. I Syrien tackar den kristna ursprungsbefolkningen Ryssland att dom inte är utrotade och bespottar med all rätt USA som hjälper IS i Syrien. Det har även IS öppet erkänt, lämnat länkar till allt om detta flera gånger när det diskuterats. Tyska WDR visade dokumentär att USA skickar IS att hjälpa till i folkmordet på Ryssar i Ukraina. 1853 när väst allierade sig med Turkiet och fegt högg Ryssland i ryggen, västliga värderingar är skit. Kommunismen på Balkan var det väst som stödde likaså gjorde väst inget när kommunisterna i Ryssland fick finansiering från västliga företag, banker osv att ta över Ryssland och skapa Sovjetunionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av willeykk:

Du kanske ska läsa professor Asps uttalande om just detta - sålänge du inte har en högre titel än professor inom journalistik så anser jag hans ord stå högre än dina.

"– Urvalet görs av journalistförbundet, och det är därför undersökningen är så stark. Vi hade en svarsfrekvens på över 60 procent, vilket är mer än vad exempelvis SOM-institutet brukar ha. Jag hade givetvis inte gått ut med resultaten och jag inte litade på dem, säger Kent Asp till Dagens Media."

Han uttalar sig inte specifikt om SVT och SR. Vad anbelangar din auktoritetstro så manar jag till självrannsakan.

Jag tror nog att media är något vänstervriden och i allmänhet (hela journalistkåren) så ger ju Kent Asps undersökning någon typ av stöd för det. Ingen är utan bias, alla är undermedvetet "offer" för ens värderingar och existerande (o)kunskap. Vad gäller just SVT och SR kan jag dock inte på ett intellektuellt hederligt sätt luta mig mot undersökningen för att få stöd för min känsla. Jag behöver inte vara professor för att veta att ca 210 av 3900* är ett dåligt underlag.

*Tillägg: Urvalet/svarsfrekvenser inom olika delar av SR:s och SVT:s respektive organisation spelar givetvis också roll för vidare tolkning av resultaten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S1im:

Du och Arez står för minst hälften av denna tråds inlägg och samtidigt fått så lite sagt. Har ni missat undersökningen om journalistkårens partisympatier så är ni i det närmaste faktaresistenta.

http://politikfakta.se/wp-content/uploads/2013/03/SVT_partisympatier.jpg

Oops, måste ha varit en känsligt undersökning för Public service, den går inte längre att nå.
http://www.svt.se/content/1/c8/02/78/74/31/Journalist%202011%...

1. Kan lika gärna vända på det. Alla partier i undersökningen är liberala. 100% av de intervjuade är liberaler. Dvs, de är för det kapitalistiska systemet med mindre justeringar inkl alla liberala "fri- och rättigheter". Dvs, rena extremhögerpartier, inklusive det sk Vänsterpartiet. Alltså är media högervridet (vilket också är fallet).

2. Att man har vissa sympatier och arbetar någonstans innebär inte att man kontrollerar det som produceras eller hur. Det spelar ingen roll om du har ett företag som är fullt av kommunister, så länge det ägs och kontrolleras av någon annan. De anställda får lön för att fullgöra de uppdrag ägaren tilldelar dem. Större delen av all media i Sverige ägs av några få familjer. Dessa tillsätter ledningar som förväntas driva deras linje eller få kicken. Statsmedia är inget undantag. Staten anger ramen för systemet, och fungerar som kapitalets förlängda arm.

Visa signatur

Propaganda syftar till att göra det politiska opolitiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av willeykk:

Se mitt tidigare inlägg på förra sidan, det finns flertalet undersökningar som gjorts - länkar här igen rapporten Journalistkårens
partisympatier av Kent Asp
som redan för tio år sedan skrev en rapport som avhandlar ämnet. Kent Asp är förövrigt journalistprofessor vid Göteborgs Universitet och stod 2014 fortfarande starkt bakom sina undersökningar som påvisar att det finns en större andel journalister som röstar v/mp än övriga befolkningen.

Räcker det som källa? Eller är forskning inte tillräckligt pålitligt?

Mvh,
Wille

Skrivet av willeykk:

Du kanske ska läsa professor Asps uttalande om just detta - sålänge du inte har en högre titel än professor inom journalistik så anser jag hans ord stå högre än dina.

"– Urvalet görs av journalistförbundet, och det är därför undersökningen är så stark. Vi hade en svarsfrekvens på över 60 procent, vilket är mer än vad exempelvis SOM-institutet brukar ha. Jag hade givetvis inte gått ut med resultaten och jag inte litade på dem, säger Kent Asp till Dagens Media."

Om du ska länka till Kent Asp är det nog bra om du faktiskt läser hans slutsatser och förstår forskningen.

https://jesperstromback.org/2016/01/31/om-mediernas-vanster-o...

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Inaktiv

Huruvida något är höger eller vänstervridet så måste man först definiera vad mittpunkten är. Olika personer definierar mittpunkten olika och då får man också något som Svt att vara åt olika håll.

Om man ser på 7 klövern och sedan tar mitten av dessa, så anser jag att Svt håller sig kring mitten. Att sedan det är fler som röstar på något parti, så anser jag det inte slår så mycket igenom.
Skillnaden på 7 klövern är dessutom marginell, om någon från vänsterpartiet skulle gå in i fel mötesrum och diskutera ekonomiska frågor med moderater så är det ej säkert att den skulle märka något eller vice versa.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av willeykk:

Se mitt tidigare inlägg på förra sidan, det finns flertalet undersökningar som gjorts - länkar här igen rapporten Journalistkårens
partisympatier av Kent Asp
som redan för tio år sedan skrev en rapport som avhandlar ämnet. Kent Asp är förövrigt journalistprofessor vid Göteborgs Universitet och stod 2014 fortfarande starkt bakom sina undersökningar som påvisar att det finns en större andel journalister som röstar v/mp än övriga befolkningen.

Räcker det som källa? Eller är forskning inte tillräckligt pålitligt?

Mvh,
Wille

Läs sammanfattningen av den sida du själv postade. Där skriver han under sammanfattningen..........

"Men får den bristande
representativiteten hos journalistkåren något genomslag i nyhetsrapporteringen om
politik?
Svaret är naturligtvis komplicerat,"

och sedan fortsätter han att konstatera vilken tillhörighet som olika journalister har men han kommer aldrig fram till någon slutsats att det faktiskt HAR något genomslag i nyhetsrapporteringen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Nu tror jag ju inte att jag har påstått mig veta hur man röstar eller inte röstar om man arbetar på SVT.

Detta däremot är intressant: "och att detta i sin tur kan färga av sig på slutprodukten (artiklarna)"
Svaret på vad det finns för belägg på detta är ju det vi sökt efter i halva tråden.

Sedan tycker jag att du får hålla isär begreppen. Du smetar ihop hur en anställd på SVT röstar med en insinuerad vridning av deras slutprodukter.

Om du bemödar dig med att läsa mina inlägg så kanske du ser att jag inte har tagit upp SVT utan journalistkåren som helhet.

Skrivet av Olegh:

Han uttalar sig inte specifikt om SVT och SR. Vad anbelangar din auktoritetstro så manar jag till självrannsakan.

Jag tror nog att media är något vänstervriden och i allmänhet (hela journalistkåren) så ger ju Kent Asps undersökning någon typ av stöd för det. Ingen är utan bias, alla är undermedvetet "offer" för ens värderingar och existerande (o)kunskap. Vad gäller just SVT och SR kan jag dock inte på ett intellektuellt hederligt sätt luta mig mot undersökningen för att få stöd för min känsla. Jag behöver inte vara professor för att veta att ca 210 av 3900* är ett dåligt underlag.

*Tillägg: Urvalet/svarsfrekvenser inom olika delar av SR:s och SVT:s respektive organisation spelar givetvis också roll för vidare tolkning av resultaten.

Jag skrev också svepande om journalistkåren som helhet. Anledningen till den repeterade tituleringen var för att dessa diskussioner generellt slutar med "men det är ju bara en professor som sagt så, det spelar ingen roll"- eller liknande inlägg. För att publicera en vetenskaplig artikel så ska den först granskas. Jag tror att en miss som "oj, inte tillräckligt med underlag" inte hade förbigått de som granskat artikeln, därför bedömer jag den som trovärdig.

Vad gäller public service i allmänhet kan jag inte dra några slutsatser, och det försöker jag inte göra här heller. Det diskuterades förövrigt i P3 i onsdags förra veckan med slutsatsen att åtminstone deras studio inte lutade åt höger. Notera länge och väl att jag inte påstår att det programmet är representativt för public service som helhet.

Skrivet av Yorg:

Om du ska länka till Kent Asp är det nog bra om du faktiskt läser hans slutsatser och förstår forskningen.

https://jesperstromback.org/2016/01/31/om-mediernas-vanster-o...

Absolut, det gör jag gärna. Men då får du gärna skicka en länk till hans slutsatser.

Permalänk
Medlem

@willeykk:

Läste du ens min länk? Han citeras där.

Citat:

När det gäller de enskilda partierna konstaterar Asp (2011, sid. 48) att ”Oavsett vilket nyhetsmedium man tar del av möter man partierna i ungefär samma utsträckning – och som ganska väl motsvaras av deras opinionsstöd”. Ur det perspektivet, när det gäller synligheten, gynnas med andra ord de stora partierna på bekostnad av de mindre partierna. Även detta återspeglar dock nyhetsvärderingarna snarare än någon form av politiska värderingar: de stora partierna bedöms helt enkelt ha ett större nyhetsvärde.

Har du ens läst hans forskning eller gillade du bara bilderna och rubriken?

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon999:

Läs sammanfattningen av den sida du själv postade. Där skriver han under sammanfattningen..........

"Men får den bristande
representativiteten hos journalistkåren något genomslag i nyhetsrapporteringen om
politik?
Svaret är naturligtvis komplicerat,"

och sedan fortsätter han att konstatera vilken tillhörighet som olika journalister har men han kommer aldrig fram till någon slutsats att det faktiskt HAR något genomslag i nyhetsrapporteringen.

Holy lord. Läser folk ens inlägg innan det ska börjas? Det inlägget du citerade konstaterade jag enkelt och koncist att journalistkåren som helhet röstar vänster i en högre grad än allmänheten. Stöds det påståendet av artikeln?
Vill du diskutera något annat får du citera något annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av willeykk:

Holy lord. Läser folk ens inlägg innan det ska börjas? Det inlägget du citerade konstaterade jag enkelt och koncist att journalistkåren som helhet röstar vänster i en högre grad än allmänheten. Stöds det påståendet av artikeln?
Vill du diskutera något annat får du citera något annat.

Är väl kanske klädsamt att du läser rapporten du stödjer dig på också då? På vilket vis tycker du att det oerhört begränsade underlaget påvisar något överhuvudtaget?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

@willeykk:

Läste du ens min länk? Han citeras där.

Har du ens läst hans forskning eller gillade du bara bilderna och rubriken?

Ja det gjorde jag, men kan inte dra några slutsatser annat än att valet 2010 (som forskningen där baseras på) så fick SD utstå oproportionerligt mycket negativa artiklar sett till antal röster gentemot de andra partierna. Nu påstår jag inte att detta inte skulle ha med nyhetsvärdet i artiklarna att göra eller huruvida medierna är vinklade, men det är den svepande bilden.

Skrivet av Stoff3th3m4n:

Är väl kanske klädsamt att du läser rapporten du stödjer dig på också då? På vilket vis tycker du att det oerhört begränsade underlaget påvisar något överhuvudtaget?

Tycker Asp (och de aktörer som validerat hans rapport) att underlaget är tillräckligt så bör det väl anses som tillräckligt, eller?

Ni kan tjata vidare bäst ni vill - kanske bemödar att besvara när jag vaknar! Ha det gött.

Permalänk
Medlem
Skrivet av willeykk:

Ja det gjorde jag, men kan inte dra några slutsatser annat än att valet 2010 (som forskningen där baseras på) så fick SD utstå oproportionerligt mycket negativa artiklar sett till antal röster gentemot de andra partierna. Nu påstår jag inte att detta inte skulle ha med nyhetsvärdet i artiklarna att göra eller huruvida medierna är vinklade, men det är den svepande bilden.

Tycker Asp (och de aktörer som validerat hans rapport) att underlaget är tillräckligt så bör det väl anses som tillräckligt, eller?

Ni kan tjata vidare bäst ni vill - kanske bemödar att besvara när jag vaknar! Ha det gött.

Det är inte bättre att läsa själv som sagt? Om du nu menar att journalistkåren eventuellt är vänstervridna kan väl likväl en professor vara högervriden, eller?

Blir lite obegripligt när argumentationen från din sida inte är konsekvent.

God natt på dig.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Det är inte bättre att läsa själv som sagt? Om du nu menar att journalistkåren eventuellt är vänstervridna kan väl likväl en professor vara högervriden, eller?

Blir lite obegripligt när argumentationen från din sida inte är konsekvent.

God natt på dig.

Så om du skulle sätta ut SVT på en vänster höger skala, vart skulle du placera SVT?
Behöver jag eller du läsa ett "antal" empirirsk undersökningar för att sätta Fox-news på den högra delen av skalan, NEJ!!!!
*** raderat ***

§ 1.2
Permalänk
Medlem

hej, sett att jag fått massa svar men varit ganska upptagen på senare tid. Ska försöka svara när jag har möjlighet, men till att börja med..

@iMatter: jo men vad är problemet med att hon byter valtaktik? Har du sett trump göra det? Har du sett honom uttrycka saker och sen dagen efter vända kappan efter vinden?

Idag har han pratat med Obama som förklarat svårigheterna som landet tampas med. Kan han ha fått en större inblick hur jäkla komplicerad systemet är? Kanske kan han inte bara slå på 40% importskatt på Kina som sitter på massa amerikanska statsobligationer. USA:s statsskuld är gigantisk.
Varifrån ska han få pengar ifrån för att infria sina vallöften? Dom illegala imigranterna är småpengar och det kommer inte räcka nånstans för att rusta upp USA. Dom kan inte bara säga "nu lägger vi av med den här globala ekonomin", dom har åtaganden och är skyldiga andra. Finns det ens ett massivt guldreserv kvar?

Samhällen är uppbyggda på förtroende och efter finanskrisen har länderna enats om att stötta varandra och hålla humöret uppe så att allting rullar på som vanligt. För börjar systemet fallera faller alla. Ibland kan man göra vissa uppoffringar och då är det en medelklass som fått lida mycket i USA. Så länge de inte går till minimilön, dvs samma för att vända burgare med 10 timmars arbetsdagar och producera saker på Kina nivå finns det inget återvändo.

Såklart kan Trump låna mer pengar, rusta upp landet och få den att glänsa i 4 år och sen lämna skiten till nästa president att sköta innan "the shit hits the fan".

Men det är inte mitt orosmoln just nu. Orosmolnet är klimatfrågan och hur Trump förhåller sig till den.

Skrivet av Clint Eastwood:

Läs mer än aftonbladet..

Jag slutade läsa aftonbladet 2001.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Så om du skulle sätta ut SVT på en vänster höger skala, vart skulle du placera SVT.
Behöver jag eller du läsa ett "antal" empirirsk undersökningar för att sätta Fox-news på den högra delen av skalan, NEJ!!!!
Sluta vara ett drygt elitiskt TROLL!!!!!

Det är alldeles uppenbart att jag och förmodligen andra här i tråden har trampat på en del ömma tår när vi faktiskt ber om en vettig förklaring till allvarliga påståenden. Jag förstår att det känns jobbigt när era enkla svar ifrågasätts och sedan inte kan förklaras.

På något sätt får det ändå bli någon form av måttstock för att argumenten eller beläggen helt enkelt inte finns där när man får mottaga personliga attacker och förolämpningar både i tråden och i PM.

Gällande att vara, som du uttrycker det, : "ett drygt elitiskt TROLL", så är det du som sätter nivån och det behöver knappast besvaras. Jag låter bli att rapportera det så det blir kvar för allmän beskådan. Det skadar ditt anseende betydligt mer än vad det skadar mitt.

Även om du knappast förtjänar det ska du ändå få ett svar på din fråga: Jag tycker att det varierar.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon999:

Det faktum att man visar när en person som argumenterar emot sina motståndare genom att klaga på deras utseende eller handikapp gör en inte till partisk iaf.

Kanske du är förvirrad. Vi diskuterade fortfarande media och en opartisk(ej neutral) synvinkel från vänsterinriktade politiska nyhets kanaler. Av någon anledning så vinklar du ditt egna argument om Trumps karaktär eller påståenden, vilket kanske jag kan ha förståelse över eftersom det verkar som du har bildat en uppfattning från vad vänstervinklad media har sagt. Problemet är att vi diskuterar olika saker här.

Skrivet av anon999:

Vilken källa har du till att Hillary ville starta krig mot Ryssland, Kina och Iran eller påståendet att det är större chans för tredje världs kriget med Hillary än med Trump?

Det kommer från wikileaks, de har släppt det publikt, bara gå och läsa.

Skrivet av anon999:

att man får en president som knappt kan föra sig i möblerade rum och vars mest framträdande egenskap är att förolämpa folk?

Återigen så attackerar du Trump personligen, du tar inte en intelligent ställning till politik. Det är faktiskt ironiskt, Trump förolämpar folk, så då tycker du att det är rätt att förolämpa Trump på samma vis. Men kanske man kan förvänta sig det baserat på vilken ful president kampanj det varit.

Skrivet av anon999:

Att bankvärden stöder de kandidater som borgar mest för stabilitet och förutsägbarhet och inte en vilde som man knappt vet var man har och vad han tänket hitta på är fullt normalt och exakt det man kan vänta sig.

Du återigen attackerar Trump personligen, du fyller ditt eget argument med personliga åsikter och inte politik och vad Trump står för och vad han faktiskt kan göra för sitt land. Kanske du borde vänta lite och se vad han kommer göra.

"Dow rips to all time high as investors embrace Trump presidency"
http://www.cnbc.com/2016/11/10/us-markets.html

Sedan så är sanningen att investerare, som banker eller företag förväntar sig nåt för sin investering. Så folk är trötta på denna politiska korruption som faktiskt pågår i USA. Och bevisning för det finns, att de inom politisk karriär bryr sig mer om sig själva än folket. Det är bara att titta på t.ex Loretta Lynch och e-mail skandalen, alla ser det, även den amerikanska kongressen, men tyvärr så har inte kongressen någon makt över rättsväsendet.

Permalänk
Medlem

Så inte samma sak som du påstod då. Du sa att Clinton skulle attackera Kina och Ryssland, mörda Assange och var korrupt. Det var det jag ville ha källa på inte att Ryssland skulle starta krig för att USA och Clinton talar om att sätta upp missilförsvar runt Kina om inte Kina kan kontrollera Nordkorea och dess atombomber. Jag står inte bakom allt skit som USA håller på med men Ryssland är ju en minst lika stor skithög som hetsar om krig såfort dom inte får som dom vill.

Det som hon har sagt var att inte låta cyberattacker gå obestraffade och borde bemötas som vilken annan attack mot USA. Det är kanske det du tänker på? Det är ett rätt magstarkt påstående.

Det är lite märkligt att du uttrycker dig så pass starkt i en fråga utan att någon som helst källa på det du säger. Har du det så är jag den första i ledet som kommer vara totalt emot Clinton(dock inte för Trump). Tills dess beklagar jag mig att Trump vann valet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem

@Stoff3th3m4n: Tycker det är en aning OT att prata om SVT i den här tråden(inte bara riktat mot dig och nu är jag själv skyldig) men man kan ju vända på steken.
Kan SVT bevisa att dom är neutrala och oberoende för sina (ofrivilliga?)kunder?
Går ju alltid att låta bli att köpa produkten men man kanske vill ha allt det där andra som man kan använda en TV till än att titta på SVT.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av VexedRelic:

Kanske du är förvirrad. Vi diskuterade fortfarande media och en opartisk(ej neutral) synvinkel från vänsterinriktade politiska nyhets kanaler. Av någon anledning så vinklar du ditt egna argument om Trumps karaktär eller påståenden, vilket kanske jag kan ha förståelse över eftersom det verkar som du har bildat en uppfattning från vad vänstervinklad media har sagt. Problemet är att vi diskuterar olika saker här.

Det kommer från wikileaks, de har släppt det publikt, bara gå och läsa.

Återigen så attackerar du Trump personligen, du tar inte en intelligent ställning till politik. Det är faktiskt ironiskt, Trump förolämpar folk, så då tycker du att det är rätt att förolämpa Trump på samma vis. Men kanske man kan förvänta sig det baserat på vilken ful president kampanj det varit.

Du återigen attackerar Trump personligen, du fyller ditt eget argument med personliga åsikter och inte politik och vad Trump står för och vad han faktiskt kan göra för sitt land. Kanske du borde vänta lite och se vad han kommer göra.

"Dow rips to all time high as investors embrace Trump presidency"
http://www.cnbc.com/2016/11/10/us-markets.html

Sedan så är sanningen att investerare, som banker eller företag förväntar sig nåt för sin investering. Så folk är trötta på denna politiska korruption som faktiskt pågår i USA. Och bevisning för det finns, att de inom politisk karriär bryr sig mer om sig själva än folket. Det är bara att titta på t.ex Loretta Lynch och e-mail skandalen, alla ser det, även den amerikanska kongressen, men tyvärr så har inte kongressen någon makt över rättsväsendet.

Jag är genuint intressera av vart ni finner dessa uppgifter om att Clinton skulle starta krig mot ryssland och kina. Jaja wikileaks men vart? Konkreta källor tack. Jag försöker verkligen finna någon om det men hittar ingenting. Och det faktum att ni inte ger källor säger mig att ni inte heller har källor. Eller? Vart läste du om det till exempel?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.