Dela en CD-/DVD-enhet med en annan dator över ett trådlöst nätverk

Permalänk
Medlem

Dela en CD-/DVD-enhet med en annan dator över ett trådlöst nätverk

Har en fråga när det gäller att installera Windows 10 med 6 dvd jag fått av Acer.

Ursäkta om jag är ute och reser för är ingen datatyper.

Jag hade haft datorn inte så länge, men bara strul. Tänkte att jag jag gör en total ominstalleringen av Windows 10. Har jag gjort med tidigare datorer och aldrig varit någea problem, men med denna blev det den. Långhistoria. Pratar mycket med kundtjänst. Till slut kom vi fram till att dom skickar Windows 10 till mig. Jag sa att jag inte hade cd/dvd, men han sa att man får det som cd. Får använda en externt DVD/CD.

Nu har det kommet 6 cd. Så här står det på dom:
- Langare Pack, LPCD (RVO101)
W10 64bit, Swedish (SV)
Disc 1/1

- E5-575G
SCD (RV01RC01)
W10HML64
Bootable
Disc 1/1

På de andra 4 CD står förutom siffran likadant:
- E5-575G
RCD (RV01RC01)
W10HML64
BACE

Detta datorn är det:
http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-dat...

Känns onödigt att köpa extern DVD/CD för den skulle jag aldrig använt och dessutom en stationär dator hemma. Är bortrest så känner inte så många så har inte fått tag på någon extern DVD/CD. Jag har doch en fundering. Visst kan man dela CD-/DVD-enhet med en annan dator om man har trådlöst router, vilket jag har. Kan givetvis låna en dator. Titta på detta sidan som exempel:

http://support.hp.com/se-sv/document/c03476624

Kan inte jag använda det, eller måste det vara extern DVD/CD?

Permalänk
Medlem

@Brille:
Problemet blir att du måste ansluta till den dator som delar ut via DOS, vilket är bra mycket mer komplicerat än vad som anges i länken du angav.

Om du inte vill hålla på att trixa för att få alla skivorna till ett USB recovery discs to usb (läs inlägget från joe längst ner på sidan 1), så är tyvärr ditt ända alternativ att skaffa en extern DVD/CD.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Det går ju att pröva med att hämta en vanlig Windows 10 från Microsoft och då går det ju rätt automatiskt att göra ett USB-minne med Windows 10.

Permalänk
Rekordmedlem

Det blir mycket svårt att installera på det viset eftersom du inte har nått operativsystem som kan sköta delningen via nätverket.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

@Brille:
Problemet blir att du måste ansluta till den dator som delar ut via DOS, vilket är bra mycket mer komplicerat än vad som anges i länken du angav.

Om du inte vill hålla på att trixa för att få alla skivorna till ett USB recovery discs to usb (läs inlägget från joe längst ner på sidan 1), så är tyvärr ditt ända alternativ att skaffa en extern DVD/CD.

Skrivet av Belzader:

@Brille:

Nja, har kollat och det är inget som jag vill gå in på, så då får det bli extern DVD/CD.

Permalänk
Medlem

@CeciliaB:

Skrivet av CeciliaB:

Det går ju att pröva med att hämta en vanlig Windows 10 från Microsoft och då går det ju rätt automatiskt att göra ett USB-minne med Windows 10.

Vad menar du? Menar du att jag skall sitta i en annan dator och hämta hem en Windows 10 till min dator sparat i USB-minne? Hur kan man göra det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det blir mycket svårt att installera på det viset eftersom du inte har nått operativsystem som kan sköta delningen via nätverket.

Du skriver bl a "svårt att installera på det viset"? Vilket "vis" menar du?

Permalänk
Medlem

Ni kanske undrar varför ja hellst inte vill köpa extern DVD/CD trotts att den inte kostar inte mycket. När jag blev pappa blev jag en sådan där miljönisse. Tänker så här, "Många backar små".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brille:

@CeciliaB:

Vad menar du? Menar du att jag skall sitta i en annan dator och hämta hem en Windows 10 till min dator sparat i USB-minne? Hur kan man göra det?

Precis! Det finns filer och verktyg på MS hemsida

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Brille:

Du skriver bl a "svårt att installera på det viset"? Vilket "vis" menar du?

Ja installationsprogrammet är ju inte gjort för att fungera så, du måste ju ha nån speciell installtionsklient eller hårdvara för att göra det möjligt att fjärrinstallera från skiva över lan.
Möjligtvis går det att använda PXE om man på nått sätt lyckas extrahera skivorna och lägga in dem på en PXE server, jag har inte provat men den metoden borde gå om man verkligen vill men det kräver en del jobb som känns väldigt ovärt om det bara handlar om 1 dator som ska installeras.

Win är helt enkelt gjort för att installeras lokalt, PXE är den enda metoden att göra det över nätverk som har utbrett stöd av hårdvarorna men det är ju inget man brukar göra i ordning om det inte handlar om 100 tals datorer på ett företag för det kan ju ta några dagar att förbereda.
https://en.wikipedia.org/wiki/Preboot_Execution_Environment

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brille:

@CeciliaB:

Här: http://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja installationsprogrammet är ju inte gjort för att fungera så, du måste ju ha nån speciell installtionsklient eller hårdvara för att göra det möjligt att fjärrinstallera från skiva över lan.
Möjligtvis går det att använda PXE om man på nått sätt lyckas extrahera skivorna och lägga in dem på en PXE server, jag har inte provat men den metoden borde gå om man verkligen vill men det kräver en del jobb som känns väldigt ovärt om det bara handlar om 1 dator som ska installeras.

Win är helt enkelt gjort för att installeras lokalt, PXE är den enda metoden att göra det över nätverk som har utbrett stöd av hårdvarorna men det är ju inget man brukar göra i ordning om det inte handlar om 100 tals datorer på ett företag för det kan ju ta några dagar att förbereda.
https://en.wikipedia.org/wiki/Preboot_Execution_Environment

Tack för info, nu hänger jag med!

Permalänk
Medlem

Har faktiskt varit på den sidan. Surfade runt och fick tips till den. Var dock inte säker på.om det var denna jag skulle använda.

Tack så mycket! Har ingen dator så sitter och surfar med mobilen. Skall låna dator så att jag kan titta och undersöka lite mer.

Funderar. Hur menar de att man skall kunna hämta hem Windows 10? Jag måste väl då på något vis legitimera mig. Hur då?

Permalänk
Medlem

Ingen legitimation utan sen vid installationen kontrolleras det att man har en giltig licensnyckel och eftersom du har (så som jag förstår det) en dator som kom förinstallerad med Windows 10 är det enkelt eftersom licensnyckeln ligger fast på moderkortet, ungefär som UEFI/BIOS.

Däremot kan du få lite mer problem med drivrutiner när du använder Microsofts generella Windows-installation i stället för den från datortillverkaren som kan vara förberedd med lämpliga drivrutiner och särskilda hårdvaruanpassade program.

Permalänk
Medlem

Varför fick jag inte tips till denna sidan när jag pratade med Acer kundtjänst? Tycker jag dom skulle göra istället för att skicka 6 cd.

Permalänk
Medlem

De vill väl att du installerar med deras skivor så att du får med drivrutiner och Acer-program.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CeciliaB:

Ingen legitimation utan sen vid installationen kontrolleras det att man har en giltig licensnyckel och eftersom du har (så som jag förstår det) en dator som kom förinstallerad med Windows 10 är det enkelt eftersom licensnyckeln ligger fast på moderkortet, ungefär som UEFI/BIOS.

Däremot kan du få lite mer problem med drivrutiner när du använder Microsofts generella Windows-installation i stället för den från datortillverkaren som kan vara förberedd med lämpliga drivrutiner och särskilda hårdvaruanpassade program.

Tack för all info! Kanske skall kontakta kundtjänst innan jag börjar med att installera Windows 10.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CeciliaB:

De vill väl att du installerar med deras skivor så att du får med drivrutiner och Acer-program.

Kollade inte detta när jag svarade. Just det, är säkert så. Finns en massa onödiga saker, men kanske kanske finns dom som ät viktiga.

Om jag nu hämtar på internet och installerar dem, kan jag då sen göra ominstalleringen till orginalet med dom cd jag fått?

Permalänk
Medlem

Drivrutiner borde finnas på Acers webbplats. Kan vara bra att ladda ner chipset- och nätverksdrivrutiner i förväg och spara undan.

Permalänk
Medlem

@Brille:
Ännu mer tragg. Kom på att jag kanake skall använda deras CD för det är garanti kvar. Kan det stämma?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Brille:

@Brille:
Ännu mer tragg. Kom på att jag kanake skall använda deras CD för det är garanti kvar. Kan det stämma?

Jag tror inte att garantin påverkas och reklamationsrätten påverkas definitivt inte, det som däremot påverkas om du installerar med annan mjukvara är däremot supporten men du har väl inget supportavtal om du köpt datorn privat i butik.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Får du problem framöver och vill kontakta supporten kan du ju då ominstallera med Acer-skivorna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brille:

@Brille:

Precis som mrqaffe skriver så påverkas inte garanti och reklamationsrätt om du installerar med egen mjukvara.
Däremot om du skulle behöva support hjälp med mjukvara/drivrutiner, så kommer de bara hänvisa till sin egen installation media.

Skrivet av Brille:

Om jag nu hämtar på internet och installerar dem, kan jag då sen göra ominstalleringen till orginalet med dom cd jag fått?

Ja, det kan du göra när du vill.
Det finns också en stor skillnad mellan att använda recovery skivorna och "ren installation" av Windows, de skapar en återställnings partiton som du kan använda för (fabriks) återställning i framtiden.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för förklaringar!

Skrivet av Belzader:

Det finns också en stor skillnad mellan att använda recovery skivorna och "ren installation" av Windows, de skapar en återställnings partiton som du kan använda för (fabriks) återställning i framtiden.

Undrar dock vad du menar med detta. Vilka är det som kan "skapa en återställning partition"?

Jag loggat in på sidan där min dator är. Där finns en hel del drivrutiner att hämta. Det finns, "Driver, Document, BIOS/Firmware, Patch, Application O.S". Varje är indelas i "Category, Vendor, Description, Version, Size, Date", men jag har inte med, "Version, Size, Date".
-Driver-
Category Vendor Description
AHCI Intel lSATA AHCI Driver (Kabylake) Download
AHCI Intel SATA AHCI Driver Download
Audio Realrek Audio Driver Download
Bluetooth Atheros Bluetooth Driver (NFA435) Download
Bluetooth Intel Bluetooth Driver Download
CardReader Realrek Card Reader Driver Download
Chipset Intel Chipset Driver (Skylake) Download
Chipset Intel Chipset Driver (Kabylake) Download
Fingerprint ELANTECH Fingerprint Driver Download
IO Drivers Intel Serial IO Driver (Kabylake) Downlod
IO Drivers Intel Serial IO Driver Download
Lan Realrek LAN Driver Download
TouchPad ELANTECH Touchpad Driver Download
TouchPad Synoptics Touchpad Driver Download
Turbo Boost Intel Turbo Boost Driver (Kabylake) Download
Turbo Boost Intel Turbo Boost Driver Download
VGA Intel VGA Driver (Kabylake) Download
VGA Intel VGA Driver Download
VGA NVIDIA VGA Driver Download
Wireless LAN Atheros Wireless LAN Driver (NFA435) Download
Wireless LAN Intel Wireless LAN Driver Download

-Documend-
User Manual W10 Acer User Manual W10 (Non-touch)

-BIOS/Firmware-
BIOS Acer 1.Update EC to v2.2. Download
BIOS Acer 1.Update Microcode to 0x38. 2.Updat [...] Download
BIOS Acer 1. Improve system performance. Download
BIOS Acer 1. Update EC to 1.7 Download
Upgrading your system BIOS incorrectly could harm your Acer Product. Please proceed with caution.

-Patch-
No Results

-Application-
Quick Access Acer Quick Access Application Download

-O.S-
No Results

Vad säger ni?
Är det detta som jag skall hämta? Har Acer lagret ut detta bara för att man skall kunna en annan version äv Windows än den som följer med när man köpt en E5-575-30QD?

Hmmm, kanske ändå bäst att använda recovery skivorna som jag fått...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brille:

Undrar dock vad du menar med detta. Vilka är det som kan "skapa en återställning partition"?

Jag loggat in på sidan där min dator är. Där finns en hel del drivrutiner att hämta. Det finns, "Driver, Document, BIOS/Firmware, Patch, Application O.S". Varje är indelas i "Category, Vendor, Description, Version, Size, Date", men jag har inte med, "Version, Size, Date".
-Driver-

-Documend-

-BIOS/Firmware-
Upgrading your system BIOS incorrectly could harm your Acer Product. Please proceed with caution.

-Patch-
No Results

-Application-

-O.S-
No Results

Vad säger ni?
Är det detta som jag skall hämta? Har Acer lagret ut detta bara för att man skall kunna en annan version äv Windows än den som följer med när man köpt en E5-575-30QD?

Oj, vad dålig den blev! Jag höll på för att det skulle se bra ut men blev väldigt rörigt. Hoppas att det ändå går att hänga med. Om ni undar. Allt är skrivit med mobilen

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Brille:

De lägger ut drivrutiner för att du ska kunna göra en "ren installation" och för att drivrutiner uppdateras, som du ser finns det drivers till olika varianter av hårdvara och du får välja efter vad som fysiskt sitter i din dator för du har inte alla versioner av hårdvara i den.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brille:

-Driver-

-Documend-

-BIOS/Firmware-

-Patch-
No Results

-Application-

-O.S-
No Results

Vad säger ni?

Blev alltså inga avstånd mellan Category, Vendo, Description trots att jag hade gjort det. Var bra när jag tryckte, "Förhandsgranska". Fixar med detta imorgon

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

De lägger ut drivrutiner för att du ska kunna göra en "ren installation" och för att drivrutiner uppdateras, som du ser finns det drivers till olika varianter av hårdvara och du får välja efter vad som fysiskt sitter i din dator för du har inte alla versioner av hårdvara i den.

Hänger inte riktigt med på hur detta fungerar. Är detta så att jag kan göra ren installation av Windows och sen här hämta det som jag behöver?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Brille:

Hänger inte riktigt med på hur detta fungerar. Är detta så att jag kan göra ren installation av Windows och sen här hämta det som jag behöver?

Ja

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brille:

Kom datorn med en recovery partion när du köpte den, skapar recovery skivorna den igen. Detta är för att om man te.x bytar disk i den, så ska man inte behöva använda skivorna nästa gång man vill (fabriks) återställa datorn.

Notera dock det är inte samma som Win 10 skapar för att kunna ominstallera det, utan det är en partiton för att kunna återställa datorn som den var när man köpte den.

Visa signatur