Ursprungligen inskrivet av ArtMan
Quake, UT och CS spelade man för att det var roligt att slakta andra och bevisa vem som äger :D. Seriösa CS-spelare körde taktiskt med bra teamwork. All det finns i Planetside. Lagkänslan, strategin osv...Om man koordinerar attacker och tar över bas efter bas så kan det bli en underbar spelupplevelse. Men sedan efter en viss antal baser ser man att några av dem är inte dina längre. Så åker man tillbaks och strider där om samma bas. Efter en tid vissar det sig att samma bas är i fienders händer IGEN. Det är då man "tappar lusten" att strida. Man har ju kämpat för en och samma bas flera gånger och ibland var det säkert hårda strider, till ingen nytta alltså. Bryr mig inte om man vinner alla kontinenter eller nåt sånt men har svårt att se påängen med spelet om motivationen sviktar (din "NC" kontinent igår, idag är det Vanu som regerar där ).
Men som sagt Planetside är ingen dålig spel. De som är bara ute efter bra stider och inte bryr som om att värdsdominansen ändras oavbrutet så är Planetside ett nästintill perfekt onlinelir.
I Quake, CS osv fick man påäng/kills. Spelade man i klaner kunde man regga sig på CB och tävla vem var bäst. Sedan så kunde man tävla med sina kompisar på lan. Alla påäng man fick kunde ingen ta ifrån en. I Planetside finns det inga påäng och det är ju bara bra för hela teams då ingen spelar för sin del utan man kör som en hel team. Men vad får teamet då? Inget. Bara en bas som sedan tas över av de andra ändå. Man får ifs erfarenhetspåäng så karaktären kan uppgraderas med bättre vapen mm... Alla vapen kan man dock använda efter bara några timmars speland. Hade varit annorlunda om det fanns ännu bättre vapen om man tex blev lvl20. Detta skulle dock rubba balansen och hela konceptet skulle krasha.