Permalänk

Belysning runt datorbord

Hejsan,

Behöver lite tips på diverse belysning man kan pimpa sitt datorbord med. Hade tänkt mig någon form av bakgrundsbelysning bakom bordet (skärmarna) i schyssta eller fasta färger. Har sökt runt och hittat några alternativ hos Ikea och Rusta, men inga konkreta.

Kom gärna med tips var och vad man bör satsa på, länka gärna!

Stort tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Ikea har/hade ju då några led-lister du kunde klistra fast, ganska schysst vitt ljus men lite klumpigt. Sen så kan du ju alltid beställa RGB led-strips från Kina för en billig peng, gratis frakt men tar ju ett tag att få hem. Riktigt smidigt med stripsen som du bara klippar i lämplig längd och löder fast kablarna i.

Visa signatur

-Citera för svar-

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av baldhead:

Jag har själv funderat på något liknande, ska nog prova den där!

Visa signatur

En dator med 5 år på nacken känns inte värd att skriva ut i signaturen

Permalänk
Skrivet av didde31:

Ikea har/hade ju då några led-lister du kunde klistra fast, ganska schysst vitt ljus men lite klumpigt. Sen så kan du ju alltid beställa RGB led-strips från Kina för en billig peng, gratis frakt men tar ju ett tag att få hem. Riktigt smidigt med stripsen som du bara klippar i lämplig längd och löder fast kablarna i.

Skrivet av baldhead:

Rusta har något liknande - http://www.rusta.com/se/led-ljuslist-flex-p91951298.aspx

Men hade främst tänkt undvika att klistra fast något. Men kanske är det enda alternativet som finns?

Permalänk
Skrivet av baldhead:
Skrivet av swink:

Jag har själv funderat på något liknande, ska nog prova den där!

tänk på att den troligen måste pluggas in i en usb 3.0 port?
(osäker om de ger 500mA utan handskakning även när de används som 2.0 port? )
usb 2.0 ger väl bara typ 100mA utan handskakning?

lite snabbt räknat kommer hela slingan dra 500mA (2.5W/5V=0.5A)

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mathemoto:

Hejsan,

Behöver lite tips på diverse belysning man kan pimpa sitt datorbord med. Hade tänkt mig någon form av bakgrundsbelysning bakom bordet (skärmarna) i schyssta eller fasta färger. Har sökt runt och hittat några alternativ hos Ikea och Rusta, men inga konkreta.

Kom gärna med tips var och vad man bör satsa på, länka gärna!

Stort tack på förhand!

Detta kan funka
https://www.netonnet.se/art/hem-hushall/belysning/ljusslinga/...
5 Meter å 299kr

Har en kompis som kör på samma lampor och dem ger en väldigt snygg glow. Dessutom är dem väldigt låga och diskreta så monteringen borde gå väldigt lätt.

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Skrivet av Pan.Pan:

Detta kan funka
https://www.netonnet.se/art/hem-hushall/belysning/ljusslinga/...
5 Meter å 299kr

Har en kompis som kör på samma lampor och dem ger en väldigt snygg glow. Dessutom är dem väldigt låga och diskreta så monteringen borde gå väldigt lätt.

Tack för tipset, är snarlikt vad jag hittat hos diverse återförsäljare. Verkar vara något att satsa på. Får köra på det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mathemoto:

Tack för tipset, är snarlikt vad jag hittat hos diverse återförsäljare. Verkar vara något att satsa på. Får köra på det

Gör det! Tänk bara på att ljuset funkar mycket bättre mot en högblank vägg eller yta

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem

Well ett tips är att ha den tänd INNAN du klistar fast den bak på skärmarna eller dylikt. Ser väldigt annorlunda ut beroende på vart du har den, ha den rakt mot en vit vägg tycker jag reflekterar för mkt, så har mina lite vinklade ner mot skrivbordet.

Förövrigt tror jag den bästa idag är den från NetOnNet. Sedan finns det i de flesta affärer, själv köpte jag mina leds på Bauhouse med trådlös fjärr så snäppet bättre än ikeas. Sedan finns det ju på Rusta också vet jag, sedan skulle jag tro att typ Clas Ohlsson eller Kjell och Company har också..

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧