Permalänk
Medlem

Fan vad pinsamt Inet, plasten på kylaren missade jag inte ens på mitt första datorbygge.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem

Misstag kan alla göra, bra att du upptäckte felet. Det som är synd är ju att du själv köper en ny vara från en annan butik INNAN du påtalar felet och ger Inet chans att åtgärda det. Detta kan man inte lasta Inet för enligt min mening. Du hade även kunnat köpa en billigare kylare än den du köpte t.ex.

Jag kan också tycka att ersättningen är skälig då du får tänka på att de har monterat HELA datorn till dig, inte bara cpu o kylaren.

Hoppas det löser sig.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem

Tycker det är riktigt dåligt av INET att bara erbjuda en liten tröstsumma. De har tagit betalt för en tjänst dom de inte utfört korrekt. De borde erbjuda sig att ta in datorn kostnadsfritt, gå igenom den för att kvalitetssäkra att deras montering lever upp till vad de lovar samt att undersöka så att det inte blivit några skador pg.a deras misstag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daark:

Detta är varför jag inte gillar att Inet får "årets affär" varje år, de gör sånt här skit men de kommer undan för att de skickar med en pingvinstång, som även när min polare köpte något inte fick med.

Dom har ju kundservice i världsklass!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Dom har ju kundservice i världsklass!

inte direkt, skulle skicka in mitt tangentbord för det slutade funkar efter typ ingen tid alls, då ville de inte ta emot det...

Visa signatur

En dator

Permalänk
Inet
Skrivet av johannes_e:

Jag köpte nyligen en ny dator med montering från Inet.
När jag fått datorn så ville jag testa att temperaturerna såg OK ut då den är byggd i ett Mini-ITX chassit.
Jag startade Prime95 och såg ganska snabbt att temperaturerna såg ut att vara alldeles för höga, de steg ganska snabbt upp till 90c och jag valde då att stänga ner testet.

Jag skickade då ett mail till Inet och frågade om dessa temperaturer verkligen kan stämma, dubbelkollade att de verkligen använt kylpasta eller om kylaren (som var en Cryorig C7) kunde blivit ruckad under frakten.

Inet svarar då:
------------------------
Hej!

Vid stresstester är det normalt att den kommer upp dit.

Kylpasta är redan på, inget du skall tänka på J

Ha en trevlig dag!

Med vänliga hälsningar
*********
Kundtjänst
------------------------

Tiden går och jag fortsätter använda/spela på datorn i tro om att dessa temperaturer kanske förekommer i dessa Mini-ITX chassin.
Efter några timmars spelande brukar temperaturen ha peakat på 89c.

Jag skriver nu detta från Dreamhack efter ha plockat isär hela datorn då jag kände mig tvungen att köpa en ny kylare.
När jag skruvar loss kylaren så ser det ut såhär:
http://i.imgur.com/rUv73HL.jpg

De har alltså monterat kylaren med skyddsplasten på..
Jag ringer då till Inet och förklarar detta, jag blir då erbjuden ett presentkort värt 350 SEK.
Jag försöker då förklara att jag gärna skulle vilja ha antingen monteringen krediterad eller få ett presentkort som täcker den nya kylaren som jag köpt i Dreamstore för 1090 SEK.

Killen jag pratar med (som förövrigt var väldigt trevlig) pratar då med sin chef som säger att ett presentkort på 350 SEK är det enda de kan erbjuda.

Förjävla dåligt tycker jag.

Ledsen för sen återkoppling. Har varit ett otroligt tryck sen Black Friday på alla håll och kanter men har försökt reda ut hur det här har kunnat hända egentligen. Tyvärr finns det ingen riktigt bättre förklaring än att det är mänskliga faktorn och ett rejält misstag från en av våra PC-byggare. Det är något som vi ser väldigt allvarligt på och som inte ska kunna hända, kort och gott.

Självklart löser vi en kreditering på hela monteringsavgiften och ska även se till att fixa något extra åt dig. Kan du skicka oss ett PM så kan vi ta det vidare?

Visa signatur

Frågor? info@inet.se | 031-65 27 00 | Facebook | Discord
Instagram

Permalänk
Skrivet av Inet:

Ledsen för sen återkoppling. Har varit ett otroligt tryck sen Black Friday på alla håll och kanter men har försökt reda ut hur det här har kunnat hända egentligen. Tyvärr finns det ingen riktigt bättre förklaring än att det är mänskliga faktorn och ett rejält misstag från en av våra PC-byggare. Det är något som vi ser väldigt allvarligt på och som inte ska kunna hända, kort och gott.

Självklart löser vi en kreditering på hela monteringsavgiften och ska även se till att fixa något extra åt dig. Kan du skicka oss ett PM så kan vi ta det vidare?

Kartong med Pinvinstänger inc?

Visa signatur

Ryzen 5 3600X. 32GB Ram. Gtx 1070.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inet:

Ledsen för sen återkoppling. Har varit ett otroligt tryck sen Black Friday på alla håll och kanter men har försökt reda ut hur det här har kunnat hända egentligen. Tyvärr finns det ingen riktigt bättre förklaring än att det är mänskliga faktorn och ett rejält misstag från en av våra PC-byggare. Det är något som vi ser väldigt allvarligt på och som inte ska kunna hända, kort och gott.

Självklart löser vi en kreditering på hela monteringsavgiften och ska även se till att fixa något extra åt dig. Kan du skicka oss ett PM så kan vi ta det vidare?

Detta är väl lösningen man förväntar sig av er.

Tråkigt att det måste komma upp på ett forum för att den skall ske.

Citat:

Killen jag pratar med (som förövrigt var väldigt trevlig) pratar då med sin chef som säger att ett presentkort på 350 SEK är det enda de kan erbjuda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik-W:

Fan vad pinsamt Inet, plasten på kylaren missade jag inte ens på mitt första datorbygge.

Håller med. Hur kan man missa något sådant? Missade inte heller plastskyddet vid första bygget.

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Legacy_wow_jon:

Ähh en processor går inte sönder på det sättet längre. Den klockar ju ner sig alternativt forcerar en avstängning av datorn.

Dra av skyddsplasten, montera igen och köp nåt roligt för dina 350kr.

Skrivet av anon159643:

Det skulle vara intressant med någon riktig duktig inom processorer kunde uttala sig om risken för att skada en processor vid värme, spänning etc. -Det finns några såna duktiga här på forumet.

Nu är inte jag överdrivet kunnig, men som överklockare är det väl känt att höga temps degraderar processorer med tiden oavsett. Ofrånkomligt, oavsett inställningar.

Skrivet av daskedennis:

Misstag kan alla göra, bra att du upptäckte felet. Det som är synd är ju att du själv köper en ny vara från en annan butik INNAN du påtalar felet och ger Inet chans att åtgärda det. Detta kan man inte lasta Inet för enligt min mening. Du hade även kunnat köpa en billigare kylare än den du köpte t.ex.

Jag kan också tycka att ersättningen är skälig då du får tänka på att de har monterat HELA datorn till dig, inte bara cpu o kylaren.

Hoppas det löser sig.

Ska tänka på det när bilen ska in på service och de missar att byta motoroljan. Köra runt med skit i motorn ett år till, de monterade ju iaf ihop hela bilen igen.

Klart de ska ersätta monteringskostnaden.

Permalänk
Medlem

När felet hamnar på forum och image står på spel så blir det snabbt annat ljud i skällan

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Inet
Skrivet av SUMITOMO:

Detta är väl lösningen man förväntar sig av er.

Tråkigt att det måste komma upp på ett forum för att den skall ske.

Ska verkligen inte behövas och är ju inte tanken med det här forumet heller.

I vår erfarenhet så är det oftast ett missförstånd som råder i såna här fall. Speciellt när det är över telefon och blir lätt att t ex vår kundtjänstmedarbetare inte riktigt förstod exakt vad som hänt eller insett allvaret i det. I kombination med otroligt högt tryck på telefon, mail etc och stress så händer det tyvärr att det det blir missförstånd.

Så länge människor är inblandande så är det aldrig något som vi kommer komma ifrån tror jag utan gäller bara att inse att misstag har begåtts och att man ser till att fixa det

Visa signatur

Frågor? info@inet.se | 031-65 27 00 | Facebook | Discord
Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daark:

Detta är varför jag inte gillar att Inet får "årets affär" varje år, de gör sånt här skit men de kommer undan för att de skickar med en pingvinstång, som även när min polare köpte något inte fick med.

om inet gör sånt här och ändå röstas som årets affär gång på gång så måste de alltså ligga långt före andra butiker i andra saker som också spelar roll.

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Se därja, lösningen man förväntade sig skulle kommit från första början. Bra INET, det är såhär det brukar kännas att handla från er!

Permalänk
Medlem
Skrivet av daskedennis:

Det som är synd är ju att du själv köper en ny vara från en annan butik INNAN du påtalar felet och ger Inet chans att åtgärda det. Detta kan man inte lasta Inet för enligt min mening.

Fast det är ju inte riktigt sant. Han påtalade felet, hög temperatur, innan han gick och handlade. Deras svar var bara att det var en normal temperatur. Det kanske vi så här i efterhand, kan konstatera att det inte var, och att de redan där skulle hanterat det hela annorlunda. Jag skulle vilja påstå att de har haft alla möjligheter att åtgärda felet med minimal kostnad, och i det här läget är det minsta de bör göra, att ersätta utlägget för den nya kylaren.

Det verkar åtminstone som om det löser sig så att TS blir nöjd, men hanteringen har varit... olycklig.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inet:

Ska verkligen inte behövas och är ju inte tanken med det här forumet heller.

I vår erfarenhet så är det oftast ett missförstånd som råder i såna här fall. Speciellt när det är över telefon och blir lätt att t ex vår kundtjänstmedarbetare inte riktigt förstod exakt vad som hänt eller insett allvaret i det. I kombination med otroligt högt tryck på telefon, mail etc och stress så händer det tyvärr att det det blir missförstånd.

Så länge människor är inblandande så är det aldrig något som vi kommer komma ifrån tror jag utan gäller bara att inse att misstag har begåtts och att man ser till att fixa det

Känns ju verkligen som någon efterkonstruktionsförklaring eller att den han pratade med inte hade samma uppfattning som ni som företag har gällande en sån här sak, men samtidigt hade ju personen han pratade med även pratat med sin chef som då sagt 350kr

Jag förstår att mänskliga faktorn spelar in här gällande montering, och misstag kan ALLA göra även en sån här miss (hoppas bara ni inte glömmer moderkorts distanserna bara...:) dock upptäcks det nog vid test av datorn), men när han även har ifrågasatt temperaturerna tidigare känns detta ganska oseriöst...

Permalänk
Medlem
Skrivet av kronwalled:

Nu är inte jag överdrivet kunnig, men som överklockare är det väl känt att höga temps degraderar processorer med tiden oavsett. Ofrånkomligt, oavsett inställningar.

Ska tänka på det när bilen ska in på service och de missar att byta motoroljan. Köra runt med skit i motorn ett år till, de monterade ju iaf ihop hela bilen igen.

Klart de ska ersätta monteringskostnaden.

Hahaha, sämsta jämförelsen. Vad är det med folk och att likna allt med bilar?

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Avstängd

äh mänskliga faktorn.. det jobbiga i detta fallet va ju att killen köpte ny kylare för en massa pengar för att få ner temperaturen.. de som klagar på att han köpte en så dyr kan ju tänka såhär: den gamla dög ju inte så han ville väl va på säkra sidan liksom

skälig ersättning är kostnad för nya kylaren samt ett litet presentkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av daskedennis:

Hahaha, sämsta jämförelsen. Vad är det med folk och att likna allt med bilar?

Varför då? Utveckla gärna.

Hög temp sliter på processorn och minskar dess livslängd, gammal/smutsig motorolja sliter på motorn och minskar dess livslängd.

Man betalar för en tjänst och förväntar sig att den utförs respektabelt vis.

Permalänk
Skrivet av daskedennis:

Misstag kan alla göra, bra att du upptäckte felet. Det som är synd är ju att du själv köper en ny vara från en annan butik INNAN du påtalar felet och ger Inet chans att åtgärda det. Detta kan man inte lasta Inet för enligt min mening. Du hade även kunnat köpa en billigare kylare än den du köpte t.ex.

Jag kan också tycka att ersättningen är skälig då du får tänka på att de har monterat HELA datorn till dig, inte bara cpu o kylaren.

Hoppas det löser sig.

Jag köpte en ny kylare eftersom jag trodde att den jag köpt inte var tillräckligt bra. Varför skulle jag då köpa en billigare?

Permalänk
Skrivet av Inet:

Ledsen för sen återkoppling. Har varit ett otroligt tryck sen Black Friday på alla håll och kanter men har försökt reda ut hur det här har kunnat hända egentligen. Tyvärr finns det ingen riktigt bättre förklaring än att det är mänskliga faktorn och ett rejält misstag från en av våra PC-byggare. Det är något som vi ser väldigt allvarligt på och som inte ska kunna hända, kort och gott.

Självklart löser vi en kreditering på hela monteringsavgiften och ska även se till att fixa något extra åt dig. Kan du skicka oss ett PM så kan vi ta det vidare?

Tack så mycket, skickar PM.

Permalänk
Medlem

Herregud va dåligt. det är ju sånt misstag som bara är pinsamt. Vi på detta forum snackar nästan alltid gott om inet och de vinner oftast årets återförsäljare.

om det hade varit fel på CPUn eller liknade som min kompis fick så är 350kr mer rimligt eller nån paragon bundle tex, då de inte tillverkar komponenter.
Men vid ett sådant monteringsfel där plasten är kvar på kylaren är det ju en helt annan sak. senaste året har jag köpt 4 datorer till mig och mina vänner på inet.se, börjar dom tappa kundfokus?

Självklart sånt här kan hända men då ska man som säljare hantera det korrekt.. att dom säger att 90C är ok är lite konstigt med nya CPUer och en bra kylare oavsett om det är mITX.

Visa signatur

HALLÅ KISSEKATTER!
Skylake i7 6700k, Corsair ven16gb 2133mhz RAM, red dragon 5700 xt 8gb, 500gb x2 Samsung EVO, Fractal design node 304 ,beQuiet pure rock,Fractal design 650W interna, Gigabyte z170 wifi, Win 10

Permalänk
Medlem

Hörni grabbar, man måste inte ta i från tårna, montörer på Inet är människor de med. Ibland gör människor fel, även när system för kvalitetssäkran finns på plats.
Du erbjöds kompensation, jag kan tycka att hela monteringsavgiften vore rimligt i det här fallet i och för sig, men du kan inte mena allvar när du anser att du ska ha rätt till att få en kylare för 1100 spänn betald. Är du galen? Den enda skadan är att du har fått montera bort kylaren, ett ingrepp som verkligen inte kräver att du monterar isär hela burken och inte kan ha tagit dig mer än någon halvtimme. Hade du gjort rätt hade du reklamerat datorn, vilket jag förstår var lite knepigt i den sits du var i, men du behövde inte lägga mer än ett par hundringar på en ny kylare.

Kunden har inte alltid rätt, Inet behöver stå på sig lite mot forumsmaffian.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kronwalled:

Varför då? Utveckla gärna.

Hög temp sliter på processorn och minskar dess livslängd, gammal/smutsig motorolja sliter på motorn och minskar dess livslängd.

Man betalar för en tjänst och förväntar sig att den utförs respektabelt vis.

Varför inte göra en mer rättvis jämförelse? Båda slits av värme och båda kan ha dålig kylning. Varför inte jämföra en processor med en motor som körs med dålig kylning och konstant för hög motortemperatur?

En motor som körs med dålig olja skulle jag snarare jämföra med en dator som körs med dåligt nätaggregat som ger mycket rippel, spikar och fel spänningsnivåer.

On topic, tråkigt att det blev mindre bra hantering med kundtjänst. Däremot visar Inets bemötande här i forumet att de vill ha nöjda kunder och de vill kompensera för sina missar. Håller med om det Inet skriver att det lätt uppstår missförstånd över telefonen då det är ett väldigt annorlunda media jämfört med ett skrivet media. Skönt att det löste sig.

Permalänk
Skrivet av Valiumballong:

Hörni grabbar, man måste inte ta i från tårna, montörer på Inet är människor de med. Ibland gör människor fel, även när system för kvalitetssäkran finns på plats.
Du erbjöds kompensation, jag kan tycka att hela monteringsavgiften vore rimligt i det här fallet i och för sig, men du kan inte mena allvar när du anser att du ska ha rätt till att få en kylare för 1100 spänn betald. Är du galen? Den enda skadan är att du har fått montera bort kylaren, ett ingrepp som verkligen inte kräver att du monterar isär hela burken och inte kan ha tagit dig mer än någon halvtimme. Hade du gjort rätt hade du reklamerat datorn, vilket jag förstår var lite knepigt i den sits du var i, men du behövde inte lägga mer än ett par hundringar på en ny kylare.

Kunden har inte alltid rätt, Inet behöver stå på sig lite mot forumsmaffian.

Nej, jag är inte galen, är du? Jag har inte ansett någonting, jag frågade om jag antingen kunde få ersättning för den nya kylaren, eller få monteringen krediterad.

Jag tycker att jag blev dåligt behandlad som kund och valde därför att göra ett inlägg.

Edit: Hur vet du att jag inte var tvungen att montera isär hela datorn? Jag köpte montering eftersom att jag aldrig satt ihop en dator i ett så trångt chassit. I stort sett hela datorn var tvungen att plockas isär för att få i den nya kylaren.

Permalänk
Skrivet av accel1:

Herregud va dåligt. det är ju sånt misstag som bara är pinsamt. Vi på detta forum snackar nästan alltid gott om inet och de vinner oftast årets återförsäljare.

om det hade varit fel på CPUn eller liknade som min kompis fick så är 350kr mer rimligt eller nån paragon bundle tex, då de inte tillverkar komponenter.
Men vid ett sådant monteringsfel där plasten är kvar på kylaren är det ju en helt annan sak. senaste året har jag köpt 4 datorer till mig och mina vänner på inet.se, börjar dom tappa kundfokus?

Självklart sånt här kan hända men då ska man som säljare hantera det korrekt.. att dom säger att 90C är ok är lite konstigt med nya CPUer och en bra kylare oavsett om det är mITX.

Lika chassit som dig.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av johannes_e:

Nej, jag är inte galen, är du? Jag har inte ansett någonting, jag frågade om jag antingen kunde få ersättning för den nya kylaren, eller få monteringen krediterad.

Jag tycker att jag blev dåligt behandlad som kund och valde därför att göra ett inlägg.

Edit: Hur vet du att jag inte var tvungen att montera isär hela datorn? Jag köpte montering eftersom att jag aldrig satt ihop en dator i ett så trångt chassit. I stort sett hela datorn var tvungen att plockas isär för att få i den nya kylaren.

Jag tyckte du gjorde bra ifrån sig och det märks att Inet mest handlar emot privatpersoner.

Jag har också fått felaktigheter gjorda på datorer jag har beställt och det har då enbart varit att skicka en motfaktuera tillbaka på 1500kr/h exkl moms för felsökning, nu kostar datorerna iofs någon tiopotens mer också..

Nu verkar allt ordna sig och misstag händer, vill man ha något riktigt gjort ska man göra det själv, fast det blir inte bättre när alla gör det själv heller. Köper man en färdigmonterad så får man en säkerhet och när det strular så kan man klaga, medans vi andra ibland får testa och lägga ut pengar för att testa annat minne etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Hade du gjort rätt hade du reklamerat datorn, vilket jag förstår var lite knepigt i den sits du var i, men du behövde inte lägga mer än ett par hundringar på en ny kylare.

Hur ska han kunna reklamera datorn, när han tar kontakt med Inet, och påtalar vilka temperaturer han ser, och de hävdar att det är normalt? De hade ju tagit in burken, startat den, och skickat tillbaka, utan åtgärd, och med "undersökningsavgift" debiterad. Han antog i stället att Inet hade klart för sig vad de pratade om, att temperaturerna var, för kombinationen CPU / kylare, normal, och gick och köpte en som förhoppningsvis skulle prestera bättre.

Skrivet av Shimonu:

Varför inte göra en mer rättvis jämförelse? Båda slits av värme och båda kan ha dålig kylning. Varför inte jämföra en processor med en motor som körs med dålig kylning och konstant för hög motortemperatur?

För hög temperatur gör att oljan bryts ned och inte smörjer som den ska. Skillnaden mot för gammal olja, när det kommer till påverkan på livslängd, är i princip obefintlig.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inet:

Ber om ursäkt och lånar tråden lite, har inte fått svar av er kundtjänst på 2 dagar trots 2 mail skickade, är ni obemannade eller bara mycket att göra?

Visa signatur
Permalänk
Inet
Skrivet av saigon:

Ber om ursäkt och lånar tråden lite, har inte fått svar av er kundtjänst på 2 dagar trots 2 mail skickade, är ni obemannade eller bara mycket att göra?

Telefonerna går varma och vi fick in en bit över 500 mail under helgen bara så det är tyvärr lite längre ledtider än normalt. Är det något akut så får du jättegärna ringa in till oss.

Visa signatur

Frågor? info@inet.se | 031-65 27 00 | Facebook | Discord
Instagram