MaxGaming har börjat sälja Filco Majestouch 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Jag har faktiskt en sån uppsättning som jag köpte av någon här på forumet. Härliga tangenter även om de är både för höga och har en, för mig, obehaglig lutning vilket gör att de blivit liggandes. Lite osäker på om det är exakt samma färg på dom, mina ser i verkligheten något brunare ut.

Gammal bild med de monterade, de ser dock ännu brunare, eller kanske rent av kräm-färgade ut IRL och med bättre belysning.
http://i.imgur.com/p8fxYZ3.jpg

Tyckte de såg lite "bulliga" ut på bilderna, så jag har aldrig beställt några. På din bild ser man det ganska tydligt.

Skrivet av Hund:

Det är ju Svensk/Finsk layout och inte Nordisk.

Det var ju det jag menade. Ska man ha svenska tecken, så finns det ofta bara nordiska och jag tycker det ser så plottrigt ut

Visa signatur

Keep on boppin´

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bopper:

Tyckte de såg lite "bulliga" ut på bilderna, så jag har aldrig beställt några. På din bild ser man det ganska tydligt.

Det var ju det jag menade. Ska man ha svenska tecken, så finns det ofta bara nordiska och jag tycker det ser så plottrigt ut

Ah! Köp blanka, då har du ännu mindre plotter.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hund:

Ah! Köp blanka, då har du ännu mindre plotter.

Visst, det ser snyggt ut, men jag skulle aldrig klara av det

Så här ser mitt Filco ut:

Visa signatur

Keep on boppin´

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bopper:

Visst, det ser snyggt ut, men jag skulle aldrig klara av det

Så här ser mitt Filco ut:

http://i.imgur.com/ygsuA5O.jpg

Så sa jag med förut. Tjusigt! WASD Keyboards eller?

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Jag förstår inte heller hur de kan ha sånna skitcaps till ett såpass dyrt tangentbord helt utan funktioner.

Men med det sagt har jag fortfarande kvar ett gammalt Filco som just nu används som arbetshäst på jobbet.
Det är ju allt annat än orginal just nu, men fungerade som det skulle för en vecka sedan när jag lödde loss alla switchar och bytte till Zealios 62g.

Tangenterna som sitter på är PBT Doublshots, så de lär inte slitas ut i första taget.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hund:

Sitter orginaltangenterna kvar eller har du bytt ut dom? Om nej, hur ser dom ut nu?

Har kört mitt Filco dagligen i 5 år (TLK, bruna swtichar). Rengör kanske en gång per år. Senaste året har jag haft det på jobbet då jag använder det mer än hemma.

Ser precis likadant ut som när det var nytt. Inte minsta slitage någonstans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hund:

Ah! Dom glömde en 1u R3 för mig. Dom har dock sagt att dom ska ordna det, vi får se hur lång tid det tar.

Du kunde ju ha köpt en Numpad bara?

Det är ju Svensk/Finsk layout och inte Nordisk.

Det där är väl SA-profil på dom om jag inte är helt ute och cyklar. Och det lär vara som att bestiga berg när man skriver med dom där.

Det gjorde jag, men det var inte samma sak. Dessutom blev det ännu en kabel och en pryl som hoppar omkring, går inte att ha tangentbordet i knäet osv.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hund:

Så sa jag med förut. Tjusigt! WASD Keyboards eller?

MAX Keyboard

Men jag tror det är samma som WASD Keyboards har (eller har haft)?

Visa signatur

Keep on boppin´

Permalänk
Medlem

synd att det inte finns med MX Clear, hade velat ha ett till jobbet :/

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem

Har kört med filco brädor sedans 2012. Har 3 stycken totalt. Nästa blir nog ett leopold alt realforce dock. Är lite små kär i layouten på 980c/980m.

Visa signatur

Jag är värdelös på att stava.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hund:

Det där är väl SA-profil på dom om jag inte är helt ute och cyklar. Och det lär vara som att bestiga berg när man skriver med dom där.

En bra och passande beskrivning, ett högre handlovsstöd skulle hjälpa en del men lutningen på capsen är heller inte lätt. Skulle behöva ett specialställ som motverkar lutningen typ.

Riktigt fina och trevliga, speciellt ihop med Filcos handlovsstöd. Men vill använda mitt tangentbord och då fungerar tyvärr inte dessa speciellt bra.

Skrivet av Bopper:

Hehe jo. Jag kan inte direkt rekommendera dessa utan att ha testat profilen innan.

Skrivet av anon81912:

Har kört mitt Filco dagligen i 5 år (TLK, bruna swtichar). Rengör kanske en gång per år. Senaste året har jag haft det på jobbet då jag använder det mer än hemma.

Ser precis likadant ut som när det var nytt. Inte minsta slitage någonstans.

Imponerande att dina tangenter hållit, hur skriver du på tangentbordet om man får fråga?

Mina caps såg slitna ut redan efter ett år. Men då bör det väl tilläggas att jag har en förmåga att trycka med övre delen av fingerspetsen så nagelarna kommer åt vilket nog lär snabba upp processen.
Märker normalt inte av hur capsen ser ut då jag väldigt sällan kollar på tangentbordet.

Permalänk
Medlem

Nu när jag jämför mitt äldre vanliga Filco med det nya Tenkeyless så känns det som att det är lite olika motstånd i tangenterna, det nya tangentbordet känns lite trögare och mer "muted" om ni förstår vad jag menar. Det är bruna switchar på båda, är det så att switcharnas karaktär förändras med tiden? Typ att det är en viss inkörningsperiod. Inget fel annars, gillar känslan i båda

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

@Jeddan: Det är definitivt så att brytare ändrar karaktär med tiden. Likt ett fint vin blir de bara bättre och bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khers:

@Jeddan: Det är definitivt så att brytare ändrar karaktär med tiden. Likt ett fint vin blir de bara bättre och bättre.

Man lär sig något nytt varje dag! Har annars bara tjejens tangentbord och jämföra med, ett Ducky Shine 2 med blåa switchar, så det blir ju en märklig jämförelse

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Hur står sig detta mot ett tangentbord från exempelvis Ducky? Skillnader och likheter?

Visa signatur

Intel Core i5 13500 | Sapphire RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M | EVGA Supernova 750 G2 | Corsair 32 GB DDR5 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech MX Master 3 | Logitech G305

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon5930:

Imponerande att dina tangenter hållit, hur skriver du på tangentbordet om man får fråga?

Jag bottnar i princip aldrig ut tangenterna. Annars gör jag nog inget särskilt. Men ja, mycket imponerande. Vill inte ens veta hur många nerslag per tangent jag har ^^

Permalänk
Inaktiv

Blir nog faktiskt en WASD-beställning med nya caps. Eller finns det något vettigt alternativ med custom caps. WASD har ju ABS-plast.

Skrivet av anon81912:

Jag bottnar i princip aldrig ut tangenterna. Annars gör jag nog inget särskilt. Men ja, mycket imponerande. Vill inte ens veta hur många nerslag per tangent jag har ^^

Hehe, nice. Måste ju vara ett par miljoner på de vanligaste tangenterna.

Hur upplever du att dina brytare känns efter flera år? Nu har jag bara två Ducky Mini (Poker-orginalen) att jämföra med (Cherry MX Red och Brown) och jämfört med dessa har de hållit bra. Sluppit Filco ping eller vad det kallas med. Och när underhåll väl behöver göras så blir det relativt enkelt tack vare konstruktionen med.

Bottnar inte ut mina heller utan stoppar när jag får feedback. Går ju fortare att skriva och skönt för fingrarna.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon5930:

Hur upplever du att dina brytare känns efter flera år? Nu har jag bara två Ducky Mini (Poker-orginalen) att jämföra med (Cherry MX Red och Brown) och jämfört med dessa har de hållit bra. Sluppit Filco ping eller vad det kallas med. Och när underhåll väl behöver göras så blir det relativt enkelt tack vare konstruktionen med.

Jag upplever att de fortfarande fungerar mycket bra. Av någon anledning har dock neråtpilen börjat spöka (den tar bara 80% av gångerna)

Det är inte en tangent jag använder ofta på jobbet, så det stör mig inte. Dock fruktansvärt i Dota2, då jag använder piltangenterna för kartan.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon81912:

Jag upplever att de fortfarande fungerar mycket bra. Av någon anledning har dock neråtpilen börjat spöka (den tar bara 80% av gångerna)

Det är inte en tangent jag använder ofta på jobbet, så det stör mig inte. Dock fruktansvärt i Dota2, då jag använder piltangenterna för kartan.

Bra det.

Kanske dags att se över den tangenten, borde vara lätt att få fart på den igen.

Permalänk
Skrivet av anon81912:

Pröva att droppa lite isopropyl 99% i switchen och masha runt lite. I värsta fall så kan du ju alltid löda dit en ny switch, det är vare sig svårt eller dyrt.